Taas sunnuntaina pääsee vanha Arabian astiasto käyttöön.
Hieno vanha astiasto, pitää käsin pestä ettei kultaukset lähde reunoista. Jouluaaton ja joulupäivän aterioilla käytössä, muutoin koristaa vitriiniä. Laitetaan valkoiset pellavaiset lautasliinatkin ja valkoinen pellavainen pöytäliina.
Kommentit (36)
Varovaisesti sitten vain punaviinin ja kinkunrasvan kanssa, etteivät valkoiset pellavaliinat + servietit tuhraannu!
Vierailija kirjoitti:
Varovaisesti sitten vain punaviinin ja kinkunrasvan kanssa, etteivät valkoiset pellavaliinat + servietit tuhraannu!
Aika hyvin on puhdistuneet tähän saakka onneksi.
Onko perintöastiasto vai jostain ostettu? Olis kyllä ihana kokonainen vanha astiasto, mulla on kyllä paljon Arabian kippoja ja kuppeja mutta ihan kokonainen syömävälineistö, ai että. Onko vanhat juomalasitkin?
Mitä turhaan, voittehan te ne pitsat syödä käsin niistä pahvilaatikoistakin ja pirkkakaljat pullonsuusta hörppiä.Mummokattaus täytyy toki ensin somettaa.
Älä vain laita kynttelikköä, pilaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mummin 50-luvulla hankkimat Rörstrandit pöydässä jouluna. On muuten pikkasen sirommat kun yksikään Arabia.
Ei tuo linkki aukea,
Palsta temppuilee, en tehnyt linkkiä. ed.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mikä astiasto? Arabian astiastot laadukkaita ja kauniita. Sopii hyvin juhlatilaisuuksiin. Laitan joulupöytään Arabian paratiisi sarjan lautaset. Katan pöydän itselle ja teen jouluruoan ja nautin siitä. Yhden hengen talous.
Mulla on myös tuo Paratiisi, mutta koen sen vaikeana. Ei sovi mihinkään mun verhoihin, pöytäliinoihin, sevetteihin yms. Ehkä ihan koko valkoisessa sisustuksessa olis upee. Mutta ei mun joulukotiin sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mummin 50-luvulla hankkimat Rörstrandit pöydässä jouluna. On muuten pikkasen sirommat kun yksikään Arabia.
Ei tuo linkki aukea,
Palsta temppuilee, en tehnyt linkkiä. ed.
Mutta se on tää. Noi ruokailuastiat, ei kahvi.
https://auctionet.com/fi/359920-mat-kaffeservis-63-delar-opal-rorstrand…
Minä olen sen verran laiska, että en juhlapyhinä viitsi tiskata käsin. Astiat ovat sellaisia, että ne voi pestä koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mikä astiasto? Arabian astiastot laadukkaita ja kauniita. Sopii hyvin juhlatilaisuuksiin. Laitan joulupöytään Arabian paratiisi sarjan lautaset. Katan pöydän itselle ja teen jouluruoan ja nautin siitä. Yhden hengen talous.
Ei taida olla sillä nimeä. Tämä sarja https://oldscool.fi/store/product/arabia-lautanen-1 Seassa myös muuta yhteensopivaa astiasarjaa.
Oi tää on upee!
Mulle on iskenyt himo hopea ruokailuvälineisiin, oon niitä kirppiksiltä kerännyt, ihmiset myy halvalla pois. Eripariahan ne kaikki on, muttei haittaa. Jouluna pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sen verran laiska, että en juhlapyhinä viitsi tiskata käsin. Astiat ovat sellaisia, että ne voi pestä koneessa.
Astaiat kuluu käsinpesussa enemmän kuin konepesussa. Turhaa murehdit.
En viitsi iskeä perintönä tullutta Kesäkukka-astiastoa pöytään jouluna. Käytetään sitä juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Onko perintöastiasto vai jostain ostettu? Olis kyllä ihana kokonainen vanha astiasto, mulla on kyllä paljon Arabian kippoja ja kuppeja mutta ihan kokonainen syömävälineistö, ai että. Onko vanhat juomalasitkin?
Ollaan ostettu. Eripariosat on perittyjä, niitä on vähemmän. Viinilasit on ihan perus essenceä, juomalaseina vanhoja Nuutajärven Viola-kuppeja eri väreissä (sulatejuuston myyntipakkauksia olleet aikoinaan)
Mulla on ikivanha englantilainen 24 hengen astiasto (tai tietty joku osa rikkontunut), jonka vaari on tuonut mummulle 1900-luvun alussa. Joissain lautasissa on krakelointia, osassa kolhuja kuten tarjouluvadeissa ja joihinkin kulhoihin on liimattu esim. kahva kiinni kun se on riikkoontunut. Se on mun juhla-astiasto ja ollut ihan lapsuudesta asti. Laitan kyllä koneeseen, kukaan mun jälkeeni ei sitä arvosta joten mitä väliä, siskon muksut vie kirpparille tms. Siskon mielestä kaikki vanha kama joutaa roskiin ja haluaa aina uutta. Jos tulee luokseni, niin kauhitelee, että vieläkö sä käytät tätä vaikka tän kuuluis mennä roskiin.
Käytän aina kaikissa juhlissa ja illanistujaisissa jos on fiinempää ruokaa tarjolla. Ei se kaapissa tuo iloa itselle. Jouluna taas kaverijoulua vietetään ja katetaan pöytä kauniiksi, pellavaliinat ja servietit, pari vanhaa alpakkaista kynttilänjalkaa (eikä todellakaan kiillotettuina). Ruokailuvälineet ja lasit on kyllä suht uutta kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Mummin kultareunainen perintöastiasto, käytössä vain jouluisin.
Meillä myös, häälahjaksi saatu kultareunainen astiasto, käytössä vain jouluisin. Lisäksi vanhat hopeiset kynttilänjalat joihin kynttilät palamaan joulukattaukseen.
Eikö tämäkin astiasto mene vähän hukkaan, kun käytetään vain kerran vuodessa? Älytöntä minusta seisottaa kaapissa astioita käyttämättöminä.
Mun äidillä oli semmonen hieno mokkakuppiastiasto kannuineen poikineen kaapissa. Kerran menin käymään, olivat ottaneet arkikäyttöön, just sentakia että kauneus menee kaapissa hukkaan!
Joo, ei kai niitä ois pakko kerran vuoteen vaan tuulettaa, voishan sitä viikonloppuakin joskus juhlistaa!
PS Mites se vanhojen astioitten lyijy?
Mitä lyijystä kun ihmisillä on vielä amalgaamia suussa.
Ennen 70-lukua valmistetuissa voi olla lyijyä. Arabian Sorjassa ainakin kai on.