Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vaan aina jaksaisi passata tuota 19 vuotiasta lasta

Vierailija
23.12.2023 |

Tiedän, olen huono vanhempi. 19 vuotiaalle pitäisi kaikki olla valmiina nenän eteen, itse ei tee mitään. Peruskoulun jälkeen vaan loikoillut mukavasti.

Aina vedetään esiin mt-ongelma. 

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on voinut loikoilla vaan? Nyt pitää hakea kevään yhteishaussa johonkin kouluun! Jossei hae niin sano, että hankkii oman asunnon kumminkin

2/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet osittain mahdollistanut tuon. Eihän hän saa edes paljoa työmarkkinatukea, kun asuu vanhemman luona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu vielä kotona niin pitää osallistua kotitöihin ja laskuihin. Jossei niin pistä omilleen.

Vierailija
4/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta.

Vierailija
5/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passaaminen minimiin ja enemmän vaatimuksia. Ei mikään tule muuttumaan jos kaikki menee samalla kaavalla kuin ennenkin. 

Vierailija
6/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 17v laiskuri kotona. Kaikki teen sille eteen jotta kävisi koulussa. Minullehan ne sakot tulee jos ei mene. Välillä saa tapella että saan sen menemään kouluun. Ei mulla kyllä mielenterveys kestä jos tätä pitää vielä 2 vuotta tämän lukukauden jälkeen kestää. Oma elämä on täysin jäissä. Ei uskalla edes aamuvuoroa ottaa kun ei ole sitten vahtimassa meneekö opintoihinsa.

Vierailija
7/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkaise pellolle. Ihan oma vika, jos tosiaan hyysäät tuollaista. Parempi stoori seuraavalla kerralla. 🌲😊

Vierailija
8/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttö?

Vierailija
9/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 17v laiskuri kotona. Kaikki teen sille eteen jotta kävisi koulussa. Minullehan ne sakot tulee jos ei mene. Välillä saa tapella että saan sen menemään kouluun. Ei mulla kyllä mielenterveys kestä jos tätä pitää vielä 2 vuotta tämän lukukauden jälkeen kestää. Oma elämä on täysin jäissä. Ei uskalla edes aamuvuoroa ottaa kun ei ole sitten vahtimassa meneekö opintoihinsa.

Ei siitä sakkoja tule. Nuorelle sen sijaan tekisi hyvää tajuta, mitä vastuunotto omasta elämästä tarkoittaa. Onko nuorella masennusta? 

Vierailija
10/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta uuteen kämppään, mutta älä aikuisen lapsen kanssa. Hakekoot itselleen oman.

Vierailija
11/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi aluksi ihan aikuislukio? Tuonne voi vain ilmoittautua ja aloittaa uuden jakson alkaessa. Peruskoulun päättötodistus pitää tietysti olla, mutta muita vaatimuksia ei juuri ole. Laita vaatimuksesi työn tekeminen tai opiskelu ja kotitöiden tekeminen, siis, että tekee osan kotitöistä. Kai sentään on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja hakenut toimeentulotukea kun työmarkkinatukeen ei ole oikeutta? Jos on mielenterveysongelmia niin onko yrittänyt hakea näihin apua tai keskustellut edes sosiaalityöntekijän kanssa? Jos mitään näistä ei ole tehty niin heti joulun jälkeen vähintäänkin ilmoittautuminen työttömäksi työnhakijaksi, toimeentulotuet hakeminen ja ajan varaaminen sosiaalityöntekijöille. Jos aikuislukio ei onnistu niin seuraavassa yhteishaussa hakee sitten kouluihin. Tammikuussa alkaa myös koulutuksia, joissa saattaa olla vielä vapaita paikkoja.

Vierailija
12/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkää kakaralle,hoitakoon oman asunnon& ruokaa

Vierailija
13/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosi ok. Tulevaisuudessa näkee onneksi myös toisinpäin. Aikuiset eivät viitsi paasata eläkeläis-vanhempiaan.

Ai kaaduit etkä pääse nousemaan... onnea matkaan, kotiavustaja tulee ylihuomenna.

Vierailija
14/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelu ei kiinnosta, niin vielä enemmän tulee masentamaan, kun tajuaa että pitää tehdä jotain matalapalkkaista paskaduunia 50 vuotta... Ellei sitten sairaseläke ole päämääränä. Sitten taas masentaa, kun kukaan ei halua kumppaniksi. 

Vierailija
15/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäisethän on juuri noin laiskoja. Itekin olin. Mutta kyllä hänellä sentään on 2 toimivaa jalkaa, voi itsekin hakea mitä haluaa. Vai onks hää ylipainoinen, mukamas liikuntarajoitteinen ? Kaikki älylaitteet yms pois vain. Nousee vain itse ylös ja tekee ! Ei siinä pitäisi olla sen ikäiselle kovin vaikeaa, toisin, kuin me paljon vanhemmat ihmiset. Kukaan ei ole oikeasti liikuntarajoitteinen, oli sitten ylipainoinen ihminen tai ei. Vaikka sattuu olemaan pyörätuolissa, se ei merkitse sitä, ettei voisi liikkua yhtään ! Töissäni on 2 hullua, jotka on pyörätuolissa, mutta todistetusti ainakin toinen osaa kävellä ilman mitään tukia. Ja toinenkin jotenkuten. Ja he ovat paljon vanhempia ! Voi toki pitää välivuotta, ei sitä ihminen jaksa olla koulussa/opiskelemassa monta vuotta peräkkäin, kun ei sitten ole töitä tarjolla, kun valmistuu. Se on tosin harvinaista nykyäänkin. Itellä esim on kokin paperit, mut arvatkaas, oonko töissä missään kokkina ? En. En ole koskaan ollutkaan. Ihan täysin hukkaan meni 2 vuotta heti peruskoulun jälkeen. Tosin kerran olin hetken (n. 4-5 kk) yhellä nyt jo kauna sitten puretulla koululla keittiössä, eikä siellä arvostettu ollenkaan mun osaamistani, aina  jätettiin täysin ulkopuolelle kaikesta. Se ei ollut kivaa ! Vaikka olenkin vammainen nainen, sen ei pitäisi haitata yhtään ! Mutta tsemppiä vain, jos hakee jonnekin opiskelemaan joskus. Tai hankkii töitä ! Ja muuttaa omilleen. 

Vierailija
16/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista apua, lääkitystä ja kuntousta lapsi saa? Etsivä nuorisotyö? 

Vierailija
17/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tavannut sinunlaistesi vanhempaa ja kuitenkin 15 vuotta auttanut heikommassa asemassa olevia nuoria elämässä eteenpäin. Yleensähän vanhemmalla on se huoli, mikä tämä sairaus on ja miten siitä voi parantua. Hyvin harvinaistahan se on, ettei peruskoulun jälkeen olisi missään. On työpajoja ja tuva-koulutusta. Toki pieni osa, hyvin pieni, ei ole psyykkisesti siinä kunnossa, että tarvitsee hoitoa psykiatrisessa yksikössä, mahdollisesti myös asumispalveluita, joissa opetellaan arkielämän taitoja.

Vierailija
18/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet kasvattanut sen kermapyllyksi. Passaa nyt vaan, kun kerran  olet aloittanut. Syökö se edes itse, vai pitääkö syöttää? Käytätkö säännöllisesti pissillä ja kakilla, niistätkö nenän ja pyyhitkö pyllyn?

Vierailija
19/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tosi ok. Tulevaisuudessa näkee onneksi myös toisinpäin. Aikuiset eivät viitsi paasata eläkeläis-vanhempiaan.

Ai kaaduit etkä pääse nousemaan... onnea matkaan, kotiavustaja tulee ylihuomenna.

Tuossa vaiheessa ohjataan hoitokotiin.

-ohis

Vierailija
20/51 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa vaiheessa ohjataan hoitokotiin.

-ohis

Nehän lakkautetaan kaikki.