Miksi joulu on niin raskasta ja ahdistavaa aikaa?
Hössötys alkaa jo marraskuussa, aivan valtava työmäärä tehdä yhden joulun eteen. Väsyttää väsyttää väsyttää joka päivä ja ahdistaa. Kauhea määrä ruokia, jotka eivät ole oikeasti edes hyviä. Työpaikan jouluruokailu, sekin ahdistaa, oksennuksen makuinen epäkypsä ravintolan kinkku, ei niitä laatikoita ja kaloja kukaan syö. Kun pukki on käynyt, sitä vain nukkuu ja nukkuu, miettii miten sais ajan kulumaan, kipeäksikkin tulee makaamisesta. Miten tämän joulukuun saisi ohitettua kokonaan, talviunille kuukaudeksi. No onneksi kohta on kevät ja valo alkaa piristää.
Kommentit (68)
Alkoholi. Sillä me muutkin selvitään.
Siksi koska se on joulu. Homma nyt vain menee niin. Aloittajalla on varmaan perhettä ja lapsia. Kun ne kasvavat niin joulutkin helpottuu. Jossain vaiheessa sitten ahdistuu kun niitä lapsia ei näy jouluna lähimaillakaan.
Asenne ja sopeutuminen on tärkeitä. Mä olen nyt aattona eka kertaa yksin ja nautin vaihteeksi tällaisesta joulusta.
Ikävät ihmiset yrittävät näyttellä hyvää ihmistä pari päivää. Pitää olla päästään vialla, jos tuollainen tuntuu hyvältä ja normaalilta.
Valtava tunnelataus. Perheiden pakkautuminen yhteen ja lapsuuden roolit. Eri ihmisten toiveet ja odotukset.
Joku väitti, että lahjojen osto ja siivous stressaa. Ei täällä ainakaan, helpoin osuus kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmaankin sitten se joulun ihme. Ei tule vedestä viiniä vaan alkoholista vettä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yrittänyt tehdä omannäköistä joulua nyt muutaman vuoden ja etsiä siihen niitä elementtejä joista tulee rauhallinen ja jouluisan kiva olo, mutta ei tämä oikein suju. Ihmeemmin (tai siis lainkaan) en hössötä, siinäkö lie sitten suurin vika?, ja ainoastaan laatikot on sellainen spesiaalimpi ruoka jotka nekin teen jo marraskuulla ns pikkujoulu-kauteen ja samalla menee pakkaseen toiset vuokalliset odottamaan joulua.
Kinkkua en ole koskaan oppinut/tottunut syömään (lapsuudenkodissa ei ollut kinkkua ikinä vaan jotain piknik-rullaa) ja olen mä joskus niitä valmiita joulukinkkusiivuja ostanut, mutta ei tee kinkku mulle joulua eli tänä vuonna en sitä edes ostanut vaan syön laatikoiden kanssa herneitä, perunaa ja graavilohta.
Eikä sitä näemmä tee riisipuurokaan. Kyllä mä sen keitin aamusta ja aamulenkin jälkeen söinkin jo, mutta ei kyllä ole perinteeksi siitäkään vaan jopa parempi olisi ollut ihan normipuuro. Vai sekö se
Itsestä se on vähän ongelma jos liikaa lähtee odottamaan. Itsellä joulu ei oleellisesti eroa vaikka normaalista viikonlopusta, paitsi kämppä on vähän paremmin siivottu, ruokavalikoima on pikkasen parempi ja juomat pikkasen kalliimpia. Riisipuurot ja joulutortut on jo syöty aikaisemmin, kun ei sitä kaikkea voi aattoon jättää
Joulu on vähän yksinkertaisten ihmisten juhla. Pitää ostaa tarpeettomia lahjoja ja viettää aikaa ihmisten kanssa, joita ei oikeastaan haluaisi nähdä. Ja esittää, että on se hienoa aikaa tämä joulu. Itse viettäisin kaikki joulut ulkomailla jos olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on vähän yksinkertaisten ihmisten juhla. Pitää ostaa tarpeettomia lahjoja ja viettää aikaa ihmisten kanssa, joita ei oikeastaan haluaisi nähdä. Ja esittää, että on se hienoa aikaa tämä joulu. Itse viettäisin kaikki joulut ulkomailla jos olisi varaa.
On se tämäki asia kokea itsensä muita älykkäämmäks
Menisitte vaan töihin. Ei se nyt voi niin olla, että monta päivää vaan maataan kotona, ja palkka juoksee!
t. Riikka
Jos pitää jouluaattonakin notkua av:lla, niin onhan se yksinkertaisesti surullista. Me ollaan elämän häviäijiä.
Hetken kestää elämää, sekin synkkää ja ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Hetken kestää elämää, sekin synkkää ja ikävää.
valivali
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää jouluaattonakin notkua av:lla, niin onhan se yksinkertaisesti surullista. Me ollaan elämän häviäijiä.
Mitä ihmeellistä sitten jouluna sun mielestä pitäs olla. Ja joo en aatellut koko joulua täällä notkua, jonkun leffan esim vois katsella tms. en tiedä onko se sitten paljon kehittävämpää
Joulussa on mukana paljon monenlaisia tunteita, odotuksia ja muistoja. Ihmiset kantavat niitä mukanaan lapsuudesta saakka.
Joskus nykyhetki on parempi kuin menneisyys, joskus taas toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Sillä sotkee joulun ihan lopullisesti. Kannattaa mennä terapiaan selvittämään traumansa, sen sijaan että aiheuttaa niitä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä sotkee joulun ihan lopullisesti. Kannattaa mennä terapiaan selvittämään traumansa, sen sijaan että aiheuttaa niitä muille.
No onpas dramaattista. Normaalit ihmiset voi juoda muutaman ilman että siitä mitään kummempaa seuraa.
Yksi juhlapäivä vuodessa ja ahdistukset iskee päälle? On kyllä joillain vaikea elämä.
Kauhea hössötys yhden lyhyen hetken takia
ei hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpas dramaattista. Normaalit ihmiset voi juoda muutaman ilman että siitä mitään kummempaa seuraa.
Jos joutuu juomaan kestääkseen joulun, niin ei se pariin lasilliseen jää.
No eihän se oikeasti ole. Ihmisten kehittämää koko jouluhössötys. Korvien välissä kuntoon niin helpottaa.