Puolet minusta, tv - sarja
Onpa hyvä sarja.
toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.
Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.
Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .
Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää.
Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..
Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.
suosittelen katsomaan 10+
https://areena.yle.fi/1-66874402
Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muutamia vuosia sitten saanut yhteydenoton jossa eräs henkilö esitteli itsensä meidän biologisen isän lapseksi ja pyysi dna-testiä asian varmistamiseksi. Kieltäydyin, myös siskoni kieltäytyi. Emme ole olleet tekemisissä biologisen isän kanssa noin 30 vuoteen, eikä hän ole juridisestikaan isä, ja siihen on aika hyvät syyt. Tämä on aikoinaan tuomittu lapsensa, eli siis siskoni, hyväksikäytöstä. En tosiaan olisi halunnut alkaa selvittää asiaa tälle yhteydenottajalle, tuskin isosiskonikaan.
Joo, eihän sinun tarvitse olla yhteydessä. Kummallinen asenne vain sinulla ja monella tässä ketjussa; ikäänkuin lapset olisivat syyllisiä omien vanhempiensa tekoihin.
Ihanko tosissaan ihmettelet ettei joku halua testiä tuossa tilanteessa?
Toivon Helille ja JP:lle kaikkea hyvää.
Etenkin JP:tilanne ja herkkyys kosketti erityisen paljon. Onneksi hän löysi Helin ja 2 muuta sisaruspuolta. Ja onneksi adoptioäiti Elsa oli niin rakastava ja ihana. Ja JP:n puoliso on tukena myös. Rakkautta ja myötäisiä tuulia elämääsi JP
Vierailija kirjoitti:
Toivon Helille ja JP:lle kaikkea hyvää.
Etenkin JP:tilanne ja herkkyys kosketti erityisen paljon. Onneksi hän löysi Helin ja 2 muuta sisaruspuolta. Ja onneksi adoptioäiti Elsa oli niin rakastava ja ihana. Ja JP:n puoliso on tukena myös. Rakkautta ja myötäisiä tuulia elämääsi JP
Ihanat ja rohkeat Heli ja JP
Minäkin katsoin Areenasta koko sarjan yhtä kyytiä. oli aika mielenkiintoinen. Tempaisi mukaansa.
JP pääsi maistamaan Länsi-Suomalaista vieraanvaraisuutta ja lähimmäisenrakkautta😂. Hän voi lohduttautua sillä että vastaanotto ja kohtelu olisi ollut tismalleen sama riippumatta kuka kysyy ja siitä mikä kysyjän asia on.
Vierailija kirjoitti:
JP pääsi maistamaan Länsi-Suomalaista vieraanvaraisuutta ja lähimmäisenrakkautta😂. Hän voi lohduttautua sillä että vastaanotto ja kohtelu olisi ollut tismalleen sama riippumatta kuka kysyy ja siitä mikä kysyjän asia on.
Uskon, että jos Heli olisi ollut asialla kertomassa tarinaansa ja esittämässä pyyntöä, niin vastaanotto olisi voinut olla hyvinkin erilainen. JP:n osalta homma ei mennyt ihan niin kuin Strömsöössä, jos näin nätisti sanotaan....
En usko, että vaihtamalla JP:n tilalle Helin tilanne olisi ollut erilainen tämän testistä kieltäytyneen velipuolen kanssa. JP oli kohtelias ja rauhallinen, vaikkakin ei ehkä yhtä sujuvasanainen kuin siskonsa. JP sai kuitenkin pikkuserkuiltaan testit. Tämä velipuoli oli tyly tekstiviesteineen ym., mikä on valitettavaa. Tällaisia ihmisiä Suomessa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelit, miten homous tähån liittyy. No täten: jos Jp on lähettämässään kirjeessä tai sähköpostissa maininnut kumppanistaan (miehen nimi) tai lähettänyt heistä esim. hääkuvan, yllättävän moni voi kaikota sellaisessa tilanteessa, eikä halua ainakaan omaan sukuun liitettävän sellaista. Se on pelkoa ja suvaitsemattomuutta. Tilannetta voidaan myös epäillä ties miksi pilailuksi edelleen.
Jos JP on homo monet sukulaiset saattavat vieroksua JP:tä senkin takia, etenkin jos sillä on sellainen puoliso joka on samaa sukupuolta kuin tämä JP. Voi olla, että he eivät sen vuoksi hyväksy häntä sukuunsa. Olisiko sellaista edes heti suvulle kertoa, vai kertoiko?
Vierailija kirjoitti:
Jos niin haluat ajatella ja ylläpitää. Oma kokemukseni päinvastainen akselilla itä-länsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi niin tärkeää että ne sisarukset joilla vain toinen vanhempi on yhteinen suostuisi siihen dna-testiin? Sisaruspuolilla yhteisen perimän määrä on noin puolet siitä mitä sisaruksilla joilla molemmat vanhemmat on samat. Esimerkiksi serkulla voi olla saman verran yhteistä perimää kuin sisaruspuolella. Mikään dna-testi ei siis täysin satavarmasti osoita sitä että henkilöillä olisi yhteinen vanhempi. Varsinkin jos tuloksia haetaan sattumahaulla. Sitten taas jos isyys on todennäköinen muilla tiedoin kuin testillä on testi turha.
Omassa suvussa oletetun siskopuolen testitulos näytti, että hän on etsijän siskopuoli, isoäiti tai lapsenlapsi (ei mahdollista iän puolest
Vänkääjät ja väittelijän tulee itä-Suomesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä JP:n suku on esim. lestadiolaisia, jolloin tieto aviottomasta lapsesta, saatika seksuaalivähemistöön kuuluvasta, voisi aiheuttaa tuollaisen totaaliblokkauksen. Se selittäisi myös sen, miten suku pitää niin tiiviisti yhteyttä toisiinsa, että saavat tuollaisen totaaliblokkauksen ylipäätään sovittua -ja ovat siitä samaa mieltä. Muuten luulisi, että edes joku ko. suvusta olisi kiinnostunut kuulemaan hänen tarinansa.
Eipä se kieltäytyminen pitkään auta, kun hän vie asian eteenpäin, nähdään oikeudessa! Aiheuttivat vaan toiselle rahan menetystä, ihan turhaan.
Ei nähdä. Ei veli mihinkään oikeuteen joudu. Oikeus päättää ainoastaan sen, saako vainajan kudosnäytettä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä JP:n suku on esim. lestadiolaisia, jolloin tieto aviottomasta lapsesta, saatika seksuaalivähemistöön kuuluvasta, voisi aiheuttaa tuollaisen totaaliblokkauksen. Se selittäisi myös sen, miten suku pitää niin tiiviisti yhteyttä toisiinsa, että saavat tuollaisen totaaliblokkauksen ylipäätään sovittua -ja ovat siitä samaa mieltä. Muuten luulisi, että edes joku ko. suvusta olisi kiinnostunut kuulemaan hänen tarinansa.
Eipä se kieltäytyminen pitkään auta, kun hän vie asian eteenpäin, nähdään oikeudessa! Aiheuttivat vaan toiselle rahan menetystä, ihan turhaan.
Ei nähdä. Ei veli mihinkään oikeuteen joudu. Oikeus päättää ainoastaan sen, saako vainajan kudosnäytettä käyttää.
Onko JP:n isäehdokas kuollut ja onko kuolemasta alle 10 v?
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä testiä saa olla haluamattakin?
Itse en haluaisi dna-testiä, koska en ole ollut missään yhteydessä siihen niin sanottuun biologiseen isään sen jälkeen kun olin 6v. Biologinen isä uhkaili mm. henkeni kun olin lapsi. Jos nyt sattuisi että hänellä olisi lisää lapsia jotka vaatisivat dna-testausta, niin en kyllä näe mitään syytä suostua. Mitä yhteistä meillä olisi? Ei mitään.
Eihän tossa ollut kyse siitä, että olisi velvoite olla yhteydessä vaan siitä, että saisi tiedon onko jo. heppu isä vai ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niin haluat ajatella ja ylläpitää. Oma kokemukseni päinvastainen akselilla itä-länsi.
Olen itse Länsi-Suomesta kotoisin. Ihan kokemukseen ja tietoon perustui kommenttini, vaikkakin huumorimielellä heitetty. Paljon on siellä myös mukavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi niin tärkeää että ne sisarukset joilla vain toinen vanhempi on yhteinen suostuisi siihen dna-testiin? Sisaruspuolilla yhteisen perimän määrä on noin puolet siitä mitä sisaruksilla joilla molemmat vanhemmat on samat. Esimerkiksi serkulla voi olla saman verran yhteistä perimää kuin sisaruspuolella. Mikään dna-testi ei siis täysin satavarmasti osoita sitä että henkilöillä olisi yhteinen vanhempi. Varsinkin jos tuloksia haetaan sattumahaulla. Sitten taas jos isyys on todennäköinen muilla tiedoin kuin testillä on testi turha.
Omassa suvussa oletetun siskopuolen testitulos näytti, että hän on etsijän siskopuoli, isoäiti tai lapsenlapsi (ei mahdollista iän puolest
Laskuri löytyy täältä:
https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä testiä saa olla haluamattakin?
Itse en haluaisi dna-testiä, koska en ole ollut missään yhteydessä siihen niin sanottuun biologiseen isään sen jälkeen kun olin 6v. Biologinen isä uhkaili mm. henkeni kun olin lapsi. Jos nyt sattuisi että hänellä olisi lisää lapsia jotka vaatisivat dna-testausta, niin en kyllä näe mitään syytä suostua. Mitä yhteistä meillä olisi? Ei mitään.
Eihän tossa ollut kyse siitä, että olisi velvoite olla yhteydessä vaan siitä, että saisi tiedon onko jo. heppu isä vai ei
Ja hänhän sanoi, ettei siihen haluaisi ryhtyä, koska ei ole ollut missään yhteyksissä tai tekemisissä isäänsä eikä halua ollakaan tekemisissä siihen liittyvissä asioissa.
Eihän se hänen tehtävänsä ole antaa jollekin tuollaista tietoa.
Kyse on kuitenkin vaan asioiden selvittämisestä. Testaaminen tai testaamattomuus ei ole mikään kannanotto. Kukaan ala tekeen testejä, jos asialla ei ole hänelle suurta merkitystä.
Pakko sanoa että ymmärrän kyllä oikein hyvin heitä jotka ei testaukseen halua osallistua. Ulkopuolelta on helppo huudella että no mutkun mä haluan tietää kuka mun isä on, mutta se joka on lapsuudessaan joutunut sen kyseisen isän kaltoinkohtelemaksi, pahoinpitelemäksi, hyväksikäyttämäksi jne., on jo kertaalleen joutunut läpikäymään sen helvetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän syystä JP:n "velipuoli" ja ne muut sukulaiset olivat niin vastahankaisia?
Siinä ei varmaan ole ollenkaan ymmärretty mistä on kyse, luultu että mahdollinen sukulaisuus asettaa jotain vaateita, tai että tulisi jotain erikoisia paljastuksia. Olisi pitänyt selittää asia todella anonyyminä sukulinjan tunnistamisena tms., sukututkimuksen haarana. Itse testattaviinhan tutkimuksen mielenkiinto ei kohdistunut mitenkään.
Tuli mieleen, olisiko velipuolensa ollut omia mörköjä kaapissa, joiden pelkäsi paljastuvan.
Tai sitten silkka tietämättömyystapausta ja pelot. Nyt kuitenkin isän kudosnäytteestä otetaan testi , eli kannattiko.
En ole sarjaa pahemmin katsonut, mutta tuo JP kuulostaa kyllä todella itse
Oletko se JPn tökerö oletettu velipuoli "Antero" Oulusta? Tyyli, ulkomuoto passaa.
Ketä tämä ohjelma auttaa, ketä palvelee paitsi DNA bisnestä. Kumpikin päähenkilöistä luultavasti etsinyt itseään aina ja nyt etsitään isiä siskoja ja veljiä. Miksi😳