Maksalaatikko EI sitten ole jouluruokaa eikä näin kuulu joulupöytään
Huomautan näin palstan kautta että MAKSALAATIKKO EI OLE jouluruokaa vaan arkipäivän ruoka. Maksalaatikkoa ei näin tarjota kenenkään juhlapöydässä jouluna!
Kommentit (27)
Olen samaa mieltä alottajan kanssa. Lisään että myöskään makaronilaatikko ei kuulu jouluun!
Länsi-Suomessa kuuluu kyllä. Itse ihmettelin nuorena huuli pyöreänä kun Itä-Suomesta kotoisin oleva sedän vaimo teki jouluksi joka vuosi karjalanpiirakoita.
Lisäksi myöskään joulu ei kuulu jouluun. Joulu on alunperin saksalainen pakanajuhla, eikä sillä ole mitään tekemistä Jeesuksen syntymän kanssa!
Jokainen määrittelee itse omat jouluperinteensä, jos sellaisia edes on, sekä päättää joulupöytänsä sisällön. Itselle ei ole joulupöytä, jos ei ole mätiä smetanalla ja punasipulilla, vielä blinit siihen niin avot. Piparkakut sinihomejuustolla myös ehdottomasti. Muusta ei niin väliä, ruokaa josta pitää. Jonkun mielestä nuo eivät kuulu joulupöytään. Onneksi me kaikki ollaan erilaisia ja se on ok! Maantieteellisiä eroja perinteissä on myös Suomen sisällä, ulkomaista puhumattakaan. Jos on vaikka kasvanut ihan toisessa kulttuurissa, niin se joulupöytä näyttää erilaiselta. Iso määrä suomalaisia asuu esim Aurinkorannikolla ja varmasti tietävät, että espanjalaiset jouluperinteet ja ruuat ovat erilaisia. Mites sitten vaikkq Filippiinit, Jenkkilä, UK, Ruotsi, Viro, Saksa..... Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa "oikeaa".
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi myöskään joulu ei kuulu jouluun. Joulu on alunperin saksalainen pakanajuhla, eikä sillä ole mitään tekemistä Jeesuksen syntymän kanssa!
Yulea juhlivat pakanat ennen kristinuskoa. Jeesukset liitettiin siihen myöhemmin. Eikä taida jouluruoka nyt muutenkaan Jeesukseen liittyä. Vai lukeeko Raamatussa, mitä Jeesuksen synttäreillä kuuluu syödä?
Meidän köyhässä perheessä maksalaatikko oli juhla ja pyhäpäivien ruokaa. Paistettiin voissa pannulla ja sinappia päälle.
Huomautan näin palstan kautta kaikille että toivotan teille hyvää joulua mitä ikinä syöttekin.