Mikä ratkaisee eniten kun valitset asunnon
ja asuinpaikan? Sijainti vai itse asunto? Minulle tarjottu uutta asuntoa rivitalossa rauhallisella alueella. Asunto todella kiva, uusi, sauna, lattialämmitys maalämmöllä koko asunnossa. Mutta.. työmatka 40km (nyt 10km). Pystyn tekemään etätöitä 2-3pv/vko. Tuo pidemmällä sijaitseva asunto edullisempi kuin nykyinen paritalokolmio, säästöä tulisi kuussa 300e, mutta siitä osa menisi bensakuluihin. Mikään muu ei mietityttää kuin ett miten sopeutuu noinkin pitkään työmatkaan. Myös läheiset (äiti, poika) asuisivat 25-40km päässä). Nyt alle 10km kummallekin.
Mitä tekisitte, muuttaisitteko?
Kommentit (38)
Mulle tärkeintä oli pienten lasten kanssa hyvin rauhallinen sijainti. Julkinen liikenne niin että pääsen junalla töihin. Oma työmatka 60km, 40min junassa.
En enää ikinä halua asua pk-seudulla vaikka työt onkin siellä.
Mulle on aina ollut tärkeintä, että pääsen kävellen töihin ja että lasten koulut ja harrastukset ovat niin lähellä ettei heitä tarvitse kuskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijainti. Luonnonläheinen rauhallinen sijainti hyvillä yhteyksillä, eikä palvelut liian kaukana.
Suomessakaan ei ole ikinä ennen ollut näin paljon ihmisiä. Yhä vaikeampaa löytää tuollainen kohde.
No eikä ole, etenkään jos ei asu Helsingissä vaan jossain muussa kaupungissa. Suomessa on luontoa joka paikassa.
1. Sijainti
2. Hinta
3. asunnon koko
4. muut asiat
En muuttaisi noin syrjään. Nyt 10 km työpaikalle, ihan maksimimatka
Sijainti, piti olla rauhallisella paikalla isolla tontilla ilman naapureita. Yhtä tärkeässä asemassa hinta. Sitten asunnon koko, lämmitysmuoto jne.
Mutta kyllä siihen työmatkaan tottuu. Jos moottoritietä tai muuten isoa kantatietä niin se 40km menee hujauksessa. Ja eihän läheisten luo ole pitkä matka, tuskin siellä päivittäin käyt. Ajoin itse vuosia 50km työmatkaa.
Nuorempana ratkaisi asunto, ei haitannut, vaikka oli joku lähiöbaari muutaman sadan metrin päässä. Nykyään ratkaisee sijainti, ja lähiöbaari ei saa olle lähimaillakaan. Oma piha on mukava juttu, voittaa parvekkeen mennen tullen.
Vähän villi, mutta olohuoneen huonekorkeus. Olen kotihiiri ja rakastan kotoilua. Siksi ihanaa kun katto on 5 metrissä. Ajatukset ikään kuin virtaavat vapaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän villi, mutta olohuoneen huonekorkeus. Olen kotihiiri ja rakastan kotoilua. Siksi ihanaa kun katto on 5 metrissä. Ajatukset ikään kuin virtaavat vapaammin.
Itsekin kovana kaasuttelijana arvostaisin, että ilma virtaa nopeasti ylöspäin.
Ihmiset haluavat erilaisia asioita , itse en ikinä viihtyisi suuressa kaupungissa mutta tiedän että moni viihtyy . 40 km ajomatka ei ole paha lainkaan .
Älä muuta liian kauas sieltä, missä muu elämäsi tapahtuu. Huomaat, että pikkuhiljaa lähtemisen kynnys nousee ja onkin helpompi vaan olla menemättä silloin kun kutsutaan johonkin tai olisi jotain kivaa menoa.
Sijainti on ehdottomasti tärkein, kaikesta muusta voin tinkiä. Itselleni se tarkoittaa kaupungin ydinkeskustassa asumista. Työpaikka on ihan vieressä, samoin kaikki palvelut.
1. Sijainti
2. Palvelut ja julkiset lähellä
3. Asunto Ja sen hinta
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa minulle kelpaisi rauhallinen alue. Minulla asuu yksi poika 250 km päässä, toinen 5 km päässä (on joskus asunut 200 km päässä), veljet eri puolilla Suomea 350-400 km päässä. Joku 40 km on aika mitätön. Kun vanhemmat vielä elivät, oli lapsuudenkotiin 220 km.
Kyllä se työmatka on ratkaiseva. Sukulaiset asuu missä asuu. Toki ap voi tehdä osittain etätöitä, mutta kyllä se reilun puolen tunnin työmatka voi käydä puuduttavaksi. Ja kustannuksia han siitä on jatkuvasti. Toki sekin vaikuttaa muun tä palveluja ja harrastusmahdollisuuksia siellä kauempana on. Myös veroprosenteissa voi olla yllättävän suuria eroja eri paikkakuntien välillä.
Valitsen itse sijainnin mieluiten, että olisi sopiva. Miten sieltä löydetään asunto, on toinen kysymys. Joskus voi käydä niin että asunto on muualla? Ellei keksitä Suomeen ja muualle muita kivoja taloratkaisuja ja tontti.
Se, että paljonko pitää maksaa omista säästöistä ja paljonko tulee asumistukea. Tietysti sijainti, ettei tarvitse autoa ja lentokentälle pääsee julkisilla kätevästi, ettei tarvitse ottaa talvivaatteita Phuketiin mukaan.
Suomessakaan ei ole ikinä ennen ollut näin paljon ihmisiä. Yhä vaikeampaa löytää tuollainen kohde.