Puolet minusta, tv - sarja
Onpa hyvä sarja.
toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.
Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.
Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .
Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää.
Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..
Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.
suosittelen katsomaan 10+
https://areena.yle.fi/1-66874402
Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1122)
Tavallaan testaaminen olisi kiinnostavaa, mutta kun tulokset kai automaattisesti näkyvät sitten niille mahdollisille sukulaisille? En halua jakaa tuollaista tietoa kenenkään kanssa, joka ehkä päättäisi käyttää sitä tulemalla vaatimaan perintöä, selityksiä tai jotakin muuta vielä eläviltä vanhemmilta ihmisiltä.
Ehkä sitten, kun olen itse ainoana jäljellä, enkä tavallaan samalla levittele muiden henkilökohtaisia asioita. Todella jännittävä ajatus, että minun dna:ni voi sisältää tietoa, jota en itse tiedä eikä tiedä kukaan muukaan ihminen tai asiakirja.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut hienoa jos myös jp olisi saanut varmuuden juuristaan, mutta samaan aikaan hänen oletetuilla sukulaisillaan on jokaisella täysi oikeus kieltäytyä testeistä perustelematta sitä kenellekään. Syitä voimme vain arvailla mutta vaihtoehtoj on paljon eikä suinkaan voida olettaa että taustalla on silkka välinpitämättömyys ja/tai pelko rahallisesta tappiosta perintöön liittyen. Sukulaisuussuhteet ovat hyvin henkilökohtainen ja arkakin asia monelle. Ehkä JPn oletettu velipuoli esimerkiksi ei halunnut ottaa riskiä, että testissä paljastuisi hänen omien vanhempien olevan muuta kuin on olettanut? Tai ehkä hän tiesikin ettei virallinen tieto vanhemmistaan ole sama kuin biologinen totuus? Tai pelkäsi että lähisuvusta muuten voisi paljastua jotain mikä rikkoisi ihmisten välejä tullessaan päivänvaloon? Samaan aikaan nämäkin testit teetettiin jollain kaupallisella yrityksellä, joihin moni ei luota niin että antaisi dna:nsa näiden käyttöön.
<
Helpoimmalla päästäisiin jos kaikille syntyville lapsille tehtäisiin automaattisesti isyystesti heidän synnyttyään.
Isyyden tietäminen varmuudella on lapsen oikeus ja isän ja lapsen välinen asia, ei äidin.
Vierailija kirjoitti:
JP n olis kannattanut samanlailla lähestyä mahdollisia sukulaisiaan kuin sisarpuolensakin.
Eli, kirjoittaa paperille ensin mitä on sanottavaa, ja sitten soittaa vasta vento vieraalle .
Kyllä minäkin säikähtäisin , jos minulle soittaisi joku jokseenkin sekavia puhuva mies.
kaikella rakkaudella JP llä oli hiukka sekava ulostuonti.
Ei ohjelma näytä koko puhelua vaan osan siitä sehän oli laittanut ensin sähköpostia aiheesta eli puhelu ei ollut ensimmäinen asia.
Mutta joo, ehkä jonkin suusanallisesti lahjakkaan naisen puhelu olisi toiminut paremmin. Ovat voineet luulla myös huijaukseksi. Tylyä on kyllä mutta ketään ei voi pakottaa noihin kaupallisiin testeihin.
Niissä on tietoa jota tuolla voidaan myydä mm lääketeollisuudelle. Siitä jöi kiinni 23 and me- firma sekä ancestry. Täysin laitonta puuhaa ja Jenkeissä isoja korvauksia. Suomessa ei mitään korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan testaaminen olisi kiinnostavaa, mutta kun tulokset kai automaattisesti näkyvät sitten niille mahdollisille sukulaisille? En halua jakaa tuollaista tietoa kenenkään kanssa, joka ehkä päättäisi käyttää sitä tulemalla vaatimaan perintöä, selityksiä tai jotakin muuta vielä eläviltä vanhemmilta ihmisiltä.
Ehkä sitten, kun olen itse ainoana jäljellä, enkä tavallaan samalla levittele muiden henkilökohtaisia asioita. Todella jännittävä ajatus, että minun dna:ni voi sisältää tietoa, jota en itse tiedä eikä tiedä kukaan muukaan ihminen tai asiakirja.
Ei ne kellekään näy. On ohjelmia jonne ne voi halutessaan laittaa jos etsii sukulaisia tai tekee sukututkimusta. Silloin tulokset voi näyttää näkyväksi. Muuten ne ovat yksityistä tietoasi.
Esim vanhoja murhia voisi ratkaista nyt jo mutta kun Suomessa niin paljon yksityisyyttä kunnioitetaan että edes rikoksista ei laiteta hakuun niinkuin muualla maailmassa. Se on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Helpoimmalla päästäisiin jos kaikille syntyville lapsille tehtäisiin automaattisesti isyystesti heidän synnyttyään.
Isyyden tietäminen varmuudella on lapsen oikeus ja isän ja lapsen välinen asia, ei äidin.
Ainakin täytyisi varmistaa, ettei kukaan luule olevansa lapsen isä, ellei oikeasti ole. Vanhemmuus on niin syvä, sielun kokoinen asia, että sen valheellisen hyväksikäytön pitäisi olla rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kellekään näy. On ohjelmia jonne ne voi halutessaan laittaa jos etsii sukulaisia tai tekee sukututkimusta. Silloin tulokset voi näyttää näkyväksi. Muuten ne ovat yksityistä tietoasi.
Esim vanhoja murhia voisi ratkaista nyt jo mutta kun Suomessa niin paljon yksityisyyttä
Mutta jos joku saa osuman minun kohdalle niin eikös hän silloin näe tietoni? Eri
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos joku saa osuman minun kohdalle niin eikös hän silloin näe tietoni? Eri
Näin minäkin olen kuvitellut, jos tuollaisen firman kautta tekee testin. Että jos haluaa jotakin tietoja omien testitulostensa pohjalta, niin se on vähän niin kuin vaihtokauppa, että silloin ne omat tiedot menevät myös yleiseen tietokantaan. Eiväthän ne tulokset tarkoita mitään tyhjiössä, jossa niitä ei verrata kenenkään muun tuloksiin?
Sanotaanko siellä mitä sukulaisuutta numerocM tarkoittaa!?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on oikeus tietää juurensa. Tarvittaessa vaikka oikeuden kautta. Ja nämä tapaukset varmasti lisääntyvät tulevaisuudessa.
Ihmisellä on myös oikeus olla tietämättä jos ei halua tietää. Siksi ketään ei voi pakottaa esimerkiksi dna-testiin sen perusteella että on ehkä sama biologinen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on oikeus tietää juurensa. Tarvittaessa vaikka oikeuden kautta. Ja nämä tapaukset varmasti lisääntyvät tulevaisuudessa.
Ihmisellä on myös oikeus olla tietämättä jos ei halua tietää. Siksi ketään ei voi pakottaa esimerkiksi dna-testiin sen perusteella että on ehkä sama biologinen isä.
JP on hankkinut asianajajan ja ilmeisesti hankkii oikeudelta luvan käyttää kuolleen isäehdokkaan kudosnäytettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut hienoa jos myös jp olisi saanut varmuuden juuristaan, mutta samaan aikaan hänen oletetuilla sukulaisillaan on jokaisella täysi oikeus kieltäytyä testeistä perustelematta sitä kenellekään. Syitä voimme vain arvailla mutta vaihtoehtoj on paljon eikä suinkaan voida olettaa että taustalla on silkka välinpitämättömyys ja/tai pelko rahallisesta tappiosta perintöön liittyen. Sukulaisuussuhteet ovat hyvin henkilökohtainen ja arkakin asia monelle. Ehkä JPn oletettu velipuoli esimerkiksi ei halunnut ottaa riskiä, että testissä paljastuisi hänen omien vanhempien olevan muuta kuin on olettanut? Tai ehkä hän tiesikin ettei virallinen tieto vanhemmistaan ole sama kuin biologinen totuus? Tai pelkäsi että lähisuvusta muuten voisi paljastua jotain mikä rikkoisi ihmisten välejä tullessaan päivänvaloon? Samaan aikaan nämäkin testit teetettiin jollain kaupallisella yrityksellä, joihin moni ei luota niin
Usko tai älä, mutta isyyden epäileminen ei ole mikään normi. Saati että sen vuoksi pitäisi tehdä jotain tuollaista. Mistä siihen edes otettaisiin resurssit? Kuka maksaisi ne testaukset? Entä ne esimerkiksi lahjasukusoluilla alkunsa saaneiden lasten perheet? Samaa sukupuolta olevien perheet? Tai tapaukset missä isä ihan tietoisesti tunnustaa lapsen omakseen vaikka tietää ettei ole biologinen isä?
Kaikkien syntyvien lasten automaattinen testaus sillä perusteella että joillain harvoilla ei ole biologista isää kuvioissa olisi ihan täysin turhaa resurssien tuhlausta. Sitäpaitsi, mites testattaisiin esimerkiksi ne joiden lasten biologisen isän nimeä ei edes äiti tiedä, ei halua tietää tai ei kerro?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten jostain numero cM:stä voi päätellä sukulaissuhteen?
108 vastauksena tähän ylläolevaan.
Oletat, että jokainen käy dna- testeisessä. Eipä käy!!
Ei tietenkään käy. Kysymys oli että miten jostakin cM-arvosta voi päätellä sukulaisuuden. Ei se cM-arvo näy päälle niin kuin ei veriryhmäkään. Ne lukemat saa tietää vain tekemällä testin. Eikä testi tietenkään kerro testaamattomian cM-lukemia. Sukulaisuuden arvioininen on ihan perusmatematiikkaa.
Eihän isyystestistäkään voi kieltäytyä niin miksi sitten tuomari tms ei voisi pakottaa tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JP on hankkinut asianajajan ja ilmeisesti hankkii oikeudelta luvan käyttää kuolleen isäehdokkaan kudosnäytettä.
Siinäpä sitten. Sehän on täysin eri asia.
Kenelläkään ihmisellä ei sen sijaan ole mitään velvollisuutta suostua mahdollisen velipuolen vaatimuksesta dna-testiin.
Vierailija kirjoitti:
Tulikohan nyt varmasti oikea isä? Tämä ei millään muista kohdanneensa Anna-Liisaa.
Voiko muuta odottaakaan. Yhdenillan juttu noin 50vuoden takaa. Lisäksi ikää miehellä jo 80, ei ole ihme ettei muista.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko siellä mitä sukulaisuutta numerocM tarkoittaa!?
Testi antaa erilaisia vaihtoehtoja, mikä sukulaisuus jonkun toisen henkilön ja sinun välilläsi voisi olla. Lähisukulaisilla arviot ovat hyvinkin selviä, mutta pikkuserkkutasolla ja siitä eteenpäin vaihtoehtoja on useimmiten liian paljon. Tässä vaiheessa puskaradiosta on enemmän hyötyä. Esimerkiksi DNA painter sivusto antaa työkalun tuohon cM-analyysiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä tätä. Hän tietää nyt kohtuullisen varmasti isänsä henkilöllisyyden. Hän tietää myös, että sukulaiset eivät ole hänestä kiinnostuneita. Tuossa vaiheessa voisi vaan antaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JP n olis kannattanut samanlailla lähestyä mahdollisia sukulaisiaan kuin sisarpuolensakin.
Eli, kirjoittaa paperille ensin mitä on sanottavaa, ja sitten soittaa vasta vento vieraalle .
Kyllä minäkin säikähtäisin , jos minulle soittaisi joku jokseenkin sekavia puhuva mies.
kaikella rakkaudella JP llä oli hiukka sekava ulostuonti.
Ei ohjelma näytä koko puhelua vaan osan siitä sehän oli laittanut ensin sähköpostia aiheesta eli puhelu ei ollut ensimmäinen asia.
Mutta joo, ehkä jonkin suusanallisesti lahjakkaan naisen puhelu olisi toiminut paremmin. Ovat voineet luulla myös huijaukseksi. Tylyä on kyllä mutta ketään ei voi pakottaa noihin kaupallisiin testeihin.
Niissä on tietoa jota tuolla voidaan myydä mm lääketeollisuudelle. Siitä jöi kiinni 23 and me- firma sekä ancestry. Täysin laitonta puuhaa ja Jenkeissä isoja korvauksia. Suom
Hän menee joka tapauksessa asiassaan hyvin nopeasti siihen, että testi pitäisi tehdä. Hän ei valitettavasti osaa myydä asiaansa riittävän hyvin. Vieras ihminen pitää ensin saada haluamaan sukulaisuutta ja sitten voidaan alustavasti keskustella testeistä.
On tää hitaasti kulkeva ja tyhmä sarja. Naurettavia nää DNA-etsivät tietokoneineen.
Huono kopio Kadonneen jäljillä sarjasta
Tulikohan nyt varmasti oikea isä? Tämä ei millään muista kohdanneensa Anna-Liisaa.