Logomon vähävaraisten joulujuhlasta jouduttiin käännyttämään satoja pois, moni oli jonottanut tunteja!
"Sadat ihmiset jonottivat Turun Logomon ovilla aatonaattona päästäkseen osallistumaan Vähävaraisten joulujuhlaan. Suuri osa heistä käännytettiin takaisin kotiin, sillä tulijoita oli huomattavasti enemmän kuin paikkoja. Jonottajien joukossa oli niin lapsiperheitä, vanhuksia kuin työikäisiä."
Kommentit (137)
Kuka se vähävaraisten kyykytyksestä nauttii?
Vierailija kirjoitti:
Orpon ja Purran joulumieli on taattu, kun tällaisia uutisia tulee - saavat hekin iloa ja valoa elämäänsä.
Myös Anderssonin kotona on kuulemma juhlat ja iloitaan näistä.
Toimeentulotuki maksukuponkeina ja sellaisina, millä saa ostettua tasan ruokaa ja hygieniatarvikkeita. Ei röökiä, alkoholia, leluja, lehtiä, lemmikinruokaa, energiajuomia, lottoa, arpoja, peliautomaateilla pelaamista...Vaatteet voi ostaa työttömyystuella. Vuokra maksetaan, mutta ei omia huoneita lapsille. Ei niitä ole itse elämänsä maksavillakaan automaationa. Mitään ylimääräistä ei kuulu valtion toimesta kenellekään kustantaa.
Jos et tälläistä elämää halua a) hae tosissasi töitä b) muuta töiden perässä c) muuta halvempaan kämppään d) mieti kannattaako hankkia sitä kolmatta, neljättä, viidettä lasta edellisten nepsylasten lisäksi e) älä hanki lemmikkiä f) kouluttaudu, kurssittaudu, etsiydy edes oppisopimuksella töihin. g) Äläkä nirsoile ja keksi alituiseen tekosyitä miksei mikään käy ja onnistu.
Riittävän pitkään kun elää ankeasti, alkaa sitä kiinnostusta kummasti kyllä löytyä. Ja jos ei, olet ansainnut ankean elämän.
Mitä te Atriaa moititte, se einesruoka on niin hirveää kuraa! Nämä on niin tyhmiä nämä jouluruokailut: Hurstin juhlassa oli kaikki lihavia vanhoja ukkoja ja akkoja. Ilmaisen kassin takia menivät. Ei varmalla ole köyhiä kaikki. Turusta ei ole kuvia näytetty, mutta onko edes lasten makuun nuo joululaatikot paperilautaselta syötyinä. Ihan oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslaiselle Saulille kyllä riittää ruokaa köyhien jonossa.
Niinistö ei syönyt Hurstin joulujuhlassa, vaan piti puheen ja jutteli ihmisten kanssa. Hänelle tarjottiin kahvit. Niinistö on itse käynyt työskentemässä Hurstin vapaaehtoisten joukossa vuonna 2010. Hän on lisäksi lahjoittanut kymmeniä tuhansia euroja Hurstinavulle, mm. kolumneistaan saamansa palkkiot.
Tuota samaa olin tulossa kysymään kuin nro 20. Entä Purra, oliko tutustumassa elintasoon, johon vähävaraisilla ei ole varaa?
Ihme ruikutusta. Lanttulastikkoa, rosollia jne. halvempia ja yhtä täyttäviä ruokia saa oikein etsiä. Uunijuurekset on halpoja ja hyviä. Tortut itsetehtyä puoli-ilmsisis. Kinkkuakin jos pari siivua ostaa niin halvalla pääsee. Suomen ruhtinaallisilla tuilla on aivan naurettavaa itkeä lehdille ettei päässyt ilmaisen ruoan ääreen. Teille maksetaan jumankauta lääkkeet, asuminen, sähkö, ruoka, lapsilisää, on ilmainen päivähoito, koulutus, kouluruoka. Ja käyttörahaa. Tyhmyysvero olisi ihan paikallaan. Aivan omaa elämänhallinnan ongelmaa ja luokatonta tyhmyyttä ja laiskuutta jos ei mikään riitä.
Iltalehtikin tarttui https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/53e3437c-ef44-466c-b221-56365a16aeb9
Operaatio Ruokakassi jakaa ruokaa Turun seudulla, tammikuun aikataulu:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ruikutusta. Lanttulastikkoa, rosollia jne. halvempia ja yhtä täyttäviä ruokia saa oikein etsiä. Uunijuurekset on halpoja ja hyviä. Tortut itsetehtyä puoli-ilmsisis. Kinkkuakin jos pari siivua ostaa niin halvalla pääsee. Suomen ruhtinaallisilla tuilla on aivan naurettavaa itkeä lehdille ettei päässyt ilmaisen ruoan ääreen. Teille maksetaan jumankauta lääkkeet, asuminen, sähkö, ruoka, lapsilisää, on ilmainen päivähoito, koulutus, kouluruoka. Ja käyttörahaa. Tyhmyysvero olisi ihan paikallaan. Aivan omaa elämänhallinnan ongelmaa ja luokatonta tyhmyyttä ja laiskuutta jos ei mikään riitä.
Terveisin Kokkarien päivystävä damage-control trollipäivystys.
Kuvissa ei näkynyt yhtään nälän riuduttamaa ihmistä. Pelkkiä läskejä. Kyllä on todella oltu ruoka-aikaan kotona. Ja ei. Terveellinen ruoka ei ole kallista. Einekset, kaljat ja siiderit on. Ei jatkoon tämä marttyrisointi.
Tosi paljon oli paikalla hyvätuloisia ja mm pari tuttua yrittäjää. Olen itse huonossa tilanteessa, mutta he eivät. Ennakkoon sai ilmoittautua sähköpostilla ja mitään muuta ei tarvinnut kertoa kuin nimi, monelldko lapselle haluaa lhjan ja mitä haluaa lahjaksi.
Yksi tuttu pokkana haki 5 lahjaa ja muka kipeät lapset kotona. Ei sillä ole kuin 1 lapsi. Sai ilmaisen juhlan, hyvän ruoan ja lahjat.
Jotkut kehtaavat.
Ihan oikein. Miksi köyhille pitäisi vielä ilmainen joulukin kustantaa kaiken muun päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi linkata Atrian somesivuille tämän uutisen
KYLLÄ. ATRIA BOIKOTTIIN. SADALLATUHANNELLA RUOKAA HYVINTOIMEENTULEVILLE SOMEVAIKUTTAJILLE.
Voi vee Atria, en olisi ikinä tämmöistä puusilmäistä typeryyttä voinut kuvitella
Mitä ihmettä tämä Atria-ulina on?! Atria on liikeyritys, joka tekee markkinointinsa juuri niinkuin haluaa. Ei kenelläkään ole velvollisuutta jaella ilmaista ruokaa luusereille. Koko tämä vähävaraisille-ilmaista-ruokaa-show on jo mennyt liian pitkälle kun järjestävät tahot syyllistävät ihmisiä omasta mielestään liian vähäisiksi jääneistä avustuksista.
Lähtökohtaisesti köyhät on valtion kontolla ja lopulta heilläkin on vastuu itse itsestään. Jos joku onnistuu epäonnistumaan tällaisessa holhousvaltiossa, se on häpeällistä.
Itse en käytä Atrian tuotteita ihan vaan siksi, että arvostan korkeampaa laatua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te Atriaa moititte, se einesruoka on niin hirveää kuraa! Nämä on niin tyhmiä nämä jouluruokailut: Hurstin juhlassa oli kaikki lihavia vanhoja ukkoja ja akkoja. Ilmaisen kassin takia menivät. Ei varmalla ole köyhiä kaikki. Turusta ei ole kuvia näytetty, mutta onko edes lasten makuun nuo joululaatikot paperilautaselta syötyinä. Ihan oikeesti.
Miksi puhut pelkistä joululaatikoista ja paperilautasista? Ainakin Logomossa on joka vuosi oikein juhlava kattaus ja tarjolla on laatikoiden lisäksi mm. lihaa ja kalaa - laadukasta sellaista. Kyllä siellä kestitään köyhiä oikein kunnon laaturavintolatyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka se vähävaraisten kyykytyksestä nauttii?
Nuo vähävaraiset ovat epäonnistuneet elämässään (pääsääntöisesti) ihan itse ja omien valintojensa tuloksena. Eläkööt sen mukaan, mihin rahkeet riittää. Hyysääminen pitää lopettaa. Ihminen ei opi auttamaan itse itseään, jos saa kaiken ponnistelematta itse ja maksutta.
Mitä ne omat valinnat on? Minulla on esim. ihan hyvä yliopistokoulutus mutta sairastuin vakavasti ennen kuin olin saanut vakituista työpaikkaa. Määräaikaista työsuhdetta ei enää jatkettu. Nyt olen pitkäaikaistyötön (oikeasti työkyvytön) ja köyhä.
"itkeviä äitejä lasten kanssa jäi oven taakse"..sosiaaliturvaa ei ole vielä heikennetty, mistä nyt saatiin tälläinen show pystyyn, ainakin lööppeihin. Jos tilaisuudessa jaetaan lahjoja lapsille, olisiko ollut järkeä pitää eri kattaus lapsiperheille ja eri setti aikuisille(pääosin hiukan vanhempi väestö)? Hurstin juhla ainakin näytti olevan eläkeläisten suosiossa. Jos tossa on enemmän yhteisöllisyydestä kysymys, olisiko ruokatarjoiluksi riittänyt riisipuuro ja glögiä/pipareita?
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon oli paikalla hyvätuloisia ja mm pari tuttua yrittäjää. Olen itse huonossa tilanteessa, mutta he eivät. Ennakkoon sai ilmoittautua sähköpostilla ja mitään muuta ei tarvinnut kertoa kuin nimi, monelldko lapselle haluaa lhjan ja mitä haluaa lahjaksi.
Yksi tuttu pokkana haki 5 lahjaa ja muka kipeät lapset kotona. Ei sillä ole kuin 1 lapsi. Sai ilmaisen juhlan, hyvän ruoan ja lahjat.
Jotkut kehtaavat.
Näköjään jotkut tosiaan kehtaavat - nimittäin valehdella köyhien joulujuhlista. Noihin Logomon juhliin ei todellakaan voinut ilmoittautua ennakkoon millään sähköpostilla. Puolet paikoista meni Operaatio Ruokakassin jäsenjärjestöjen valitsemille kutsuvieraille, loput otettiin sisään jonotusperiaatteella.
Sietäisit hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti suurin osa hyväosaisia joka oli ilmaisen ruuan perässä.
Tuskin kukaan, jolla ei ole todellista tarvetta lähtee jouluaattona jonottamaan tuntitolkulla ilmaisen aterian perässä. Päässä pitää olla vikaa, jos noin nuukana elelee.
Juurikin näin. Kultarannassa voidaan runsaiden antimien äärellä vain nauraa pankkiin ja toivotella kansalle sosiaalisessa mediassa "pyyteettömästi" taivaan valoa ja rauhaa päälle maan. Hyvää ja rauhallista Joulun aikaa Merry Christmas :D