Syrjäytyneen, köyhän perheen äiti vastailee kysymyksiinne hetken.
Kysy ihan mitä vaan haluat meidän köyhien huonojen ihmisten elämästä, vastaan.
Kommentit (82)
[iUsko pois, kaikki mitä olis tehtävissä on tehty jo.
10v. päästä ollaan varmasti alkkiksia.
AP
[/quote]
Kannattaa hankkia 4 lasta, kun vain HALUAA! Toivottavasti tämä koko ketju on typerä vitsi... :(
Kannattaa hankkia 4 lasta, kun vain HALUAA!
Totta kai, mutta jos ymmärsin oikein ap:n jutut, hänellä syynä lasten hankkimiseen on taloudellinen hyöty. Toisin sanoen, lapset elättävät olemassaolollaan ap:n ja hänen miehensä elämän.
Tuollaista laskelmointia en ymmärrä, kuulostaa liian paljon slummialueiden ihmisten ajattelutavalta: lapsia syntyy kuin liukuhihnalla ja kun nämä osaavat edes auttavasti kävellä, heidät valjastetaan töihin. Sydäntä särkevää nähdä parivuotiaita kantamassa vauvaa autotiellä ja kerjäämässä rahaa, äidin istuessa varjoisella jalkakäytävällä vahtimassa. Lapsia ei hankita, jotta heille voitaisiin tarjota rakastava koti ja mahdollisimman hyvä elämä, heitä ei edes päästetä kouluun, vaikka julkinen koulujärjestelmä on ilmainen; heidän tehtävänsä on tuoda leipä taloon.
Yksikin jututtamani pikkupoika työskentelee kengänkiillottajana, sillä isä elää 3 naisen kanssa ja lapsia on sen mukaisesti. Pojan tehtävänä on siis elättää omalla panoksellaan isänsä elämäntyyli. Hän ei pystynyt edes ruokaa ottamaan vastaan, kun sitä tarjosin, hampaat eivät kestä syömistä.
Tiedän, että tämä teksti on kärjistettyä. Reagoin aika vahvasti tuohon ap:n selitykseen, miksi lapsia hankitaan lisää yksi toisensa jälkeen. Jos hän olisi sanonut syyksi vaikka sen, että olosuhteista huolimatta hän haluaa lapsia, sillä on vain luonteeltaan tavattoman lapsirakas, niin olisin suhtautunut eri tavalla. Niskakarvat vain nousi pystyyn, kun selityksenä onkin kuulemma yhteiskunnan antamat tuet.
Senkus kävelee lähimpään julkiseen sairaalaan ja pyytää saada kondomeja. Ymmärtääkseni myös e-pillereita on mahdollista saada ilmaiseksi. Suurta syntyvyyttä köyhimpien keskuudessa ei voi siis perustella vaikeudella saada ehkäisyvälineitä.
Jääkö rahaa kasviksiin ja hedelmiin?
Onko teillä auto, netti, taulu-tv?
Viimeisin huonekaluhankintasi?
Jääkö rahaa kasviksiin ja hedelmiin?
Onko teillä auto, netti, taulu-tv?
Viimeisin huonekaluhankintasi?
Eipä juuri ostella hedelmäosastolta, lähinnä kurkkua, leikkeleitä ei, juustoa pyritään aina ostamaan.
Ei autoa, ei varaa edes korttiin. Netti on, saatiin sukulaiselta vanha kone. Taulu-tv, hahahahhaaa niinpä vissiin, ehkä unissani?
Viimeisin huonekaluhankinta oli kerrossänky 15e kirppikseltä lapsilleni, maalasin sen itse.
Ap
ei ole ikinä ollut töissä, minä olen 23v. ja mies 24v.
Meille on neljäs lapsi tulossa, ei ikinä käydä missään eikä kukaan meillä, eikä ikinä varaa mihinkään ja asutaan yliahtaasti vuokralla.
Miehelläni on toisen asteen koulutus mutta itse olen käynyt vain peruskoulun.
Kumpikin ollaan masentuneita, itse kärsin syömähäiriöistä yms.
Ollaan kuitenkin saatu tupakointi ja juominen loppumaan, jotain hyvää edes!
Terveisiä tutuille!
AP
Miksi ihmeessä te hankitte sitten lisää lapsia tuohon ahdinkoon? Tulojen takiako?
ei ole ikinä ollut töissä, minä olen 23v. ja mies 24v.
Meille on neljäs lapsi tulossa, ei ikinä käydä missään eikä kukaan meillä, eikä ikinä varaa mihinkään ja asutaan yliahtaasti vuokralla.
Miehelläni on toisen asteen koulutus mutta itse olen käynyt vain peruskoulun.
Kumpikin ollaan masentuneita, itse kärsin syömähäiriöistä yms.
Ollaan kuitenkin saatu tupakointi ja juominen loppumaan, jotain hyvää edes!Terveisiä tutuille!
AP
minulla ei ole muuta tekemistä kun en pääse varmasti töihin mihinkään, ja jos lastenhoidon tuki loppuu niin siinä menee lähes 50% meidän tuloista.
Lisäksi olen aina halunnut ison perheen.
AP
että yrittäisitte saada elämänne ensin paremmille uomille?
Tiedän että 10v. päästä elämä on tätä samaa tai vielä huonompaa, miksi siis odottaa jos lisää lapsia haluaa?
AP
Tää ei voi olla totta. Ton ikäsiä ootte ja noin monta lasta ja noin kurjaa. Miten te ootte antaneet asioiden luisua tohon jamaan?
Onko sielläkin syrjäytyneitä? Mikset suorittanut mitään koulutusta peruskoulun jälkeen? Oletteko edes hetkellisesti onnellisia?
mielestäsi lapsia kohtaan oikein että he joutuvat elämään tuollaista elämää koska te ette saa itseänne niskasta kiinni?
Miksi kuvittelet että elämä olisi jatkossa yhtä huonoa tai huonompaa jos tekisitte jotain elämän laadun parantamiseksi?
Vai ettekö vain halua tehdä muuta kuin olla kotona?
Miksi sanot elämän olevan samaa tai huonompaa 10v päästä? Mitä jos molemmat etsisitte töitä, tai opiskelisitte esim. oppisopimuksella uudet ammatit. Tai edes toinen teistä. Miksei mies voi mennä töihin, jos hänellä kerran on koulutuskin?
Tää ei voi olla totta. Ton ikäsiä ootte ja noin monta lasta ja noin kurjaa. Miten te ootte antaneet asioiden luisua tohon jamaan?
Asiat ovat vaan menneet näin. Ei ole ikinä ollut mahdollisuuksia eikä varaa esim. opiskeluun tai mihinkään.
Se on vaan pakko selvitä päivästä toiseen.
AP
Onko sielläkin syrjäytyneitä? Mikset suorittanut mitään koulutusta peruskoulun jälkeen? Oletteko edes hetkellisesti onnellisia?
Ei ollut minulla varaa opiskella. Kaikki sukulaiseni ja mieheni sukulaiset ovat töissä.
Olemme joskus onnellisia, toki.
AP
mielestäsi lapsia kohtaan oikein että he joutuvat elämään tuollaista elämää koska te ette saa itseänne niskasta kiinni?
Miksi kuvittelet että elämä olisi jatkossa yhtä huonoa tai huonompaa jos tekisitte jotain elämän laadun parantamiseksi?
Vai ettekö vain halua tehdä muuta kuin olla kotona?
Todellakin haluamme tehdä muuta. Opiskeluun ei ole varaa mutta töitä huolisimme kumpikin ihan mitä vaan, mutta kun ei vaan ole mitään.
Esim. oppisopimuksella.
Kyllä jokainen voi vaikuttaa elämäänsä jos vain tahtoo.
Jos multa kysytään, niin kotona makaamalla ei pitäisi saada mitään rahaa. Ellei sitten siihen makaamisen ole päivänvaloa kestävää syytä.
Eikö työllä ole enää itseisarvoa? Mä vierastan ajatusmallia, että oma etu pitäisi maksimoida muiden kustannuksella. Tyyliin, jos kotona makaamalla saa rahaa, niin sitten töihin ei mennä. Mieluummin siis hyväksikäytetään systeemia ja jäädään neljän seinän sisälle. Tämä toimettomuus sitten johtaa syrjäytymiseen ja masennukseen. Missä vika? No siinä järjestelmässä tietenkin!
Eikö kenellekään tule mieleen, miten tällainen asenne ja valinnat vaikuttavat yhteiskuntaan? Yhteiskunta kun koostuu yksilöistä, jokaisen panos on olennaisen tärkeä. En yksinkertaisesti kehtaisi jäädä sohvalle makaamaan ja maksattamaan elämäni muiden työnteolla. Näiden työssäkäyvien maksajien joukko kun koostuu ihmisistä, joiden omakaan elämäntilanne ei aina ole ihanteellinen. Ja mikä on lopputulos? Kiitollinen sohvalla makaaja? Ehei, valitus ja narina senkus jatkuu. Ja tällä tekstillä tarkoitin elämäntapatyöttömiä.
Ja joku älypää otti esille Afrikan. Kuinka paljon hänellä on kokemusta tästä valtavasta maanosasta? Ylipäänsä kommentti valkoisten syyllistämisestä oli mauton. Ja jos yksityiskohtiin mennään: kyllä, valkoisen miehen taakka sai paljon vahinkoa ja tuhoa aikaiseksi. Puhumattakaan systemaattisesta orjakaupasta.