Miksi kouluttautua huonopalkkaiseen työhön?
On paljon töitä, joihin tarvitsee ihan kunnon koulutuksen, mutta palkka on huono. Ei siinä mitään jos työ on mieluinen ja huono palkka ei haittaa, mutta usein nämä työntekijät päätyvät vinkumaan huonosta palkasta, vaikka palkka luultavasti oli tiedossa jo alalle opiskellessa.
Kommentit (86)
Työttömiltä viedään pian kaikki rahat. On pakko kouluttautua edes pienipalkkaiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Jotta teillä hyväpalkkaisilla olisi paikka johon tuoda lapset halvalla hoitoon työpäivienne ajaksi.
Ja lisäksi olen todella hyvä työssäni. Olkaa onnellisia siitä, että kaltaisiani hyvin töitään tekeviä päiväkodin aikuisia on.
Tietenkin niitä töitä tarvitaan. Mutta miksi koet sen toteutumisen olevan sinun vastuullasi? Yksi hyväpalkkaisten salaisuus on, etteivät he koe huonopalkkaisten kunnan töiden toteutumisen olevan heidän vastuullaan, jonka takia he eivät lähde huonopalkkaisiin töihin kutsumuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta teillä hyväpalkkaisilla olisi paikka johon tuoda lapset halvalla hoitoon työpäivienne ajaksi.
Ja lisäksi olen todella hyvä työssäni. Olkaa onnellisia siitä, että kaltaisiani hyvin töitään tekeviä päiväkodin aikuisia on.
Tietenkin niitä töitä tarvitaan. Mutta miksi koet sen toteutumisen olevan sinun vastuullasi? Yksi hyväpalkkaisten salaisuus on, etteivät he koe huonopalkkaisten kunnan töiden toteutumisen olevan heidän vastuullaan, jonka takia he eivät lähde huonopalkkaisiin töihin kutsumuksesta.
Niin, mitä sinä teet työksesi? Oletko sitä mieltä, että samoja töitä mitä sinä teet, voitaisiin ottaa tekemään vaikkapa 10 000 henkilöä lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pysty vaan lukemaan kasvatustieteen tai filosofian maisteria vaativimmille aloille, vaikka lääketiede, oikeustiede, insinööritieteet tai muut varman ison palkan koulutusalat ovat olemassa. Esim. matikkapää ei riitä, tai on liian hidas lukija tms. Sitten ollaan töissä lastentarhoissa tai museoissa pienellä palkalla...
Moni on alkanut ihan amis pohjalta yrittäjäksi, ei ole ainakaan verotietojen mukaan rahasta enään huolia, riippuu toki minkäalan firman kyseessä.
Jotku sitten jää kaupankassalle, omia valintoja.
Jos nyt numeroita ymmärrät, hyvin harva rikastuu yrittäjänä. Yrittäjistä suurin osa ei ole hyvätuloisia. Pienituloisia yrittäjiä on moninkertaisesti enemmän kuin suurituloisia.
Kiitos kysymästä, kyllä numerot ymmärrän aivan tarpeeksi hyvin. Jotku rikastuu kun osakkuudet myy, jotku ei, jotku elättää itsensä omalla kioskillansa. Vaikkei kyllä suomessa rikastu, verottaja kyllä pitää huolen että esim. miljoonankaan osuudella ei mitään muutenkaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen kanssa ihmetellyt, Maailmassa on tuhansia erilaisia urapolkuja, joista voi saada hyvän palkan kai niistä luulisi löytävän joku mieleinen.
Tuostahan jatkaa eteenpäin nopeasti niin halutessaan ja jos ei jostain syystä huvita, niin saapahan syötä kun on se eka paperi kädessä. Mksi kaikki edes haaveilevat hyvästä palkasta? Iät ja ajat ihmisille on riittänyt se, että he elävät palkallaan. Ajatus rikastumisesta ei ole edes kiinnostanut eikä tätä ole kukaan paheksunut tai ihmetellyt.
Nyt melkein tuntuu että perusduunariudessa olisi jotakin epäilyttävää. MIksi ihmeessä olisi?? Tuotahan ei tarvitse jatkaa alusta loppuun, jos haluaa haasteita. Ja kaikki eivät halua haaasteita työssään. Sinä ei ole mtn väärää. Näitäkin ihmisiä ihan oikeasti tarvitaan työmarkkinoilla: tasaisia luotettavia puurtajia, jotka hoitavat hommansa ja lähtevät kotiin.
Miten ihmeessä tuosta saatiin tehtyä noloa?? Tai alistuvaa?
Ihmettelen itsekin miksi nähdä vaivaa päästäkseen huonopalkkaiseen työhön? Mielummin teen matalapalkkaista työtä johon ei tarvitse koulutusta kuin sellaista matalapalkkaista työtä johon pääsemisen eteen täytyy tehdä töitä. Toki jotkut korkeakoulutetut eivät saa töitä alaltaan ja päätyvät matalapalkkaiseen työhön, mutta nämä työt eivät kuitenkaan ole sellaisia joihin olisi pitänyt vuosia opiskella vaivan kanssa. Ja vaikka korkea koulutusaste ei takaa hyväpalkkaista työtä, niin onhan korkeakoulutetulla aina paremmat mahdollisuudet korkeaan palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen itsekin miksi nähdä vaivaa päästäkseen huonopalkkaiseen työhön? Mielummin teen matalapalkkaista työtä johon ei tarvitse koulutusta kuin sellaista matalapalkkaista työtä johon pääsemisen eteen täytyy tehdä töitä. Toki jotkut korkeakoulutetut eivät saa töitä alaltaan ja päätyvät matalapalkkaiseen työhön, mutta nämä työt eivät kuitenkaan ole sellaisia joihin olisi pitänyt vuosia opiskella vaivan kanssa. Ja vaikka korkea koulutusaste ei takaa hyväpalkkaista työtä, niin onhan korkeakoulutetulla aina paremmat mahdollisuudet korkeaan palkkaan.
Ja loppujen lopuksi verottaja pitää huolen, että palkkatyöllä ei rikastu, vaikka olisikin korkeakoulutettu. Hyvä vain, että on tulevia ahkeria veronmaksajia, niitä tarvitaan.
Musta tuli muuttolintu, asun osan vuodesta ulkomailla. Duunariammattini (eka) joustaa, töihin pääsee aina takaisin. Valitettavasti akateeminen ammattini (toka) vaatisi tiettyä sitoutumista, jota ei ole enää tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä sinä teet työksesi? Oletko sitä mieltä, että samoja töitä mitä sinä teet, voitaisiin ottaa tekemään vaikkapa 10 000 henkilöä lisää?
Suomen sisällä ei tietenkään. Mutta jos osa etsii työtä ulkomailta, niin kyllä se toki onnistuisi. Sekin on yksi tie menestymiseen, että jos suomesta ei löydy unelmien työtä, sitä kannattaa etsiä suomen ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sun toimiston kävisi siivoamassa, auraisi lumet kulkureiteiltäsi, tekisi ruoan lounasravintolaan, leikkaisi hiuksesi, huolehtisi että kaupoissa on sulle ostettavaa ja hoitaisi vielä mahdolliset lapsesi, jos kukaan ei kouluttautuisi pienipalkkaisiin töihin?
Tässähän ei kyseenalaistettu etteikö noita töitä tarvittaisi vaan kysyttiin miksi joku varta vasten valitsee alan, jossa on matala palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen kanssa ihmetellyt, Maailmassa on tuhansia erilaisia urapolkuja, joista voi saada hyvän palkan kai niistä luulisi löytävän joku mieleinen.
Tuostahan jatkaa eteenpäin nopeasti niin halutessaan ja jos ei jostain syystä huvita, niin saapahan syötä kun on se eka paperi kädessä. Mksi kaikki edes haaveilevat hyvästä palkasta? Iät ja ajat ihmisille on riittänyt se, että he elävät palkallaan. Ajatus rikastumisesta ei ole edes kiinnostanut eikä tätä ole kukaan paheksunut tai ihmetellyt.
Nyt melkein tuntuu että perusduunariudessa olisi jotakin epäilyttävää. MIksi ihmeessä olisi?? Tuotahan ei tarvitse jatkaa alusta loppuun, jos haluaa haasteita. Ja kaikki eivät halua haaasteita työssään. Sinä ei ole mtn väärää. Näitäkin ihmisiä ihan oikeasti tarvitaan työmarkkinoilla: tasaisia luotettavia puurtajia, jotka hoitavat hommansa ja lähtevä
Nyt puhummekin niistä matalapalkkaisista duunareista, jotka kitisevät palkastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan opiskelupaikkaa hakiessani mieti mitä ne 10 000 muuta haluaa tehdä vaan sitä mitä MINÄ haluan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sun toimiston kävisi siivoamassa, auraisi lumet kulkureiteiltäsi, tekisi ruoan lounasravintolaan, leikkaisi hiuksesi, huolehtisi että kaupoissa on sulle ostettavaa ja hoitaisi vielä mahdolliset lapsesi, jos kukaan ei kouluttautuisi pienipalkkaisiin töihin?
Tässähän ei kyseenalaistettu etteikö noita töitä tarvittaisi vaan kysyttiin miksi joku varta vasten valitsee alan, jossa on matala palkka.
Joillekin riittää, että saa tehdä mieleistään työtä ja tulee palkalla toimeen. Jotkut eivät pääse opiskelemaan/työllisty aloille, joista saisi parempaa palkkaa. Ei kai tarvitse olla ruudinkeksijä tämän ymmärtääkseen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kouluttautua ammattiin tuolla perusteella, että kuka nämä hommat hoitaisi, jos en minä? Itse pidän ammatin valinnassa palkkaa ja työn miellyttävyyttä paljon tärkeämpänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin riittää, että saa tehdä mieleistään työtä ja tulee palkalla toimeen. Jotkut eivät pääse opiskelemaan/työllisty aloille, joista saisi parempaa palkkaa. Ei kai tarvitse olla ruudinkeksijä tämän ymmärtääkseen?
No itse jos en pääse opiskelemaan korkeapalkkaiselle alalle, otan mielummin matalapalkkaisen työn johon ei tarvitse opiskelua, kuin opiskelisin paskan palkan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse jos en pääse opiskelemaan korkeapalkkaiselle alalle, otan mielummin matalapalkka
Mikäs siinä, jos työn saat ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pysty vaan lukemaan kasvatustieteen tai filosofian maisteria vaativimmille aloille, vaikka lääketiede, oikeustiede, insinööritieteet tai muut varman ison palkan koulutusalat ovat olemassa. Esim. matikkapää ei riitä, tai on liian hidas lukija tms. Sitten ollaan töissä lastentarhoissa tai museoissa pienellä palkalla...
Matemaatikot ja fyysikot ovat pääasiassa filosofian maistereita. Olisi kiva kuulla perusteluita miksi lääketiede tai oikeustiede olisi vaativampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kouluttautua ammattiin tuolla perusteella, että kuka nämä hommat hoitaisi, jos en minä? Itse pidän ammatin valinnassa palkkaa ja työn miellyttävyyttä paljon tärkeämpänä.
Niinpä. Voi joko valita ajattelutavan
A) kuka nämä hommat hoitaisi, jos en minä
tai sitten ajattelutavan
B) minä en ainakaan tee noita hommia vaan hankin itselleni mieluisan ja hyväpalkkaisen ammatin
Toki jos se matalapalkkainen ala on unelma-ammatti ja on tyytyväinen varsin vaatimattomaan elämään niin mikäs siinä, mutta muuten ehkä kannattaisi miettiä olisiko mahdollista tähdätä korkeammalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mieluisan löytämisestähän se on kiinni! Itse kävin pääsykokeissa pariin kertaan mieluisalle alalle. Toisella kerralla pääsin just ja just sisään. Olisi pitänyt jo tuosta tajuta, että opiskelu tulee olemaan takkuista. Lopulta en sitten kuitenkaan työllistynyt alalle, mikä ei hirveästi yllättänyt. Palasin toiselle asteelle kouluun, ja olen oikein erinomainen tässä käytännönläheisessä työssäni, palkka ja kaikki muu onkin aika pa*kaa.
Miksi oli ainoastaan noi kaksi vaihtoehtoa?
Juu, mieluisan löytämisestähän se on kiinni! Itse kävin pääsykokeissa pariin kertaan mieluisalle alalle. Toisella kerralla pääsin just ja just sisään. Olisi pitänyt jo tuosta tajuta, että opiskelu tulee olemaan takkuista. Lopulta en sitten kuitenkaan työllistynyt alalle, mikä ei hirveästi yllättänyt. Palasin toiselle asteelle kouluun, ja olen oikein erinomainen tässä käytännönläheisessä työssäni, palkka ja kaikki muu onkin aika pa*kaa.