Kyykkäätkö?
Jalkapäivänä. Meneekö etu- tai takakyykkyä, kunnes tajunta sumenee?Kasvatatko henkistä lujuutta ja lihaskestävyyttää bulgarialaisilla?
Vai kuulutko "jalkaprässisankareihin", jotka kertovat miten menee 200kg prässistä (muttei edes 60kg syväkyykystä...).
Tänään jalkapäivä, joten tässä latausta kerätessä kiinnostelee.
Kyykkäystän on The Paras tapa muotoilla täyteläiset, kimmoisat ja pyöreät pakarat. Lisuriksi roomalaista mavea. Ja kerta viikkoon mäkivetoja. Eikä tarvitse mitään erillisiä "pyllynkannatinhousuja" ("perse push-uppeja")
Kommentit (22)
Jalkapäivä on kyllä paha. Toiset rakastaa jalkatreeniä, mutta minulle ollut aina se hankalin. Pakko tunnustaa, että olen koko ikäni jollain tekosyillä aina vältellyt nimenomaan kyykkäämistä.
Jalkapäivä on viikon pahin. Sekä hyvässä että pahassa. Koko päivän sellainen lataileva fiilis, energian optimitointia ja odotusta. Treeni sellainen maanpäällinen helvetti, etenkin volyymipäivinä. Mutta sen jälkeinen fiilis - aivan mahtava! Sekä tunne seuraavat kaksi päivää, kun tuntee miten etu- ja takareidet sekä pakara on "kireällä" DOMSeissa.
Kyykky on liikkeenä lopulta aika vaativa, ainakin kunnon raudoilla (vs. "bodypump" kyykyt). Mutta kyllä se palkitsee, kun sen rauhassa opettelee.
Toinen lemppari on rinnallevedot syväkyykyn kautta. Tällä hetkellä ei vaan kuulu ohjelman jaksotukseen.
Itse en voisi kuvitella treffailevani miestä, joka kyykkäisi itseäni vähemmän. Tai olisi ylipäätään fyysisesti heikompi.Ja heitä on paljon, vaikka olenkin vain 168cm / 67kg.
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Jalkapäivä on viikon pahin. Sekä hyvässä että pahassa. Koko päivän sellainen lataileva fiilis, energian optimitointia ja odotusta. Treeni sellainen maanpäällinen helvetti, etenkin volyymipäivinä. Mutta sen jälkeinen fiilis - aivan mahtava! Sekä tunne seuraavat kaksi päivää, kun tuntee miten etu- ja takareidet sekä pakara on "kireällä" DOMSeissa.
Kyykky on liikkeenä lopulta aika vaativa, ainakin kunnon raudoilla (vs. "bodypump" kyykyt). Mutta kyllä se palkitsee, kun sen rauhassa opettelee.
Toinen lemppari on rinnallevedot syväkyykyn kautta. Tällä hetkellä ei vaan kuulu ohjelman jaksotukseen.
Itse en voisi kuvitella treffailevani miestä, joka kyykkäisi itseäni vähemmän. Tai olisi ylipäätään fyysisesti heikompi.Ja heitä on paljon, vaikka olenkin vain 168cm / 67kg.
- Eri
Niin ja kyllä: kaikkia kyykkyvariaatioita menee itselläkin, jaksotuksen mukaisesti. Tällä hetkellä on takakyykky ja yhden jalan bulgarialaiset ohjelmassa. Romanialaiset tällä hetkellä yhden jalan versioita.
Ei laitteita. "Ditch the machines - be one!"
Ei ole erikseen jalkapäiviä, mun 2-jakoisessa on sekä ylä- että alakroppaa kummallakin treenikerralla.
Mutta joo, kyykkään. Tällä hetkellä ohjelmassa on Hack-kyykkyjä ja bulgarialaisia Smithissä. Etukyykkyä en tykkää tehdä, teen mieluummin takakyykkyä, mutta ne on nyt tauolla selkäongelmien takia.
-n50
Kyykky ei edes ole paras tapa takapuolen pyöreyteen. Itseaisassa kyykky on paljon parempi reisilihaksille, kuin takapuoleen.
Paljon parempi takapuolelle on maastoveto sekä lantiontyöntö.
AP ei tiedä mistä puhuu.
Teen erilaisia kehonpainokyykkyjä. Viimeksi tein yhden jalan bulgaarikyykyt 3x18 ja yhden jalan lantionnostoja. m48
Vierailija kirjoitti: Kyykky ei edes ole paras tapa takapuolen pyöreyteen. Itseaisassa kyykky on paljon parempi reisilihaksille, kuin takapuoleen. Paljon parempi takapuolelle on maastoveto sekä lantiontyöntö. AP ei tiedä mistä puhuu.
Mistä lähtien täällä on jotain pitänyt tietää siitä, mistä puhuu? Tietohan on pelkkä hidaste.
Vierailija kirjoitti: Kyykky ei edes ole paras tapa takapuolen pyöreyteen. Itseaisassa kyykky on paljon parempi reisilihaksille, kuin takapuoleen. Paljon parempi takapuolelle on maastoveto sekä lantiontyöntö. AP ei tiedä mistä puhuu.
Mavella tulee "paksuja patuja". Hyvä perusvoimaliike, mutta kyllä syvästä tehdyt kyykyt ottaa takapuoleen. Monella, etenkin miehillä, kyykyt vain ovat totaalisen vajaita, jolloin paraka-aktivaatio jää olemattomaksi ja päätään tähän "kyykky ei ota takapuoleen".
Itse olen mies ja oma tausta on painonnostossa. Tähän keskuteluun törmää aika usein "voimamiesten" suunnalta.Kannattaa katsoa painonnostajia trikoissaan (miehet tai naiset) ja sanoa sitten, etteivät kyykyt kasvat pyöreitä takapuolia...
Itse teen mavea todella harvoin, sillä se ei painnonnostossa palvele oikein mitään muuta kuin hitautta, eli tulosheikennystä.
Lantionnostot on enemmän apuliike. Aika harva sitä tekee sellaisella kuormalla, että se oikeasti kuormittaisi pakaraa kunnolla. Kun kuorma siinä menee sinne lähemmäs 100 kiloa, alkaa se vain olla väärällä tavalla epämiellyttävää nivustaipeelle blokatessaan verenkiertoa. Oikein mitään järkeä käyttä aikaa siihen vs. paremmat isot liikkeet ei ole.
-M35 , painnosto ja cf taustalla
Kyykkäys takaa tanakat reidet. Ei se edes takamuksesta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Teen erilaisia kehonpainokyykkyjä. Viimeksi tein yhden jalan bulgaarikyykyt 3x18 ja yhden jalan lantionnostoja. m48
Naiset tekee yhden jalan bulgarialisia tuollaisia sarjoja useampi kymppi niskassa, tai käsissä. Kantsii ehkä lisätä vähän kuormaa hiljakseen?
Aiemmin kyllä, jokunen vuosi sitten, tulehtuu sitten limapussi lonkasta, nyt on jo sitten selvinnyt että kumpikin lonkka on rikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tekee yhden jalan bulgarialisia tuollaisia sarjoja useampi kymppi niskassa, tai käsissä. Kantsii ehkä lisätä vähän kuormaa hiljakseen?
Miksi? m48
Roope kyykkää pepputappiin saakka
Mä kyykkyvatkaan saunassa aina ja varsinkin uimahallissa. 💦 Jotkut tuijottaa, mutta mulle ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? m48
Jos vaikka haastaakseen itseään? Miksi sitä nyt treenataan.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? m48
Jos vaikka haastaakseen itseään? Miksi sitä nyt treenataan.
-eri
Nämä tämänhetkiset voimat ja ulkonäkö riittävät minulle. m48
Teen itse painnoostoa ja tosisaan pakaroiden kasvatukseen on paras se lantionnosto. Lantionnostossa aina keskittyy se suurin taakka sinne takapuolen lihaksistoon, eli juuri niihin lihaksiin, mitä haluaa kasvattaa.
Kyykky keskittyy suurimmaksi osaksi reisiin ja osittain takalihaksistoon. Sulla kasvaa enemmän reidet kuin lihakset. Voi käydä katsomassa vaikka noita voimalajeja missä ihmiset kyykkää ja niillä on aika mojovat reisilihakset, ei se peppu sen isompi ole. Taas kun katsoo lantionnostajia, niin niillä aina isoimmat peput.
Jos peppua tahtoo kasvattaa, niin kyykky voi olla ihan hyvänä tukena, mutta sen kasvattamiseen on paljon parempia vaihtoehtoja.
Kakalla käydessä