Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11 vuotiaalla alkoi kuukautiset - pituuskasvu?

Vierailija
22.12.2023 |

Eli 11v. tytöllä alkoi kuukautiset ja on lyhyt, alle 150cm. Mitenköhän käy pituuskasvun? Onko kokemusta? Suvun muut naiset ~ 160cm.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jatkui ainakin meidän tytöllä, alkoi myös 11 vuotiaana kuukautiset. Nyt 14 ja on kasvanut tämänkin vuoden aikana pituutta.

Vierailija
2/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alkoi jo 10-vuotiaana ja kasvoin varmaan 10 cm sen jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräinen kasvu kuukautisten alun jälkeen on 5 cm, mutta yksilöllisiä vaihteluita toki on. 155-160 cm veikkaisin. 

Vierailija
4/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vitosella kun kuukautiset alkoi 145cm, minusta tuli 167cm pitkä. Olen sukuni lyhyin.

Vierailija
5/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni alkoi menkat kymmenvuotiaana, ja hänestä kasvoi yli 175-senttinen.

Vierailija
6/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän pituuskasvun huippu saavutetaan ennen kuukautisten alkamista, mutta ei se tarkoita sitä, että kasvu loppuisi. Nopeimman kasvun vaihe vaan on ohi. Sitä ei varmaan kukaan osaa ennustaa, montako senttiä se tarkoittaa ap:n lapsen kohdalla.

Vierailija
7/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli ensimmäinen kuukautisvuoto jo 9-vuotiaana. Sitten säännöllistyi, kun täytin 10. Lyhyeksi jäin, mutta kasvoin 13-vuotiaaksi asti.

Vierailija
8/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttärellä alkoi 10 v ja kasvoi vielä n. 10 cm. 

Vierailija
9/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi kuukautiset 10 -vuotiaana ja jäin noin kaksi senttiä pituuskasvukäyrän perusteella esitetystä arviosta. Piti tulla jotain 172 senttiä pitkä mutta jäin 170 senttiin. Eli pituuskasvu jatkuu kyllä edelleen, mutta voi olla että hän jää sentin tai kaksi arvioitua aikuispituutta lyhyemmäksi. 

Vierailija
10/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11v vähän alle 150cm ja mullakin alkoi silloin kuukautiset. Lopullinen pituus 168,5cm. Eli kyllä siitä vielä voi kasvaa ihan reilusti. Ja meillä myös sellaisia 160cm käppänöitä kaikki suvun naiset. Taidan olla pisin tätini jälkeen.

Ja ei se tytölle mikään maailmanloppu ole jos on pieni. Varsinkaan jos on hoikka. Pienet naiset on monen mielestä todella nättejä.

Vierailija
11/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, anteeksi siitä, mutta alkaako tytöillä nykyään noin aikaisin menkat. Tiesin, että on aikaistunut, mutta miten teidän 9-10 vuotiaat on niistä selvinnyt?

Onneksi on menkkapikkareita ja muuten hyviä siteitä nykyään mutta kertokaa kokemuksia. Oma tytär on 8 v. 

Vierailija
12/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 10- vuotiaana ja muistan kun telkkari sanoi et kasvaisin vaan 10 senttiä enää eli jäisin n. 150 cm. No, kasvoin jopa 160 cm ja 17-vuotiaaksi asti.

Vierailija
13/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Mullakin alkoi 11-vuotiaana, lienenkö ollut silloin vielä alle 160 cm.

Vierailija
14/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään voivottelijalle, huoh, itselläkin alkoi 1980-luvulla alle 11-vuotiaana.

Vierailija
15/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että itsellä alkoi kuukautiset todella varhain, mutta olin 11-vuotias. Kommenttien perusteella siis ihan normaalia.

Vierailija
16/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään voivottelijalle, huoh, itselläkin alkoi 1980-luvulla alle 11-vuotiaana.

No 11 on jo kaksi vuotta vanhempi kuin 9 v. Se on paljon 

Anteeksi, en tarkoittanut loukata ketää, kun mulla itsellä alkoi niin keskiarvo oli 13 v. Toki ymmärrän, että toisilla alkaa silloin aiemmin ja toisilla myöhemmin. 

Jos alkaa 9 v. niin sehän tarkoittaa että voi alkaa 2 luokalla. Oma kakkosluokkalaiseni menisi kyllä ihan paniikkiin jos alkaisi, vaikka näistä jutuista on kyllä puhuttu. 

Siksi kysynkin, että miten teidän lapset pärjänneet. 

Ja anteeksi vielä kerran, en voi otellut mitenkään pahalla. 

Vierailija
17/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä alkoi menkat 10 vuotiaana, muutamalla kaverilla alkoi samoihin aikoihin niin hyvin siitä selvisi.

Omalla 9v pojalla naama kukkii ja on päätä pidempi kuin luokkalaisensa. Me ollaan miehen kanssa alle keskipituisia. Käytös muutenkin teinimäistä. Pelkään myös että 7v tytöllä murrosikä alkaa liian aikaisin, hänellä ei tosin ole pituuskasvu vielä kiihtynyt.

Vierailija
18/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla itsellä alkoi menkat 10 vuotiaana, muutamalla kaverilla alkoi samoihin aikoihin niin hyvin siitä selvisi.

Omalla 9v pojalla naama kukkii ja on päätä pidempi kuin luokkalaisensa. Me ollaan miehen kanssa alle keskipituisia. Käytös muutenkin teinimäistä. Pelkään myös että 7v tytöllä murrosikä alkaa liian aikaisin, hänellä ei tosin ole pituuskasvu vielä kiihtynyt.

Kannattaa opettaa pojallekin kunnollinen ihohoitorutiini. Meillä alkoi tytöllä tulla näppyjä myös 9-vuotiaana, mutta tilanne rauhoittui, kun alkoi pesemään kasvojaan joka ilta suihkun yhteydessä.

Ja muutenkin hyvän hygienian opettaminen on tärkeää, kun murrosikä alkaa. Ihan kaikkien hyvinvoinnin ja viihtyvyyden kannalta. 

Vierailija
19/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opettaa pojallekin kunnollinen ihohoitorutiini. Meillä alkoi tytöllä tulla näppyjä myös 9-vuotiaana, mutta tilanne rauhoittui, kun alkoi pesemään kasvojaan joka ilta suihkun yhteydessä.

Ja muutenkin hyvän hygienian opettaminen on tärkeää, kun murrosikä alkaa. Ihan kaikkien hyvinvoinnin ja viihtyvyyden kannalta. 

On opetettu. Valitettavasti minulla sekä miehellä nuoruusiän akne, minulla aikuisena edelleen hormonaalisena. Eli aina se peseminen ei vaan auta vaan on myös perinnöllistä.

Vierailija
20/29 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on niin erilaisia. Mulle oli tosi vaikeaa vaikka olin monta vuotta vanhempi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan