Puolet minusta, tv - sarja
Onpa hyvä sarja.
toivottavasti hälventäisi pelkoja DNA testejä kohtaan.
Kummastutti miksi ihmiset eivät halua testiä jo ihan uteliaisuuttaan mistä päin suomea tai muualta ovat kotoisin.
Selvästi ohjelman eräs testistä kieltäytyjä pelkäsi valtavasti. Ei tainnut olla omat asiat ihan putipuhtaana, koska laittoi vielä tekstarin älä ota ikinä yhteyttä. Todella tylyä käytöstä .
Vaikenemisen kulttuuri pesii syvällä, mitä ne ihmiset häpeää.
Itse olen testannut ja eipä sieltä mitään ihmeellistä löytynyt. Ei ollut edes sitä Amerikan tätiä..
Itselleni testi oli aikalailla viihdettä ja uteliaisuutta , mutta jos tekisin testin lapselleni, olisiko se oikein ? Varsinkin kun tiedän, että hänen isän puoleinen isoisä on tuntematon.
suosittelen katsomaan 10+
https://areena.yle.fi/1-66874402
Katso lähetysajat : Puolet Minusta - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni rauhoittuu sillä kun vakuuttaa, ettei ole vaatimassa rahaa eikä vaatimassa mitään muutakaan.
Tosiaan, voisiko tämä olla vastustuksen syynä: "Kaikki ennen vuotta 1980 adoptoidut lapset siis edelleen perivät biologiset vanhempansa." (minilex.fi)
Ennen vuotta 1980 tehdyissä adoptioissa on rikottu järjestelmällisesti lakia. Näin koska vanha adoptiolaki asetti lapsen edun edelle mutta kaikki piti parempana adoptiovanhempien etua. Lisäksi väitettiin että tieto adoptiosta tekee lapsesta rikollisen, mielenvikaisen ja alkoholistin.
Näytellyt pätkät eivät olleet yhteensopivia. Samassa pätkässä saattoi olla 70-luvun musiikki ja 50-luvun muoti kuvaamassa 80-luvun tapahtumia. Otettu liikaa mallia ruotsalaisista ja tanskalaisia esikuvista.
Itseäni kiinnostaisi sarja jossa keskityttäisiin itse tutkimukseen. Geeninmetsästäjät oli jo aika mainio.
Toisaalta kenekään ei ole velvollisuus osallistua mihinkään tutkimuksiin tai pitää yhteyttä biologisten sukulaisten kanssa. Ja tähän riittää perusteeksi ihan vaan ettei halua.
T:sukututkijana 30v
Itse teetin kaikki kolme DNA-testiä ihan vaan uteliaisuuttani ja olihan jostain niistä hyötyäkin. Serkkutestistä ollut apua useammankin tuntemattoman sukulaisuuden selvittämisessä, ei minulle, mutta muille verokkituloksena.
T: sukututkijana 30 v
Nää tapahtumat olis mahtunut kolmeen jaksoon. Tässä on monta jaksoa pelkkää sontaa. Onkohan joku firma rahastanut taas...
Vierailija kirjoitti:
Minäkin katsoin koko sarjan samalta istumalta.
Juuri äsken lopetin. Tosi koukuttava sarja, kerrankin.
Tämän aiheisia saisi olla enemmänkin Ylellä.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän syystä JP:n "velipuoli" ja ne muut sukulaiset olivat niin vastahankaisia?
Ne oli samanlaisia jäykkiä kun se JP, katos kun ne oli sukua.
Sensijaan sen siskopuoli oli tullut sydämelliseen isänsä sukuun.
Ei ihmekään että tämä on mummojen mieleen. Hirvittävästi nostalgiamusaa ja huonosti menneitä aikoja näytteleviä lapsia.
Äitiä näyttelevällä on nenärengas ja tatuoitu keskisormi :)
Käsikirjoittaja Mape "Poliisi-TV" Morottaja
Vierailija kirjoitti:
"Olipas törkeä kommentti. Koko asia oli selvästi hänelle tosi vaikea ja mielestäni senkin takia aika epäreilua jos ei ole saanut apua yhteydenottoihin."
Lainauksesta ei selviä mihin kommenttiin tällä viitataan, mutta oletan että puhutaan Jp:stä. Hän ei ole käsitellyt noita asioita muuta kuin oman pään sisällä, toisin kuin Heli. Heli oli käynyt terapiassa ja siksi sinut asian ja menneisyytensä kanssa, toisin kuin Jp. Helin lähestymistapa oli aivan toista maata kuin Jp:n, joten siksikin hän sai paremman vastaanoton yhteydenottoihinsa.
On väärin sanoa, että oli Jp:tä kohtaan epäreilua, ettei saanut apua. Kenelläkään tuikituntemattomalla ei ole mitään velvollisuutta suostua sellaisiin pyyntöihin vain koska asia on pyytäjälleen tosi vaikea. Mennään kuitenk
Näköjään ei taas lainaukset onnistuneet, mutta tarkoitin siis että epäreilua että tätä mieshenkilöä ei autettu noiden yhteydenottojen kanssa (siis ohjelmasta/tuotannosta joku), koska koko asia oli selvästi hänelle niin vaikea että miten ihmeessä nuo puhelut olisivat voineetkaan onnistua. Ja varmasti sai siinä vahvistusta johonkin hylkäystraumoihinsa (bioisä hylännyt, adoptioisä hylännyt).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olipas törkeä kommentti. Koko asia oli selvästi hänelle tosi vaikea ja mielestäni senkin takia aika epäreilua jos ei ole saanut apua yhteydenottoihin."
Lainauksesta ei selviä mihin kommenttiin tällä viitataan, mutta oletan että puhutaan Jp:stä. Hän ei ole käsitellyt noita asioita muuta kuin oman pään sisällä, toisin kuin Heli. Heli oli käynyt terapiassa ja siksi sinut asian ja menneisyytensä kanssa, toisin kuin Jp. Helin lähestymistapa oli aivan toista maata kuin Jp:n, joten siksikin hän sai paremman vastaanoton yhteydenottoihinsa.
On väärin sanoa, että oli Jp:tä kohtaan epäreilua, ettei saanut apua. Kenelläkään tuikituntemattomalla ei ole mitään velvollisuutta suostua sellaisiin pyyntöihin vain koska asia on pyytäjälleen tosi vaikea. Mennään kuitenk
Näköjään ei taas lainaukset onnistuneet, mutta tarkoitin siis että epärei
Mulle tuli vähän fyysisestikin paha olo tuon katsomisesta. Olen itse ollut siinä tilanteessa, että olen ottanut yhteyttä aivan vieraaseen ihmiseen ja myynyt hänelle ajatuksen mahdollisesta sukulaisuussuhteesta. Meni noin kolme varttia ja sain hänet vakuuttumaan että olen oikealla asialla ja että olemme sukua. Tuo testi tehtiin vasta kuukausien kuluttua ja se vahvisti asian. Harmittaa jp:n puolesta että asiat meni niinkuin meni.
Meillekään ei syntynyt mitään sielujen sympatiaa mutta asia oli lopultakin hoidettu.
"Näköjään ei taas lainaukset onnistuneet, mutta tarkoitin siis että epäreilua että tätä mieshenkilöä ei autettu noiden yhteydenottojen kanssa (siis ohjelmasta/tuotannosta joku), koska koko asia oli selvästi hänelle niin vaikea että miten ihmeessä nuo puhelut olisivat voineetkaan onnistua. Ja varmasti sai siinä vahvistusta johonkin hylkäystraumoihinsa (bioisä hylännyt, adoptioisä hylännyt)."
Ehkä siinä on tuotannossa haluttu vetää rajaa, että ei osallistuta tai olla ohjaamassa näitä yhteydenottoja. Pallo on siis täysin osallistuajalla itsellään. Se on ihan ymmärrettävää mielestäni. Jos niihin puututtaisiin, niin voisi ohjelmaan osallistujalle tulla halu syyllistää tuotantoa epäonnistumisesta, kun on noudattanut heidän neuvojaan.
Ja kuten täällä on monesti sanottu, nämä ovat arkoja asioita osallistujille, joten jonkinlainen puuttuminen/ohjaus tuotannon puolelta olisi vaatinut psykologian ammattilaista. Tässä varmaan oli haluttu rajata ohjelma niin, että tämä ei ole mitään terapeuttista apua tarjoava ohjelma vaan nimenomaan tarjoaa konkreettista apua sukulaisuussuhteiden selvittämiseen. Järkevä rajaus.
Mietin kyllä miten nuo kaksi olivat tähän ohjelmaan päätyneet ja kuka on tehnyt aloitteen. Onko Yle hakenut osallistujia vai ovatko nämä kaksi itse ottaneet yhteyttä johonkin tahoon ja esittäneet tällaisen tekemistä, jotta pääsevät etenemään tutkimuksissaan.
Ilmeisesti JP oli aluksi ottanut yhteyttä sisaruspuoliinsa tekstiviestillä?!! Ymmärsinkö oikein? Ainakin siskopuolensa sanoi saaneensa tekstarin. Käsittämätöntä, että jollekin tulee tällaisena aikana edes mieleen laittaa tekstiviestiä tuollaisesta asiasta, kun niitä viestejä tulee kaikenmaailman huijareilta ja jatkuvasti niistä varoitellaan! 🤦🏻 Ja muutenkin, JP, tuo ei ole asia, jonka voisi hoitaa viestillä 🙄.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti JP oli aluksi ottanut yhteyttä sisaruspuoliinsa tekstiviestillä?!! Ymmärsinkö oikein? Ainakin siskopuolensa sanoi saaneensa tekstarin. Käsittämätöntä, että jollekin tulee tällaisena aikana edes mieleen laittaa tekstiviestiä tuollaisesta asiasta, kun niitä viestejä tulee kaikenmaailman huijareilta ja jatkuvasti niistä varoitellaan! 🤦🏻 Ja muutenkin, JP, tuo ei ole asia, jonka voisi hoitaa viestillä 🙄.
Itse lähestyin messengerillä. Puhelu olisi ollut jotenkin liian tunkeilevaa ja kirje liian hidas ja epävarma. 727
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähestyin messengerillä. Puhelu olisi ollut jotenkin liian tunkeilevaa ja kirje liian hidas ja epävarma. 727
Liian hidas? Mihin sulla oli niin kiire, ettei viikkoa ehtinyt odottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen Posti on niin epävarma, että koskaan ei voi olla varma meneekö lähetys perille. Kirjeestä ei saa myöskään mitään palautetta onko se luettu vai ei. Haluatko kertoa lisää omista kokemuksistasi kun olet etsinyt henkilöitä kirjeen avulla? Toimiko hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen Posti on niin epävarma, että koskaan ei voi olla varma meneekö lähetys perille. Kirjeestä ei saa myöskään mitään pa
Voihan sitä laittaa ensin sen kirjeen, jossa selittää asiaansa ja taustaansa, ja sitten lähestyä muulla. Saa se ihminen sulatella rauhassa asiaa.
Sinähän äkäinen tunnut olevan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen Posti on niin epävarma, että koskaan ei voi olla varma meneekö lähety
Sinä siis teit noin? Oliko menestys? Ilmeisesti paremmin hoidettu kuin minulla eli hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Nää tapahtumat olis mahtunut kolmeen jaksoon. Tässä on monta jaksoa pelkkää sontaa. Onkohan joku firma rahastanut taas...
Sarja kesti yhteensä alle neljä tuntia. Kelaamalla pääsit varmasti alle kahden tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen Posti on niin epävarma,&nb
Sinä siis teit noin? Oliko menestys? Ilmeisesti paremmin hoidettu kuin minulla eli hyvä niin.
Oikein kiukkuiitu siellä 😄. Toivottavasti sun luetun ymmärtäminen on normaalisti parempaa. Muuten se olisi aika huolestuttavalla tasolla.
Se halventavuus on sinun päässäsi. Sinusta tuollainen elämä on halveksittavaa ja haluat sen kieltää kunnon wokelaisen tapaan. Ei ollut näin. ei näin saa kuvata, ei ollut huono ihminen tuo, miten vanhakantaista ja naisvihamielistä. Mutta kyllä niin taisi olla ja taisipa lapset itse myös hyväksyä tämän kuvan äidistään. Tämä ihminen oli tällainen, hyväksyt sinä sen tahi et. Historiaa ei pidä vääristellä itselleen mieleiseksi.
Tunsin nuoruudessani tällaisia naisia. Perheessäni oli monen vuoden ajan 'hoidossa' yhden kulkevaisen naisen lapsi (lue: hylättynä siis, kunnes viranomaiset haki lapsen huostaan ja minun isä ja äiti oli suruisssaan, mutta varmasti myös helpottuneita, oltiin melko köyhiä kuitenkin). Tämä lapsen äiti oli tällainen 'anna-liisa'. Hirveän mukava, huumorintajuinen, mielenkiintoinen, kauniisti pukeutuva, karismaattinen ja jopa tietyllä tapaa fiksukin nainen, jolla oli tavattoman huono miesmaku, addiktio viinaan ja jokin merkillinen tyhjiö/tunnelukko sisällään (oli käsittääkseni lapsena itse seks.hyväksikäytetty). Tämä nainen yritti monen vuoden ajan elää ns. normielämää meidän naapurisedän kanssa, käydä osapäivätöissä, pitää kotia, hoitaa lapsia (2 lasta), seurustella muiden äitien kanssa, pitää kutsuja ja ompeluseuroja. Mutta ei ne häntä kiinnostaneet, hän oli erilainen. Kulkevainen, ei -sitoutuva, omapäinen, häntä ei miehet määräilleet - eikä lapset. Molemmat lapset huostaanotettiin ja syystä. Molemmat on pärjänneet elämässä hyvin, ihan niin kuin tämän ohjelman lapsetkin.
Oliko tämä äiti paha? Minä ajattelen niin, että ennen yritettiin pakottaa naiset vain tiettyyn muottiin ja äitimyyttiin ja tähän muottiin sopimattomat naiset olivat ns. huonoja naisia tai sitten reppanoita rumiluksia. Moni sellainen, joka ei olisi lapsista niin välittänyt, eikä perhe-elämästä, yritti kuitenkin siihen muottiin sopia. Tuon naisen ei olisi koskaan pitänyt tehdä lapsia, koska ei kyennyt niistä huolehtimaan. Toisaalta tällaisia lapsistaan välinpitämättömiä ja ne omille vanhemmilleen kiikuttavia isiä on pilvinpimein ja niitä on ollut nyt ja aina, heistä ei tehdä paheksuttavia ja halveksuttavia hahmoja niin kuin äideistä.
Historiasta opimme, jos asiat kerrotaan niin kuin ne olivat, eikä niin, miten ne olisi poliittisesti korrektisti pitänyt olla.