Miksi joulusiivousta paheksutaan?
Vuosien ajan ennen joulua on isoja kampanjoita Marttoja myöten, että älä turhaan hössötä joulusiivouksesta. "Siivoa kaapit, jos aiot viettää joulusi siellä". "Nopea jousiivous.= Valot pois ja kynttilästä joulutunnelmaa."
Mitä pahaa on silloin tällöin siivota kunnolla? Imuroida jääkaapin takaa, puhdistaa hajulukot ja pyyhkiä pölyt kaappien päältä? Jos kunnollinen siivous on pakko/suositeltavaa tehdä välillä, niin miksi ei ennen joulun pyhiä?
Moni nauttii siisteydestä ja rauhallisuudesta. Joulun pyhinä voi rauhoittua, eikä tarvitse miettiä siivoamista (ja ruokakin on pöytään nostamista vaille valmista usein). Itse ainakin pidän kauniista ympäristöstä. Kyllä sotku häiritsee ja latistaa juhlatunnelmaa.
Kuinka laiskoja ihmisistä on tullut, jos ei edes paria kertaa vuodessa (jouluksi ja juhannukseksi) jaksa siivota kunnolla?
Kommentit (54)
Minä siivoan usein ja siitä syystä, että tykkään siivota siistiä kotia ja tällöin siivous ei ole pakkoa, joka pitää suorittaa siksi että on likaista. Jos oikeasti vesi menee paskaiseki siivouksessa niin hyi sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on varmaan muistoissaan ne marttyyriäidit, jotka raatoivat hullun tavalla vähintäänkin koko joulukuun, ja draama huipentui viimeistään aattona, kun väsymys ja kiukku löivät yli jonkun pyyhkimättä jääneen lattialistan takia. Siihen aikaan ihmiset kävivät paljon kylässä, ja voi sitä häpeän määrää, jos jossain oli vähänkään pölyä.
Siksi ei kiinnosta jouluksi tehdä mitään raivosiivouksia. Perussetti riittäköön.
Kun molemmat aikuiset (ja lapset ikätasonsa mukaan) siivoaa, niin ei tule raivoa.
No shit Sherlock. Kerroinkin siitä, millaisia monet marttyyriäidit olivat, ja miten se on vaikuttanut. Ei tullut mitään raivoa täälläkään, kun teimme ihan kevyen perussiivouksen. Se riittää.
Moni "marttyyriäiti" sai raivon juuri sen takia, kun joutuivat tekemään kaiken yksin. Ukko ja lapset makoilivat sohvalla eivätkä osallistuneet. Nyt minäkin näin aikuisena tajuan oman äitini kiukun. Me lapset ja isä haluttiin se joulu, mutta ei pistetty tikkua ristiin sen eteen ja oletettiin/odotettiin, että äiti hoitaa. Oli niin kiltti ja saanut vanhanaikaisen kasvatuksen.
Onneksi meidän perheessä ei ole enää tätä "vain äiti tekee".
Mieheni lapsuudenkodissa aina siivottiin jouluksi kaapit ja komerot ja kannettiin huonekalut ulos siivouksen tieltä. Ikään kuin muuttosiivous, mutta ei muutettu mihinkään. Hullua!
Meillä lapsuudessa tehtiin vaan vähän parempi viikkosiivous.
Nyt kun on asuttu yhdessä kohta 20 vuotta annan miehen edelleen siivota kaappeja ja komeroita ja autotallia/varastoja jouluksi. Pysyypä poissa jaloista kun teen itse sitä viikkosiivousta. Huonekaluja en anna kantaa ulos! Hajulukkoja ja kodinkoneiden tauksia siivoan muulloin kuin jouluna.
Mun äiti ei siivonnut koskaan, ei jouluksikaan. Joskus otti harjalla ja kihvelillä isompia roskia lattialta. Yo-juhliini siivosin edellisenä iltana yksin. Nyt ku äiti muutti hoitokotiin, oli paskaa täynnä koko koti. Kaapit pursusi tavaraa 60 vuoden ajalta. Varmaan tuosta kauhulapsuudesta johtuen me kaikki lapset pidämme kotimme siistinä ja siivoamme. Lapsena kadehdin toisten koteja ja kuuntelin ihmetellen joulusiivouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihan hyvä muistuttaa, että joulu ei vaadi mitään erityistä siisteyttä. Mutta nykyään se on kyllä melkein kääntynyt päälaelleen ja isomman siivouksen tekijöitä sekä ruoat alusta asti tekeviä pidetään suorittajina ja hermoheikkoina. Mä itse tykkään siivota sekä kokata, se on se, mihin haluan käyttää pari päivää ennen joulua. En ole huonotuulinen vaan nimenomaan koen mielihyvää siitä, kun jonkun osan saa siivottua. Ja aatonaattoiltana on ihana fiilis, kun saa katsella siistiä kotia.
Aika usein suorittajat osoittavat hermoheikkoutta raivoamalla, riehumalla, haukkumalla toisia ja loppujen lopuksi itkemällä uupumuksesta.
Onhan se ihana fiilis katsoa siistiä kotia, mutta vähemmän ihana niillä, joilla on paha mieli epäonnistumisesta, kun ei taaskaan ole suoritettu tarpeeksi paljon, kun
Just tämä. Se, että siivoaa mitään joulukuussa pitää visusti piilottaa, koska muuten on raivohullu marttyyrinipottaja. Yksi kaverini seurasi somessa jotain marraskuista siivouskalenteria, jotta varmasti ei sitten joulukuussa siivoaisi, koska se on ihan kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ei siivonnut koskaan, ei jouluksikaan. Joskus otti harjalla ja kihvelillä isompia roskia lattialta. Yo-juhliini siivosin edellisenä iltana yksin. Nyt ku äiti muutti hoitokotiin, oli paskaa täynnä koko koti. Kaapit pursusi tavaraa 60 vuoden ajalta. Varmaan tuosta kauhulapsuudesta johtuen me kaikki lapset pidämme kotimme siistinä ja siivoamme. Lapsena kadehdin toisten koteja ja kuuntelin ihmetellen joulusiivouksia.
Jatkan vielä. Sitten äiti pilkkasi minua, kun siivosin omaa kotiani. -Nuoletko lattialistatkin?
Pointtini on, että kaikesta voi jäädä traumoja, jopa siivoamattomuudesta.
Teen suursiivouksen keväällä ja syksyllä, muuten perus viikkosiivousta vaan. Joulua ennen on niin paljon muutakin tekemistä, että ei todellakaan kiinnosta alkaa siivota viikkosiivousta tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Teen suursiivouksen keväällä ja syksyllä, muuten perus viikkosiivousta vaan. Joulua ennen on niin paljon muutakin tekemistä, että ei todellakaan kiinnosta alkaa siivota viikkosiivousta tarkemmin.
Mitä ihmeen kiirettä ihmisillä on juuri ennen joulua?
Ei meillä ole sotkua, vaikka en kaapin päällisiä pyyhikään jouluksi. Enkä todellakaan mieti jouluna pölyjä kaapin päällä, kaapissa tai missään. Ja jos on niin likaista, että se oikeasti näkyy, niin silloin voi olla muutakin pielessä... Kyllähän ihan normaalit säännölliset siivoukset, ei tarvitse välttämättä edes viikottain, jos ei ole pieniä lapsia tai koiria, riittää pitämään kodin sellaisessa kunnossa, ettei tarvitse mitään suursiivouksia milloinkaan. Tammi- ja helmikuu on yleensä sellaista hiljaista tapahtumatonta aikaa, jolloin tulee käytyä kaappeja läpi ja pestyä pinnat samalla. Hajulukkoja ja viemäreitä täytyy putsailla useammin vuodessa muutenkin, ei mikään pakko niitäkään jättää jouluun. Samoin saunan ja kylppärin pesut.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on tämä nykyaika, töissä täytyy hikoilla niin paljon ettei edes joulusiivousta saada aikaiseksi. Suorastaan lievä masennustila tuo tuommoinen
Mä siivoan silloin, kun on aikaa. On sitten pyhä, aatto, arki tms. Jos tulee yllärivieraita, niin pikasiivous: likaiset astiat tiskikoneeseen, lattioilla lojuvat kamppeet vaatehuoneeseen tai parvekkeelle, valaistus himmeälle....enkä todellakaan ole masentunut.
Itse en tajua miksi kaikki pitää siivota kerralla. Meillä tehdään noita sun mainitsemia juttuja ympäri vuoden vähän kerrallaan. Silloin koti ei koskaan pääse niin sottaiseen kuntoon, että kaikki pitäisi kerralla siivota ja stressaantua siitä. Mutta kukin tavallaan.
Saa sitä siivota vaikka joka päivä jos haluaa, mutta totuus on että joulu stressaa jo muutenkin. Itse siivoan tammikuussa sitten paremmin ja pikkuhiljaa, en kerralla.
Ei sitä paheksuta. Toisille se on pakonomainen ja raakalaismainen suoritus jossa koko kämppä kaiken muun tekemisen päälle siivotaan paremmin, kuin poismuutto siivouksessa.
Ihmiset tokkiinsa on erilaisia. Toiset siivoaa kunnolla kaiken kerran tai kaksi vuodessa. Toiset ei koskaan. Itse olen niitä jotka ripottelee isoja siivouksia eri kuukausille. Ja sit on joku ulkovaraston siivous kaks kertaa vuodessa. Kesäkamat alas ja talvi ylös, syksyllä toistepäin. Mut tuntua tyhmältä siivota vaatehuoneet,varastot,matot lattiat, kylppäri vessa, makkarat ja keittiö katosta lattiaan vain jouluksi.... tajutonta muuten et joku oikeesti tekee niin. Kun perus ylläpito siivous riittää jouluksi. Jos hellan taus on otettu marraskuussa turha sitä on jouluna ottaa uudestaan. Kylppärihän pestään muutenkin kerran kk kunnolla.