Onko muilla musofobiaa? Eli sairaalloista hiiri/rotta-kammoa?
Minulla on ollut vuosikymmenet. Pelkään niitä ihan tuhottomasti. En pysty katsomaan kuvia niistä, koska alkaa kuvottamaan ihan suunnattomasti. Pelkästään niistä lukeminen poistattaa ja joskus jos näen vahingossa kuvan esim rotasta, saatan ihan huudahtaa säikähdyksestä. En tiedä miten toimisin jos joutuisin jyrsijän jossain kohtaamaan. Saisinkohan sydärin. En ole livenä nähnyt niitä pitkiin pitkiin aikoihin. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli heti empatia ja söpöstely kun näin kuvat kuolleista rotista. Voi raukkoja. Pelkään sen sijaan hyönteisiä kovasti, hysterian partaalle. Vaikka olen kyllä siivonnut niitä pois joskus poikkeustilanteissa. Paitsi heinäsirkkoja en niinkään pelkää tai muu kiva.
Itse en taas pelkää hyönteisiä. Enkä matelijoita, ne on mielestäni kivoja. Tottakai joku myrkkykäärme olisi sellainen minkä lähelle en menisi, mutta se ei aiheuta pelkoa tai puistatuksia. Mistähän tällaiset fobiat kumpuaa? Itse en pelännyt jyrsijöitä n.10-vuotiaaksi saakka. Hoidin kavereiden gerbiileitä ja lemmikkirottia. Sitten erään kerran lapsuudenkotiini sisälle oli tullut päästäinen, jonka jälkeen aloin kammoamaan niitä aivan suunnattomasti. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli heti empatia ja söpöstely kun näin kuvat kuolleista rotista. Voi raukkoja. Pelkään sen sijaan hyönteisiä kovasti, hysterian partaalle. Vaikka olen kyllä siivonnut niitä pois joskus poikkeustilanteissa. Paitsi heinäsirkkoja en niinkään pelkää tai muu kiva.
Itse en taas pelkää hyönteisiä. Enkä matelijoita, ne on mielestäni kivoja. Tottakai joku myrkkykäärme olisi sellainen minkä lähelle en menisi, mutta se ei aiheuta pelkoa tai puistatuksia. Mistähän tällaiset fobiat kumpuaa? Itse en pelännyt jyrsijöitä n.10-vuotiaaksi saakka. Hoidin kavereiden gerbiileitä ja lemmikkirottia. Sitten erään kerran lapsuudenkotiini sisälle oli tullut päästäinen, jonka jälkeen aloin kammoamaan niitä aivan suunnattomasti. -ap
Hyvä kysymys. Jos niitä pelättiin vanhaan aikaan, tautien levittäjänä? Vaikka spitaali keskiajalla. Tai jos on invaasio jossa liikaa niitä. Vaikka pelkään hyönteisiä kauheasti, äitini pelkää hiiriä ja jyrsijöitä enemmän. Itse vähän kammoan käärmeitä, mutta tavallaan ymmärrän niitä että pakko niiden elää pellolla. Erään painajaisunen jälkeen teininä pelkäsin kyllä hiiriä ja en voinut enää koskea lemmikkihiiriin, ne jouduttiin viemään pois uudelle hoitajalle. Mutta päästäiset söpöjä ulkona ja metsähiiri. Säälin myös kuolleita peltomyyriä.
Miksihän nämä saa alapeukkuja? Pelkoni on siis todellinen enkä ole ennen edes tiennyt että sitä kutsutaan musofobiaksi, ennen kuin luin iltalehdistä sen Helsingin rottajutun.