Riisipuuron keittäminen.
Anna paras vinkkisi, kiitos. Lähden kohta kattilaostoksille, niin millaisen ostan? Teflon vai haudekattilan( kerroskattilan)? Mulle tulissa ekaa kertaa 6 henkilöä puurolle eikä mulla oo kuin litran kattila.
Kommentit (44)
Mulla on haudekattila ja se on kyllä ollu hintansa väärti! Syödään varmaan viikottain tuollaisia puuroja. Keitän siinä joulupuurotkin. Teen vegaanisena eli ensin keitän riisiä pienessä vesimäärässä ja sit loppuvaiheessa reilusti kaurakermaa. Kypsyy itellään. Sellainen sähköllä toimiva haudutuspatakin on välillä ollu mielessä, siis crocpot, siinä vois ajastella ruoat valmistumaan kun on töissä mutta hyvinpä tälläkin ollaan nyt puurossa pysytty.
Vierailija kirjoitti:
Kerroskattila. Linkin kattilalla keittää litrasta maitoa riisipuuron tunnissa lahes vahtimatta.
https://www.prisma.fi/tuotteet/100053661/opa-mari-steel-kerroskattila-r…
Samanlainen kattila, mutta 5 litraa keittää varmaan lähes 2 litran puuron.
Yritin yksi joulu tehdä tavallisella levyllä tavallisesti puuroa, maistui palaneelle kokonaan. Käytän siksi lieden tavalevyjä (ei pikalevyjä joissa punainen täplä) ja laitan mikrossa esilämmitetyn maidon. Lämmöllä neljä vähän aikaa valvottuna, kunnes melkein alkaa kiehua. Sitten kannen alla lämmöllä 1, yleensä kakkosella kiehuu jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Teflon, noissa haudekattiloissa puuro tarttuu kiinni siihen vesipinnan yläpuolelle. Molemmilla olen tehnyt
Etkö tiedä kuinka myrkyllinen Teflon on? Ei oo menny perille sulla? Jos käytät itse niin älä suosittele muille semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on haudekattila ja se on kyllä ollu hintansa väärti! Syödään varmaan viikottain tuollaisia puuroja. Keitän siinä joulupuurotkin. Teen vegaanisena eli ensin keitän riisiä pienessä vesimäärässä ja sit loppuvaiheessa reilusti kaurakermaa. Kypsyy itellään. Sellainen sähköllä toimiva haudutuspatakin on välillä ollu mielessä, siis crocpot, siinä vois ajastella ruoat valmistumaan kun on töissä mutta hyvinpä tälläkin ollaan nyt puurossa pysytty.
Minulla on crocpot, sain sen enkkuystävältä vuosia sitten joululahjaksi ja kyllä on ollut käyttöä sille. Siinä tulee erinomaisen hyvää puuroa mutta myös hernekeittoa ym. eikä ikinä pala pohjaan mikään. Eikä tarvitse vahtia. Talvella tulee sitä usein käytettyä kun esim. keittoja syö enemmän kuin kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teflon, noissa haudekattiloissa puuro tarttuu kiinni siihen vesipinnan yläpuolelle. Molemmilla olen tehnyt
Etkö tiedä kuinka myrkyllinen Teflon on? Ei oo menny perille sulla? Jos käytät itse niin älä suosittele muille semmosta.
Hyvä kun kerroit että emme jouluna myrkytys.. En oo ennen kuullut.. 🙈😄
Oi miten paljon täällä on viisasta naisia näin hirveän vaikean puuron keiton ohjeistamisesessa... Kiitos, sain oikein kunnon tieto pläjäyksen riisipuuron valmistamiseen... .. 🤭😂
Kiehumaito on paras maito, ei pala riisipuuro pohjaan. Just syötiin miehen kanssa riisipuuroa.
Meillä on iso kerroskattila, jossa se haudeosa on teflonpinnotteella. Ei tartu ja saa tehtyä isonkin puuron. Näin 2 hengen taloudessa vähän turhan iso, mutta ainakin mahtuu sekoittamaan.
Joulupuuroa ei tehdä uunissa vaan hauduttaen liedellä. Teen isossa teräskattilassa jouluaattoaamuna. Hämmentelen pohjaa pitkin käytännössä koko tunnin, samalla katson pukin aamuohjelmaa ja otan kinkun uunista. Joulutraditioni.
Vierailija kirjoitti:
"Teräskattilassa tai emalikattilassa olen tehnyt. Ensin riisiä keitetään pienessä määrässä vettä. Kun vesi on imeytynyt riisiin, lisään litran punaista maitoa (luomu). Matalalla lämmöllä haudutellen, kunnes puuro valmista. Välillä sekoitus, ei kuitenkaan tarvitse koko ajan sekoittaa. Ikinä ei ole pohjaan palanut."
Juuri näin minäkin teen, ihan tavalllisessa teräskattilassa. Ensin keitin riisin pienessä vesimäärässä, sitten maito kattilaan. Tässä vaiheessa levy on viitosella tai kuutosella. Tarkkailua ja sekoittelua, kunnes maito kuumaa, lähes kiehuvaa. Sitten levy ykköselle, kansi päälle ja annan hautua kypsäksi. Harvakseltaan käyn sekoittamassa ja tarkistamassa kypsyyden. Lopuksi suola - se viimeistelee vielä vähän löysän puuron ja tekee rakenteestakin kiiinteämmän.
Ei ole ikinä palanut pohjaan, aina onnistuu,
Teen siihen Valion Kiehu-maitoon.
Mulla on vesisäiliökattila, ihan ehdoton kapistus. Kattilaan mahtuu puuro, johon tulee 1,5 litraa Kiehu-maitoa ja 2,25 dl puuroriisiä. Nam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten riisipuuro tehdään uunissa? Olen aina tehnyt sen kattilassa. Pitääkö olla kannellinen uunivuoka ja eikö siihen puuron tule uunissa kuori päälle? Ei ap
Tulee kuori päälle ja on tarkoituskin tulla. 2 dl riisiä suolaa ja 1.2 litraa maitoa ja reilu tunti uunissa 200 C.
2dl vettä ja kun se on haihtunut, lisäät litran maitoa ja suolaa, uuniin 175 ja puolitoista tuntia. Lopussa lisäät makua kermalla ja voilla ja suolalla. Sekoitan välillä niin ei tule sitä kuorta.
Tässäkin on monta tapaa ja versiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun kerroit että emme jouluna myrkytys.. En oo ennen kuullut.. 🙈😄
On se kun on naarmuinen ja pinta pilalla, kuukkeloi vaan, on se!
Vierailija kirjoitti:
Pankaa akat se manteli sekaan..
laitappa käppänä se ite ihan
Valurautakattila paras riisipuuron keittämiseen. Maitoon voi suoraan keittää jolloin vettä ei käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Oi miten paljon täällä on viisasta naisia näin hirveän vaikean puuron keiton ohjeistamisesessa... Kiitos, sain oikein kunnon tieto pläjäyksen riisipuuron valmistamiseen... .. 🤭😂
Eihän tässä on vielä käsitelty loppuun että miten paljon pitää hämmentää, yksi kommentoija mainitsi että pitää käännellä pohjaa myöten. Jos on perehtynyt italialaisen risoton tekemiseen, niin ymmärtää kyllä ongelman.
Kerroskattila. Linkin kattilalla keittää litrasta maitoa riisipuuron tunnissa lahes vahtimatta.
https://www.prisma.fi/tuotteet/100053661/opa-mari-steel-kerroskattila-r…