EN KYLLÄ YMMÄRRÄ MIKSI JOTKUT ASUVAT VUOKRALLA? LAINAA LYHENTÄIS IHAN HULLUNA NOILLA TEIDÄN VUOKRILLANNE.
Kommentit (49)
huolehti siitä ettei asuntolainaa tule!
Vanha totuus on että raha tulee rahan luokse ja varsinkin lainaraha.
mutta en saa lainaa, koska ei ole ketään, joka takaisi lainani.
Meillä ei ole varaa ostaa asuntoa sieltä missä haluamme asua.
Kyllä me lainan saisimme, mutta kun emme tarpeeksi.
Valintoja ja makuasioitahan nämäkin ovat:-)
Ja vaikka ei ole maksuhäiriömerkintöjä.
siis asumme vuokralla, vuokra 900¿/kk!! Lähimmät meidän hintaluokan omistusasunnot ovat 400 km:n päässä nykyisestä asunnostamme.
No miten te sitten olette saaneet lainaa? Siis kyse nyt asuntolainasta, eikä mistään 10 000 pikkulainasta.
Takaus saatetaan tuntea nykyisin nimellä " pantti" , mutta sama asia.
Omistusasunnon asumiskulut (yhtiövastike, vesi, sähkö ja lainan korot) eivät millään mahdu tuohon 450 euroon. Ja siihen sitten vielä lainan lyhennys päälle.
Summa summarum...ei se omistusasuminen aina ole edullisin vaihtoehto...
Meillä asuttiin 5v vuokralla koska pankki ei myöntänyt lainaa tulojen perusteella. Nyt vasta on se tilanne että saatiin laina ja maksellaan omaa pois. Ja sekin takaaja-asiakin ratkesi nyt vasta.
Ei se kuules ap ole niin mustavalkoista tämä asia.
se 900¿/kk maksava.
Eli siis vakavasti harkitaan sitä muuttoa jonnekkin muualle, mutta (?) mihin.
Olemme aloittaneet pikkukaksiosta ja ostaneet pikkuhiljaa isompia suntoja (4 kpl). Aina isot voitot ja lainaa nyt 130 000 ja talo maksoi 320 000. Kuukausikulut 800. Ei takaajia.
maksaa 600e/kk kaikkineen,sähkö ja vesi on jo hinnassa.
Edes täällä ei lainaa lyhennetä noin pientä summaa ja makseta samankokoista/laatuista/uutta ok-taloa...
ennen kuin asuntolaina myönnetään. Ellei ole jotain omaisuutta sen arvosta, että sitä voi käyttää panttina.
Eli ei sitä lainaa ihan tosta noin vaan saa. Samoin pätkätyöt taitaa olla jonkinsortin este lainan saannille.
Ja syitähän löytyy toki muitakin
Noh,mitäs annat,fiksu ihminen sinä,neuvoksi minulle? Asumme uusperheenä vuokralla,vuokra on 700e/kk (sis kaiken),meitä on 2 aikuista 3 eri-ikäistä lasta.
Minä asuin ex-mieheni kanssa omakotitalossa,mutta se piti myydä,emme pystyneet jakamaan ja oli kaikkea muutakin. Ostin kaksion minulle ja kahdelle lapselleni mutta tapasin miehen ja hänelläkin oli yksi lapsi. Hän asui pk-seudulla,minä Rovaniemellä. Miehellä työ jota ei voi tuosta vaan vaihtaa,minä sh helposti sain töitä täältä.
Minun kaksion rahat ei vaan riittäneet oikein mihinkään Helsingin markkinoilla,mies oli asunut vanhempiensa asunnossa vuokralla,vanhemmat kuolivat,perukunta jakoi asunnnon ja varat.
Miehelle ei jäänyt niin paljoa,että sillä ja mun kaksion rahoilla olisi edelleenkään saanut viidelle ihmiselle kotia.
Muutimme vuokralle. Emme saa lainaa pankista,koska minulla ei ole virkaa,miehen työ on kausiluontoista (rahaa tulee joka kk mutta välillä enemmän,välillä vähemmän) ja takaajia ei ole.
Emme sillä summalla saisi asuntolainaa lyhennettyä, koska meidän alueellamme asunnot ovat järkyttävän kalliita. 7-henkinen perhe tarvitsee ison asunnon. Meille vuokralla asuminen on edullisin vaihtoehto. Enkä ymmärrä ajatusta, että vuokralla asumisessa heittäisi rahat kankkulan kaivoon. Saahan vastineeksi kodin, katon päänsä päälle. Mitä väliä, vaikkei omaisuutta kerrykään?
Mahdotonta ostaa asunto, jos joutuu ottamaan koko summalle lainaa. Korko, lyhennykset ja yhtiövastike varmasti enemmän kuin vuokra tällä alueella, josta en siis pysty ostamaan itselleni asuntoa.
Miten laskette kun laskette kuukausikustannukset? Minkäkokoisia luukkuja teillä oikein on? Lainaa ei myöskään saa työtön ja työtä ei välttämättä ole vaikka kirveellä uhkaisi.
Jos ei ole säästöjä, ei saa lainaa ilman takaajia. Takaajia ei ole.
Lainaa ei meinaa saada, koska meistä toinen on pätkätyöläinen. Toinen vakituisessa, mutta osa-aikaisessa työssä.
Lopullista asuinkuntaa ei ole päätetty, koska kummallakaan ei ole täällä varmaa työpaikkaa.
Vuokralla on siis asuttava, koska haluaa kuitenkin katon päänpäälle.
Tuttavapariskunta sai isohkon asuntolainan vaikka mies lainanhakuhetkellä työttömänä ja nainen kotihoidontuella/opintorahalla. Pääkaupunkiseudulla heidät olisi luultavasti naurettu ulos pankista...
Olemme uusiperhe,kummallakin takana omistusasunto exän kanssa. Olime vakkaritöissä,mutta jäin mammalomalle ja mies työttömäksi. Osta siinä sitten asunto niillä tuloilla. Olimme siis vuokralla silloin jo liian pienessä asunnossa ja etsimässä isompaa omistusasuntoa. No,päädyimme isompaan vuokralle sillä lapsia on 3,joista 1 viikonloppuisin meillä ja 2 vakituisesti. Lisäksi miehen 2 vanhempaa lasta asuvat ulkmailla ja heillekin pitää tilaa löytyä kerran vuodessa.. Omistusasunnot kun ovat todella kalliita. Silti pistää vihaksi maksaa 72 neliöstä 800e. Kyllä sillä lainaa lyhentäisjos lainan sais. Kaikki pankit koluttu läpi ja laina irtoaisi ilman takaajia vain yksiöön!!
Mutta asumisoikeus se vasta kallista onkin!