Työttömyystuen suojaosan poistuminen
Eli jos saan keikkatyön, palkkaa kuukaudessa esim 100e, niin se vähennetään työttömyystuesta?
Eli ei kannata ottaa keikkaa vastaan?
Mut vakkariduunia hakiessa työkokemus ois plussaa. Nyt vaan ei kannata ottaa mitään töitä kuin vain vakituinen duuni vastaan :(
Ahdistaa niin hitosti.
Kommentit (47)
50% saa pitää, ja tuokin muutos tulee voimaan vasta huhtikuun alusta eli vaikuttaa toukokuussa maksettaviin päivärahoihin. Jos pystyt vaikuttamaan tuntimääriin, ilman muuta keikkatyö kannattaa jatkossakin. Itse otan kolmannen vuoron viikolle kompensoimaan syksystä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan motivoi ottamaan nykyisen osa-aikatyön lisäksi muita osa-aikatöitä. Motivoisi, jos saisin vaikka +0,50 e jokaista tehtyä yli 300 euron menevää ansaittua euroa kohti. Paljon on näitä matalasti palkattuja raskaita töitä, joiden palkan täydennyksesi voi katsoa työmarkkinatuen, koska varsinainen palkka on ihan älyttömän alhainen. Nyt saan kuukaudessa palkkaa 300 e ja huhtikuusta lähtien palkka puolittuu 150 euroon, vaikka työ pysyy samana.
Ihan turha olla ahkera. Parempi jäädä kokonaan työttömäksi.
Olet täysin oikeassa. Olen järkyttyneenä miettinyt, että mitä todellista järkeä ja säästöä edustaa tuo suojaosan poisto, että viedään se viimeinenkin kannattavuus lisätyön teolta. Olen itse nyt korkeakoulutettu työtön, kovasti hakenut töitä, mitä en ole toistaiseksi saanut. En voi käsittää,
Hyvä (sinä korkeakoulutettu), että olet saanut edes tuota lisätyötä, sehän on ollut erittäin tervetullut lisä työttömyyskorvaukseen. Minulla (tuo toinen korkeakoulutettu) oli samantyyppinen lisätyö joskus 5-6 vuotta sitten (omaa alaani edustanut hallinnollinen työ) jossa sain juuri soviteltua ja silloin pärjäsin aivan ok. Nyt hakenut tiiviisti lisätöitä ja rohkenin hakemaan jopa hyllyttäjäksi, mutta eivät kelpuuttaneet minua. Aivan järkyttävää, taisi olla tuhansia hakijoita sellaiseenkin. Mutta loppukaneettina siis, että koska tuo suojaosa lähtee pois, ihmiset rupeavat harkitsemaan todella tarkkaan, kannattaako sellaiseen lähteä. Minä lähtisin ainoastaan silloin jos tiedossani on että ala vastaa koulutustani ja ko. organisaatiolla on todennäköisimmin luvattavissa tehtävään lähes varmaa "jatkoa" minulle tulevaisuudessa. Muussa tapauksessa en lähde tekemään kannattamatonta työtä osaamisalueeni ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuitenkin itsensä elättäminen ihan itse ole se lähtökohta?
Ei ole silloin kun siitä työstä ei saa riittävää palkkaa.
Täällä kans yksi jota ei moinen leikkaus oikein motivoi. Terveys sillä tolalla että pääsisin ja ehkä hakeudunkin kuntoutustuelle kun ei tällä terveydentilalleni sopivalla osa-aikatyöllä kyllä enää kohta tule toimeen.
Tämän lisäksi työpätkän päättyessä saatu lomakorvaus lykkää päivärahan maksun alkua, joten todellisuudessa palkan kokonaisveroaste on paljon isompi, kuin 50%. "Motivoi" ja "kannustaa".
Joo, kyllä työllä täytyy tulla toimeen. Eihän yksikään suojaosan poiston laatinut virkamiest tee omassa työssään hyväntekeväisyyttä. Vaativat ihan kunnon palkan. Orpot, Purrat ja heidän esiripun takaiset byrokraatit. Eivät he hyväksyisi vastaavaa omassa tilanteessaan. Heidän mukaansa työtä tekemällä täytyy saada itselleen toimeentulo.
Jossain on ristiriitaa, kun se toimeentulo tarkoittaa heille sitä, että jotkut olisivat ns. orjan asemassa, mukaan lukien korkeakoulutetut työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä sä saat palkkaa 300 euroa ja työttömyystukea 150 euroa vähemmän. Ottamatta kantaa siihen onko suojaosan poisto hyvä vai huono asia vaiko molempia, tuo ajatusmalli kuvastaa hyvin tuota tuilla loisimista. Ne ei sun palkkaa kyllä vähennä.
Olet aika väärässä. Kyllä tuo suojaosa luotiin juuri kannustamaan ottamaan vastaan työtä, joka ei ole kokopäiväinen, siinä ihminen sai niin sanotusti jalan oven väliin. Ei tuota suojaosaa ole koskaan luotu mihinkään "loisimistarkoitukseen", se on ollut suora kannustin saada kokopäiväistä työtä. Korjaapa faktatietosi. Muut sosiaalituet ovat sitten erikseen. Tämä on ollut pelkkä soviteltu kannustin.
Tämä ei leikkaa palkkaa. Palkanmaksaja maksaa työntekijälle edelleen sen 300 euroa. Häntä nyt ei liiemmin kiinnosta, eikä se edes hänelle kuulukaan, mitä tukia, ja kuinka paljon, työntekijä saa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei leikkaa palkkaa. Palkanmaksaja maksaa työntekijälle edelleen sen 300
Varmaan näin. Nyt käy vaan niin, että tuo palkanmaksaja ei enää saa työntekijää jolle maksaa tuota 300 euroa. Lisääntyy työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs äänestitte.
Koulutus tuhottu, rajat auki, työmarkkinat kaaoksessa, firmoja kaatuu kuin dominopalikoita, velkaa enemmän kuin edellinen hallitus. Säästöjä ei saatu, mutta köyhää päästiin ideologisesti kurittamaan.
Kyllä oikeisto osaa.
Eikö raja oo nyt kiinni vai häh? Tarkoitatko EU-rajaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei leikkaa palkkaa. Palkanmaksaja maksaa työntekijälle edelleen sen 300 euroa. Häntä nyt ei liiemmin kiinnosta, eikä se edes hänelle kuulukaan, mitä tukia, ja kuinka paljon, työntekijä saa.
Päinvastoin. Palkanmaksajaa alkaa kovasti kiinnostamaan, mitä tukia ja kuinka paljon työntekijä saa, sillä työnantaja rupeaa nyt menettämään näitä työntekijöitään. Työnantajaa rupeaa kiinnostamaan asia pian jopa niin paljon, että se viestittää hallitukselle, että suojaosan poisto on vaikuttanut heidän työn saatavuuteen. Suojaosan poisto on vastoin työnantajan, pienten ja keskisuurten yritysten etuja. Että sellaista hallitus on tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta tämä aiheuttaa uuden loukun. Tein itse kauan osa-aikatyötä ja tunnustan, että siinä pystyy keplottelemaan parhaimmillaan päivärahan sellaiseksi, että soviteltu plus päiväraha on lähellä kokopäivätyön palkkaa, etenkin, jos aiemmin ollut hyväpalkkaisella alalla. MUTTA. Tämä aiheuttaa sen, ettei kukaan uskalla ottaa vastaan yhtä, kahta vuoroa. Esimerkiksi mara-alalla joutuu sijainen hankkimaan itse työvaatteet. Lisäksi tämä suojaosan poisto aiheuttaa sen, että soviteltu päiväraha menee manuaaliseen käsittelyyn, joka saattaa hidastaa päivärahan saantia jopa viikoilla. Olen huolissani siitä, että tämä vain lisää toimeentulotuen hakemista, ei työntekoa.
Ja olen itse ihan kokopäivätyössä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei leikkaa palkkaa. Palkanmaksaja maksaa työntekijälle edelleen sen 300
Varmaan näin. Nyt käy vaan niin, että tuo palkanmaksaja ei enää saa työntekijää jolle maksaa tuota 300 euroa. Lisääntyy työvoimapula.
Tässä taisi tarkoituksena ollakin kokoaikaisen työllisyyden lisääminen. Luulisi että se työnantajakin alkaa miettimään että ottaisko parin osa-aikaisen tilalle sitten sen kokoaikaisen, jos ei muuta enää ole tarjolla. Henkilökohtaisesti en kylläkään tuon toteutumiseen usko.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Palkanmaksajaa alkaa kovasti kiinnostamaan, mitä tukia ja kuinka paljon työntekijä saa, sillä työnantaja rupeaa nyt menettämään näitä työntekijöitään. Työnantajaa rupeaa kiinnostamaan asia pian jopa niin paljon, että se viestittää hallitukselle, että suojaosan poisto on vaikuttanut heidän työn saatavuuteen. Suojaosan poisto on vastoin työnantajan, pienten ja keskisuurten yritysten etuja. Että sellaista hallitus on tehnyt.
Naulan kantaan. Työnantajan tilanne rupeaa natisemaan liitoksistaan, jos ei enää saa näitä työntekijöitä tekemään pienempää lisätyötä. Se on periaatekysymys kyllä myös työnantajalle, jos hänelle potentiaalisen lisätyöntekijän ei suojaosan poiston vuoksi kannata tehdä kyseistä lisätyötä.
Tältä kantilta on outoa miten oikeisto ja Kokoomus tällaisen poiston teki. Työnantajan aseman huonontaminen ja hänen kilpailukykynsä riskeeraaminen tätä kautta (työvoiman saatavuus) on hallituksen ideologistakin orientaatiota vastaan. Tyhmiäkö ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs äänestitte.
Koulutus tuhottu, rajat auki, työmarkkinat kaaoksessa, firmoja kaatuu kuin dominopalikoita, velkaa enemmän kuin edellinen hallitus. Säästöjä ei saatu, mutta köyhää päästiin ideologisesti kurittamaan.
Kyllä oikeisto osaa.
Kyllä vihervassarit osaa, nimittäin suoltaa pelkkää sontaa. Ota pää persiistä ja katso ympärillesi. Onko Suomi erillinen saari missä ei tunnu eikä näy maailmanpoliittinen tilanne taikka globaali lama? Ei ole. Paitsi vihervasemmistolaisessa paskaretoriikassa millä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa.
Olette kuvottavia.
300€ suojaosa poistuu 01.04.2024, olisi kiva tietää paljonko tässä valtion menoja säästetään tällä suojaoasan poistolla?
Vierailija kirjoitti:
300€ suojaosa poistuu 01.04.2024, olisi kiva tietää paljonko tässä valtion menoja säästetään tällä suojaoasan poistolla?
Eiköhän se myönnettykin jossain haastattelussa ettei niinkään ole säästötoimi vaan työllisyystoimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkan PITÄÄ olla sellainen, että sillä voi elättää itsensä. Se on lähtökohta.
Sitä paitsi tämä järjestelmä on rakennettu niin, että jos tulisi täystyöllisyys, niin sitten tulisi suurinflaatio.
Kokoaikatyöllä elättää kyllä itsensä ilman tukia.Omma vika jos ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Tämän lisäksi työpätkän päättyessä saatu lomakorvaus lykkää päivärahan maksun alkua, joten todellisuudessa palkan kokonaisveroaste on paljon isompi, kuin 50%. "Motivoi" ja "kannustaa".
Tässä ei ole mitään uutta,sama systeemi on ollut joskus ennenkin.
Eli kaikki muutkin tuet plus palkankorotukset jäihin, koska aina on niitä, joita juuri tietyt asiat ei kosketa.