Pahoitin mieleni lahjojen jaosta
Kävimme aattona parissa eri kyläpaikassa. Tähän jälkimmäiseen meidät oli kutsuttu että poiketkaa kahville kun kerkeätte. Kyseessä lapsemme isovanhemmat. Veimme tuliaisiksi kahvia ja leivonnaisia.
Oli ensinnäkin yllätys, että siellä oli myös muita vieraita ja suurempi yllätys oli kun lopulta kahvien jälkeen jaettiin lahjoja.
Kaikki muut, sekä lapset (lasten serkut) että aikuiset (miehen sisarukset, isovanhemmat, vanhemmat jne), saivat useita lahjoja, mutta meidän perhe kokonaisuudessaan sai yhteiseksi yhden karkkirasian.
Omat lapsemme olivat selvästi pahoilla mielin lahjojen jaon jälkeen, kun kaikki lapsista vanhaan mummoon saivat paketteja, mutta he eivät saaneet mitään omaa.
Ihmettelen, miksi lahjoja ei voitu jakaa ennen kuin tulimme tai lähtömme jälkeen... emme edes voineet varautua omilla paketeilla.
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Minä olin yksin koko joulun. Minun mies kuoli vuosi sitten ja ei ole muista sukulaisia tai omaisia. Ystävätkin katosi siinä samalla, kun eivät osanneet käsitellä asiaa. Minua ei kukaan kutsunut mihinkään enkä tiedä, että mihin olisin itse kutsunut kuokkavieraaksi. Sain yhden lahjan, jonka olin itse ostanut itselleni. Hyvä puoli siinä oli, että se oli varmasti mieluinen. Ruokakin oli onnistunut, kun olin itse valinnut sen. Vähän aikaa säälin itseäni tilanteesta, mutta sitten tajusin, että joulukin menee nopeasti ohi ja saanhan kuitenkin olla kotona 10 päivää yhtä putkea ja saan tehdä ihan niin kuin parhaaksi näen.
Otan osaa. Olen pahoillani puolestasi, olit nähtävästi rakastavassa ja rakastetussa suhteessa.
Minä olen yksin, kun vaikea suhde parinkymmenen vuoden jälkeen onneksi loppui. Rakastan tätä joulun rauhaa. Ihanaa, kun kukaan ei ole vaatimassa tai arvostelemassa. Lahjatkin ovat mieluisia, itse ostettuja. Tilasin joitakin asioita, jotka halusin tai tarvitsin, ja avasin sitten glögiä maistellen ja musiikkia kuunnellen sängyssä pyjamat päällä. Olen lukenut, katsonut telkkaria, ulkoiluttanut koiraa ja syönyt vain mieluisia ruokia. Ensi jouluksi mietin, että ehkä matkustan jonnekin, nautin kunnon hemmottelusta.
Olin parisuhteessa tavallaan yksinäisempi kuin nyt, vaikka ypöyksin olenkin.
"Eikä edes sukulaisia ketään? Meilläkin yksi marttyyri (leski) suvussa rupesi vihaamaan kaikkia, eikä hän tule edes kylään kun pyydetään. Tai jos tulee kun esittää että on muka ystävällinen niin viettää aikaa vaan vältellen kaikkia jossain nurkassa nyrpeänä."
Voin kertoa, että sitten kun se pitkäaikainen rakas puoliso kuolee, eikä sitä enää saa takaisin, vaikka kuinka itkisi, niin toisten on ihan mahdotonta kuvitella, miltä se tilanne tuntuu. Se on niin jäätävä suru, että joku toinen kuvittelee, että siinä se leski vaan kiukuttelee. Sitten kun se omalle kohdalle tulee, niin sitten tietää, että miltä tuntuu. En minä tuollaisesta välitä yhtään mitään.
Kannattaa muistaa, että kaikki parisuhteet päättyy joko eroon tai toisen kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos menitte kahville, niin miksi jäitte pidemmäksi aikaa? Olisitte lähteneet niitä omia lahjoja jakamaan. Eihän siellä ollut pakko istua.
Nyt mä tajusin! Ap ja perheensä jäi sinne tietysti odottamaan, että heille on siellä lahjoja myös. Jos ette ole tekemisissä ja ette edes joka joulu käy, niin miksi teille olisi ollut paketteja? Ahneelle käy yleensä loppujen lopuksi vähän huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Jos menitte kahville, niin miksi jäitte pidemmäksi aikaa? Olisitte lähteneet niitä omia lahjoja jakamaan. Eihän siellä ollut pakko istua.
AP kertoi tuolla että alkoi niin pikaseen etteivät ehtineet alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi nousta, huikata heipat ja kävellä matkoihinsa? Kengät ja takin voi laittaa eteisessä päälle.
Ettei vaan tää ole se parisuhde, missä talousmenot laitettiin jonnekin sovellukseen & sitten vahdattiin toisen syömisiä & pyyhkimisiä; just se missä toinen säästeli roopeankkamaisesti. Tässäkin lähdettiin lahjojen toivossa, bingovoitto-kahvipaketti kainalossa kyläilemään.
Näin minä tämän näin -- tulkintani on varmaan aivan väärä 🤐
Mahdollisia selittäviä vaihtehtoja...
1. Lahjojen saajapuolet olivat erityisesti sopineet vaihtavansa lahjoja. On voinut olla sellainenkin tilanne, jossa toinen osapuoli on ilmoittanut ostavansa, ja toisen on pitänyt silloin myös ostaa
2. Isovanhemmilla saattaa olla muistiongelmia (jopa demetiaa), eivätkä siksi hoksanneet ostaa lahjoja
3. Jouluhässäkässä asia ei tullut hoidetuksi, ei ymmärretty ostaa lahjoja
4. Sydämen sivistys puuttuu
5. Taustalla persoonallisuushäiriötä, mielenongelmia tai jotain muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi nousta, huikata heipat ja kävellä matkoihinsa? Kengät ja takin voi laittaa eteisessä päälle.
Joo lapset ilman ulkovaatteita pikaisesti hankeen kesken kahvien. älyhoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa varmaankin tapahtui 🤣🤣
Valitettavasti ei. Minulle jäi todella paha mieli lasten takia.
Eli sinä itsekkäänä ihmisenä pahoitit oman mielesi, ketään muuta ei kiinnostanut yhtään. Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti sukulaiset olivat ostaneet toisilleen lahjoja ristiin (ovat säännöllisesti keskenään tekemisissä, me tavataan ehkä 1-3 kertaa vuodessa), mutta vanhempi oli muille lapsilleen ilmeisesti ostanut muun lahjan kun karkkia, ei mitään kallista mutta kuitenkin. Meille koko perheelle vain yhteisen rasian.
Olisin vaan toivonut, että olisivat jakaneet lahjat ennen tai jälkeen meidän tulon.
No siinä se selitys on. Näette harvoin joten ei ole varmuutta olisitteko tulleet nytkään. Ette voi odottaa lahjoja jos ette edes kylässä käy kuin pakolliset vierailut.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisia selittäviä vaihtehtoja...
1. Lahjojen saajapuolet olivat erityisesti sopineet vaihtavansa lahjoja. On voinut olla sellainenkin tilanne, jossa toinen osapuoli on ilmoittanut ostavansa, ja toisen on pitänyt silloin myös ostaa
2. Isovanhemmilla saattaa olla muistiongelmia (jopa demetiaa), eivätkä siksi hoksanneet ostaa lahjoja
3. Jouluhässäkässä asia ei tullut hoidetuksi, ei ymmärretty ostaa lahjoja
4. Sydämen sivistys puuttuu
5. Taustalla persoonallisuushäiriötä, mielenongelmia tai jotain muuta
Harvalla työikäisellä on dementiaa, eivät olleet mitään vanhuksia vielä
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi yrittää kasvaa aikuiseksi.
Ei pienten lasten tarvitse vielä aikuisia olla, hehän ovat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette itse vieneet lahjoja niin ehkä oli ajatus, ettei teidän kuulukaan niitä saada.
itselläni ei edes ole lapsia, mutta vaikea silti kuvitella minkälainen isovanhempi kostaisi lapsenlapsilleen tuolla tavalla jos harmittaa ettei oma poika tuo heille lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Ettei vaan tää ole se parisuhde, missä talousmenot laitettiin jonnekin sovellukseen & sitten vahdattiin toisen syömisiä & pyyhkimisiä; just se missä toinen säästeli roopeankkamaisesti. Tässäkin lähdettiin lahjojen toivossa, bingovoitto-kahvipaketti kainalossa kyläilemään.
Näin minä tämän näin -- tulkintani on varmaan aivan väärä 🤐
NO on se väärä, ehkä, mitäpä mieltä edelleen olet vetoketjunaama ,,?
Siis oliko niin, että isovanhemmat eivät ostaneet kaikille lapsille lahjoja tasapuolisesti, vai että lahjat nyt vaan olivat eri paikoissa? Jälkimmäisestä en hirveätä meteliä nostaisi, lapsille voi sanoa että pukki on vienyt paketit toiseen paikkaan.
Pientähän tuo on!
Ameriikassa tuli lahjoista riitaa tms. ja 14-vuotias veli ampui 26-vuotiaan siskonsa, jonka jälkeen 15-vuotias veli ampui sen 14-vuotiaan veljensä. Kaikki tämä mummonsa talossa Floridassa.
Onneksi ihmisuhreilta vältyttiin ( katso kuvat, niin ymmärrät )
Teenage brothers, 14 and 15, are arrested after sister, 23, was murdered in argument over Christmas presents: Victim was shot dead while holding her BABY in deadly sibling showdown at grandma's house in Florida
Abrielle Baldwin, 23, was shot and killed on Christmas Eve in Largo, Florida
Police have charged her brother Damarcus Coley, 14, over her death
Another brother, Darcus Coley, 15, then came out the house and shot and injured Damarcus: both brothers, sheriffs said, were known to carry guns all the time
The family had been arguing over Christmas presents, with the 15-year-old saying his 14-year-old brother was getting more generous gifts than he was.
Ai niin ihanaa kun oltiin tämä joulu vaan oman perheen kesken. Inhoan näitä latauksellisia sukujouluja ja pakettien kyttäystä ja aikatauluja.
Aloittaja lapsenomainen mielensäpahoittaja, tasapuolisesti ei lahjoja jaeta monessakaan suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä sellainen, että olisin ottanut asian puheeksi sillä hetkellä.
Olisi kyllä pitänyt... rupesin kyllä valmistelemaan lähtöä pian. Miehen mielestä ei ongelmaa kun lapset kuitenkin saivat kotona lahjoja.
Niin eli muut olivat ottaneet lahjat mukaan. Tuollaiset asiat sovitaan etukäteen. Miksi sinä et sopinut? Miksi miehesi ei sopinut?
Kuka isovanhempi jättää yhden lapsen lapset lahjoitta, ostaa muille lapsenlapsille lahjat ja jakaa ne lahjat vielä näiden ilman lahjoja jätettyjen naaman edessä?!