Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnistaako autistisen lapsen kiinostuksen kohteista?

Vierailija
21.12.2023 |

Yleensä sanotaan että autistisen lapsen voisi tunnistaa helposti siitä että jos näitä esimerkiksi kiinosta dinosaurukset, avaruus, fiktio (esim SciFi tai fantasia), autot, lentokoneet, junat tai hevoset mitkä ovat yleensä asioita jotka eivät kiinosta normaaleja lapseja joita yleensä kiinistaa enemmän eri urheilulajit ja musiikki.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo eivät ole mitään autistien kiinnostuksenkohteita, vaan täysin normaaleita asioita, joista lapset yleensä pitävät. Sisareni aspergerpoika (12v) on kiinnostunut avaimista ja lukoista. Osaa luetella koko Abloyn malliston ulkoa ja kertoa mitä tahansa niistä avaimista ja vaikka ovenkahvoista, mitä siltä keksii kysyä. Osaa myös sienikirjan kannesta kanteen. Vastaavasti sosiaalinen touhuaminen kavereiden kanssa ei kiinnosta, kun niiden kanssa ei voi puhua mistään kiinnostavasta (avaimista ja lukoista).

Lapsena kyllä koska se kuuluu lapsuuteen ja on silloin normaalia, mutta ei enää aikuisena. Itse ainakin katson kieroon aikuista joka sanoo olevansa kiinostunut esim dinosauruksista tai Star Warsista.

Jos neurotyypilliset ihmiset pystyy ajattelemaan niin kuin sinä, niin onneks en oo yksi teistä. Kuulostaa ihan kauheal

Taas yksi autisti joka luulee olevansa joku nero🤣

Vierailija
42/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistitytöt ovat usein kiinnostuneita samoista asioista kuin nt:kin, mutta intensiteetti on ihan toista luokkaa. Minulla kiinnostus kohdistui lapsena eläimiin, kaikenlaisiin eläimiin. Kaikki tekemiseni ja ajankäyttöni kohdistui jollin tapaa eläimiin, vaikla meillä ei ollut edes lemmikkejä kotonaI. Ihmisistä en ollut lainkaan kiinnostunut. Tämä on erona nt:siin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi on tekosyy olla kehittymättä ihmisenä ihmisten joukossa. 

Vierailija
44/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty läheskään aina tunnistamaan, varsinkin autisti ja asperger tytöillä on tapana "maskata" käytöksensä. Jopa ammattilaiset eivät ymmärrä diagnosoida aina lapsia, vaikka syytä olisi. 

Vierailija
45/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistisen lapsen tunnistaa siitä että hän on rumempi kuin muut lapset. Yleensä myös paksut pullonpohjalasit ja pienenä. 

Tunnen aika monia asperger-diagnoosin omaavia ihmisiä, myös itseni. Kukaan tuntemistani ei käytä silmälaseja.

Mutta ruma olet silti. 

Some of the frequent facial features of autism are a broader upper face, shorter middle face, wider eyes, bigger mouth, and the philtrum. 

Tämä vastaus itsessään haiskahtaa autistimieheltä :D ehkä siitä lapsellinen raivosi autismia kohtaan kumpuaakin

Vierailija
46/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella autot, lentokoneet ja junat eivät ole normaaleja kiinnostuksenkohteita? Kyllähän lähes kaikki pikkupojat ovat niistä kiinnostuneita.

Vierailija
47/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa se yks ja sama autistivihaaja taas olla valloillaan täällä. 

Tuliko assipaskiaiselle ihan uutena ettei teistä pidetä?

Kyllä, mulle tuollainen vaikuttaa aivan käsittämättömän oudolta. Ei mun piireissä ole tuolla lailla ajattelevia tai käyttäytyviä ihmisiä. En oikein käsitä ihmisten vihaamista muutenkaan. 

Vierailija
48/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismi on tekosyy olla kehittymättä ihmisenä ihmisten joukossa. 

Höpö höpö. Kyl tässä koko elämä on ollut jatkuvaa kehitystä ihmisenä ja ihmisyyden ymmärtämisessä. 

Vierailija
49/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi - Vapaakortti olla epäkohtelias ja tehdä vain sitä mitä MINÄ haluan. 

Vierailija
50/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ap:n mainitsemat ovat ihan normaaleja lasten kiinnostuksenkohteita, eivät liity mitenkään autismiin tai Aspergeriin.

Vierailija
51/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostuksen kohdehan voi olla mikä vain. Myös joku Ap:n mainitsemista. Niin kuin joku jo mainitsikin niin kiinnittäisin huomiota kiinnostuksen tasoon. Jos vaikka joku 5-6v osaa järjestyksessä ulkoa kaikki Suomen juna-asemat niin kiinnittäisin siihen huomiota.

Mielenkiintoisella tavalla täällä yritetään latistaa yleissivistykseen ja itsensä kehittämiseen pyrkivät, asioista kiinnostuneet ja lahjakkaat ihmiset lätkäisemällä heille joku diagnoosi päälle. Ennen koulussa, aikaan ennen nettiä tai kännyköitä, opeteltiin asioita oikeasti ulkolukuna ihan sivistyksen tason ja aivojumpan takia.

-winner-

Vierailija
52/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko missä meille tarjotaan sitä mahdollisuutta tehdä vaan mitä itse haluaa? Mielellään noutaisin sen vapaakortin. 

Vierailija
53/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo eivät ole mitään autistien kiinnostuksenkohteita, vaan täysin normaaleita asioita, joista lapset yleensä pitävät. Sisareni aspergerpoika (12v) on kiinnostunut avaimista ja lukoista. Osaa luetella koko Abloyn malliston ulkoa ja kertoa mitä tahansa niistä avaimista ja vaikka ovenkahvoista, mitä siltä keksii kysyä. Osaa myös sienikirjan kannesta kanteen. Vastaavasti sosiaalinen touhuaminen kavereiden kanssa ei kiinnosta, kun niiden kanssa ei voi puhua mistään kiinnostavasta (avaimista ja lukoista).

Lapsena kyllä koska se kuuluu lapsuuteen ja on silloin normaalia, mutta ei enää aikuisena. Itse ainakin katson kieroon aikuista joka sanoo olevansa kiinostunut esim dinosauruksista tai Star Warsista.

Selittääkö mikään diagnoosi tota sun tapaa katsoa kieroon toisia ihmisiä niiden kiinnostuksenkohteiden vuoksi? Eih

Saitko nyt raivokohtauksen ja aloit paiskoa tavaroita?

Vierailija
54/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Lintsillä pääsee jonon ohi!👍🏼

Vierailija
55/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostuksen kohdehan voi olla mikä vain. Myös joku Ap:n mainitsemista. Niin kuin joku jo mainitsikin niin kiinnittäisin huomiota kiinnostuksen tasoon. Jos vaikka joku 5-6v osaa järjestyksessä ulkoa kaikki Suomen juna-asemat niin kiinnittäisin siihen huomiota.

Mielenkiintoisella tavalla täällä yritetään latistaa yleissivistykseen ja itsensä kehittämiseen pyrkivät, asioista kiinnostuneet ja lahjakkaat ihmiset lätkäisemällä heille joku diagnoosi päälle. Ennen koulussa, aikaan ennen nettiä tai kännyköitä, opeteltiin asioita oikeasti ulkolukuna ihan sivistyksen tason ja aivojumpan takia.

-winner-

Minä sanoin, että kiinnittäisin siihen huomiota. En että tekisin diagnoosin sen perusteella. Mielenkiintoisesti toisilla on tarve vääristellä muiden sanomisia.

Vierailija
56/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa se yks ja sama autistivihaaja taas olla valloillaan täällä. 

Tuliko assipaskiaiselle ihan uutena ettei teistä pidetä?

Ei. Seurustelin teininä erään naisen kanssa. Suhteemme oli hyvä joka loppui siihen kun muutin porukoiden mukana toiselle puolelle maata. Tapasimme vuosien kuluttua uudestaan ja tapaamisemme oli positiivinen. Vuodet vierivät jälleen ja otin naiseen yhteyttä kysyäkseni miten nykyisin menee. Nainen vastasi yhteydenottooni kertoen ettei halua olla kaltaiseni sovinistin kanssa missään tekemisissä. Koska en ole sovinisti niin vastasin huutoon loukattuna ja provosoituneena sovinistisella viestillä. Näin musta tuli paska jätkä. Taas.

Yleisesti voin sanoa, että minkä minä sille voin, että kohtelen muita hyvin ja he itse kohtelevat minua huonosti. Sitten kun vastaan huutoon niin minä olen se paska jätkä.

Kenessä siis on vika?

Vierailija
57/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
58/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistitytöt kävelee varpaillaan ja RAKASTAA hevosia. 

Vierailija
59/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella autot, lentokoneet ja junat eivät ole normaaleja kiinnostuksenkohteita? Kyllähän lähes kaikki pikkupojat ovat niistä kiinnostuneita.

Yks Petteri on ilmeinen autisti, koska Turun juna kiinnostaa aikuisenakin. Samasta syystä ei ymmärrä kohtaansa heitettyä kritiikkiä ja on usein yllättynyt, miten yhteiskunta reagoi eri tavalla kuin Petteri. Myös Riikka on autisti, fiskaalitaloudesta sairaalloisen kiinnostunut, vaikka oikea paikka olisi nettinillittäjänä. Ne kaksi muuta hallituksen jäsentä ovat allekirjoittaneet paperin, jonka perusteella eivät uskalla mainita autisteista mitään, koska voi olla rasismia tai Jumala on luonut sen ihmisen just tollaiseksi. 

-winner-

Vierailija
60/95 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistitytöt kävelee varpaillaan ja RAKASTAA hevosia. 

Minä oon aina pelännyt hevosia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme