Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolet minusta, tv - sarja

Vierailija
20.12.2023 |

Onpa hyvä sarja.

toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.

Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.

Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .

Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää. 

Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..

Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.

suosittelen katsomaan 10+

https://areena.yle.fi/1-66874402

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1122)

Vierailija
561/1122 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän syystä JP:n "velipuoli" ja ne muut sukulaiset olivat niin vastahankaisia? 

Siinä ei varmaan ole ollenkaan ymmärretty mistä on kyse, luultu että mahdollinen sukulaisuus asettaa jotain vaateita, tai että tulisi jotain erikoisia paljastuksia. Olisi pitänyt selittää asia todella anonyyminä sukulinjan tunnistamisena tms., sukututkimuksen haarana. Itse testattaviinhan tutkimuksen mielenkiinto ei kohdistunut mitenkään.

Tuli mieleen, olisiko velipuolensa ollut omia mörköjä kaapissa, joiden pelkäsi paljastuvan.

Tai sitten silkka tietämättömyystapausta ja pelot. Nyt kuitenkin isän kudosnäytteestä otetaan testi , eli kannattiko.

En ole sarjaa pahemmin

Oletko se JPn tökerö  oletettu velipuoli "Antero" Oulusta? Tyyli, ulkomuoto passaa.

Ulkomuoto? Mitähän sieniä sä oot oikein vetänyt, älä nyt ainakaan enempiä ota 😅.

Vierailija
562/1122 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kymmeniätuhansia tuon näköisiä miehiä. Väitätkö että kaikki he ovat läheistä sukua toisilleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1122 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tässä vielä kaikki 🤨

Ylelle oli tullut ohjelma liittyen geeneihin. Esittely jakso on seuraavanlainen ~

Tanskalainen Lea oli 17-vuotias kuullessaan, että hänellä saattaa olla harvinainen, kuolemaan johtava geneettinen sairaus. Perinnöllinen alttius tautiin on todennäköisesti peräisin hänen biologiselta isältään, joka on ollut spermanluovuttaja. Kun Lealle selviää, että hänellä on spermanluovutuksen kautta 68 sisarusta, hän päättää etsiä sisarukset käsiinsä ja varoittaa heitä.

eli, pelastakaa kaikki 68 sisarusta !

Vierailija
564/1122 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa että ymmärrän kyllä oikein hyvin heitä jotka ei testaukseen halua osallistua. Ulkopuolelta on helppo huudella että no mutkun mä haluan tietää kuka mun isä on, mutta se joka on lapsuudessaan joutunut sen kyseisen isän kaltoinkohtelemaksi, pahoinpitelemäksi, hyväksikäyttämäksi jne., on jo kertaalleen joutunut läpikäymään sen helvetin.

Eikä tarvitse olla kyse mistään helvetistäkään. Suku saattaa tietää esim sota- aikana syntyneet lehtolapsen, mutta niistä ei vain isommin puhuta.

itelläni tiedän olevan geneettisesti sukulaisia, mutta jotka eivät ole siinä virallisessa sukupuussa.

Vierailija
565/1122 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylelle oli tullut ohjelma liittyen geeneihin. Esittely jakso on seuraavanlainen ~

Tanskalainen Lea oli 17-vuotias kuullessaan, että hänellä saattaa olla harvinainen, kuolemaan johtava geneettinen sairaus. Perinnöllinen alttius tautiin on todennäköisesti peräisin hänen biologiselta isältään, joka on ollut spermanluovuttaja. Kun Lealle selviää, että hänellä on spermanluovutuksen kautta 68 sisarusta, hän päättää etsiä sisarukset käsiinsä ja varoittaa heitä.

Mikä geneettinen sairaus?

Perinnölliset harvinaiset sairaudet on yleensä sellaisia että tautigeeni pitää periä molemmilta vanhemmilta jotta sairastuu. Jos on pyritty vain toiselta niin silloin on kantaja, joka voi elää ihan normaalia elämää. Ainoa mitä kannattaa tehdä on selvittää ettei aikanaan lasten isällä ole samaa geeniä.

Vierailija
566/1122 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan halua sukuun ketään hinaajia, tietenkään!

Vierailija
567/1122 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnölliset harvinaiset sairaudet on yleensä sellaisia että tautigeeni pitää periä molemmilta vanhemmilta jotta sairastuu. Jos on pyritty vain toiselta niin silloin on kantaja, joka voi elää ihan normaalia elämää. Ainoa mitä kannattaa tehdä on selvittää ettei aikanaa

ehkä pitäisi ensin katsoa se ohjelma, mutta en nyt just jaksa.

Vierailija
568/1122 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnölliset harvinaiset sairaudet on yleensä sellaisia että tautigeeni pitää periä molemmilta vanhemmilta jotta sairastuu. Jos on pyritty vain toiselta niin silloin on kantaja, joka voi elää ihan normaalia elämää. Ainoa mitä kannattaa tehdä on selvittää ettei aikanaa

Miten ihminen voi edes tietää selvittää asiaa, jos ei edes tiedä siitä geenistä kuten niissä tapauksissa, kun isä tuntematon? Tämä ilmeisesti ei mene kaikille jakeluun. Jostakin pitää saada tieto, että tautigeeni ylipäätään on.

Vierailija
569/1122 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös sellaisia sairauksia, jotka periytyvät yhdeltä vanhemmalta, esim. Huntingtonin tauti. Siinä riittää, että perii tautigeenin toiselta vanhemmalta niin sairastuu itse.

Vierailija
570/1122 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa että ymmärrän kyllä oikein hyvin heitä jotka ei testaukseen halua osallistua. Ulkopuolelta on helppo huudella että no mutkun mä haluan tietää kuka mun isä on, mutta se joka on lapsuudessaan joutunut sen kyseisen isän kaltoinkohtelemaksi, pahoinpitelemäksi, hyväksikäyttämäksi jne., on jo kertaalleen joutunut läpikäymään sen helvetin.

Eikä tarvitse olla kyse mistään helvetistäkään. Suku saattaa tietää esim sota- aikana syntyneet lehtolapsen, mutta niistä ei vain isommin puhuta.

itelläni tiedän olevan geneettisesti sukulaisia, mutta jotka eivät ole siinä virallisessa sukupuussa.

Sukupuu ei kerro oikeista sukulaisista, dna kertoo. Puuhun voi laittaa keitä vaan, no on ne suurin osa tietty totta mutta mutta .. eikä sinne ees kehtaa laittaaa lehtolapsia.

Vierailija
571/1122 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä vielä kaksi jaksoa katsomatta. Olen jo iloinen Helin puolesta. Toivotaan että myös JP lle käy hyvin. 

Tosi hyvä sarja.

Vierailija
572/1122 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuupa liikuttavan kun pelkkä pyyntö DNA- testin tekemisestä sai noin  vihaiseksi. Velipuoli vaikutti erittäin töykeältä ihmiseltä. Tuskin heille mitään velipoikien lämmintä suhdetta syntyy. Tuskin JP sellaista kuvittelekaan. Hän haluaa vain varmuuden siitä kuka on hänen biologinen isänsä. Minusta JP on herkkä ja sympaattinen mies. 

Vierailija
573/1122 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se helppoa arvostella taustaansa selvittäviä ihmisiä, jos itsellä on eheä perhe ja kaikki tieto. Tätä ketjua kun lukee, niin huomaa miten vähän ihmisillä on ymmärrystä ja empatiaa. Itsekkäitä ovat ne jotka eivät auta, jos toisella on näin isosta asiasta kysymys. Viittaan nyt JP. Joo, ei varmaan ole mitään velvollisuutta auttaa, mutta onko nyt ihmisiä muutenkaan velvollisuus auttaa sitten yhtään missään. 

JP:n lähestymisyritykset olivat kankeita, mutta puheluiden ulkopuolella huomasi että kyseessä oli lämmin ja hyvä tyyppi, jolla ei ole ollut ihan helppoa. 

Olen itsekin ollut tilanteessa jossa olen etsinyt isääni. DNA tosin oli varmistettu isyystestillä aikoinaan, mutta ei ollut ollut elämässäni ja koko suku minulle täysin vieras. Ymmärrän täysin että  haluaa selvittää tällaiset asiat. Tämä on yksi osa sitä, miten ihminen rakentaa identiteettiään. Lapsella on oikeus tietää omat vanhempansa. 

Vierailija
574/1122 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omituinen väite tämä että kukaan ei ala tekeen testejä jos asialla ei ole hänelle suurta merkitystä. Ei muka kukaan? Kuule, aika monikin voi alkaa tekemään testejä ja ihan pelkästä auttamisen ilosta! 

Moni voi alkaa tekemään testejä, vaikka asialla ei olisi hänelle itselleen minkäänlaista merkitystä - ihan vain siksi ettei siitä ole hänelle mitään vaivaa, kuluja eikä seuraamuksia ja siksi että asialla on jollekin toiselle ihmiselle valtavan iso merkitys. Moni ottaa huomioon sen mitä asia jollekin toiselle ihmiselle merkitsee. Mini haluaa auttaa vaikka ei itse hyötyisi siitä mitenkään. 

Vierailija
575/1122 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä vielä kaksi jaksoa katsomatta. Olen jo iloinen Helin puolesta. Toivotaan että myös JP lle käy hyvin. 

Tosi hyvä sarja.

Sarjassa ei käynyt hyvin, kun suku oli nuivaa. JP lupasi viedä asian oikeuden ratkaistavaksi. Hänellä on oikeus selvittää, kuka oli hänen isänsä.

Vierailija
576/1122 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti haluaa unohtaa tuollaisen isän. Mutta eihän siinä pyydetty muuta kuin suostumista DNA-testiin! Ketään ei pyydetty läpikäymään menneisyyttään. Pumpulipuikon pyöräytys  posken sisäpinnassa ja siinä kaikki! 

Vierailija
577/1122 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti haluaa unohtaa tuollaisen isän. Mutta eihän siinä pyydetty muuta kuin suostumista DNA-testiin! Ketään ei pyydetty läpikäymään menneisyyttään. Pumpulipuikon pyöräytys  posken sisäpinnassa ja siinä kaikki! 

Eikä siihen tarvitse suostua! Usko jo.

Vierailija
578/1122 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako täältä neuvoa? Äidin äidin suvusta ei juurikaan ole tietoa, mikä olisi paras testi?  My Heritage? Vai joku muu?

Nyt en hae sukulaisia tai isiä vaan sitä, mistäpäin Suomea suku on.

Itse olen 70-vuotias, osaanko tulkita testin tulokset?

Vierailija
579/1122 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se helppoa arvostella taustaansa selvittäviä ihmisiä, jos itsellä on eheä perhe ja kaikki tieto. Tätä ketjua kun lukee, niin huomaa miten vähän ihmisillä on ymmärrystä ja empatiaa. Itsekkäitä ovat ne jotka eivät auta, jos toisella on näin isosta asiasta kysymys. Viittaan nyt JP. Joo, ei varmaan ole mitään velvollisuutta auttaa, mutta onko nyt ihmisiä muutenkaan velvollisuus auttaa sitten yhtään missään. 

JP:n lähestymisyritykset olivat kankeita, mutta puheluiden ulkopuolella huomasi että kyseessä oli lämmin ja hyvä tyyppi, jolla ei ole ollut ihan helppoa. 

Olen itsekin ollut tilanteessa jossa olen etsinyt isääni. DNA tosin oli varmistettu isyystestillä aikoinaan, mutta ei ollut ollut elämässäni ja koko suku minulle täysin vieras. Ymmärrän täysin että  haluaa selvittää tällaiset asiat. Tämä on yksi osa sitä, miten ihminen rakentaa identiteettiään. Lapsella on oikeus tietää omat vanhempan

Ei se ole yksinkertaisesti itsekkyyttä, jos ei halua sitä dna-näytettään antaa. Ihmisillä voi olla vaikka minkälaisia perusteita ja syitä siellä takana, eikä heillä ole mitään velvollisuutta niitäkään lähteä avaamaan sille vieraalle. Sinä tässä et näytä osaavan ajatella asiaa yhtään muista näkökulmista kuin  siitä omastasi ja sitä mitä sinä/testin pyytäjä haluaa, se on itsekkyyttä. Sinun kommenttisi huokuu itsekkyyttä.

Vierailija
580/1122 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset kymmenen+ sivua kinastelua siitä haluaako tai pitääkö antaa testi jos joku sitä pyytää.

Eiköhän tuo tullut jo selväksi, että jokaisella omat syynsä puolesta tai vastaan; yhtä oikeaa vastausta ei ole. Jokainen päättäköön ihan itse, ja antakoon muidenkin päättää siten kuin haluavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän