Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolet minusta, tv - sarja

Vierailija
20.12.2023 |

Onpa hyvä sarja.

toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.

Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.

Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .

Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää. 

Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..

Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.

suosittelen katsomaan 10+

https://areena.yle.fi/1-66874402

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1122)

Vierailija
161/1122 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno sarja 

Vierailija
162/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ohjelma sekä Kadonneen jäljillä näyttää aivan selvästi, että ihminen haluaa tietää vanhempansa, mistä minut on tehty. Sitten kuitenkin lasten saanti on ihmisoikeus ja lapsi pitää saada tavalla tai toisella. Näin saadaan aikaiseksi geneettisesti puoliorpoja tai orpoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut tällaista tapausta sivusta ja mietin että miten näissä selvityksissä säilyy etsittävien ihmisten yksityisyys. Miten on voitu löytää esim. ihminen jonka yksityistiedot on salattu Dvv:ssä, hänellä on sukututkimustieto eikä yhteistietojaan pysty myöskään päättelemään netistä löytyvistä tiedoista ja joka on vasta muuttanut uudelle paikkakunnalle. Käytetäänkö hyväksi esim. yritysten tai julkisen sektorien toimijoiden asiakasrekistereitä hyväksi. Jos joku kaveri tai sukututkijan kaveri pääsee käsiksi näihin yksityistietoihin niin pyydetäänkö tietoa häneltä? Siis tässä vaiheessa kun yritetään saada epäillyt sukulaiset tekemään näitä kaupallisia testejä. Silloin ymmärrän kun asiaa hoidetaan viranomaisten, esim. lastenvalvojan toimesta.

Sen tiedän että näiden ihmisten yksityisyyttä loukataan esim. Facebookin sukututkimusryhmissä kun siellä haetaan elossa olevia ihmisiä nimillä ja muilla tunnistetiedoilla ja siellä kehoitetaan hakemaan paikkakuntien puskaradioissa jne. Ja näistä juorut lähtee heti liikkeelle, olipa kyseessä oikea isäehdokas tai ei. Netin julkisiin sukupuihin lisätään surutta isäehdokkaat ja heidän lapset, vaikka heitä ei saisi ilman lupaa laittaa edes nimettöminä. Ei siinä paljon kunnioiteta Sukututkimuksen eettistä ohjeistoa. Rajattomat wannabe-salapoliisit pilaavat sääntöjä noudattavien sukututkijoiden maineen tuolla toiminnalla.

Vierailija
164/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut tällaista tapausta sivusta ja mietin että miten näissä selvityksissä säilyy etsittävien ihmisten yksityisyys. Miten on voitu löytää esim. ihminen jonka yksityistiedot on salattu Dvv:ssä, hänellä on sukututkimustieto eikä yhteistietojaan pysty myöskään päättelemään netistä löytyvistä tiedoista ja joka on vasta muuttanut uudelle paikkakunnalle. Käytetäänkö hyväksi esim. yritysten tai julkisen sektorien toimijoiden asiakasrekistereitä hyväksi. Jos joku kaveri tai sukututkijan kaveri pääsee käsiksi näihin yksityistietoihin niin pyydetäänkö tietoa häneltä? Siis tässä vaiheessa kun yritetään saada epäillyt sukulaiset tekemään näitä kaupallisia testejä. Silloin ymmärrän kun asiaa hoidetaan viranomaisten, esim. lastenvalvojan toimesta.

Sen tiedän että näiden ihmisten yksityisyyttä loukataan esim. Facebookin sukututkimusryhmissä kun siellä haetaan elossa olevia ihmisiä nimillä ja muilla tunnistetiedoilla ja

Korjaan: sukututkimustieto = sukututkimuskielto.

Vierailija
165/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän syystä JP:n "velipuoli" ja ne muut sukulaiset olivat niin vastahankaisia? 

Siinä ei varmaan ole ollenkaan ymmärretty mistä on kyse, luultu että mahdollinen sukulaisuus asettaa jotain vaateita, tai että tulisi jotain erikoisia paljastuksia. Olisi pitänyt selittää asia todella anonyyminä sukulinjan tunnistamisena tms., sukututkimuksen haarana. Itse testattaviinhan tutkimuksen mielenkiinto ei kohdistunut mitenkään.

Tuli mieleen, olisiko velipuolensa ollut omia mörköjä kaapissa, joiden pelkäsi paljastuvan.

Tai sitten silkka tietämättömyystapausta ja pelot. Nyt kuitenkin isän kudosnäytteestä otetaan testi , eli kannattiko.

En ole sarjaa pahemmin katsonut, mutta tuo JP kuulostaa kyllä todella itsekkäältä ihmiseltä. Joskus pitää vaan hyväksyä tosiasiat, käsitellä ne. Se kuulosti niissä puheluissakin ihan puhelinmyyjältä, joten en yhtään ihmettele, että tuli luuria korvaan.

En minäkään antaisi dna-näytteitäni mihinkään, jos joku ventovieras soittelisi ja kyselisi. "Nyt tarviis lisää näitä näytteitä..." No siinäpähän tarviit.

Jos et katsonut, et tiedä kaikkia käänteitä. 

No nyt olen katsonut koko sarjan loppuun asti, ja olen vain entistä enemmän sitä mieltä, että JP vaikuttaa hyvin itsekkäältä ja itsekeskeiseltä. Hän ei osaa yhtään ajatella tuota dna asiaa ja omaa tapaansa toimia toisten näkökulmasta. Yrittikö edes? Vaikuttk pöyristyvän jopa siitä, että velipuoli halusi miettimisaikaa, kun tuli niin yllättäen pyyntö. Täysin ymmärrettävää toimintaa velipuolelta. 

Enkä tajua miksi lähti oikeusteitse kudosnäytteitä vaatimaan, mitä hän siitäkin muka hyötyy? Isä on joka tapauksessa jo kuollut eikä ne sukulaiset halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. 

JP sanoi, ettei ole koskaan terapiassa käynyt. Kyllä kannattaisi! Sillä sen tarpeessa tuo ihminen selvästi on. Se, että hän saa dna-testeillä nimen biologiselle isälleen, ei tule muuttamaan hänen elämässään mitään. Jotenkin todella lapsellinen tyyppi...

Vierailija
166/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologinen vanhemmuus ei ole itsessään mitään. Meidän suvussa kävi ilmi että mummon isä ei ollutkaan tämän biologinen isä. Mutta mitä väliä sillä on? Mummo itse ei eläessään puhunut tästä asiasta vaikka kyllä tiesi asiasta. Ei sillä minun mielestäni ole mitään merkitystä. Mummolla oli tähän varmasti omat syynsä ja minusta ne syyt ei kuulu kenellekään muulle, koska asiahan on ennen kaikkea hänen, ei kenenkään muun asia.

Mummon äiti oli käynyt vähän rimpsalla.

Nämä tällaiset ulkopuolisten henkilöiden tekemät analyysit ovat yksi syy miksi testejä tehdään. Halutaan löytää se totuus tai jokin asia, joka kumoaisi sen ajatuksen,  että mummo olikin kevytkenkäinen tms. Tai että isä on joku epämääräinen tyyppi. 

Näiden testien myötä tulee lähinnä lisää kysymyksiä, jotka liittyvät muiden ihmisten yksityisasioihin. Niitäkö sitten pokkana kyselemään tuntemattomilta sukulaisilta, asianosaiset voivat olla jo kuolleet ja vieneet tarkoituksella salaisuudet mukanaan.

Vierailija
167/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä Helillä oli kyllä todella miellyttävä ääni. Ja muutenkin hyvin miellyttävän oloinen ja mukava ihminen. Samoin tykkäsin siitä juontajasta/historioitsijasta. Hänellä oli hyvin lämmin ja pehmeä ääni ja tapa puhua vaikeista asioista.

Niistä näytellyistä videopätkistä "äidistä" ym en pitänyt yhtään. Ne olivat jotenkin todella halventavia ja stereotyyppisiä. Varmaan oli yritetty saada jotain katsojia koukuttavaa draaman tynkää mukaan ohjelmaan, mutta epäonnistuttu kyllä täysin. En ymmärrä mitä noiden tekijöiden päässä on oikein liikkunut, mutta ne olisi pitänyt jättää pois ja keksiä tilalle jotain ihan muuta.

Vierailija
168/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän syystä JP:n "velipuoli" ja ne muut sukulaiset olivat niin vastahankaisia? 

Siinä ei varmaan ole ollenkaan ymmärretty mistä on kyse, luultu että mahdollinen sukulaisuus asettaa jotain vaateita, tai että tulisi jotain erikoisia paljastuksia. Olisi pitänyt selittää asia todella anonyyminä sukulinjan tunnistamisena tms., sukututkimuksen haarana. Itse testattaviinhan tutkimuksen mielenkiinto ei kohdistunut mitenkään.

Tuli mieleen, olisiko velipuolensa ollut omia mörköjä kaapissa, joiden pelkäsi paljastuvan.

Tai sitten silkka tietämättömyystapausta ja pelot. Nyt kuitenkin isän kudosnäytteestä otetaan testi , eli kannattiko.

&nb

Olipas törkeä kommentti. Koko asia oli selvästi hänelle tosi vaikea ja mielestäni senkin takia aika epäreilua jos ei ole saanut apua yhteydenottoihin.

Vierailija
169/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ollut mukava lapsuus. Isä oli hyvin ankara ja haukkui minua. Isä oli viisikymppinen kun synnyin, joten on täysin mahdollista että minulla on vanhempia puolisisaruksia.

En todellakaan haluaisi, että joku tuntematon hyvän lapsuuden elänyt tulisi tunkeutumaan elämääni ja haluaisi tietää isästä. Minun muistoni ovat omani, eivätkä kuulu kenenkään.

En ole vastuussa kenenkään biologisen suvun etsinnästä, tai tyhjyyden tunteesta. Pidän yleensäkin heikkona ihmistä, joka ei pysty hyväksymään asioita sellaisena kuin ne on.

Vierailija
170/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ollut mukava lapsuus. Isä oli hyvin ankara ja haukkui minua. Isä oli viisikymppinen kun synnyin, joten on täysin mahdollista että minulla on vanhempia puolisisaruksia.

En todellakaan haluaisi, että joku tuntematon hyvän lapsuuden elänyt tulisi tunkeutumaan elämääni ja haluaisi tietää isästä. Minun muistoni ovat omani, eivätkä kuulu kenenkään.

En ole vastuussa kenenkään biologisen suvun etsinnästä, tai tyhjyyden tunteesta. Pidän yleensäkin heikkona ihmistä, joka ei pysty hyväksymään asioita sellaisena kuin ne on.

Eli pidät myös itseäsi heikkona. Et itse pystyisi hyväksymään asiaa, että joku etsii taustojaan.

Vierailija
171/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pidät myös itseäsi heikkona. Et itse pystyisi hyväksymään asiaa, että joku etsii taustojaan.

Olen hyväksynyt sen minkälainen lapsuus minulla oli. Minulle ei kuulu toisten etsinnät, en ole osa niitä. Ehkä pitäisi keskittyä niihin elämässä oleviin ihmisiin, eikä tunkea sinne minne ei kuulu.

Vierailija
172/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyväksynyt sen minkälainen lapsuus minulla oli. Minulle ei kuulu toisten etsinnät, en ole osa niitä. Ehkä pitäisi keskittyä niihin elämässä oleviin

Olethan tehnyt sukututkimuskiellon Suomi.fi verkkopalvelussa? Se estää tietojesi antamisen seurakuntien tai maistraatin tekemään sukuselvitykseen jos joku pyytää sitä suvustasi.

Vierailija
173/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olipas törkeä kommentti. Koko asia oli selvästi hänelle tosi vaikea ja mielestäni senkin takia aika epäreilua jos ei ole saanut apua yhteydenottoihin."

Lainauksesta ei selviä mihin kommenttiin tällä viitataan, mutta oletan että puhutaan Jp:stä. Hän ei ole käsitellyt noita asioita muuta kuin oman pään sisällä, toisin kuin Heli. Heli oli käynyt terapiassa ja siksi sinut asian ja menneisyytensä kanssa, toisin kuin Jp. Helin lähestymistapa oli aivan toista maata kuin Jp:n, joten siksikin hän sai paremman vastaanoton yhteydenottoihinsa. 

On väärin sanoa, että oli Jp:tä kohtaan epäreilua, ettei saanut apua. Kenelläkään tuikituntemattomalla ei ole mitään velvollisuutta suostua sellaisiin pyyntöihin vain koska asia on pyytäjälleen tosi vaikea. Mennään kuitenkin erittäin henkilökohtaisilla alueilla, kun on kyse oman dna luovuttamisesta. Jp esitti asiansa hyvin tökerösti ja liian yksioikoisesti. En ihmettele, ettei apua herunut.

Näin kipeät ja vaikeat asiat tulee itse käsitellä vaikka siellä terapiassa, jos ei oman pään sisällä onnistu. Jp oli tehnyt sen virheen, että ei ole halunnut niitä asioita käsitellä ennen tätä ohjelman tekoa, ja sillä valinnalla oli selvästi negatiivinen vaikutus koko tuohon etsintäprosessiin. 

Vierailija
174/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut puhuu heidät adoptoineista vanhemmista adoptiovanhempina ja biologisista vanhemmista oikeina vanhempina?

Kyllähän tuo nyt selventää että kenestä milloinkin puhutaan 

Vierailija
175/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä Helillä oli kyllä todella miellyttävä ääni. Ja muutenkin hyvin miellyttävän oloinen ja mukava ihminen. Samoin tykkäsin siitä juontajasta/historioitsijasta. Hänellä oli hyvin lämmin ja pehmeä ääni ja tapa puhua vaikeista asioista.

Niistä näytellyistä videopätkistä "äidistä" ym en pitänyt yhtään. Ne olivat jotenkin todella halventavia ja stereotyyppisiä. Varmaan oli yritetty saada jotain katsojia koukuttavaa draaman tynkää mukaan ohjelmaan, mutta epäonnistuttu kyllä täysin. En ymmärrä mitä noiden tekijöiden päässä on oikein liikkunut, mutta ne olisi pitänyt jättää pois ja keksiä tilalle jotain ihan muuta.

Ehkäpä videon pätkissä on koitettu kuvata ajankuvaa. Mutta kyllä minuakin kiusasi ajatus, että mukana ollut nainen oli kuvattu miesporukalla.

jos oli tarkoitus kuvat kolmea isää, niin todella tökerö kuvaelma.

Vierailija
176/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

JP:llä oli hirveä kiire saada asia maaliin, niinkuin monella muullakin, joka etsii juuriaan. Häneltä unohtui, että hän on itse pohtinut asiaansa 50 vuotta, mutta keskustelukumppanille se tulee täysin yllättäen. Häneltä puuttuu jotain oleellista  (eli isä), mutta vieraan henkilön oma maailma on täydellinen sellaisenaan kuin se nyt on. Tuosta ei synny hyvää mitenkään tuolla tahdilla. 

Vierailija
177/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jäi moni luuri kädessä ihmettelemään, että mitä tämä oli, JP:n soiton jälkeen.

"Juha-Pekka tässä Oulusta terve, tarttisin kuule sulta nyt DNA- näytteen. Juu kiitos, hei."

Hirveä kiire lopettaa puhelu. En kyllä minäkään tuollaisen puhelun jälkeen edes harkitsisi asiaa.

Vierailija
178/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipitkä sarja, venytetty turhaan.

JP:n valmiudet eivät riittäneet noin vaativiin puheluihin.  Ei ollut ohjelmantekijät hereillä, olisivat voineet hoitaa asian nätimmin. Nyt tuli paljon paha mieltä, kun "oululainen puhelinmyyjä" tungetteli sukuun ja vielä äidinkin sukuun oudoilla puheluillaan "deeänaata tarvittas, ettekö auta".

DNA-testeihin lupautuminen sisältää myös riskejä: ehke itse en olekaan se, joksi olemme luulleet...tai sisareni ei ole, isäni ei ole jne. Myös ohjelmantekijöiden etiikka  ihmetyttää: aikoinaan lapsen adoptioon antaessa ei kellään ollut harmainta hajua, että vuosikymmenten päästä olisi tekniikka, jolla suku voidaan selvittää jälkikäteen.  

Vierailija
179/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipitkä sarja, venytetty turhaan.

JP:n valmiudet eivät riittäneet noin vaativiin puheluihin.  Ei ollut ohjelmantekijät hereillä, olisivat voineet hoitaa asian nätimmin. Nyt tuli paljon paha mieltä, kun "oululainen puhelinmyyjä" tungetteli sukuun ja vielä äidinkin sukuun oudoilla puheluillaan "deeänaata tarvittas, ettekö auta".

DNA-testeihin lupautuminen sisältää myös riskejä: ehke itse en olekaan se, joksi olemme luulleet...tai sisareni ei ole, isäni ei ole jne. Myös ohjelmantekijöiden etiikka  ihmetyttää: aikoinaan lapsen adoptioon antaessa ei kellään ollut harmainta hajua, että vuosikymmenten päästä olisi tekniikka, jolla suku voidaan selvittää jälkikäteen.  

Adoptiossa biovanhemmat ei ole ennenkään olleet salaisuus. Tässä tapauksessa se bioisä oli silti tuntematon, mutta yhtä lailla biologisen äidin kanssa kasvaneet isättömät etsivät tietoa biologisesta isästään. Se on heidän oikeutensa.

On ylimielistä yrittää kieltää ihmisiä selvittämästä juuriaan. Niiden sukulaiskandidaattien ei ole mikään pakko olla avuksi, jos ei halua. Jokainen aikuinen ihminen pohtii asian ihan itse ilman ylimielisiä neuvojakin.

Vierailija
180/1122 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että vaadit ihmisiä hyväksymään asiat sellaisina kuin on. No sitähän ne tiedon etsijät tekevätkin. He etsivät faktoja, ettei tartte arvailla. Jokainen valitsee omalta kohdaltaan, miten toimii eikä ole yhtään heikkoa etsiä sitä tietoa, mikä sinulla jo on.