Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alentuvan ystävän tapaaminen

Vierailija
19.12.2023 |

Hyvä ystäväni, lapseni kummi, joka on itse lapseton ja tekee valtavasti töitä,on yhtäkkiä heittäytynyt alentuvaksi.

Viimeksi hän kertoi kuinka upean uran hän on tehnyt (olen aiemmin ollut samalla alalla). Puhuessaan hän kuulema unohti että minäkin olen valmistunut yliopistosta. Hän myös alkoi luetella yhteisiä tuttujamme, ketkä ovat menestyneet ja ketkä "pudonneet". Jotenkin siinä luetellessa minäkin sujahdin siihen pudonneisiin koska työuupumuksen takia olen joutunut siirtymään osa-aikatöihin.

Olen aivan puulla päähän lyöty. En rupea tämän takia katkaisemaan (vielä) välejä, mutta en halua nähdäkään. Tuntuisi myös ääliömäiseltä ruveta selittämään että kuule olenhan minäkin elämässä saavuttanut sitä sun tätä..

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tarkoitat varmaan alentavaa? joka tapauksessa ikävää käytöstä ystävältä, varmaan kohdistaa sinuun omat epävarmuutensa

Alentuva on nimenomaan se sana.

Ei ole, olin itsekin tulossa neuvomaan jotain että kehu vaikka parantaaksesi ystävän itsetuntoa, kun siis luin otsikosta tuon alentuvan. Mutta ystävä onkin muita alentava.

Tämä on Kotimaisten kielten keskuksen mukaan tulkinnanvarainen seikka. Itse tulkitsen sanan "alentuva" kuten AP sitä käyttää, eli koppavana käytöksenä jossa pidetään itseä toista parempana, ja jossa näin käyttäytyvä kokee tulevansa "alemmalle tasolle" kommunikoidessaan toisen kanssa. Samantyylinen sana kuin alentava, mutta alentuvassa korostuu näin käyttäytyvän oma, koettu "paremmuus" toiseen nähden.

Alentua ja alentaa. Mielestäni näissä ei ole mitään tulkinnanvaraista. Alentuminen on jotain mitä henkilö itse tekee, alentaminen on jotain mitä toinen tekee toiselle. 

Vierailija
22/32 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiatonta käytöstä, ja ymmärrän täysin tunteesi. Normaalijärkinen ja tavallisilla sosiaalisilla taidoilla varustettu aikuinen tietää tuon olevan loukkaavaa käytöstä. Toisaalta voi olla, että ystävä on niin kiinni omassa todisteluntarpeessaan, ettei kerta kaikkiaan edes hetkeäkään ajattele sinun kulmaasi - mutta onko tämä positiivinen ja myönnytyksiä ansaitseva seikka? Itse tosiaan ottaisin vähän etäisyyttä ja kokeilisin ehkä parin kuukauden päästä uudestaan, jos siltä tuntuu. Toki aina voi yrittää keskustellakin asiasta mutta itse en kyllä ehkä ainakaan vielä jaksaisi...

Toisaalta monella ihmisellä on erilaisia heikompia hetkiä ja vähemmän ystävällisiä puolia elämänsä aikana. Silti odottaisin kyllä aikuisiän ystävyydeltä lähtökohtaisesti vähän suurempaa sosiaalista älykkyyttä. Voi myös olla, että ystäväsi identiteetti on nyt vain niin kietoutunut uraan ja suoritt

Sinulla ei ole minkäänlaista tilannesilmää ja empatiakin on aika hakusessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni yhden kaverin kanssa välit poikki tämäntyyppisen asetelman takia. Opiskeluaikojen kaveri alkoi puhua vain töistä ja suhtautui minun työtilanteeseeni säälivästi- aivan turhaan sillä työtilanteemme olivat samankaltaiset. Jos kerroin jostain projektista oli kuin ei uskoisikaan sitä. Tuntui että olin koko ajan puolustuskannalla ja hän oli minua ylempänä, kuin holhoamassa.

Vierailija
24/32 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni yhden kaverin kanssa välit poikki tämäntyyppisen asetelman takia. Opiskeluaikojen kaveri alkoi puhua vain töistä ja suhtautui minun työtilanteeseeni säälivästi- aivan turhaan sillä työtilanteemme olivat samankaltaiset. Jos kerroin jostain projektista oli kuin ei uskoisikaan sitä. Tuntui että olin koko ajan puolustuskannalla ja hän oli minua ylempänä, kuin holhoamassa.

Minulla oli ihan sama tilanne muuten paitsi että oikeasti tein hetken ns. Koulutusta alempaa työtä. Kun olin työtön ja vähän juteltiin tämä kavoii mol.fi ja alkoi selaamaan mitä sopivaa siellä olisi minulle. Tuota teki yksi toinenkin kaveri. Mielessään tarkoittavat varmaan hyvää, mutta tuo on niin väärin. Sain onneksi oman alan töitä myöhemmin, ihan itse hain. Kaikki eivät ymmärrä työttömyyttä ja sen syitä (rakenteelliset syyt)

Vierailija
25/32 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama opiskelukaveri jatkuvasti kyseli mitä aion seuraavaksi tehdä työ- ja opiskelumielessä. Raskasta urakiiturointipuhetta. 

Vierailija
26/32 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tarkoitat varmaan alentavaa? joka tapauksessa ikävää käytöstä ystävältä, varmaan kohdistaa sinuun omat epävarmuutensa

Alentuva on nimenomaan se sana.

Ei ole, olin itsekin tulossa neuvomaan jotain että kehu vaikka parantaaksesi ystävän itsetuntoa, kun siis luin otsikosta tuon alentuvan. Mutta ystävä onkin muita alentava.

Minäkin ajattelin otsikon perusteella, että ap harmittelee kuinka ystävä vähättelee itseänsä = alentuva käytös. Mutta hänen ystävänsähän siis käyttäytyy alentavasti , eli vähättelee aloittajaa! 

Tämä 

Vierailija
27/32 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös samantyyppunen kokemus. Eri asia on kehuskella ja lytätä toista kuin olla iloinen omista saavutuksistaan. "Mä vaan tässä kehun itteäni" johti siihen, että vierailu ei enää minun kalenteriini sopinutkaan. Edelleen 20 vuoden jälkeen fbssa oman erinomaisuuden korostamista ja sitä kuinka vahva ja rohkea hän pienenä oli, sitä vaan oli ainakin minun vaikea huomata. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
28/32 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuva puhe on sellaista, että puhuu kuin lapselle tai vajaaälyiselle.

Vierailija
29/32 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla ei ole lasta eikä uraa niin ihan kaikki pitävät itseään minua parempana ihmisenä. Eivät he enää pysty ärsyttämään muuten kuin huvittamalla. 😂 Kyllä kaikenlaisia pellejä täällä riittää. 🤡 Ottaa ihan huumorilla vaan. 👍

Vierailija
30/32 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja käyttää  sanaa alentuva nimenomaan oikein

https://www.kielikello.fi/-/alentuva-vai-alentava-k%C3%A4yt%C3%B6s-tai-…

Vierailija
31/32 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin väsyttää, kun tuota sanaa käytetään väärin.

Aloittaja käytti ihan oikein.

Vierailija
32/32 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikellon ohjeet, vaikka se onkin "ylin auktoritettii", ovat joskus vastoin omaa kielitajua. Jo yliopiston äidinkielen kurssilla 40 vuotta sitten opiskelijat olivat eri mieltä opettajan kanssa jonkin sanan käytöstä.

Mutta nyt poikettiin keskustelun aiheesta.