Tavoite: kaupan kassa
Mihin pääsisin ensimmäiseksi ilman kokemusta? Mitä kirjoittaa hakemukseen?
Haluaisin ensi vuonna töihin kauppaan myyjäksi tai varastotyöntekijäksi tai sekä että. Mieluiten haluaisin vaatekauppaan, mutta ruokakauppakin käy. Minulla ei ole aiempaa kokemusta kummastakaan tehtävästä. Mutta alue on Uusimaa! Täällä avoimia työpaikkoja on ainakin paljon.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene ruokakaupan kassalle, tuo on kiireistä ja stressaavaa plus paljon ilkeitä asiakkaita. Mieluummin vaikka joku kirjakauppa.
Itse valitsen ruokakaupan siksi että on paljon tekemistä, siitä pidän. Onneksi on erilaisia vaihtoehtoja, jokaiselle sopivia.
Itse olen ollut kaupan kassalla ja sitä tekemistä on aivan liikaa, koska joka paikassa säästetään eikä palkata tarpeeksi henkilökuntaa töihin. Jos jonkun mielestä tuommoinen on hauskaa niin siitä vaan.
Ne hankalat asiakkaatkin tottuu sietämään, ajattele vain, että kaikkia hulluja se maa päällään kantaa.
Kaupan kassalle ei ainakaan tässä kaupungissa ole mitään asiaa ilman kokemusta, varsinkin jos puhutaan yli 30h/vko sopimuksista. Itselläkin tuo oli lopputavoite, ja polku meni malliin mäkkäristä työkokemusta (sinne pääsee helpommin) -> sen jälkeen sai jo vuokratyön nollasopparilla -> sen kokemuksen jälkeen osa-aikainen sopimus, 25 h/vko -> täysipäiväinen sopimus. Vaatekauppoihin ja varastoon taitaa päästä vähän helpommin kuin ruokakauppojen kassalle.
Jos työkokemusta on jo esim. siivoamisesta eikä cv:ssä aukkoja, tai olet nuori, niin sitten on helpompaa. Toinen vaihtoehto on kouluttautua merkonomiksi, jolloin pääset kauppaan harkkoihin ja saat sitä kautta jalkaa oven väliin.
Vierailija kirjoitti:
Toivotko, että joku miljonääri bongasin sinut ja päätyisin pika-avioliittoon ja pika-eroon.
Että mitä? :D Tämä oli kyllä hauska kommentti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ihmeessä mene kassaksi tai myyjäksi. Ihmiset ovat nykyään todella ilkeitä ja inhottavia. Ja kaikki on sinun syytäsi; jonotukset, hintojen nousut ja se että joku tuote on loppu.
Minä osaan kyllä käsitellä tällaiset asiat. Kunhan ei henkilökohtaisuuksiin mene.
Ap
Tätä asiaa kannattaa korostaa hakemuksessa, että sinulla on vankka itseluottamus ja lehmän hermot. Asiakkaat osaavat tosiaan joskus olla melkoisen ilkeitä eli tietynlainen teflonpinnoite on hyvä olla aspan tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ihmeessä mene kassaksi tai myyjäksi. Ihmiset ovat nykyään todella ilkeitä ja inhottavia. Ja kaikki on sinun syytäsi; jonotukset, hintojen nousut ja se että joku tuote on loppu.
Minä osaan kyllä käsitellä tällaiset asiat. Kunhan ei henkilökohtaisuuksiin mene.
Ap
Anteeksi nyt vain mutta asiakaspalvelun ammattilaisen tulee kestää kaikenlaiset asiakkaat ja osata hoitaa kaikki tilanteet. Ei auta ottaa itseensä, kuuluu työn luontoon ne kaikenlaiset kamalatkin asiakkaat. Täytyy olla älliä ja osata olla kohtelias pätevällä tavalla, se ei tarkoita nielemistä varsinaisesti mutta kaikki täytyy opetella koska kaikille ihmisten äärellä työskentely ei ole luonnollista. Täytyy uskaltaa arvostaa itseänsä kuitenkin vaikka eihän kaikki siitäkään tykkää.
Mitä tarkoitat? Juurihan kerroin osaavani käsitellä tällaiset asiakkaat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voit harjoitella menemällä jonkin kaupan tyhjälle kassalle istumaan. Ehkä huomaavat aktiivisuutesi ja palkkaavat töihin.
Näen jo, kuinka minut raahataan käsiraudoissa pois paikalta :D
Ap
Tämä herätti kyllä paljon tunteita :o
Ap
En jaksaisi ottaa paineita ilkeistä asiakkaista, nehän itse alentaa itsensä kun kassa pysyy ystävällisenä ja kohteliaana siinäkin tilanteessa niin riitaisa asiakas vain nolaa itsensä. Pahimmillaan heittää tosiaan jotain henkilökohtaista, minua on haukuttu ruipeloksi mitä en ole ja itä-aasialaista työtoveri n:riksi Tilanne on oikeastaan joskus aika herkullinen, usein asiakas hetken raivottuaan sanoo että "anteeks kun nyt huusin, eihän tämä SUN vikasi ole" eli jonkun vika kuitenkin, yleensä kaupan. Pari kertaa toinen asiakas on puuttunut asiaan ja huutanut raivoavalle asiakkaalle takaisin, kerran tällainen raivotyyppi hämmentyi niin pahasti että poistui kaupasta ilman ostoksiaan.
Kävi miten kävi, niin malttinsa ja käytöksensä säilyttänyt aspa pääsee aina "ylästatukseen" tällaisessa kohtaamisessa. Pieni vahingonilo jää, kun toinen menetti kasvonsa ja itse ei.
Olen itsekin aspassa ja kaupan kassallakin on tullut oltua. Ihmiset ovat kuitenkin enimmäkseen ystävällisiä ja rehellisiä ihan tosi kivojakin asiakkaita tapaa useammin kuin noita rähjääjiä.
Olet siis aikuinen henkilö? Kokeile hakea K-markettiin tai Saleen myyjäksi, ottavat mielellään myös ei-opiskelijaikäisiä töihin kunhan olet ahkera, asiakaspalveluhenkinen, paineensietokykyinen ja venyt monenlaiseen hommaan. Lisäksi sopimuksissa on yleensä kivasti viikkotunteja.
Extraajien kautta (nykyinen Eezy) Heillä tehdään ensin netissä erilaisia koulutuksia ja sen jälkeen käyt tekemässä pari harjoitteluvuoroa (joista maksetaan jälkikäteen jos työllistyt). Työ on keikkatyötä, mutta sen avulla voit helposti hakea vakkariksi johonkin myymälään.
Vierailija kirjoitti:
Ne hankalat asiakkaatkin tottuu sietämään, ajattele vain, että kaikkia hulluja se maa päällään kantaa.
Niitä siellä kassakin on nykyisin jo ollut, mutta pistetään porukkaa vaihtumaan niin saadaan kaupan alallekin hieman valoisuutta.
Isoissa kaupungeissa on kuulemma hirveästi hakijoita jokaiseen osa-aikaiseen kassatyöpaikkaankin. Pienemmissä kaupungeissa taas pulaa myyjistä niin että itsekin sain paikan kun kysyin vaan kauppiaalta
Vierailija kirjoitti:
Isoissa kaupungeissa on kuulemma hirveästi hakijoita jokaiseen osa-aikaiseen kassatyöpaikkaankin. Pienemmissä kaupungeissa taas pulaa myyjistä niin että itsekin sain paikan kun kysyin vaan kauppiaalta
Jokaiseen kassamyyjän paikkaan mitä olen lähiaikoina hakenut on ollut keskimäärin 300-400 hakijaa. Osastomyyjän tehtäviin vieläkin enemmän. Ei ole työvoimapulaa vaan työpaikkapula, uskaltaisin väittää näin.
Kaupan kassan homma on ainakin nuorelle naiselle todella kurja paikka. Setämiehet jäävät puhumaan paskaa ja on vain pakko hymyillä, vaikka tekisi mieli sanoa suorat sanat.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassan homma on ainakin nuorelle naiselle todella kurja paikka. Setämiehet jäävät puhumaan paskaa ja on vain pakko hymyillä, vaikka tekisi mieli sanoa suorat sanat.
Lisäksi on papukaija tavoin toivoteltava pakolliset hyvän päivän jatkot. Jopa näille limaisille setämiehille. Siitähän nuo saavat vain lisää vettä myllyyn nuoria aspoja kohtaan, kun oikeassa elämässä heitä ei todellakaan kohdeltaisi yhtä mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle ei ainakaan tässä kaupungissa ole mitään asiaa ilman kokemusta, varsinkin jos puhutaan yli 30h/vko sopimuksista. Itselläkin tuo oli lopputavoite, ja polku meni malliin mäkkäristä työkokemusta (sinne pääsee helpommin) -> sen jälkeen sai jo vuokratyön nollasopparilla -> sen kokemuksen jälkeen osa-aikainen sopimus, 25 h/vko -> täysipäiväinen sopimus. Vaatekauppoihin ja varastoon taitaa päästä vähän helpommin kuin ruokakauppojen kassalle.
Jos työkokemusta on jo esim. siivoamisesta eikä cv:ssä aukkoja, tai olet nuori, niin sitten on helpompaa. Toinen vaihtoehto on kouluttautua merkonomiksi, jolloin pääset kauppaan harkkoihin ja saat sitä kautta jalkaa oven väliin.
Kuka jättää cv:hen aukkoja?
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole vaikea päätellä keiltä tuo kateus nuoria naisia kohtaan tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse en päässyt edes hyllyttäjäksi koska ei työkokemusta. Enkä ole siis päässyt kauppaan muutenkaan töihin. Hankala saada sitä työkokemusta, kun ei edes töihin pääse.
Oli muuten ainakin joskus vuosia sitten tosi vaikea päästä hyllyttäjäksi. Kassatöihin pääsin kyllä, kun oli siitä kokemusta, mutta osastotöijin ei olisi päässyt millään kun ei ollut kokemusta kuin kassatyöstä.
Helpommin pääsin sitten kokonaan toiselle alalle.
Nykyään mihinkään myyjän työhön ei niin vain mennä. Jokaiseen paikkaan on runsaasti hakijoita, joten paras keino työllistyä alalle on ilmoittautua kaikkiin henkilöstönvuokrausfirmoihin ja jos sitä kautta pääsee tekemään yksittäisen vuoron esim Cittarin kassalle, niin yrittää tehdä se vuoro niin hyvin että kun kyseisen Cittari seuraavan kerran tarvitsee henkilöstönvuokrauksen kautta tuuraajaa, niin he kysyvät juuri sinua, jolloin saat taas lisää vuoroja ja lopulta saatat päästä töihin talon kirjoille.