Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kouluttautua huonopalkkaiseen työhön?

Vierailija
25.12.2023 |

On paljon töitä, joihin tarvitsee ihan kunnon koulutuksen, mutta palkka on huono. Ei siinä mitään jos työ on mieluinen ja huono palkka ei haittaa, mutta usein nämä työntekijät päätyvät vinkumaan huonosta palkasta, vaikka palkka luultavasti oli tiedossa jo alalle opiskellessa.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on vain otettava se työ, minkä saa ja mentävä siihen kouluun, mihin sattuu pääsemään. Kaikilla ei ole oppimiskykyä kovallakaan lukemisella. Itsellä on tosi huono muisti. Esimerkiksi en pärjää alle kouluikäisille muistipeleissä. 

Vierailija
62/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on vain otettava se työ, minkä saa ja mentävä siihen kouluun, mihin sattuu pääsemään. Kaikilla ei ole oppimiskykyä kovallakaan lukemisella. Itsellä on tosi huono muisti. Esimerkiksi en pärjää alle kouluikäisille muistipeleissä. 

Lisään että valitsin sen koulun, mihin pääsin. En sitä, minne olisin halunnut. Seitsemäs varasija oli paras yliopistoon neljällä yrityskerralla. Minusta tuli suunnitteluinsinööri ja olen kyllä hyvä työssäni ja tykkään siitä. Se on kuitenkin insinöörialoista yksi huonoiten palkattu. Jossain vähemmän koulutusta vaativassa hommassa saa enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen, etten pärjää vaativimmissa työtehtävissä.  Siksi olen pienipalkkaisessa työssä.

Vierailija
64/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monelta korkeakoulutetulta puuttuu tilannetaju, empatiakyky ja äly. Kuka tahansa ei voi kouluttutua. Oppimisvaikeuksista selviäminen on usein sitä, että erottaa kertolaskun yhteenlaskusta ja oppii kirjoittamaan ilman suurempia virheitä. Kaikilla ei todellakaan ole samaa mahdollisuutta kouluttautua, sillä kaikilla ei ole edellytyksiä kaikkeen. Minusta ei voi kouluttamallakaan tulla oopperalaulajaa. Voin oppia nuotit ja sävelet, mutta äänihuulissa oleva vika estää laulamasta oikein mitään. Sama on jollain toisella, hän ei opi niin paljon että pystyisi selviämään korkeakoulujen vaatimuksista. Autoin yhtä kaveriani pääsemään ammatikoulun matikan läpi. Hän oli loistava alan teoria-aineissa, mutta matikkaa käytiin läpi monta tuntia sunnuntaisin. En ottanut tästä rahaa, vaan se oli puhtaasitikaveriapua, hänellä oli taas kädentaitoja auttaa minua sukan kantapään kanssa, kun olen itse käsitöissä huono. Opin tekemään sukat, mutta en tee edelleenkä

Mielestäni aliarvioit hieman ihmisten kykyä sopeutua ja kehittyä vaikeuksien kautta. Monipuolinen koulutus voi auttaa kehittämään taitoja monilla aloilla, vaikka jossain erityisessä asiassa olisi vaikeuksia. On väärin keskittyä liikaa yksilöiden rajoituksiin sen sijaan, että tarjottaisiin rohkaisua ylittää ne. Useimmiten kyse on siitä, ettemme vain viitsi tehdä sitä työmäärää, minkä jonkin asian oppiminen vaatii. Mitä jos tuo kaverisi olisi opiskellut koko kesän matematiikkaa huippumatemaatikoon tutoroimana? Uskotko, että hän osaisi lopulta matematiikkaa paremmin? Tai jos sinä et olisi yhden kesän aikana tehnyt mitään muuta kuin sukan kantapäitä taidokkaan opettajan johdolla, uskotko, että syksyyn mennessä osaisit ongelmitta tehdä kantapään?

.

Vierailija
65/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koen, etten pärjää vaativimmissa työtehtävissä.  Siksi olen pienipalkkaisessa työssä.

Mitä todisteita sinulla on ettet pärjäisi vaativimmissa työtehtävissä?  Ethän ole ilmeisesti koskaan edes tehnyt näitä, joten mistä voit tietää varmuudella ettet pystyisi?

Vierailija
66/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sun toimiston kävisi siivoamassa, auraisi lumet kulkureiteiltäsi, tekisi ruoan lounasravintolaan, leikkaisi hiuksesi, huolehtisi että kaupoissa on sulle ostettavaa ja hoitaisi vielä mahdolliset lapsesi, jos kukaan ei kouluttautuisi pienipalkkaisiin töihin? 

Tässähän ei kyseenalaistettu etteikö noita töitä tarvittaisi vaan kysyttiin miksi joku varta vasten valitsee alan, jossa on matala palkka. 

Kaikki eivät pidä haasteista. Mitä enemmän haastetta, sitä enemmän vastuuta ja suuremmat riskit myös mokata isosti.

Kaikki eivät myöskään halua johtajiksi, koska se on todennäköisesti stressaava duuni, ratkoa alaisten riitoja yms.

Oikeustiede on pilkuntutkimista, pykälät ja momentit on tajuttava ja osattava hyvin. Kaikilla ei riitä siihen kärsivällisyys ja hermot.

Ja niin edelleen.

Vierailija
67/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Personal trainer - jos olet hyvä voit saada useamman satasen tunnilta

Olen kerran elämässäni käynyt kuntosalilla.

Kiinteistövälittäjä - etenkin alueella, jolla myydään luksuskämppiä

Näillä kylillä ei taida olla luksuskämppiä. Kiinteistövälittäjiä on jo varmaan nyt näihin tarpeisiin riittävästi. 

Ravintovalmentaja

Täytyy ensin googlettaa mitä tämä tekee ja missä. 

Rekrytointi

Voiko tehdä pelkästään etänä? Ei ole mailla halmeilla rekrytoimistoja. Toisaalta, nettiyhteydetkin välillä vähän heikot...

Junankuljettaja

Mitenköhän tämän sovittelisi perhe-elämään? 

Ahtaaja

Lähimpään satamaan on aika monta sataa kilometriä, taitaisi myös merituulet pyyhkäistä meikäläisen mennessään. 

Vierailija
68/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ole koittanut kehittää muistiasi? On paljon erilaisia tekniikoita miten parantaa muistia. Samaten jokainen voi oppia parempia opiskelutekniikoita. Ehkä sulla on vain vääränlainen tekniikka opiskella, joka ei tue uuden oppimista ja muistamista.

Vierailija
69/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä todisteita sinulla on ettet pärjäisi vaativimmissa työtehtävissä?  Ethän ole ilmeisesti koskaan edes tehnyt näitä, joten mistä voit tietää varmuudella ettet pystyisi?

Olen eri ihminen, mutta kyllä tuon asian itsestään oppii vuosien varrella. Nuorena luulin pystyväni vaativampiin tehtäviin. Sitten huomasin, että hermoni eivät kestä. Alkoi ärsyttää ihmiset, jotka tulivat kysymään neuvoa. Mikä tietäjä iänikuinen minä muka olen, ajattelin.

Vierailija
70/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen vain tuntee itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa ja stressinsietokykynsä? 

Vierailija
71/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta teillä hyväpalkkaisilla olisi paikka johon tuoda lapset halvalla hoitoon työpäivienne ajaksi.

Ja lisäksi olen todella hyvä työssäni. Olkaa onnellisia siitä, että kaltaisiani hyvin töitään tekeviä päiväkodin aikuisia on.

Tietenkin niitä töitä tarvitaan. Mutta miksi koet sen toteutumisen olevan sinun vastuullasi? Yksi hyväpalkkaisten salaisuus on, etteivät he koe huonopalkkaisten kunnan töiden toteutumisen olevan heidän vastuullaan, jonka takia he eivät lähde huonopalkkaisiin töihin kutsumuksesta.

Niin, mitä sinä teet työksesi? Oletko sitä mieltä, että samoja töitä mitä sinä teet, voitaisiin ottaa tekemään vaikkapa 10 000 henkilöä lisää? 

Okei. Sinä olet siis pelkkää hyvää hyvyyttäsi kouluttautunut matalapalkka-alalle, koska niitä hyväpalkkaisia töitä ei vaan riitä kaikille. Näinkö?

Vierailija
72/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Personal trainer - jos olet hyvä voit saada useamman satasen tunnilta

Olen kerran elämässäni käynyt kuntosalilla.

Jos nyt aloitat säännöllisen kuntosalille menemisen ja tavoitteelisen harjoittelun alat näkemään tuloksia jo muutamassa kuukaudessa ja vuoden päästä olet jo varsin hyvässä kunnossa.

Kiinteistövälittäjä - etenkin alueella, jolla myydään luksuskämppiä

Näillä kylillä ei taida olla luksuskämppiä. Kiinteistövälittäjiä on jo varmaan nyt näihin tarpeisiin riittävästi. 

Muutto muualle.

Ravintovalmentaja

Täytyy ensin googlettaa mitä tämä tekee ja missä. 

Neuvoo ihmisiä ravinnon suhteen, työtä voi tehdä täysin etänä.

Rekrytointi

Voiko tehdä pelkästään etänä? Ei ole mailla halmeilla rekrytoimistoja. Toisaalta, nettiyhteydetkin välillä vähän heikot...

Voidaan tehdä etänä. Hanki parempi yhteys jos mahdollista.

Junankuljettaja

Mitenköhän tämän sovittelisi perhe-elämään? 

Vaatii joustoa ja tukea kumppanilta. Omat haasteensa mutta ei mahdotonta.

Ahtaaja

Lähimpään satamaan on aika monta sataa kilometriä, taitaisi myös merituulet pyyhkäistä meikäläisen mennessään. 

Muutto muualle. Syöt enemmän, että sinusta tulee painavampi ja tuulet eivät vie sinua niin helposti.

Vierailija
73/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Okei. Sinä olet siis pelkkää hyvää hyvyyttäsi kouluttautunut matalapalkka-alalle, koska niitä hyväpalkkaisia töitä ei vaan riitä kaikille. Näinkö?"

Olen kouluttautunut alalle johon kykyni riittävät. 

Vierailija
74/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on tai sitten ap on todella tyhmä. Elämä vain ei aina mene niin, että mitä älykkäämpi on  nii  sitä paremmat tulot. Miksi suurin osa ihmisistä on ylipainoisia vaikka tietävät että se ei ole terveydelle hyväksi jne.  Mutta kuten jo sanoin, provo tämäkin.

Vierailija
75/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on tai sitten ap on todella tyhmä. Elämä vain ei aina mene niin, että mitä älykkäämpi on  nii  sitä paremmat tulot. Miksi suurin osa ihmisistä on ylipainoisia vaikka tietävät että se ei ole terveydelle hyväksi jne.  Mutta kuten jo sanoin, provo tämäkin.

No nämä on just näitä "kun tarpeeksi kovasti toivot, niin huomenna heräät 20 vuotta nuorempana". Eivät itsekään usko juttuihinsa, kunhan lämpimikseen huutelevat. 

Vierailija
76/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen vain tuntee itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa ja stressinsietokykynsä? 

Toki itsetuntemuskin on tärkeää, mutta moni ihminen on myös alisuoriutuja tai voi luulla väärin perustein että ei voisi osata jotain asiaa. Ihan pelkästään heikko itsetuntokin voi saada ihmisen tyytymään johonkin vähempään kuin mihin hän olisi oikeasti kykenevä. Ne heikkoudet vahvistuvat kun niitä harjoitellaan ja vahduudet tulevat entistä vahvemmiksi, jopa stressinsietokykyä pystyy harjoittelemaan ja parantamaan. 

Vierailija
77/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) Monesta nuoresta/nuoresta aikuisesta se alan palkkaus voi kuulostaa ihan hyvältä. Kun aikanaan valmistuin maisteriksi, oli alani pohjapalkka 2700 euroa. En minä ajatellut, että tuo palkka olisi jotenkin matala, vaikka kyllähän se on monen muun alan maisteriin verrattuna. Itse olen tuohon palkkaan ollut tyytyväinen, vaikka moni muu ei olisi ollut.

B) Moni nuori/nuori aikuinen ajattelee, että palkka nousee työuran myötä jopa reippaasti. Omalla alallani taas nousu ei ole kovin suuri, täydet ikä/kokemuslisät tulevat täyteen 15 vuoden työuran kohdalla ja silloinkin palkka on 3500 e. Minulle tuo on ihan riittävä palkka, eikä raha ole elämässäni tärkeyslistalla korkealla. Minulle merkitsee se, että viihdyn työssäni.

Vierailija
78/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin halpatyövoimapaikkoihin täytyy opiskella siksi, että monialaosaajat vievät ne muuten suomalaisen työttömän nenän edestä.. kuten esimerkiksi mainosten jakelijan töille on käynyt. Viisaammat ja ahkerammat ovat ne jo täyttäneet.

Vierailija
79/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään että valitsin sen koulun, mihin pääsin. En sitä, minne olisin halunnut. Seitsemäs varasija oli paras yliopistoon neljällä yrityskerralla. Minusta tuli suunnitteluinsinööri ja olen kyllä hyvä työssäni ja tykkään siitä. Se on kuitenkin insinöörialoista yksi huonoiten palkattu. Jossain vähemmän koulutusta vaativassa hommassa saa enemmän. 

Älä sure,sillä pääsääntöisesti kaikki muutkin työttöminä olevat ovat älyllisesti hieman heikompia normaali ihmiseen verrattuna. Ellei sitten ole yh , yh on lisäksi vielä niin saakelin laiska.

Vierailija
80/86 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä, että työnantajat eivät ole koskaan haastattelun jälkeen häntä työhön palkanneet. Tyhmyys näkyy ja varsinkin kuuluu päällepäin. Vrt cp vamma vs normaali ihminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän