11 vuotiaalla alkoi kuukautiset - pituuskasvu?
Eli 11v. tytöllä alkoi kuukautiset ja on lyhyt, alle 150cm. Mitenköhän käy pituuskasvun? Onko kokemusta? Suvun muut naiset ~ 160cm.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ohis, anteeksi siitä, mutta alkaako tytöillä nykyään noin aikaisin menkat. Tiesin, että on aikaistunut, mutta miten teidän 9-10 vuotiaat on niistä selvinnyt?
Onneksi on menkkapikkareita ja muuten hyviä siteitä nykyään mutta kertokaa kokemuksia. Oma tytär on 8 v.
Jo yli 20 vuotta sitten tytöillä alkoi 9-10-vuotiaana menkat.
10 cm kasvoin menkkojen alun jälkeen. Olin juuri käynyt läpi kasvupyrähdyksen ja olin joku 147 cm ja nykyään 157 cm.
Vierailija kirjoitti:
Olin 11v vähän alle 150cm ja mullakin alkoi silloin kuukautiset. Lopullinen pituus 168,5cm. Eli kyllä siitä vielä voi kasvaa ihan reilusti. Ja meillä myös sellaisia 160cm käppänöitä kaikki suvun naiset. Taidan olla pisin tätini jälkeen.
Ja ei se tytölle mikään maailmanloppu ole jos on pieni. Varsinkaan jos on hoikka. Pienet naiset on monen mielestä todella nättejä.
Entä jos tyttö on lyhyt ja tukeva, ei hoikka ollenkaan? Mitäs siihen sanot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 11v vähän alle 150cm ja mullakin alkoi silloin kuukautiset. Lopullinen pituus 168,5cm. Eli kyllä siitä vielä voi kasvaa ihan reilusti. Ja meillä myös sellaisia 160cm käppänöitä kaikki suvun naiset. Taidan olla pisin tätini jälkeen.
Ja ei se tytölle mikään maailmanloppu ole jos on pieni. Varsinkaan jos on hoikka. Pienet naiset on monen mielestä todella nättejä.
Entä jos tyttö on lyhyt ja tukeva, ei hoikka ollenkaan? Mitäs siihen sanot?
Ilmeisesti se on sitten se maailmanloppu? Tollaset " lohduttelijat" ei ikinä tajua mitä ne hölöttää.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän pituuskasvun huippu saavutetaan ennen kuukautisten alkamista, mutta ei se tarkoita sitä, että kasvu loppuisi. Nopeimman kasvun vaihe vaan on ohi. Sitä ei varmaan kukaan osaa ennustaa, montako senttiä se tarkoittaa ap:n lapsen kohdalla.
Juuri näin on. Kuukautisten alkamisen aikaan kasvupyrähdys useimmiten on ohi, mutta kasvu tämän jälkeen todella yksilöllistä.
Pituuskasvu ei ole mitenkään yksioikoinen asia, joku voi kasvaa kuukautisten alkamisen jälkeen muutaman entinen ja joku 20 cm.
Kuukautisten alkamisikä 11v oli hyvin tavallista jo omassa lapsuudessani ja nuoruudessani 90-luvulla ja 2000-luvun alussa.
Kuukautisten alkamiseen tarvitaan riittävästi painoa/rasvaa. Eli kovin hoikalla tytöllä ei kyllä ala kuukautiset 10-vuotiaana.
Muistan kun sain siemensyöksyn juurikin 11 vuotiaana eka kerran runkkaamalla
No ne hormonit blokkaa sen isomman pituuskasvun. Oma tytär piti ennusteen mukaan kasvaa 180 cm pitkäksi. Kuukautiset alkoi 12 vuotiaana ja pituus jäi 165 centtiin.
Omalla kohdallani menkat alkoi vasta yläasteikäisenä (14v) ja kasvoin isäänikin pidemmäksi. Olen siis huomattavan paljon tytärtäni pidempi