K-pluskortti maksoi ennen, raha takaisin kiitos!
Takavuosina K-konsernin plussakortin ja etujäsenyyden saadakseen piti pulittaa muistaakseni 50e maksu. Tänä päivänä ja jo joitakin vuosia jäsenyys on ollut maksuton. Minne ovat jääneet nuo kynnysrahat, poikimaan ehkä ihan muualle kuin jäsenten kukkaroihin? Minä ainakin haluaisin saada liittymisrahan takaisin itselleni, korkojen kera vielä, kiitos! Onkohan tämä juolahtanut mieleen kenellekään toiselle?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 vuotta sitten ennen vuodenvaihdetta kaikki K-Kaupan kuitit laskettiin yhteen ja nippu vietiin K-Kauppaan. Tästä yhteenlasketusta summasta kauppa maksoi ostohyvityksenä 2 % asiakkaalle.
Oikeasti? :) en ole ikinä kuullut. Oliko kuitit kestävämpiä kuin nykyään? Ainakin ne tavalliset lämpöjuttukuitit aina "valottuu" jo kaapissa mulla...
Ne kuitit oli sellaista paperia, joka oli leveydeltään noin 3,5 senttiä.
Summa näkyi niissä selvästi.Silloin yli 50 vuotta sitten ei ollut nykyisen kaltaisia suuria K-Supermarketteja, vaan muistamani K-kaupat olivat pieniä, usein kerrostalojen päädyissä katutasossa olevia elintarvikeliikkeitä (tämä siis Helsingissä). Eipä elintarvikkeiden valikoimakaan ollut kummoinen, koska tuonti oli säännelty.
Tämä K-kauppojen ostohyvi
Kyse oli OTK - myymälöistä, eikä K-kaupoista. Oli just se työväen osuuskauppa. Mun lapsuuden kylällä ei ollut K-kaupaa ollenkaan ja nämä kuitit vietiin sinne OTK eli E-kauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho! En minäkään tiennyt sen olevan nykyään maksuton.
Mulla on sellainen mielikuva, että se 50€ olisi ollut panttimaksu kortista. Mutta voi olla, että muistan väärin. 50 € oli ysärillä opiskelijalle iso raha. Silloin sai kuitenkin hyvät liittymislahjat Anttilasta.
Opiskelijan S-bonuskortti mulla oli myös vähän aikaa. Sen sai ilmaiseksi, oli joku kampanja, mutta se lakkasi olemasta voimassa, kun en saanut vuodessa kerrytettyä sitä liittymäsummaa. Silloin oli vielä muitakin kauppoja kuin K ja S.
Ei 50€ vaan 50 mk. Eurot tulivat käyttöön vasta 1.1.2002. Kaksi täysin eri määrä rahaa. Tosin opiskelijalle 90-luvulla 50 markkaakin oli iso summa.
Euro otettiin käyttöön vuoden 1999 alussa. Ainoastaan käteinen raha tuli vasta 2002, eikä sillä ollut enää mitään muuta merkitystä kuin se, miltä setelit ja kolikot näyttivät.
Ne oli ne elannon kuitit jotka palautettiin ja sai jotain
annoin joskus lukiossa kuitin mun kaverille kun sen mummo keräsi niitä kuitteja
Vierailija kirjoitti:
En mie enää muista, mutta mielikuvani mukaan sain vielä jotain, ehkä kahvipaketin, kun liityin K-kaupan pluskorttilaiseksi. Pankki liitti ominaisuuden korttiinsa ihan ilmaiseksi.
Nyt kyllä nämä puheena olleet ajat ovat siltä ajalta, kunpankkikorttia ei oltu keksittykään🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mie enää muista, mutta mielikuvani mukaan sain vielä jotain, ehkä kahvipaketin, kun liityin K-kaupan pluskorttilaiseksi. Pankki liitti ominaisuuden korttiinsa ihan ilmaiseksi.
Nyt kyllä nämä puheena olleet ajat ovat siltä ajalta, kunpankkikorttia ei oltu keksittykään🤣
Kansallisten pankkikorttien käyttö aloitettiin Suomessa 1970-luvun loppupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen mielikuva, että se 50€ olisi ollut panttimaksu kortista. Mutta voi olla, että muistan väärin. 50 € oli ysärillä opiskelijalle iso raha. Silloin sai kuitenkin hyvät liittymislahjat Anttilasta.
Opiskelijan S-bonuskortti mulla oli myös vähän aikaa. Sen sai ilmaiseksi, oli joku kampanja, mutta se lakkasi olemasta voimassa, kun en saanut vuodessa kerrytettyä sitä liittymäsummaa. Silloin oli vielä muitakin kauppoja kuin K ja S.
Ysärillä ei ollut EUROJA, tais tulla sulla pieni vahinko.
Taisi nyt sullekin tulla pieni vahinko. Euro otettiin käyttöön 1.1.1999.
Ei maksuvälineenä kuluttajille. 1.1.2002 on oikea päivämäärä sille kun niitä sai seteliautomaateista ja käteisenä pankeista ja niillä pystyi kaupasta tavaraa ostamaan. Miten nuori sinä oikein olet, kun et tuota muista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekat kolme vuotta se oli ns näkymätön rahayksikkö. Setelit ja kolikot tuli 1.1.2002.
Tämä on varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vaikka k-kortin olisi hankkinut viiskyt vuotta sitten niin sen sai joissain myöhemmin pankeissa liittää pankkikorttiin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansallisten pankkikorttien käyttö aloitettiin Suomessa 1970-luvun loppupuolella.
Suomen pankkiyhdistyksen mukaan 1980 luvun alussa tuli käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekat kolme vu
Joo, niin tuli, mutta seteleiden ja kolikoiden ulkonäöllä ei ole juuri merkitystä. Kaikki se, millä on oikeasti merkitystä tapahtui jo vuoden 1999 alussa. Kaikki euromaiden valuutat olivat sen jälkeen vain euron ilmenemismuotoja ja Euroopan keskuspankki määräsi ohjauskoron eikä euromaiden omilla keskuspankeilla ollut enää omaa rahapolitiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maks
Ainoastaan jos käytti maksuvälineenä käteistä rahaa. Tilivaluuttana se tuli jo 1.1.1999. Olen 46-vuotias. Miten vanha sinä olet jos käytit käteistä rahaa pääasiallisena maksuvälineenä vielä vuosituhannen vaihteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole maksanut koskaan.
Maksoi vielä muutama vuosi sitten kun sen otin.
Olen ollut K- kaupasa töissä ja todellakaan ei ole maksanut se kortti. Ihme vänkääjiä täällä, varmaan samoja jotka vänkäävät, että ne s-bonukset pitää käyttää heti kassalla.
Minä vuonna?
Ysärillä maksoi 50 Mk.
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 vuotta sitten ennen vuodenvaihdetta kaikki K-Kaupan kuitit laskettiin yhteen ja nippu vietiin K-Kauppaan. Tästä yhteenlasketusta summasta kauppa maksoi ostohyvityksenä 2 % asiakkaalle.
Sama oli Sokoksella ja E-liikkeellä, tuo kuittirumba vuoden lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen pankkiyhdistyksen mukaan 1980 luvun alussa tuli käyttöön.
Näin minäkin muistelisin ja Osuuspankissa ainakin oli kuvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole maksanut koskaan.
Maksoi vielä muutama vuosi sitten kun sen otin.
Olen ollut K- kaupasa töissä ja todellakaan ei ole maksanut se kortti. Ihme vänkääjiä täällä, varmaan samoja jotka vänkäävät, että ne s-bonukset pitää käyttää heti kassalla.
Itse vänkäät. Minä otin plussakortin heti kun se markkinoille tuli, koska silloin meidän "pienenä lähikauppana" oli Länsikeskuksen Citymarket ja plussatarjoukset olivat heti hyviä. Vuosi oli 1997 ja kortti maksoi 50 markkaa. Ja kuten ketjussa jo totesin, se sama vuoden 1997 kortti on edelleen lompsassani ja vaikka se on jo vähän kulunut, magneettijuova toimii vieläkin ja tunnistaa minun asiakkuuteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 50€ vaan 50 mk. Eurot tulivat käyttöön vasta 1.1.2002. Kaksi täysin eri määrä rahaa. Tosin opiskelijalle 90-luvulla 50 markkaakin oli iso summa.
Kyllä, kyllä. Ajatusvirhe. Ei nyt takerruta siihen. Oli iso raha laitettavaksi alennuskorttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi nyt sullekin tulla pieni vahinko. Euro otettiin käyttö
Olen 58-vuotias ja käytän käteistä silloin tällöin vieläkin. Ja nyt lopetat tuon vänkäämisen vuodesta 1999, sillä jos sinulle se on tärkeä päivämäärä, 99,9 prosenttia suomalaisista ei tuota tiedä/muista. Sen päivän kyllä muistavat, milloin kaupasta ensimmäisen kerran euroilla maksettiin (käteisellä tai kortilla) ja tavarat kotiin kannettiin. Se oli tammikuun alussa vuonna 2002, juuri pian 22 vuotta sitten. En tiedä, mikä ihmeen ylimielinen korostustarve sinulla on omasta itsestäsi ja "tietämistäsi", mutta voit tulla alas siltä itse rakentamaltasi korokkeelta nyt heti. Kiitos.
Tyhjensin lapsuudenkotiani vuonna 2005 ja komeroissa oli lapsuudenaikaisia juttuja hirveät määrät. Oli mm. sinisten Lokki-kenkien (kokoa 35) laatikko, joka oli täynnä kuivuneita tusseja, kullanvärisiä kirjaintarroja ja jokunen kaupan kuitti. En tiedä, mitä olin ostanut, koska niissä ei ennen vanhaan lukenut kuin maksettu summa ja päivämäärä, kuukausi usein roomalaisin numeroin, mutta ne summat olivat kaikki sinistä mustetta ja hyvin näkyvillä. Jotain olin ostanut vuonna 1976 ja maksanut siitä muutaman markan. Paperi oli paksua, muste vahvaa sinistä ja 30 vuoden jälkeenkin hyvin luettavissa.