Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulusyömiset on kyllä kalliita

Vierailija
23.12.2023 |

Neljä aikuista on joulun ajan syömässä ja ruokiin juomineen on mennyt rahaa jo 500 euroa. Juomiin meni vain 70 euroa, joten ruokaan on mennyt 430 euroa. Näin vaikka valmistamme aika paljon itse. Varsinkin meren elävät on nykyään tosi kalliita. Loheen, siikaan, kuhaan, rapuihin, mätiin ja silleihin meni pelkästään 200 euroa.

Onneksi ei enää ostella lahjoja toisillemme, muuten ei olisi budjetti riittänyt.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni suunnilleen pari sataa (yhdelle). Ostin kaikkea mitä mieli teki.

Mutta mahdoton sitä on tarkkaan sanoa. Osa ruoista ei kulu jouluna, esim. kaloista graavaan vain osan. Kuivahedelmistä, pähkinöistä, juustoista ja viineistä suurin osa säilyy joulun yli. 

Toisaalta osa jouluruokien aineksista oli jo aiemmin hankittua.

Jos todella haluaisi selvittää paljonko ruokiin menee rahaa, pitäisi tehdä ainakin vuoden seuranta. Ja mitä virkaa sillä tiedolla olisi?

Kauppaketjujen (S ja K( applikaatioista näkee helposti mitä ruokaan menee viikossa/kuukaudessa/vuodessa. Ja OP:n applikaatosta on helppo seurata talouden menoja jaettuna välttämättömiin ja ei-välttämättömiin. Molemmat menee tarkalle tasolle. Itse käytän näitä. 

Vierailija
42/45 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloista tänä vuonna mätiä ja siihen meni 22 euroa kun 250 grammaa kalakaupasta. Lisäksi sinappisilliä ja lasimestarinsilliä sekä lohta graavasimme puolisen kiloa. Kalat siis meilläkin se kallein osuus. Savulohta emme ostaneet tänäkään vuona koska appi savustaa itse ja tiedämme että joulupäivänä saamme maistaa ja myöskin kotiinviemisiksi aina paketissa. Siinä mielessä olemme hyvin onnekkaita.

Kinkku maksoi noin 20 euroa. Lanttulaatikko ja porkkanalaatikko maksoivat yhteensä noin 7 euroa eikä sienisalaatti tai rosolli myöskään kallista kun kotona aina jo tarvikkeet jälkimmäiseen. Vihersalaatti ja perunat ja siinä joulun ruuat pitkälti ovatkin. 

Kahdelle tässä jo liikaakin joulun muutamalle päivälle etenkin kun joulupäivänä tosiaan kylässä käymme. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä lohi pöytään,niin olisi voinut säästää 170e helposti meren antimista. Turhaa pröystäilyä.

Vierailija
44/45 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kalliita kuin miten paljon pröystäilee. Perinteinen suomalainen joulupöytä on todella edullinen koska sisältää kotimaisia juureksia jotka edullisia.

Vierailija
45/45 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Minä syön leipää margariinilla ja juon mustaa kahvia. Ehkä keitän riisipuuron veteen. Ei maksa montaa euroa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi