Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset sai taas todistukset

Vierailija
22.12.2023 |

Ja tuli mieleen omat kouluajat ja todistukset. Huomasin tuolloin, että opettajat eivät tosiaankaan ole mitään rehtejä ja oikeudeukaisia kansankynttilöitä. Arvosanoja jaeltiin miten sattui ja henkilökohtaisuudet vaikutti myös niihin.

Joillain opettajilla oli myös ihmeellisiä käytäntöjä, kuten esim. kun itse ihmettelin ja kaverini ihmetteli, kuinka en saanut kymppiä eräästä aineesta, vaikka kaikki kokeet kymppejä ja tuntiosaaminen huipussaan, niin vastaus oli kutakuinkin: "En yleensä anna kymppiä seiskaluokalla. Kun vaikeutuu ja  numero putoaa, niin saattaa tulla pettymyksiä." No ei pudonnut ja jatkossa sain sitten kymppejä. Mielestäni äärimmäisen typerä arvostelu. 

Kaiken huippu oli kun oli tilanne, että sain kokeesta kympit, hyvä tuntiaktiivisuus ja todistukseen ysi, mutta toinen sai kokeesta kaseja, sama tai ei ainakaan parempi tuntiosaaminen ja todistukseen 8. Voi opet olette hassuja.No toki ala ja yläasteen arvosteluilla ei niin väliä, mutta kyllä nuo voi kuitenkin haiskahtaa vähän ikäviltä. Kyllä ala-astelainenkin voi ihmetellä itse liian huonoa numero ja huomata epäreiluuden itse. Ei se mikään positiivinen juttu ole. En löydä myöskään yhtään syytä, miksi ei pitäisi olla mahdollisimman reilu ja oikeudenmulainen, eikä ruikkia niitä numeroita liian alas tai ylös kenenkään kohdalla. 

Ai miten nyt muka samalla henkilölle olisi kasaantunut tuollaisia"vääriä" arvosteluja. No jos tietäisitte kuka mä olenn ei jotkut ihmettelisi ehkä enää. Nimittäin aika paljon ihmeellysyyksiä on tuossa elämän varrella ollut, mistä jo onneksi muutkin tietää, eivätkä todellakaan henkilöstä itsestään johtuvia. 

Eikä tuollaisia" vääriä" arvosteluja ollut itselläni läheskään kaikkien aineiden kohdalla. Pisti vasn silmään nuo silloin ja huomasin, että tuollaista tapahtuu edelleen.

Voisiko opettajat sopia, että todistusten numero olisi kokeiden keskiarvo ja tuntiosaaminenvoi nostaa, mutta ei pudottaa niin ei tulisi ihmetteyjä suuntaan tai toiseen. 

Ja aineet, kuten liikunta ja muut vähän kyseenalaisia arvosteluinern. Joo joo vaikuttaa se ja tämä, mutta siinäkin ihan ihmeellisiä arvosteluja. Erään lapseni kohdalla kuulemma numero putosi yhdellä numerolla, kun ei ollut osallistunut kaikkiin uinteihin. Herran jestas oli ollut poissa kyseisenä päivänä koukusta. Hohhoijaa ei pitäisi olla niin vaikeaa arvostella ihan rehdisti taitojen mukaan. 

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan vielä yhden esimerkin, eli oli pöyristyttävämpi mitä esitin ylempänä: Sain kokeesta kympit ja hyvä tuntiaktiivisuus ja luokkakaveri kokeesta kasit ja ihan sama tuntiaktiivisuus. Hän sai kympin ja itse kasin tai olisiko ollut että jopa ysin, mutta sen verran ärsytti epäjohdonmukaisuus, että haukuin open pataluhaksi kaverilleni niin, että ope kuuli sen sivukorvalla itsekin.

Kyseessä todennäköisesti pelkkä lellikin suosiminen. Olihan liian hyvän numeron saaja lääkärin tytär ja ope hyvää pataa tämän kanssa. Voi noita kansankynttilöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi