Apua! Lainan maksut.
Mitä ihmettä teen? Minulla jää palkasta ulosoton jälkeen 1500e. Siitä vuokra ja laskut niin elämiseen jää 300-400ekk josta bensaan että pääsee töihin menee 200e/kk. Auto on pakollinen täälläpäin.
Olin tietoinen että opintolainan lyhennys alkaa mutta en ollut varautunut tuollaisiin summiin. Nyt oli nimittäin osuuspankki yrittänyt viedä 400e opintolainaa! Ja koska ei ollut rahaa tilillä niin se lähtee seuraavasta palkasta ja sitten tulee jo uusi lyhennys erä.
Miten minä elän tästä lähtien? Pitääkö lopettaa työt että jää rahaa ruokaankin? Olisihan se itselle halvempaa kun ei tarvitsisi autoakaan sitten.
Ja ulosotto velat tuli 18v tyhmyyksissä, nyt olen 25 ja ensimmäinen työpaikka alla jolla koitan korjata elämääni. Osottautuu vaan mahdottomaksi.
Kommentit (28)
Olisiko mahdollista ilmoittautua jonnekin vuokratyöfirmaan ja tehdä vaikka pari päivää kuukaudessa extratöitä, jotta selviät.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lopeta työt ja elä tuilla. Ei kannata itseään tuhota velkojen takia.
Ei ole oikein että opiskelu rahoitetaan tässä maassa itse kun verot ovat muutenkin korkeat.
Et ole penaalin terävin kynä. Toimeentulotuessa ei huomioda lainoja. Paremmin työssäkäyvä pärjää, kun työtön. Vai meinaatko, että anna mennä ulosottoon ja menetä luottotiedot?
Hyvin sä vedät.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein että opiskelu rahoitetaan tässä maassa itse kun verot ovat muutenkin korkeat.
Et ole penaalin terävin kynä. Toimeentulotuessa ei huomioda lainoja. Paremmin työssäkäyvä pärjää, kun työtön. Vai meinaatko, että anna mennä ulosottoon ja menetä luottotiedot?
Hyvin sä vedät.
-ohis
Veloilla ei ole enää väliä. Valtio menossa konkurssiin lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä pankkiin ja neuvottele siitä, miten opintolaina maksetaan takaisin. Ilmeisesti et ole vastannut pankin yhteydenottoihin silloin, kun pankki on yrittänyt sopia asiasta sinun kanssasi. Pankki ei voi myöskään veloittaa lainan lyhennyksiä automaattisesti tililtäsi, jos et ole antanut siihen lupaa. Jos et saa tätä muuten keskeytettyä, niin vaihda palkkasi tulemaan toiseen pankkiin. Osuuspankki ei voi mitenkään päästä käsiksi esim. S-pankin tilillä oleviin rahoihin.
Pankki ei ota yhteyttä opintolainan takaisinmaksusta vaan ilmoittaa, että lainan maksu alkaa päivänä x ja maksuerän suuruus on y, jonka jälkeen summa veloitetaan tililtä automaattisesti.
Ota ap vaikka lyhennysvapaata ja neuvottele pienempi kuukausierä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sä vedät.
-ohis
Tää on silleen eri tilanne, että ap on jo ulosotossa, joten hän on jo aikaisemmin menettänyt luottotietonsa. Ainoa, mitä hän nyt menettää, on mahdollisuus päästä nopeammin velkasaneeraukseen (se kun vaatii tietyn ajan viimeisistä syntyneistä veloista).
mutta se on totta, että työssäkäyvä pärjää pitkällä tåhtäimellä paremmin kuin työtön, ainakin jos/kun saa sellaisen työpaikan, jossa tunteja on tarpeeksi ja palkka on kohtuullinen. Niitähän ei nykyään kaikki työpaikat ole, mutta työllisenä jokseenkin missä tahansa työssä on helpompi löytää uusi ja parempi paikka. Siksi suosittelisin pitämään tästä työpaikasta kiinni JA samalla etsimään parempaa, johon sit siirtyy heti kun sellaisen löytää.
sen opintolainan suhteen kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä ensin sinne omaan pankkiin ja kysyå, mitä maksuaikavaihtoehtoja voitaisiin järjestää ja sen jälkeen kelaan ja kysyä valtiontakauksen mahdollisuudesta kun on pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sä vedät.
-ohis
Tää on silleen eri tilanne, että ap on jo ulosotossa, joten hän on jo aikaisemmin menettänyt luottotietonsa. Ainoa, mitä hän nyt menettää, on mahdollisuus päästä nopeammin velkasaneeraukseen (se kun vaatii tietyn ajan viimeisistä syntyneistä veloista).
mutta se on totta, että työssäkäyvä pärjää pitkällä tåhtäimellä paremmin kuin työtön, ainakin jos/kun saa sellaisen työpaikan, jossa tunteja on tarpeeksi ja palkka on kohtuullinen. Niitähän ei nykyään kaikki työpaikat ole, mutta työllisenä jokseenkin missä tahansa työssä on helpompi löytää uusi ja parempi paikka. Siksi suosittelisin pitämään tästä työpaikasta kiinni JA samalla etsimään parempaa, johon sit siirtyy heti kun sellaisen löytää.
sen opintolainan suhteen kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä ensin sinne omaan pankkiin ja kysyå, mitä maksuaikavaihtoehtoja voitaisiin järjestää ja sen jälkeen kelaan ja kysyä valtiontakauksen mahdollisuudesta kun on pienituloinen.
"kysyä valtiontakauksen mahdollisuudesta kun on pienituloinen"
Opintolainassa on valtion takaus jo lähtökohtaisesti ihan jokaiselle. Ei sitä tarvitse mistään kysellä.
Ota pankkiin yhteyttä ja sovi opintolainalle pienempi lyhennyserä.
Opintolainojen aiheuttamat ongelmat tulevat kasvamaan tosi paljon tulevina vuosina, kun lainamäärätkin kasvavat.
Kyllä alkaa veloittaa. Se lukee niissä lainaehdoissa, joita ei enää muista sitten. Itsellenikin tuli vain pankista kirje aikoinaan, että yritetty veloittaa.