Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riisipuuron keittäminen.

Vierailija
22.12.2023 |

Anna paras vinkkisi, kiitos. Lähden kohta kattilaostoksille, niin millaisen ostan? Teflon vai haudekattilan( kerroskattilan)? Mulle tulissa ekaa kertaa 6 henkilöä puurolle eikä mulla oo kuin litran kattila. 

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole isoa uunivuokaa?Jos on, laita puuro uuniin kypsymään. 

Vierailija
2/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän ihan perusteräskattilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teflon, noissa haudekattiloissa puuro tarttuu kiinni siihen vesipinnan yläpuolelle. Molemmilla olen tehnyt

Vierailija
4/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudekattilat ovat yleensä niin pieniä, että niihin ei mahdu tarpeeksi puuroa 6 hengelle. Suosittelen isoa teflon-kattilaan. Meillä on 5 litran teflon-kattila. Siinä mahtuu juuri ja juuri keittämään joulupuuron 8 hengelle.

Vierailija
5/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän puuron ihan tavallisessa teräskattilassa. Sekoitan tiiviiseen tahtiin kunnollisella puuhaarukalla koko pohjaa läpikäyden, harvoin tarttuu pohjaan. Usein teen jotain muuta hommaa keittiössä samalla, niin ei tartte vain päivystää kattilan äärssä. Jos tarttuu pohjaan pahasti, ei pidä raapia palanutta sinne puuron sekaan! Pohjan saa hyvin puhtaaksi sokeripalalla, se ei naarmuta kattilaa.

Vierailija
6/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kun kaurapuuro... 😄

Vierailija
7/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten riisipuuro tehdään uunissa? Olen aina tehnyt sen kattilassa. Pitääkö olla kannellinen uunivuoka ja eikö siihen puuron tule uunissa kuori päälle? Ei ap 

Vierailija
8/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten riisipuuro tehdään uunissa? Olen aina tehnyt sen kattilassa. Pitääkö olla kannellinen uunivuoka ja eikö siihen puuron tule uunissa kuori päälle? Ei ap 

Uunipuuro on hyvää mutta maistuu erilaiselta. Ei ole minusta jouluinen riisipuuro.

Vierailija
9/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Ostan isomman teflonkattilan. Ap

Vierailija
10/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen viikoittain. Tämä on minusta paras ja helpoin tapa: vesi ja pestyt riisit teräskattilassa uuniin - 150C - kun vesi lähes haihtunut, nosta kattila pois ja lisää tilkka kermaa - jos haluat, voit lämmittää hetken liedellä- lisää suola

Vierailija
11/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä vedessä lähes kypsäksi ja lisäät kermaa ja maitoa, hauduta vielä.

Et tarvitse uutta kattilaa.

Haudekattilat ovat liian pieniä suurelle porukalle 

Vierailija
12/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee kuori päälle ja on tarkoituskin tulla. 2 dl riisiä suolaa ja 1.2 litraa maitoa ja reilu tunti uunissa 200 C.

Vierailija
13/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan leivinpaperin päälle. Tuleehan siihen kuorta, mutta voi vähän tullakin.

Vierailija
14/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teräskattilassa tai emalikattilassa olen tehnyt. Ensin riisiä keitetään pienessä määrässä vettä. Kun vesi on imeytynyt riisiin, lisään litran punaista maitoa (luomu). Matalalla lämmöllä haudutellen, kunnes puuro valmista. Välillä sekoitus, ei kuitenkaan tarvitse koko ajan sekoittaa. Ikinä ei ole pohjaan palanut.  

Vierailija
15/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää laittaa kansi ja toisinaan taas ei.. 

Vierailija
16/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan valmista riisipuuroa, osta sinäkin

Vierailija
17/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litran puuroa ei sovi tehdä puolen litran kattilassa.. Se ei sovi sinne. 

Vierailija
18/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnoittamaton alumiinikattila.

Vierailija
19/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on mielestäni että haudutat puuron kypsäksi ihan miedolla lämmöllä, muuten palaa pohjaan maidon lisäämisen jälkeen. Eli ensin riisiä keitetään pelkässä vedessä ja kun vesi on imeytynyt, lisätään maito, sitten sähköhella kakkoselle tai ykköselle hellasta riippuen. Puuroa ei kannata jättää kovinkaan pitkäksi aikaa yksin hellalle, vaan sitä pitää välillä kauhoa mielellään lattapäisellä lastalla niin, että koko kattilan pohja tulee käänneltyä. Jos sinulla on kattilassa kansi, jätä se raolleen, koska puuro kiehuu helposti hellalle pienelläkin lämmöllä. Ei vaikeaa, kun sen kerran oppii. 

Vierailija
20/44 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä osta mitään teflon- tai alumiinikattilaa! Ne ovat tietysti halpoja, mutta eivät kestä turvallisina pitkään (niistä voi irrota haitallisia aineita ruokiin). Osta kunnon teräskattila, siitä on hyötyä loppuelämäsi ajaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi