Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joulusiivousta paheksutaan?

Vierailija
24.12.2023 |

Vuosien ajan ennen joulua on isoja kampanjoita Marttoja myöten, että älä turhaan hössötä joulusiivouksesta. "Siivoa kaapit, jos aiot viettää joulusi siellä". "Nopea jousiivous.= Valot pois ja kynttilästä joulutunnelmaa."

Mitä pahaa on silloin tällöin siivota kunnolla? Imuroida jääkaapin takaa, puhdistaa hajulukot ja pyyhkiä pölyt kaappien päältä? Jos kunnollinen siivous on pakko/suositeltavaa tehdä välillä, niin miksi ei ennen joulun pyhiä?

Moni nauttii siisteydestä ja rauhallisuudesta. Joulun pyhinä voi rauhoittua, eikä tarvitse miettiä siivoamista (ja ruokakin on pöytään nostamista vaille valmista usein). Itse ainakin pidän kauniista ympäristöstä. Kyllä sotku häiritsee ja latistaa juhlatunnelmaa.

Kuinka laiskoja ihmisistä on tullut, jos ei edes paria kertaa vuodessa (jouluksi ja juhannukseksi) jaksa siivota kunnolla?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni muistaa 70-luvulta väsyneen ja viimeistään jouluaattona raivoavan äidin. Kun jouluun oli töiden ohella tehty hommia viikkoja. Oli pitkiä listoja leivontaan, siivoamiseen ja lahjoihin liittyen. 

Koko talo siivottiin lattiasta kattoon kaappeja myöden. Meillä tehdään ihan tavallinen siivous, kaapit jätetään täysin rauhaan. 

Tuota ei ollut kaikissa perheissä 70-luvulla.

Vierailija
22/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt asian täysin väärin. On olemassa JOULUSIIVOUSTA perinteisen mallin mukaan koko talo katosta lattiasta kattoon jynssäten, kaappeja unohtamatta. Se on mennyttä aikaa, kun ei nykyään naisilla ole sellaiseen aikaa. Oletteko koskaan kuulleet jonkun miehen tekevän JOULUSIIVOUSTA?

Eri asia on pienimuotoisempi joulusiivous, eli tavallisen perusteellinen imurointi, pölyjen ja kesäisten kärpäsenkakkojen pyyhkiminen ja tavaroiden järjestäminen. Ikkunoiden pesu on vähän niin ja näin, kumpaan se kuuluu.

Varsinkin vaatekaappien siivoamiseen talven kylmimmät päivät ovat parasta aikaa. Silloin voi kantaa kaikki tavarat ulos tuulettumaan siksi aikaa, kun pesee kaapit sisäpuolelta. Sitten vaan järjestetään ne uudestaan ja heitetään turhat pois. Myös keittiön kaapit on hyvä pestä kerran vuodessa ja inventoida vanhat tavarat pois. Mutta ei jouluksi vaan vaikka kesälomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivous on nykyään kirosana. Yksiöönkin pitää tilata siivooja.

On ne siivojatkin paheksunnan alla. Kyllä niitäkin kirotaan, että eivät ole osannut hankkia itselle kunnon koulutusta. Kun sitä ammattia niin vihataan ja niitä, ketkä sitä työtä teevat, miksi sitten pitää niitä hyväksikäyttää ja siivomaan tilata? Jis inhotaan ammattia, siivojia, siivousta ylipäätänsä, siivokot sitten kaikki itse. Ei tarvii minkäänlaisia kotisiivojia. Jokainen huolehtii omasta kämpästä. Kodin voi hoitaa ympäri vuoden niin siistina, että mitään suursiivousta edes ei tarvita joulun alla. Hyvin hoidettun kotiin riittää, kun teet tavallisen siivouksen, että juhlanaikana on siisti. 

Vierailija
24/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan hyvä muistuttaa, että joulu ei vaadi mitään erityistä siisteyttä. Mutta nykyään se on kyllä melkein kääntynyt päälaelleen ja isomman siivouksen tekijöitä sekä ruoat alusta asti tekeviä pidetään suorittajina ja hermoheikkoina. Mä itse tykkään siivota sekä kokata, se on se, mihin haluan käyttää pari päivää ennen joulua. En ole huonotuulinen vaan nimenomaan koen mielihyvää siitä, kun jonkun osan saa siivottua. Ja aatonaattoiltana on ihana fiilis, kun saa katsella siistiä kotia.

Vierailija
25/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just pyyhin astiakaapit ja ei lähtenyt musta vesi. 

Jos vaatekaappien hyllyistä lähtee silminnähden likaa, ei niitä ihan vasta ole (kunnolla) pesty.

Vierailija
26/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, se on kyllä tosi huono ohje, että:

"Älä siivoa kaappeja jollet aio viettää jouluasi kaapissa."

Oikein  yllytetään sotkuuteen. Kuka lie tuonkin keksinyt aikoinaan. 

Ihan kuin sinun mielestäsi joulu olisi ainoa aika, kun mitään voidaan siivota. Onhan vuodessa 11 kuukautta aikaa siivota kaappeja, vaikka joulukuussa ei siivoaisi.

Ei kaapit ole yhtään sen sotkuisempia, jos ne siivoaa joka vuosi tammikuussa kuin jouluksi siivotut. Sitä sillä tarkoitetaan eikä sitä, että ei siivota koskaan.

Vierailija
27/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan hyvä muistuttaa, että joulu ei vaadi mitään erityistä siisteyttä. Mutta nykyään se on kyllä melkein kääntynyt päälaelleen ja isomman siivouksen tekijöitä sekä ruoat alusta asti tekeviä pidetään suorittajina ja hermoheikkoina. Mä itse tykkään siivota sekä kokata, se on se, mihin haluan käyttää pari päivää ennen joulua. En ole huonotuulinen vaan nimenomaan koen mielihyvää siitä, kun jonkun osan saa siivottua. Ja aatonaattoiltana on ihana fiilis, kun saa katsella siistiä kotia.

Aika usein  suorittajat osoittavat hermoheikkoutta raivoamalla, riehumalla, haukkumalla toisia ja loppujen lopuksi itkemällä uupumuksesta. 

Onhan se ihana fiilis katsoa siistiä kotia, mutta vähemmän ihana niillä, joilla on paha mieli epäonnistumisesta, kun ei taaskaan ole suoritettu tarpeeksi paljon, kun ei vaan ehdi eikä jaksa.

Vierailija
28/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivottu on,  nyt on ilo silmälle.  Kaappeja ei ole siivottu.  Ja paljon muutakin on retuperällä.  

Jokainen siivoaa/on siivoamatta ihan oman jaksamisen ja mielenkiinnon mukaan.  

Antakaa nyt jo rauha toisillenne tästä aiheesta.  

Vierailija
29/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on minun mielestäni huonoin ajankohta siivota. Töissä on vimmattu kiire ja stressi, lahjoja pitää hankkia, kuusi hakea, influenssakausi on meneillään ja aika usein joku perheenjäsen nuupahtaa sairaaksi.

Joten siivoamme joskus toiste, kiitos. En kiistä etteikö siisti koti olisi kiva.

Vierailija
30/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni muistaa 70-luvulta väsyneen ja viimeistään jouluaattona raivoavan äidin. Kun jouluun oli töiden ohella tehty hommia viikkoja. Oli pitkiä listoja leivontaan, siivoamiseen ja lahjoihin liittyen. 

Koko talo siivottiin lattiasta kattoon kaappeja myöden. Meillä tehdään ihan tavallinen siivous, kaapit jätetään täysin rauhaan. 

Ei niin, naapurissa kävi siivooja. Osa äideistä taas oli kotirouvia ja siivosivat kotiaan ihan työkseen. 

Vierailija
31/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä pahaa on silloin tällöin siivota kunnolla? Imuroida jääkaapin takaa, puhdistaa hajulukot ja pyyhkiä pölyt kaappien päältä? Jos kunnollinen siivous on pakko/suositeltavaa tehdä välillä, niin miksi ei ennen joulun pyhiä?"

Ei kukaan ole väittänyt, että on pahaa siivota silloin tällöin kunnolla. Pahaa on se vimmattu häärääminen apinan raivolla ja usein vielä toisia ahdistelemalla.

Mutta mikä ihmeen pakkomielle on eräillä siivota nimenomaan ennen joulun pyhiä, kun vuodessa on sentään melko paljon aikaa siivota muulloin?

Se on totta, että siivoamalla saa köyhäkin halvalla juhlan tuntua. Vaikka muuten ei olisi varaa laittaa koristeita ym. on sentään siistimpää kuin arkipäivinä.

Vierailija
32/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein  suorittajat osoittavat hermoheikkoutta raivoamalla, riehumalla, haukkumalla toisia ja loppujen lopuksi itkemällä uupumuksesta. 

Onhan se ihana fiilis katsoa siistiä kotia, mutta vähemmän ihana niillä, joilla on paha mieli epäonnistumisesta, kun ei taaskaan ole suoritettu tarpeeksi paljon, kun ei vaan ehdi eikä jaksa.

Tämä just on se mun pointti ja todistit sen just sopivasti. Miksi siivoamisesta ja ruoanlaittamisesta pitäviä pidetään suorittajina? En mä raivoamalla siivoa vaan kuuntelen joululauluja ja _tykkään_ siivoamisesta. Lapsia osallistan siivoamaan sen mukaan, mitä he jaksavat ja kiitän ja kehun kovasti, kun auttavat. Esim. roskia tykkäävät lajitella ja tekevät sen usein ylpeydellä. Muuten leikkivät ja puuhailevat. Ja ruutuaikaakin taisi eilen kulua normaalia enemmän.

Vierailija
33/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä pahaa on silloin tällöin siivota kunnolla? Imuroida jääkaapin takaa, puhdistaa hajulukot ja pyyhkiä pölyt kaappien päältä? Jos kunnollinen siivous on pakko/suositeltavaa tehdä välillä, niin miksi ei ennen joulun pyhiä?"

Ei kukaan ole väittänyt, että on pahaa siivota silloin tällöin kunnolla. Pahaa on se vimmattu häärääminen apinan raivolla ja usein vielä toisia ahdistelemalla.

Mutta mikä ihmeen pakkomielle on eräillä siivota nimenomaan ennen joulun pyhiä, kun vuodessa on sentään melko paljon aikaa siivota muulloin?

Se on totta, että siivoamalla saa köyhäkin halvalla juhlan tuntua. Vaikka muuten ei olisi varaa laittaa koristeita ym. on sentään siistimpää kuin arkipäivinä.

Aivan ohis. Suomessa ei kukaan ole niin köyhä, ettei olisi varaa laittaa joulukoristeita. Päinvastoin joulukoristeita pursuaa jokainen kierrätyskeskus, kun ihmiset joulun jälkeen pukkaavat sen vuoden muotivärit pois tilaa viemästä.

Vierailija
34/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, naapurissa kävi siivooja. Osa äideistä taas oli kotirouvia ja siivosivat kotiaan ihan työkseen. 

Mun äiti kävi töissä. Ei tehnyt joulusiivousta. Vanhemmat tekivät yhdessä normaalin ylläpitosiivouksen. 

Vierailija
35/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään pahaa ole, vaan yritän siivoilla paikkoja ympäri vuoden etten ennen joulua tarvitse huhkia. Kesällä siivoilen kaappeja ja sellaista kun on valoisampaa ja minulla toimii tämä tyyli.

Vierailija
36/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti kävi töissä. Vanhemmat siivosivat aina yhdessä. Oli ylläpitosiivous. Ei tehty mitään ylimääräistä jouluna. Vielä nykyäänkin mun vanhemmat tekevät kotityöt puoliksi.

Vierailija
37/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella on varmaan muistoissaan ne marttyyriäidit, jotka raatoivat hullun tavalla vähintäänkin koko joulukuun, ja draama huipentui viimeistään aattona, kun väsymys ja kiukku löivät yli jonkun pyyhkimättä jääneen lattialistan takia. Siihen aikaan ihmiset kävivät paljon kylässä, ja voi sitä häpeän määrää, jos jossain oli vähänkään pölyä.

Siksi ei kiinnosta jouluksi tehdä mitään raivosiivouksia. Perussetti riittäköön.

Vierailija
38/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi viddu miten kävi. Ensin viesti ei näkynyt ketjussa ja nyt se näkyy ketjussa.

Vierailija
39/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pestään sauna jouluksi ja juhannukseksi. Kaappeja siivotaan yleensä silloin, kun tiettyjä kausivaatteita siirretään varastoon.

Jouluna kyllä puhdas koti luo joulutunnelman. Meillä ei ole mitään hullua jynssäämistä, mutta siivotaan kyllä paremmin kuin normaalisti arkena. Aina meillä on kyllä suht siistiä ja meillä siivoaa kumpikin aikuinen, joten ei kaadu vaan toisen harteille.

Vierailija
40/54 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella on varmaan muistoissaan ne marttyyriäidit, jotka raatoivat hullun tavalla vähintäänkin koko joulukuun, ja draama huipentui viimeistään aattona, kun väsymys ja kiukku löivät yli jonkun pyyhkimättä jääneen lattialistan takia. Siihen aikaan ihmiset kävivät paljon kylässä, ja voi sitä häpeän määrää, jos jossain oli vähänkään pölyä.

Siksi ei kiinnosta jouluksi tehdä mitään raivosiivouksia. Perussetti riittäköön.

Kun molemmat aikuiset (ja lapset ikätasonsa mukaan) siivoaa, niin ei tule raivoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi