Puolet minusta, tv - sarja
Onpa hyvä sarja.
toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.
Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.
Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .
Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää.
Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..
Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.
suosittelen katsomaan 10+
https://areena.yle.fi/1-66874402
Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1122)
Ihmisten pitäisi ymmärtää että kaikkia ei kiinnosta eikä kaikki halua ajatella vain biologisia vanhempia.
Itseäni ei ole koskaan kiinnostanut biologinen isä tai tämän suku. Jos sieltä joku ottaisi minuun yhteyttä ja alkaisi puhua testeistä, niin en olisi kiinnostunut. En koe että minulla olisi mitään velvollisuutta mihinkään.
Ensinnäkin, miten jaksatte jauhaa JP:n ulosantikyvyistä, kun päivänselvästi mitään puhelua ei näytetty kokonaan.
Toiseksi, ei tarvitse olla mitään mörköä suvulla kaapissa, jos ei haluta osallistua sukuselvitykseen. Nimittäin ihan tavallisen suomalaisen perheen, tai puoli sukua, voi rikkoa tieto yhden illan pettämisestä, joka siis paljastuisi uuden lapsen myötä. Veikkaan ettei moni halua rikkoa perhettään tuomalla pettämisen julki. Kuitenkin isättömien lapsien siittäjät ovat toisinaan olleet varattuja, eli pettäneet, ja ovat saman naisen kanssa vieläkin jota ovat siis pettäneet.
Ymmärrän hyvin, miksi joku ei halua suostua testiin tai olla missään tekemisissä. Kun lapsuus on ollut vanhemman luoma väkivaltainen h-vetti, niin yksikään sisarus tai muu sukulainen ei tunnu mitenkään hyvältä ajatukselta. Pitäisi kunnioittaa toisten mielipidettä.
Testiin muita vaativien pitäisi ymmärtää asiaa myös muiden ihmisten kannalta. Biologinen isä kuoli kun olin lapsi. Sitä ennen ei oikeastaan ollut kuulunut elämääni sen jälkeen kun olin vauva. Skarppasi pariksi vuodeksi ollessani pikkukoululainen, mutta kuoli omien valintojensa seurauksena tämän jälkeen.
Tiedän että biologisella isällä on toinen lapsi. En kuitenkaan millään tavalla koe häntä sisarukseksi, koska meillä on ollut ihan eri elämät ja hänellä on isä joka on ollut hänelle isänä lähes vauvasta asti.
Biologisen isän elämäntyylin vuoksi pidän ihan mahdollisena että tämä on saattanut alkuun muitakin raskauksia mistä on syntynyt lapsia. En kuitenkaan pidä heitä sisaruksinani. Koska miksi pitäisin? En myöskään haluaisi osallistua dna-testiin jos joku näistä mahdollisista tyypeistä etsisi biologista isäänsä. Näiden testistä intoilevien voi olla vaikeaa ymmärtää sitä, että ne muut ei saa siitä testistä mitään.
. Nimittäin ihan tavallisen suomalaisen perheen, tai puoli sukua, voi rikkoa tieto yhden illan pettämisestä, joka siis paljastuisi uuden lapsen myötä. Veikkaan ettei moni halua rikkoa perhettään tuomalla pettämisen julki. Kuitenkin isättömien lapsien siittäjät ovat toisinaan olleet varattuja, eli pettäneet, ja ovat saman naisen kanssa vieläkin jota ovat siis pettäneet.
Tähän
ystäväni on sanonut ex vaimostaan että hän oli niinsanottu viina-p ja silloin kun oli kännissä oli aika höveli.
Hän itse ei ole laisinkaan varma, että lapset olisivat hänen,, mutta koska hän on ne nimelleen ottanut, niin hänen on
ja siinä ei ole sen kummallisempaa. Testiä ei edes halua.
Vierailija kirjoitti:
Testiin muita vaativien pitäisi ymmärtää asiaa myös muiden ihmisten kannalta. Biologinen isä kuoli kun olin lapsi. Sitä ennen ei oikeastaan ollut kuulunut elämääni sen jälkeen kun olin vauva. Skarppasi pariksi vuodeksi ollessani pikkukoululainen, mutta kuoli omien valintojensa seurauksena tämän jälkeen.
Tiedän että biologisella isällä on toinen lapsi. En kuitenkaan millään tavalla koe häntä sisarukseksi, koska meillä on ollut ihan eri elämät ja hänellä on isä joka on ollut hänelle isänä lähes vauvasta asti.
Biologisen isän elämäntyylin vuoksi pidän ihan mahdollisena että tämä on saattanut alkuun muitakin raskauksia mistä on syntynyt lapsia. En kuitenkaan pidä heitä sisaruksinani. Koska miksi pitäisin? En myöskään haluaisi osallistua dna-testiin jos joku näistä mahdollisista tyypeistä etsisi biologista isäänsä. Näiden testistä intoilevien voi olla vaikeaa ymmärtää sitä, että ne muut ei saa siitä testistä
Entäs jos näitä biologisia sisaruksia menee myöhemmin keskenään naimisiin ja saa lapsia? lapsista tulee epäsikiöitä.
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään että kuolleista on olemassa kudosrekisteri.
Hollannissahan selvitettiin sarjamurhaajahoitajan tapaus niillä jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieli tehdä mutta mies pelottelee että ei tiedetä mihin dnatiedot kerätään.
Näytteitä on maailmassa kerätty niin paljon ettei sun testitulos paljasta muille mitään merkittävää.
"Entäs jos näitä biologisia sisaruksia menee myöhemmin keskenään naimisiin ja saa lapsia? lapsista tulee epäsikiöitä."
No sille minä taas en voi mitään. Parhaitenhan tällaisen välttää kun on pariutumatta sellaisen ihmisen kanssa jonka biologinen isä ei myöskään ole tiedossa. Tai jos etsii puolison eri paikkakunnalta mistä itse on kotoisin. Meillä se tosin on helppoa kun ei asuta edes samassa maassa mistä biologinen isä oli kotoisin.
Karmean kuuloinen ohjelma. Ihan puistattaa. Ikinä en tollaseen testiin menis. Älköön kukaan ottako minuun tällaisessa asiassa yhteyttä! Ei kirjeitse, ei puhelimella, ei tulemalla ovelle tms.
Vierailija kirjoitti:
Sillähän oli sukulaisissa yksi yli 90 vuotias nainen , joka oli tuumannut kysyttäessä testaukseen suostumista, että Mitä noita vanhoja kaivelemaan , kertoo hyvin sen , ettei ymmärretä mistä on kyse.
- Tähän liittyy sosiaalinen pelko. Kuvitellaan että joudutaan naurunalaiseksi tvast. Myös periluterilainen ja suomalainen asenne että mitään ei saisi tutkia, mistään ei saisi olla kiinnostunut jne ym rajoittava rooliajattelu.
- Pelko perinnöstä, taloudellisesta menetyksestä jne
- Se asian selviämiänen että asiat eivät olekaan niin kuin on lapsesta saakka uskoteltu. Tähän liittyy myös joidenkin vanhempien tapa käyttää valtaa. Kun tiedät vähemmän kuin he, on asiat aina paremmin.
Olen sukututkijana törmännyt ensimmäiseen yllä mainitsemaani. Eli kyse on asenteesta. Kerran minua pyydettiin tekemään alustava tutkimus (tarkoitus oli että myöhemmin joku suvun jäsenistä jatkaisi tutkimusta). menin haastattelemaan suvun vanhinta elossa olevaa ihmistä. Jo haastattelun aikana tuli tunne ettei kaikki ole kohdillaan. Myöhemmin kun tarkistelin faktoja asiakirjoista, tajusin että haastateltava oli valehdellut lähes kaikesta.
Jälkimmäiseen kategoriaan kuuluu esim eräs tapaus jossa selvisi että perheen isoisoisä oli ollut aika häntäheikki. Oli naisia naimattomana, avioliittojen välissä ja vaimojen lisäksi avioliittojen aikana. Lapsia oli n.20. Kaikki lapsetkin ovat jo kuolleet mutta eri äideistä alkunsa saaneet sukuhaarat eivät vieläkään suostu puhumaan toisilleen.
Keskimmäiseen kuuluu tapaus jossa kaukaiset sukulaiset olivat luulleet lapsesta saakka olevansa erään vanhuksen tulevia perijöitä. Heille oli siis lapsesta saakka uskoteltu näin. Vanhuksen kuoltua tupsahtivat perunkirjoitukseen ja vaativat omaisuuden myyntiä ja rahojen jakoa. Ensiksi vanhus oli ollut varaton. Maatilan, mikä oli ollut ainoa omaisuus, hä oli myynyt ulkopuolisille ja jakanut rahat perijöilleen. Toiseksi perinnön odottelijat eivät olleet edes perimässä mitään.
T: sukututkijana 30 v
P.S: tunnen sarjassa esiintyvät tutkijat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillähän oli sukulaisissa yksi yli 90 vuotias nainen , joka oli tuumannut kysyttäessä testaukseen suostumista, että Mitä noita vanhoja kaivelemaan , kertoo hyvin sen , ettei ymmärretä mistä on kyse.
- Tähän liittyy sosiaalinen pelko. Kuvitellaan että joudutaan naurunalaiseksi tvast. Myös periluterilainen ja suomalainen asenne että mitään ei saisi tutkia, mistään ei saisi olla kiinnostunut jne ym rajoittava rooliajattelu.
- Se asian selviämiänen että asiat eivät olekaan niin kuin on lapsesta saakka uskoteltu. Tähän liittyy myös joidenkin vanhempien tapa käyttää valtaa. Kun tiedät vähemmän kuin he, on asiat aina paremmin.
Olen sukututkijana törmännyt ensimmäiseen yllä mainitsemaani. Eli kyse on asenteesta. Kerran minua pyydettiin tekemään alustava tutkimus (tarkoitus oli
Eli tiivistettynä raha, identiteetti ja harhakuvitelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sukututkijana törmännyt ensimmäiseen yllä mainitsemaani. Eli kyse on asenteesta. Kerran minua pyydettiin tekemään alustava tutkimus (tarkoitus oli
Miksi niiden eri äitien sukuhaarojen pitäisi edes puhua toisilleen? Hehän on vain serkkuja tai pikkuserkkuja.
Varsinkaan jos eivät ole edes juridisesti mitään sukua. On meidänkin suvussa isopappa jäänyt leskeksi noin kolmekymppisenä ja sen jälkeen mystisesti kadonnut, joten on enemmän kuin mahdollista että perusti uuden perheen tai ainakin lisääntyi, mutta en tosiaan ajattele näitä sukulaisinani.
Vierailija kirjoitti:
Biologisen isän elämäntyylin vuoksi pidän ihan mahdollisena että tämä on saattanut alkuun muitakin raskauksia mistä on syntynyt lapsia. En kuitenkaan pidä heitä sisaruksinani. Koska miksi pitäisin? En myöskään haluaisi osallistua dna-testiin jos joku näistä mahdollisista tyypeistä etsisi biologista isäänsä. Näiden testistä intoilevien voi olla vaikeaa ymmärtää sitä, että ne muut ei saa siitä testistä
Koet uhaksi sen että joku saattaisi olla sinulle biologista sukua, vaikka ei olisikaan sitä sosiaalisesti?
Vaikka minusta selviäisi nyt että olen adoptoitu, yrittäisin selvittää biologiset vanhempani. Ihan sama millaisia he ovat olleet. Minusta vaan on kiva tietää asioita. Ei tieto velvoita mihinkään suuntaan tai toiseen.
Meille nuoremmille voi olla pelkästään jännää ja mielenkiintoista tonkia noita dna-asioita. Olen itse leikkinyt tutkijaa ja löytänyt tämän testin avulla isän 40-luvulla syntyneelle henkilölle. Vähän jopa harmitti kun asia selvisi ja tutkiminen päättyi.
Vanhemmat sukupolvet on usein kasvatettu siihen, että asiasta ei saa puhua eikä kukaan saa tehdä mitään asioiden selvittämiseksi. Tässä tulee yhteentörmäyksiä kun joku muu onkin älyttömän kiinnostunut. Omassa tapauksessa kukaan ei kuitenkaan jäänyt häpeän valtaan tms, sillä tajuttiin että ei meidän tarvitse häpeillä esivanhempien tekosia. Ymmärrän toki täysin, jos joku kokee nämä eri tavalla eikä halua olla mukana.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään antaisi vapaaehtoisesti omaa DNAtani kaupallisille yrityksille, kuten esim Israeliin. En ikinä.
Mutta voisin yrittää auttaa joillain muilla keinoin.
Aha, juutalaisten salaliitto-hullu täälläkin :D
No yleensä suurin pelko on se että uusi sukuun tullut on myös perillinen. Jos kuollut on omistanut esim. Kiinteistöjä niitä ei voi testamentata yhdelle. Jos joku tuollainen perintökiista meneillään niin onhan se kamalaa Jos uusi perillinen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, miten jaksatte jauhaa JP:n ulosantikyvyistä, kun päivänselvästi mitään puhelua ei näytetty kokonaan.
Toiseksi, ei tarvitse olla mitään mörköä suvulla kaapissa, jos ei haluta osallistua sukuselvitykseen. Nimittäin ihan tavallisen suomalaisen perheen, tai puoli sukua, voi rikkoa tieto yhden illan pettämisestä, joka siis paljastuisi uuden lapsen myötä. Veikkaan ettei moni halua rikkoa perhettään tuomalla pettämisen julki. Kuitenkin isättömien lapsien siittäjät ovat toisinaan olleet varattuja, eli pettäneet, ja ovat saman naisen kanssa vieläkin jota ovat siis pettäneet.
Puheluja ei näytetty kokonaan, mutta en jotenkin usko että nimenomaan se puhelun sujuva osuus jätettiin pois. Jaksoissa kävi kyllä ilmi, että hän meni aika nopeasti suoraan asiaan. Omissa tutkimuksissa dna-testistä lähdettiin puhumaan vasta kuukausien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niiden eri äitien sukuhaarojen pitäisi edes puhua toisilleen? Hehän on vain serkkuja tai pikkuserkkuja.
Varsinkaan jos eivät ole edes juridisesti mitään sukua. On meidänkin suvussa isopappa jäänyt leskeksi noin kolmekymppisenä ja sen jälkeen mystisesti kadonnut, joten on enemmän kuin mahdollista että perusti uuden perheen tai ainakin lisääntyi, mutta en tosiaan ajattele näitä sukulaisinani.
No, onhan se outoa alkaa tehdä sukututkimusta jos ei halua ottaa tuloksia vastaan. Mitään varsinaista skismaa näiden eri porukoiden välillä ei ole. Kyse onkin siitä että kokevat oman identiteetin uhatuksi. No, se on heidän asiansa mutta joka sukuhaarassa on joku joka tekee sukututkimusta ja vielä yhteistyöalustalla mutta ei anna linkittää tietoja faktojen mukaan. Useimmat heistä haluaisivat olla yhteyksissä mutta joka porukassa on ainakin yksi tättärää joka on loukkaantunut koska iahnne osoittautuikin ihmiseksi. Ovat kuitenkin läheisempää sukua keskenään kuin minä useimmille sukulaisilleni joiden kanssa pidän yhteyttä.
Näinpä juuri kun jotain saa, niin jostain kai luopuukin.
itselleni tutkimus suvustanin on mielenkiintoista .