Apua! Lainan maksut.
Mitä ihmettä teen? Minulla jää palkasta ulosoton jälkeen 1500e. Siitä vuokra ja laskut niin elämiseen jää 300-400ekk josta bensaan että pääsee töihin menee 200e/kk. Auto on pakollinen täälläpäin.
Olin tietoinen että opintolainan lyhennys alkaa mutta en ollut varautunut tuollaisiin summiin. Nyt oli nimittäin osuuspankki yrittänyt viedä 400e opintolainaa! Ja koska ei ollut rahaa tilillä niin se lähtee seuraavasta palkasta ja sitten tulee jo uusi lyhennys erä.
Miten minä elän tästä lähtien? Pitääkö lopettaa työt että jää rahaa ruokaankin? Olisihan se itselle halvempaa kun ei tarvitsisi autoakaan sitten.
Ja ulosotto velat tuli 18v tyhmyyksissä, nyt olen 25 ja ensimmäinen työpaikka alla jolla koitan korjata elämääni. Osottautuu vaan mahdottomaksi.
Kommentit (28)
Miten voi sopia? Ja on siellä kahdesta ammatista lainat eli jotain 16t 😭
Vierailija kirjoitti:
Sovi pankin kanssa minimilyhennys. Onko sulla opintolainat ihan tapissa kun pankki on katsonut maksuerän noin isoksi? :0
tätä samaa ajattelin ehdottaa, ja voudille kanssa että pienempää summaa kunnes saat lainan hoidettua!
Sitten on velkajärjestely, en vaan nyt tiedä, mistä kysytään, googlaa!
"osuuspankki yrittänyt viedä" what?
Lainan maksuhan sovitaan pankin kanssa. Ei pankki vain itsekseen ala veloittaa jotain x-summaa tietämättäsi.
Nyt vähän ryhtiä taas.
Minä lopetin työt kun bensa oli reilusti yli 2 eurossa. Matkatyö ja bensaan meni yli 300 euroa kk joten ei ollut enää vafrfaa eikä työnantaja tullut vastaan ja halunnut maksaa 150 euroa lisää palkkaa. Oon sen jälkeen ajanut autolla tosi vähän ja säästänyt paljon.
Lainaa ei kannata koskaan ottaa. Laina pilaa elämän lopulta. Minä opiskelin ilmaan lainaa ja 2 ammatti tutkintoa. Silti ei pääse kunnon töihin. No ei ole velkaa eikä töitä.
Ap, lopeta työt ja elä tuilla. Ei kannata itseään tuhota velkojen takia.
Ei ole oikein että opiskelu rahoitetaan tässä maassa itse kun verot ovat muutenkin korkeat.
Joo en ottaisi enää lainaa enkä osamaksuja jos voisin perua tekemäni.
Ja eipä ole mitään sovittu pankin kanssa, siellä vaan näkyi että yritetty veloittaa se summa tililtä. Tai varmaan jossain sopimuksissa lukee että milloin ne alkaa veloittaa mutta en ole niitä lukenut sitten opiskelujeni jälkeen.
Koita sopia pankin kanssa pienempi erä. Tosin ei taida noilla tuloilla olla helppoa sekään. Voit myös vaihtaa pankkia (koska pankki yrittää ensin ottaa sitä sinulta väkisin ja jos tililläsi on rahaa, niin lyhennys lähtee sieltä) tai antaa opintolainan kelan maksettavaksi joka sitten perii sen sinulta myöhemmin. Ehkä se menee ulosoton jatkoksi, en tiedä. Tosin se ehkä olisi helpoin tapa, koska maksuerä ei suurenisi.
Hyvä kun olet töissä ja hyvä kun yrität. Kaikesta voi aina yrittää sopia ja se menee niin, että otat yhteyttä pankkiin tai kelaan. Siellä ne neuvovat ja yleensä ihmiset ovat ihan ystävällisiä. Rohkeasti vain puhelin kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein että opiskelu rahoitetaan tässä maassa itse kun verot ovat muutenkin korkeat.
Sain juuri hienoimman asunnon vuokralle, mitä minulla koskaan ollut. Jos eläisin tuilla niin kela pakottaisi muuttamaan huonompaan halvempaan. Minulla on aina ollut vain niitä 90luvulla viimeksi kunnostettuja, rumia haisevia asuntoja ja nyt sain ensimmäistä kertaa asunnon missä on siisti lattia ja siistit seinät, muutenhan tämäkin on vanha mutta tuntuu kodilta kun tästä saa puhtaan näköisen.
Toisaalta mitä teen siistillä asunnolla jos elämä on muuten pelkkää kitumista.
Vierailija kirjoitti:
"osuuspankki yrittänyt viedä" what?
Lainan maksuhan sovitaan pankin kanssa. Ei pankki vain itsekseen ala veloittaa jotain x-summaa tietämättäsi.
Nyt vähän ryhtiä taas.
Älä nyt puhu asiasta mistä et tiedä mitään. Kyllä se opintolaina lähtee lyhenemään ihan itsestään kun pankki saanut tiedon valmistumisesta. Ainakaan omassa sopimuksessa en nähnyt mitään summaa vaan se ilmeisesti määrittyy lainasumman mukaan. Lyhennystä voi toki muuttaa ottamalla yhteyttä pankkiin.
Ota yhteyttä pankkiin ja neuvottele siitä, miten opintolaina maksetaan takaisin. Ilmeisesti et ole vastannut pankin yhteydenottoihin silloin, kun pankki on yrittänyt sopia asiasta sinun kanssasi. Pankki ei voi myöskään veloittaa lainan lyhennyksiä automaattisesti tililtäsi, jos et ole antanut siihen lupaa. Jos et saa tätä muuten keskeytettyä, niin vaihda palkkasi tulemaan toiseen pankkiin. Osuuspankki ei voi mitenkään päästä käsiksi esim. S-pankin tilillä oleviin rahoihin.
Pystyisitkö hankkimaan jostain lisätuloja sen verran, että saisit opintolainan kuukausierän maksettua? Siitä tulee mitä todennäköisimmin vähintään 200 € / kk, vaikka saisitkin sovittua pankin kanssa pidemmän maksuohjelman. Jos et pysty, niin kannattaa ottaa yhteyttä velkaneuvontaan ja kysyä sieltä, mitä juuri sinun tapauksessasi kannattaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ja eipä ole mitään sovittu pankin kanssa, siellä vaan näkyi että yritetty veloittaa se summa tililtä. Tai varmaan jossain sopimuksissa lukee että milloin ne alkaa veloittaa mutta en ole niitä lukenut sitten opiskelujeni jälkeen.
Sun kannattaa opetella lukemaan sopimukset ennen kuin allekirjoitat.. Mulla lyhennys 80e joka kolmas kuukausi.. Nyt pankkiin yhteys ja selvität tilanteesi.
Kiitos tsempeistä! Yritän sopia jotenkin noi maksut!
Vierailija kirjoitti:
No tuo nyt on varsinaista luuseritouhua. Ei nuorena kannata luovuttaa joidenkin muutaman tonnien velkojen vuoksi. Tulee varmasti kiva elämä syrjäytyneenä luuserina, kyllä se tälläkin palstalla nähdään millaiseen raivoon se johtaa. Toisekseen tukien aika rupeaa olemaan kohta ohi, eli tuskinpa voit elää loppuelämäsi tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Toihan on typerin neuvo. Työn tekeminen kannattaa koska siinä oppii ja jossain vaiheessa palkkakin kasvaa ja lainat on maksettu. Tuilla elämästä tulee yhtä pakoilua ja tukiahan vähennetään nyt. Mikä on hyvä asia.
Kärsi kurja, kyllä sä olet nauttinutkin.
Sitä niittää mitä kylvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa opetella lukemaan sopimukset ennen kuin allekirjoitat.. Mulla lyhennys 80e joka kolmas kuukausi.. Nyt pankkiin yhteys ja selvität tilanteesi.
Lyheneekö tuollaisella lyhennyksellä se laina ollenkaan? Nykyisillä koroilla kymppitonnista menee esim. korkoon jo 450 €/vuosi
Kuinka paljon sinulla on velkaa ulosotossa ja paljonko maksat ulosottoon kuukaudessa? Järkevin toimintatapa riippuu myös siitä, saatko nykyisen ulosoton maksettua pois kahdessa vai kymmenessä vuodessa.
Jos et saa pankin kanssa sovittua sinulle mahdollista maksuohjelmaa, niin voi olla järkevintä jättää opintolaina Kelan maksettavaksi. Kelan kanssa voit sopia maksusuunnitelman. Vaihda palkkasi tulemaan toiseen pankkiin, niin Osuuspankki ei pysty viemään opintolainan maksuja suoraan tililtäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toihan on typerin neuvo. Työn tekeminen kannattaa koska siinä oppii ja jossain vaiheessa palkkakin kasvaa ja lainat on maksettu. Tuilla elämästä tulee yhtä pakoilua ja tukiahan vähennetään nyt. Mikä on hyvä asia.
Kun velkaa on miljoona, toimit samanlailla?
Veroja maksetaan tässä maassa että koulutus on ilmainen ja työttömänä, jota opiskelukin on, pitäisi saada riittävä elintaso elämiseen ilman lainoja. Eli tukien varassa.
Tämä maa on joka tapauksessa konkurssiin menossa että älä ap maksa velkoja. Ei suomen valtiokaan maksa, lopulta velat annetaan anteeksi. Opintolainassa on valtiontakaus joten ei huolta.
Sovi pankin kanssa minimilyhennys. Onko sulla opintolainat ihan tapissa kun pankki on katsonut maksuerän noin isoksi? :0