Miten teette sienisalaatin?
Kommentit (13)
Oen yrittänyt monella reseptillä .En onnistu.Aina vaan kaupan sienisalatti on maukkaampaa.
Ryöpättyjä rouskuja (tai Sauvon sienikuutioita), sipulia, ranskankermaa, suolaa, (mustapippuria).
En ole koskaan tehnyt. Heitän randomisti ainesosia. Sipulia, ruohosipulia, kermaviiliä, kevytkermaa, suolaa hieman, sienet, hippusen viinietikkaa laimennettuna, mausteita mielenkiinnon mukaan.
On kevytkermaviili ja sitten se toinen versio. Kummasta pitää.
Käytän ehdottomasti joko smetanaa tai ranskankermaa. Hienonnettua punasipulia. Sitruunamehua. Persiljaa tai ruohosipulia voi ripottaa päälle.
Liotetut suolasienet, sitruunapippuri, pieneksi hakattua punasipulia, creme fraiche, ehkä vähän sitruunamehua. On hyvää!
Ranskankermaan raakaa pieneksi hakattua sipulia ja suolasienisilppua. Kermaviilikin menisi tai smetana, vaikka vähän turhan raskas onkin, mutta kermavaahto ei sienisalaattiin kuulu. Mustapippuri hyvin niukasti, suolan tasapainotus ja hapot kohdalleen - siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Liotetut suolasienet, sitruunapippuri, pieneksi hakattua punasipulia, creme fraiche, ehkä vähän sitruunamehua. On hyvää!
Ai niin. Tuo sitruunapippuri tai sitrus unohtui mun reseptistä. Jos ei liikaa laita.
Minä teen aina kermaviiliin itse poimituista sienistä, yleensä karvarouskuista. En tykkää kaupan valmissalaateista kun niissä on makuuni turhan paljon suolaa. Meillä vain minä syön sienisalaattia jouluna joten saan tehdä sen täysin oman suuni mukaiseksia.
Vierailija kirjoitti:
Up
Etkö jo usko, ei se tällai nouse
Omenaa kun laittaa sekaan niin nam!
Aina Sauvon sienistä, ne on sopivan kevyesti suolattuja ettei tarvi liotella. Tästä tulee hyvin kuohkea vanhanajan sienisalaatti:
2 pientä tölkkiä Sauvon suolattuja metsäsieniä (1 tölkissä 160 grammaa sieniä)
1 punasipuli
1 desi kuohukermaa
1 desi ranskankermaa
1 teelusikallinen valkoviinietikkaa
1/3 teelusikallinen valkopippuria
0,5 teelusikallista sokeria
0,5 suolaa
ruohosipulisilppua
Valuta sienet siivilässä. Levitä sienet valutuksen jälkeen vielä talouspaperille ja painele kosteus huolellisesti pois, ettei salaatista tule vetistä.
Kuori sipuli ja leikkaa se mahdollisimman hienoksi silpuksi.
Vatkaa kerma napakaksi vaahdoksi. Sekoita joukkoon ranskankerma.
Sekoita kermaseokseen sienet ja sipulisilppu. Maistele ja lisää etikka, valkopippuri, sokeri ja tarvittaessa suolaa.
Anna salaatin vetäytyä jääkaapissa. Näin koostumuksesta tulee kuohkea ja kiinteä.
Sopivan suolaisiksi liotettuja suolasieniä, sipulihakkelusta ja vatkattua kermaa.