"Taantuma tulee. Nyt jokainen viisas pistää kukkaron nyörinsä kiinni ja alkaa säästämään pahan päivän varalle." Miten teilläkin säästetään?
Ei Suomen miljarditalous ole sinun säästämisestä kiinni, mutta sinun talous on.
Se on jo moneen kertaan nähty mihin ahdinkoon tässä maassa joutuu, jos ei ole säästöjä hädän hetkellä!
Laittakaa nyt, hyvät ihmiset, kaikenlainen turha kulutus ja tuhlailu jäihin ja säästäkää pahan päivän varalle. Tulette niitä säästöjä tarvitsemaan. Pankista saa nykyään pientä korkoa nollariskisille talletuksille.
Ei tarvi sitten tulla tänne itkemään, kun työnantaja on lätkäissyt lomautus- tai irtisanomislapun kouraan ja osoittanut ovea.
"Me peruimme kaikki lehti- ja suoratoistotilaukset, emme enää syö ulkona tai tilaa ruokaa kotiin, lopetimme turhat vaateshoppailut, palveluiden käyttämisen ja ostamme vain välttämättömän. Kuntosalista ja maksullisista harrastuksista siirryimme ulkoiluun."
Minkälaisia säästämiskeinoja sinulla on?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio syö ne säästöt vielä nopeasti. Kannattaa ostaa jalometalleja, ehkä kryptoja myös, yms.
Mitä sinä teet niillä jalometalleilla jos tulee pitkä ja syvä lama, tai vaikka sotatila? Kenelle saat ne myytyä ja vaihdettua rahaksi, jos netti/pankki kaatuu, rahat loppuu ja ruokaa pitäisi lapsille saada? Entä jos tulee evakuointi, raahaatko ne kulta ja hopeaharkot repussasi? Metallien hinnat ei ole kovin paljon arvoaan nostaneet ja kuinka turvallista niitä on kotona piilotella.
Olen säästänyt aivan koko elämäni ajan. Yritän selvitä elämästä.
Aaltolan vinkin mukaan, vaihdan shampanjan kuohuviiniin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tässä enää oikein ole mistä säästää...
Ruuan tilaaminen kotiin kaupasta ei kylläkään maksa mitään ekstraa kun ostaa isot ostokset ilman tilausmaksua.
Tuo edellyttää sitä, että on tilaa säilöä iso määrä ruokaa. Jos ei ole varaa ostaa isoa pakastinta tai vaikka olisi, mutta vuokranantaja ei halua, että sellaista pidetään vuokrayksiön eteisessä, niin tuskin tulee kovinkaan halvaksi ostaa säilyketölkkiruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio syö ne säästöt vielä nopeasti. Kannattaa ostaa jalometalleja, ehkä kryptoja myös, yms.
Mitä sinä teet niillä jalometalleilla jos tulee pitkä ja syvä lama, tai vaikka sotatila? Kenelle saat ne myytyä ja vaihdettua rahaksi, jos netti/pankki kaatuu, rahat loppuu ja ruokaa pitäisi lapsille saada? Entä jos tulee evakuointi, raahaatko ne kulta ja hopeaharkot repussasi? Metallien hinnat ei ole kovin paljon arvoaan nostaneet ja kuinka turvallista niitä on kotona piilotella.
No onko tuolla ihmisellä jotenkin huonommat vaihtoehdot kuin sinulla, jolla ei ole edes niitä jalometalleja? Kyllä tuolla maailmalla pakolaiset myyvät tavaroitaan mm. päästäkseen salakuljettajien kyytiin. Toki monia heitä huijataan, eli rahat tai korut viedään, mutta kyytiä ei järjestykään, mutta aika moni pääsee etenemään, jos on yhtään mitään arvokasta myytävänä.
Taidat olla aika nuori ja tietämätön.
Vierailija kirjoitti:
Tietoisesti olemme nyt tehneet mietinnässä jo pitkään olleita suuria hankintoja. Esim. vaihdettu auto, ostettu tontti, tehty remonttia kotona, ostettu palveluita. En näe syytä lakata elämästä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö säästääkin kannata, mutta kohtuus kaikessa.
Jotenkin alkuperäisessä viestissä kuuluu venäläinen korostus.
Samaa olen havaitsevinani. Ei ole trollitkaan luin ennen onkohan se uhoaja joutunut työttömäksi js tämä käyttää jotain tekoälyjuttua.
Osaa vetäistä aina sopivasta narusta ja kaikki ryhtyvät yhdessä poraamaan surkeuttaan ja kadehtimaan ja vihaamaan jopa läheisiäänkin.
Selkeästi reserviläisten pitäisi lähteä maasta ja olla tyytymätön.
Parasta ilmiantaa tavattaessa.
Säästän matkustamista varten. Talvilomaa odotellessa palmujen alla. Juuri ostettiin puolison kanssa omakotitalo. Keskituloinen olen, ei tarvitse pihistellä.
Vähensin osakeostoja niin, että sain siirrettyä ulkomaalaiselle säästötililleni pari tonnia ylimääräistä rahaa vanhojen säästöjen seuraksi. Säästötililtä saa nyt yli 3,5 % riskitöntä korkoa, mikä vaikuttaa myös asiaan, mutta suurin syy on erilaisiin vastoinkäymisiin varautuminen.
Pitää varmaan alkaa syömään ulkofilettä sisäfileen sijaan ja tuo Aaltolan vinkki shampanjan vaihto kuohuviiniin on myös harkinnan arvoinen.
Säästän kuten olen aina säästänyt,ostan vain tarpeellisen ja laadukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä säästin sillä tavalla, että tänä vuonna on hankittu kaikki tuleville vuosille. Viimeisin on lukulasit ja talvi vaatteet. Hankin sen verran laadukkaat ettei tarvitse ostella niitäkään seuraavaan 5 -10 vuoteen. Ja luonnollisesti laitan koko ajan säästöön ja rahastoon. Kun lapsi muuttaa pois muutan pienempään ja halvempaan asuntoon.
Minulla on myös kenkiä ja talvivaatteita jemmassa niin paljon että pärjään seuraavat 10v. Muuta vaatetta hankin alennusmyynneistä. Ostan kaikki tavarat (pesuaineet, paperit) aina tarjouksista, vertaan kilo- ja litrahintoja. Kaikista ostan vain sitä mitä oikeasti varmasti käytän. Pesuaineita mulla on varmaan 5 vuodeksi, käytän vähän ja laimeina liuoksina. Yksin kun asuu, ei tarvitse usein kuurata vahvoilla aineilla.
Harvoin alennusmyynneissä mitään halvalla näkee, muutaman prosentin alennus. Kannattaa ostaa mieluummin kirppiksiltä kaikki.
Minulla on myös kenkiä ja talvivaatteita jemmassa niin paljon että pärjään seuraavat 10v. Muuta vaatetta hankin alennusmyynneistä. Ostan kaikki tavarat (pesuaineet, paperit) aina tarjouksista, vertaan kilo- ja litrahintoja. Kaikista ostan vain sitä mitä oikeasti varmasti käytän. Pesuaineita mulla on varmaan 5 vuodeksi, käytän vähän ja laimeina liuoksina. Yksin kun asuu, ei tarvitse usein kuurata vahvoilla aineilla.