Työtön Terhi dissaa siivoajia ja elelee itse pelkillä tuilla.
Hienoa Terhi, jatka samaan malliin. Me "rätin pyörittäjät" maksetaan omalla työllämme lasten elämä, ja on muuten joulupöydässäkin tarjolla sorttia jos jonkunlaista. 😊
Turha haaveilla https://www.is.fi/perhe/art-2000010036532.html
Kommentit (113)
Siivouksesta on ollut itselleni niin paljon hyötyä sekä ihan itselleni, että muussa työnhaussa.
Toki olen olen saanut palkkaa, saanut pidettyä arkirutiinit yms yms, mutta olen myös nähnyt aivan hirveästi yrityksiä, toimistoja, kouluja, rakennuksia, kaupunginosia. Eri tyyppisiä toimistoja - valtavia monensadan ihmisen toimistoja ja pieniä tilitoimistoja. Tästä olen saanut apua pohtimaan mitä itse oikeasti haluaisin isona tehdä - tai mitä/millaisessa ympäristössä en ainakaan halua tehdä töitä.
Siivous on antanut lisäoppia organisointikyvystä, asiakaspalvelusta ja ajanhallinnasta jotka ovat kaikki valttikortteja työnhaussa ja onkin otettu haastatteluissa hyvin vastaan. "Rätin pyörittely" kertoo myös jonkinlaisesta hyvästä nöyryydestä ja avoimuudesta kaikkia ihmisiä ja töitä kohtaan, joka poikkeaa tässä artikkelin leidin näkökannasta.
Olen itse hieman haahuilija ja uskon mahdollisuuksieni olevan suuret. Olen vihdoin opiskelemassa unelma-alaani, jonka löysin vasta näin vähän päälle kolmekymppisenä. Siivous on ollut mulle keino tehdä fyysistä työtä, josta on hyötyä lukemattomilla tavoilla. Siivous on myös joskus tylsää. Silloin olet yksin ajatustesi kanssa ja jossain kohtaa inspiraatio tulevaisuuteen iskee :)
Vierailija kirjoitti:
Siivouksesta maksavat yrittäjät eivät arvosta sitä siivoustyötä kun haluaisivat sen puoli-ilmaiseksi. Eikä ilmeisesti siivousfirmojen esimiehetkään arvosta koska myydään liian halvalla ja arvioidaan siivousajat ihan liian tiukoiksi. Pieni palkka ja aivan hirveä kiire kohteissa. Moni sanoo että arvostaa siivoojia mutta silti usein siitä puhutaan paskahommana jota voisi kuka tahansa tehdä. Sitten on siivoojia jotka itse eivät arvosta omaa työtä, hävetään ja vähätellään että olen VAIN siivooja.
Myöskään terveydenhuollossa ei arvosteta siivoojia. Halveksuen yritetään saada poissa omista silmistä, vaikka heillä olisi kuinka kiireellisiä vaivoja. Olen mm. tehnyt töitä toinen silmä lähes sokeana, koska apua ei tullut hopeatarjottimella. Omalääkäri arvauskeskuksessa käski yksityiselle hankkimaan uudet silmälasit, ja yksityinen naputteli lähetteen julkiselle leikkaukseen.
Tulot 1800 e, vuokra 700 - jäähän tuosta aikas lailla elämiseen. Laskujen jälkeen jää parisataa euroa - ulosotto/luotot?
En jaksanut lukea loppuun asti mitä nämä muut menot on?
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemmin siivonnut sairaalassa ja se on edelleen yksi mielenkiintoisimmista töistä, joita olen tehnyt. Päivät olivat vaihtelevia, sai kohdata ihmisiä ja näki kättensä jäljen.
Nyt olen toimistorottana. Jos laitoshuoltajan töistä maksettaisiin paremmin, niin tekisi mielelläni niitä hommia - mutta yhden maksajan taloudessa ei ole sellaiseen varaa.
Sairaanhoitajana täytyy antaa suurta arvostusta laitoshuoltajille. Yksikkömme toiminta ei pelittäisi ilman osaavaa laitoshuoltoa ja heidän työpanostaan aseptiikan ylläpitämisessä. Aliarvostettu ja alipalkattu ammattiryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivouksesta maksavat yrittäjät eivät arvosta sitä siivoustyötä kun haluaisivat sen puoli-ilmaiseksi. Eikä ilmeisesti siivousfirmojen esimiehetkään arvosta koska myydään liian halvalla ja arvioidaan siivousajat ihan liian tiukoiksi. Pieni palkka ja aivan hirveä kiire kohteissa. Moni sanoo että arvostaa siivoojia mutta silti usein siitä puhutaan paskahommana jota voisi kuka tahansa tehdä. Sitten on siivoojia jotka itse eivät arvosta omaa työtä, hävetään ja vähätellään että olen VAIN siivooja.
Myöskään terveydenhuollossa ei arvosteta siivoojia. Halveksuen yritetään saada poissa omista silmistä, vaikka heillä olisi kuinka kiireellisiä vaivoja. Olen mm. tehnyt töitä toinen silmä lähes sokeana, koska apua ei tullut hopeatarjottimella. Omalääkäri arvauskeskuksessa käski yksityiselle hankkimaan uudet silmälasit, ja yksityinen naputteli lähetteen julkiselle leikkauk
Totta. Käyn lääkärissä lähes "pää kainalossa", juuri tästä syystä, miten vähättelevästi lääkärit suhtautuvat siivoojien vaivoihin. Työterveys tietenkin pelaa työnantajan pussiin, sehän siitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6/5, aloittaja taitaa olla toimittaja joka kirjoitti jutun. Kuka tahansa, joka lukee sen kokonaan, huomaa sen kertovan lapsiperheköyhyydestä. Ei siivoojien arvostuksesta. Tämän keskustelun tarkoitus saada klikkejä ja tietysti saada köyhät toistensa kurkkuun kiinni. Hajota ja hallitse. Kun laitoshuoltajat vihaavat sairaseläkeläisiä niin kapitalistit nauravat matkalla pankin mobiilisovellukseen.
Myös huomiota herättäneet summat laitettu harkiten. "Noinko paljon saa loisimalla [sic] , ja miten köyhä voi käyttää laskuihin noin paljon." Yksipuolisen ruokavalion kuvailu johtaa perinteisiin kehotuksiin mennä metsään marjaan ja leipasemaan lanttukukot. Työuupuneella/masentuneella tunnetusti riittää voimavaroja opetella ja tehdä. Ja kuten jutussa toistetaan, lapset eivät ole tehneet mitään väärin mutta kärsivät silti.
Niin. Tuo ihminen saa tukina
Tämä just. Tuo on mun palkka! Muutenkin tilanne aika sama. 17v (ei lapsilisä) ja toinen nuorempi. Puolet isällään. Tiukkaa on, mutta ei mahdotonta. Ihan hyvin syödään, on lemmikkejä ja autokin. :) 5v uupuneena, ei käy töissä, ei jaksa ruokaa tehdä? Mitä hän ylipäätään tekee? Kyllä jotain rajaa pitäisi jo olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskään terveydenhuollossa ei arvosteta siivoojia. Halveksuen yritetään saada poissa omista silmistä, vaikka heillä olisi kuinka kiireellisiä vaivoja. Olen mm. tehnyt töitä toinen silmä lähes sokeana, koska apua ei tullut hopeatarjottimella. Omalääkäri arvauskeskuksessa käski yksityiselle hankkimaan uudet silmälasit, ja
Kyllä meillä työterveydessä on pääosin hyvin hoidettu siivoojien vaivat. Yksityinen työterveys.
Pakkotyöhön pitäisi Terhi laittaa työsiirtolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskään terveydenhuollossa ei arvosteta siivoojia. Halveksuen yritetään saada poissa omista silmistä, vaikka heillä olisi kuinka kiireellisiä vaivoja. Olen mm. tehnyt töitä toinen silmä lähes sokeana, koska apua ei tullut hopeatarjottimella. Omalääkäri arvauskeskuksessa
Mulle hoituri kiukutteli puhelimessa, että olisiko mun sisällä tamponi. Ettei vaan tarttisi antaa aikaa työterveyteen, kun on noita tärkeämpiä asiakkaita jonoksi asti. Arvostus on tekojen lisäksi myös sanoja, vaikka ratikkamainos romanttisesti haluaa antaa kuvaa ihmisläheisestä palvelusta. (Polyyppi se oli eikä sitä tarvinnut alkaa itse kiskoa pois.) Halveksunta on luonnollisesti oikeutettua, kun kerran tth maksaa gynen.
Terhi on kasa saastaa. Onneksi tulossa kunnon kiristykset työttömyystukiin. Terhi joutaa kadulle asumaan. 😊
Olen aiemmin siivonnut sairaalassa ja se on edelleen yksi mielenkiintoisimmista töistä, joita olen tehnyt. Päivät olivat vaihtelevia, sai kohdata ihmisiä ja näki kättensä jäljen.
Nyt olen toimistorottana. Jos laitoshuoltajan töistä maksettaisiin paremmin, niin tekisi mielelläni niitä hommia - mutta yhden maksajan taloudessa ei ole sellaiseen varaa.