Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annoin pojalleni 300e joululahjaksi, ja tänään poika vaahtosi siitä miten Kela nyt vähentää hänen toimeentulotukeaan

Vierailija
25.12.2023 |

Laitoin siis 300 euroa hänelle lahjaksi jotta voisi ostaa uusia vaatteita ja käydä vaikka syömässä, hänellä kun on ollut huono vuosi töiden ja talouden suhteen...Ehjiä sukkia en ole hänellä nähnyt pitkään aikaan, ja muutkin vaatteet ovat jo parhaat päivänsä nähneet.

Tänään sitten poika soitti ja sanoi miten ei olisi saanut laittaa tilille, vaan antaa käteisenä?? Että rahat nyt menisivät hukkaan kun Kela muka pidättää oikeuden tulkita nuo samanlaiseksi tuloksi kuin jos olisi ollut töissä??? Ja vähentävät häneltä saman verran rahaa ensi kuusta...eihän tuo voi noin mennä, kun kyseessä on lahjaraha joka on tarkoitettu hänelle jotta voisi ostaa uusia vaatteita jne

Kommentit (484)

Vierailija
221/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tätä maata vaivaa??? Jos haluat tallentaa tilille rahaa: kamalat kyselyt!

Kela; on liian pikkutarkka normaalisti vanhemmat voi auttaa! Kela ei tajua!

Uskomatonta! Näin köyhät kärsii ja rikkaat saa tehdä mitä vaan! 

Vierailija
222/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAHJAKORTTINA, TAI KÄTEISENÄ LAHJA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkansaaja voi saada joululahjan, mutta rahaton Kelan tuella elävä ei voi saada. Tämä yhteiskunta on armoton musta-aukko heille, jotka ovat tulevan yhteiskunnan tukipilareita. Ehkä heitä koulutetaan näin julmuuteen muita ihmisiä kohtaan

Vierailija
224/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verotus on eri asia kuin sosiaaliturva. Lahjaveron alaraja on 5000€/3v ja elatuslahjoja saa antaa vapaasti. Ap:n antamat lahjat pysyvät reippaasti verottomina, vaikka hän laittaisi rahan suoraan tilille. Pääomatulojen verotuksessa ei ole mitään epäselvää eikä harmaata aluetta. Lisäksi niistä pystyy tekemään vähennyksiä, joilla veroja saa pienemmäksi. Itselläni pääomatulot (osingot) ovat noin 3000€ vuodessa, mutta vähennyksiä on yli 5000€ joten saan ennakonpidätykset veronpalautuksina takaisin.

Miten tukien huijaaminen itselleen oikeudettomasti eroaa siitä että huijaa veroeuroja itselleen oikeudettomasti?

Niinpä. Kyse ei ole "lahjojen verotottomuuksista" vaan TUKIEN huijaamisesta. Toimeentulotuen huijaaminen sillä että jättää saadut (käteis)maksut ilmoittamatta verottajalle EI OLE yhtään sen enempää oikein

Jos Kela vähentää lahjan tuista, niin silloinhan lahja menee valtiolle.

Vierailija
225/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas asiantuntijat tästä työmarkkinatuesta. Poikani pääsi juuri armeijasta. Olen maksanut hänelle tilille 130€ kuussa. Summa on laskettu verottoman lahjan rajojen mukaan eli 5000€/3 vuotta.

Jos hän nyt jää osittaiselle työmarkkinatuelle, kun ei ole koulupaikkaa eikä täysiä työtunteja, niin vähentääkö tuo minun lahja sitä?

Voi luoja aikuinen armeijan käynyt mies ja äiti antaa rahaa? Lopeta nyt jo!

Vierailija
226/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että osallistut lastesi elatukseen, etteivät jää valtion ja veronmaksajien kontolle.

Vierailija
227/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tätä maata vaivaa??? Jos haluat tallentaa tilille rahaa: kamalat kyselyt!

Kela; on liian pikkutarkka normaalisti vanhemmat voi auttaa! Kela ei tajua!

Uskomatonta! Näin köyhät kärsii ja rikkaat saa tehdä mitä vaan! 

Jokainen saa omilla itse tienaamilla rahoillaan tehdä ihan mitä lystää, sinäkin. 

Vierailija
228/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse annan aina käteisenä suuremmat lahjoitukset sukulaisille. Eivät saa avustuksia mutta piru tietää jos joutuvat kohta verottamaan jopa lahjat.En luota yhteiskuntaan tippaakaan. 

Yritäpä nostaa käteisenä enemmän kuin muutama satanen, niin sitten on taas pankki kyselemässä rahanpesulain takia että mihinkäs meinaat nämä käyttää.

Käteistä nostellaan pikkuhiljaa, joka kauppareissulla vaikkapa muutaman viikon ajan.

Vierailija
229/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on väittänyt että Kelasta on otettu yhteyttä?

Vierailija
230/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas asiantuntijat tästä työmarkkinatuesta. Poikani pääsi juuri armeijasta. Olen maksanut hänelle tilille 130€ kuussa. Summa on laskettu verottoman lahjan rajojen mukaan eli 5000€/3 vuotta.

Jos hän nyt jää osittaiselle työmarkkinatuelle, kun ei ole koulupaikkaa eikä täysiä työtunteja, niin vähentääkö tuo minun lahja sitä?

Voi luoja aikuinen armeijan käynyt mies ja äiti antaa rahaa? Lopeta nyt jo!

No jos on viimeisen vuoden elänyt 5,30-12,50€ päivärahoilla kansalaisvelvollisuutta suorittaessaan, niin on aika ymmärrettävää, että finanssit on nyt aika alhaalla.

Tottakai tuen lapsiani niin pitkälle, että koulut on käyty ja pääsevät elämän alkuun. Olen sanonut heille aina, että raha ei ole este käydä kouluja niin pitkälle kun haluaa. Ne rahat etsitään mistä tahansa. Itsellä ei ollut sitä mahdollisuutta vaikka pää olisi kyllä riittänyt. Nyt sitten vanhoilla päivilläni opintojani täydentelen...

Vierailija
231/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimella oli ja Kelalla on oikeus saada tietoonsa missä pankeissa henkilöllä on tili tai tilinkäyttöoikeus perustoimeentulotuesta päätettäessä.  Vaatii virallisen, kirjallisen pyynnön perusteluineen  pankkeihin erikseen mutta oikeus on. Se ei kuitenkaan ole mikään yleinen käytäntö mutta jos epäilyä on useammasta tilistä, näin voidaan toimia ihan laillisesti. 

Vierailija
232/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aivan niin. Jos poikasi hakee toimeentulotukea jollekkin kuukaudelle, eli jossain  kuussa tulonsa jäävät niin pieniksi, ettei hänelle jää vuokrien ( ja muiden pakollisten kulujensa jälkeen) rahaa elämiseen tuota noin 550 euron suojaosuutta hän voi saada siihen toimeentulotukea. Jos olet laittanut hänelle siinä kuussa tuon 130euroa, se vähentää Kelan maksamaa osuutta. Toimeentulotukea siis haetaan erikseen ja siihen lasketaan kaikki hänen käytettävässi olevat varansa. Työmarkkinatukeen tuo summa ei vaikuta. 

Vierailija
233/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen itkenyt perintöni kulumisen tähden . Saan vain työttömyystukea 595€/ 4 vko. Tunnen neljä täältä Ilomantsista jotka samalla tulolla saavat toimeentulotukea, minä en saa. Minulla on varmaan kylän huonoimmat tulot. Onko tämä sitten oikein?

Vierailija
234/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tietää ettei pidä laittaa isoja summia tilille, opiskelijan tai tt tukea saavalle. Voi laittaa 50e ja tilisiirtokohdalle merkintä laina. Noin teen opiskelevan tyttären kohdalla ja hän on sen sanonut, ettei 50e saa ylittää edes lainana. Annan lisäksi käteistä. Ei ole tarvinnut nostaa opintolainaa .

Vierailija
235/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmömpikin tietää tuon, että lahjoitukset katsotaan Kelalla tuloksi, joka leikkaa saman verran etuuksia.

Eihän toi voi noin mennä?? Eli ihan sama vaikka en olisi antanut rahaa, jos saman verran vähentävät?

Auttaako jos kirjoitan selvityksen kelaan että miksi rahaa on annettu ja mihin tarkoitettu? Hyvään tarkoitukseen ovat menossa...

Tuo on Marinin hallituksen uudistuksia tosiaan. Näin se menee nykyään.

Vierailija
236/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oikeassa, kela katsoo tuloksi. Harmi kun ei lahjarahaa eritellä tulosta vaikka  viestiin laittaa lahja.  Kelan matematiikkaa 🤐

Vierailija
237/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan mitä tukea kelasta saa, mutta kyllä mulla joskus vuosia sitten pysyi työmarkkinatuki ihan samana vaikka äiti laittoi juurikin jouluksi 500€. Eikä kukaan kysynyt yhtään mitään eikä tarvinnut missään selitellä asiaa.

Vierailija
238/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran on rahaa, olisihan se outoa, jos veronmaksajien rahaa vaadittaisiin ylläpitämään luksusta. 

Vierailija
239/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly hoi älä jätä on omaa tyhmyyttään olisit ostanu lahjakortteja kauppaan

Vierailija
240/484 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Kela saa myös selville lahjakortit.

Mun siskon veljelle kävi näin. Oli saanut joululahjaksi S-ryhmään 150€ lahjakortin sekä K-ryhmään myös 

Oli tottakai käyttänyt etukorttejaostoissa, niin siitä jäi jälki, johon Kela tarttui.

Mistä tullut nämä 300€ kun tuli etumaksiuja niin paljon yhdeltä kuulta, koska tukien määrä oli vakio?

Menetti 2kk tuet tämän takia!

Eli myös etukorttiostot menee Kelalle tietona hankinnoista. Ovelaa on ja tarkkana pitää olla.

Olkaa tarkkana ja liikutelkaa vain käteistä.

Käteisestäkin on tarina, kmut ei liity tähän aiheeseen suoraan.

Toki siitäkin tuli Kelasta kyselyt ja tukien menetys sekä perintä takaisin.

Onneksi Purran hallitus poistaa näitä kannustinloukkuja ja syntyy uutta työtä ja työpaikkoja kaikille, että ihmiset voi pärjätä omalla työllään. Ne tekee arvokasta työtä siis meille kaikille. Verot tippuu kun työllisyys nousee!