Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensi vuoden budjetin tekoon

Vierailija
23.12.2023 |

Huomenna on jouluaatto ja kulutushulluusjuhlien tuhlaus on tehty. Nyt on kaikkien hyvä suunnata katseensa tulevaan ja tehdä ensi vuodelle budjetti. Tulot ja menot ruutupaperille tai taulukkolaskentaohjelmaan ja katsomaan totuutta silmiin. 

Jos menot ovat tuloja suuremmat, niin karsintaa ja valintoja. Pienempää asuntoa, harrastusten jättämistä tauolle, luopumista suoratoistopalveluista yms. 

Ja varautumista. Ensi vuonnakin tulevat syntymäpäivät, lasten kesälomat ja joulu. Niihin kannattaa budjetoida jo heti alkuvuodesta säästöjä, jottei taas yllätä taloutta kuralle.

Lisäksi kuukausittainen kulujen seuranta, jotta näkee mihin ne rahat oikeasti menevät. Muisti on hatara ja huijattavissa. 

Ratkaisu talousongelmiisi katsoo vastaan peilistäsi. 

Tsemppiä kaikille ja vauraampaa ensi vuotta! 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksin, mutta työnantaja peloittelee yt:llä, joten vaikeaa on. Jos on töitä, palkkaa tulee 3100 nettona ja pääomatuloja 650 päälle. Jos pistää pakkolomalle, niin työttömyyskorvausta tulee 1750€. Eiköhän tässä jotenkin selvitä.

Vierailija
2/16 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on budjetti laskettu jo 10 vuodeksi eteenpäin muutamalla eri muuttuvalla tekijällä. Saan säästöön sen minkä tarvitsenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa! Ja sen hyväksymistä, että elää sitä oikeaa elintasoa, eikä jotain haavetasoa. Budjetointia voi käyttää myös suunnitelmien tekoon sen elintason nostamiseksi. Mutta ensin pitää olla pohja kunnossa. Tulojen on riitettävä menoihin. Kulutusluotot syövät huomisen tulojasi ja kohta oletkin kurjuuden kierteessä. Jos näin on päässyt jo käymään, niin hihat ylös ja velkojen maksuun.  

Vierailija
4/16 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teksin, mutta työnantaja peloittelee yt:llä, joten vaikeaa on. Jos on töitä, palkkaa tulee 3100 nettona ja pääomatuloja 650 päälle. Jos pistää pakkolomalle, niin työttömyyskorvausta tulee 1750€. Eiköhän tässä jotenkin selvitä.

Nythän on hyvää aikaa tehdä suunnitelmat valmiiksi. Miten tuolla pienemmällä tulolla selvitään. Ennakoida. 

Vierailija
5/16 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tämän vuoden budjetti näyttää alittuvan siten että tulen maksamaan tähän maahan vähemmän veroja edellisvuoteen verrattuna. Vaikka olen saanut palkankorotuksen :).

Vierailija
6/16 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen menee 15 min kun edellisen vuoden kuluseuranta on ajantasalla.

Lasken 3 budjettia: yhteiset (asuminen ruoka), omat ja miehen laskut. Pienempituloisen palkan on riitettävä yhteisiin ja tämän omiin menoihin, niin ei ole hätäpäivää jos kakka osuu tuulettimeen.

Vierailija
7/16 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut vuosi/kk budjetti jo 40v. Viimeiset 25v excelissä.

5 minuuttia menee kun copy/paste seuraavalle vuodelle perusmenot jo kuluvan vuoden lokakuussa, päivitän ne ja tulot. Heti näkee mitä viivan alle jää ja sen mukaan suunnitellaan lomat, sijoitukset ja hankinnat. 

Kerran kk toinen 5 min kun vertaan arvion laskun summaan ja päivitän. Sähkölasku on käytännössä ainoa muuttuva summa, muut aikalailla vakiot

Toimi silloin kun oltiin köyhiä ja nyt hyvätuloisinakin

Vierailija
8/16 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt 50/30/20 budjettia jo vuosia, päivitys vaan kerran vuodessa:

https://www.tarkkamarkka.com/blogi/2016/06/06/503020-saanto/

Vierailija
9/16 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin teen. Onko oikeasti ihmisiä, jotka eivät budjetoi ja seuraa kulutustaan. 

Vierailija
10/16 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun talousongelmani ovat tasoa "en osaa päättää kumpaan osakkeeseen juuri NYT sijoitan". Tämän kanssa kamppailen viikottain. En ala mitään budjetteja tekemään, ne ovat amatööreille.

Vierailija
11/16 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt 50/30/20 budjettia jo vuosia, päivitys vaan kerran vuodessa:

https://www.tarkkamarkka.com/blogi/2016/06/06/503020-saanto/

Vain idiootti sijoittaa ainoastaan 20%.

Yli 50% kannattaa pitää sijoitusasteen tuloistaan niin on hiukan joustovaraakin. Viime vuonna sijoitusaste oli 71%, tänä vuonna oli enmmän menoja niin sijoitusasteeksi tuli vain 61%.

Vierailija
12/16 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevan vuoden budjettini näyttää taas kuten 10 vuonna aiemminkin, että tulen vuonna 2024 ostamaan enemmän tuotteita suoraan ulkomailta kuin suomesta. Säästöjä tulee valtavasti verratuna siihen että ostaisin kalliimmalla hinnalla suomesta.

Vierailija
13/16 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ensimmäistä kertaa budjetin. Haluan vihdoin päästä näistä veloista eroon ja elää ilman kulutusluottoja. 

Vierailija
14/16 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkojen maksuun kannattaa käyttää vyörytystä. Eli aina kun joku laina on maksettu, niin käyttää sen kuukausi summan seuraavan maksamiseen. Eli ei lisää kulutusta kun joku laina on maksettu, vaan maksaa seuraavaa sitten enemmän, eli nopeammin. 

Vierailija
15/16 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuluttaa vähemmän kuin tienaa, kertyy säästöjä väkisinkin. 

Itse laitan aina puolet tuloista säästöön ja toisella puolikkaalla katan kaikki kuukauden kulut. Näin on aina sitä liikkumavaraa jos tulee jokin oikeasti iso rahaa vievä yllätys.

Vierailija
16/16 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tulee säästöjä kun kuluttaa vähemmän kun on tuloja. Mutta budjetoimalla näkee sen selkeämmin. Ja se on välttämätön työkalu etenkin jos on talouden hallinnan haasteita.