Taivutetaanko Satu-nimi "Satun" vai "Sadun"?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Taivutetaanko Riitta Riitan vai Riidan?
Onko Satu Sattu?
Lapset ja vammaiset sanoo aina Satun.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään enemmän muodosta "Sadun". Olen siis itse nimeltäni Satu 😊
Hyvä :)
Olisin mielelläni Satu-Sadun. Ja taivutan sen d:llä. Olen lapsesta lähtien rakastanut sekä satuja että Satuja.
Jos taivuttaa Satun, nimen sisällöllinen merkitys katoaa.
👧🏻: Mä haaluun antaa pusun tätille!
em
"Miksi täällä kysellään peruskoulun ala-asteella opetettuja asioita? Ettekö tosiaan oppineet?"
Itse et ole joko oppinut tai sitten sinulle on opetettu väärin. Pääsääntönä nimet taivutetaan kuten vastaavat sanat mutta tästä on poikkeuksia joissa on olemassa kaksi hyväksyttyä taivutusmuotoa. Kuten juuri Satu.
Muistelen että taivutin sen Sadun. Harmi etten enää voi taivutella Satua. Joka tapauksessa terveiset kaikille Saduille ja Satuille tai sitten ihan vaan Satu nimisille naisille. M
Satun on todella lasten ja kehitysvammaisten tapa taivuttaa se.
Aina voi pokkana väittää että Satu on jotain muuta kieltä kuin suomea ja taipuu siksi vammaisella tavalla Satun 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivutetaanko Riitta Riitan vai Riidan?
Et siis pysty ymmärtämään poikkeuksia säännöistä?
Et siis ymmärrä huumoria?
Noi nimet joilla appelatiivi on aina vähän haastavia. Yleisesti ohjeena on, että taivutetaan samoin kuin appelatiivi, mutta usein näin ei tehdä vaan henkilö haluaa poiketa yleisnimen taivutuksesta jolloin Lumi -> Lumin, Helmi -> Helmin, Onni -> Onnin, Lempi -> Lempin, Satu -> Satun, Suvi -> Suvin, Pilvi -> Pilvin, Meri -> Merin jne.
Sadun on oikein, jos henkilö ei halua käyttää muotoa Satun
Nykyään halutaan tavoitella erikoisuutta mutta lopputuloksena on tavoiteltu typeryyttä, esim Orpon.
Riippuu siitä onko Satu Savosta vai jostain oikeasta sivistysmaasta.
Tässä on hyvä esimerkki kielioppiasiasta, jossa oikeastaan molemmat ovat oikein. Monet nimet taipuvat sen mukaan, mistä nimi on johdettu. Osa nimistä taipuu perinteiden mukaan, josta hyvä esimerkki on Petteri Orpo -> Orvon. Sitten on ne nimet, jotka oikeastaan voi taivuttaa monella tapaa oikein. Ehkä pätevin tapa on kysyä henkilöltä itseltään sitä, miten haluaa nimensä taivutettavan, mutta ei se paljoa vahinkoa tee, jos taivutat "väärin" johonkin korttiin tms.
Jossain päin Suomea on luonnollista taivuttaa muotoon Satun ja jossain taas Sadun.
Savossa lähdin aina naapurin Satun kanssa lenkille.
Nyt Helsingissä lähtisin lenkille Sadun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jossain päin Suomea on luonnollista taivuttaa muotoon Satun ja jossain taas Sadun.
Savossa lähdin aina naapurin Satun kanssa lenkille.
Nyt Helsingissä lähtisin lenkille Sadun kanssa.
Olin juuri tulossa kirjoittamaan, että kehä 3 ulkopuolella olen kuullut tuota Satun ja pääkaupunkiseutulaiset käyttävät lähes aina Sadun.
Juu, kyllä taivutetaan ja molemmat ovat aivan oikein. Nimien taivutusmuodot riippuvat aivan nimen haltijasta, kuinka hän haluaa nimensä taipuvan.