Proteiinipitoiset ostoksesi ruuanlaittoon vegaanille?
Vinkkejä ja suosituksia?
Olen ostanut kuivattuja linssejä, erivärisiä papuja suolaliemessä tai tomaatissa, maustamatonta tofua, kuivaa soijarouhetta ja maustettua härkistä. Mitä jää puuttumaan? Ovatko viljatuotteet tärkeitä proteiininkin kannalta ? Ostan kyllä täysjyväviljatuotteita.
Voiko saada proteiineja liian yksipuolisesti, vaikka saisi muuten tarpeeksi? Lapsi kyseessä.
Kommentit (19)
Kiitos vastauksesta! Yksipuolisella mietin, että jääkö jotain uupumaan, jos lapselle maistuu hyvin vain osa noista. Lapsi tahtoo syödä paljon leipää. Esim. ruisleivässämme on proteiinia 8,9g/100g.
ap
Mites ihan vaikka niitä kasviksia?
On tärkeää että ruuassa on ainakin palkokasveja, niillä saadaan tarvittava aminohappokoostumus täyteen. Mutta niinhän tuossa onkin, ja täysjyvä täydentää palkokasveja oivallisesti. Siemeniä ja pähkinöitä kannattaa myös käyttää, niistä saa proteiinin lisäksi myäs hyvää rasvaa.
Jos käytät tomaattipohjaan tehtyjä papusäilykkeitä, tsekkaa sokerin määrä, sitä saattaa olla tarpeettoman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mites ihan vaikka niitä kasviksia?
Kasviksia voi syödä niin paljpn kuin sielu sietää ihan samalla tavalla kuin sekasyöjäkin. Mtta jos ravinnossa ei ole mitään eläinperäistä, on tärkeeää tietää, mistä saa kaikki tarvittavat aminohapot. Palkokasvien ja täysjyväviljan yhdistelmä takaa riittävän proteiininsaannin.
Eriset siemenet ovat myös hyviä proteiinin lähteitä.
Ja siemennäkkäri suurta herkkua . Hortanäkkäri on mun lemppariohje.
Vierailija kirjoitti:
Ja annat lapsesi olla vegaani?
Sinä et selvästikään tiedä aiheesta mitään, joten sinun on tähän ketjuun aivan turha kommentoida.
Kysyn proteiinista, koska kasviksia lapsi saa nyt aivan hillittömän paljon ja monipuolisesti. Saa siis hiilihydraatteja, kuitua ja hyviä rasvoja tarpeeksi. Ruuanlaittoni onkin nykyisin yhtä pilkkomista.
Juu, en ala kiistelemään ruuasta murrosikäisen kanssa, kun hän tahtoo olla vegaani. Olen itsekin alkanut syödä useammin vegaaniruokia. Monet reseptini ovat vielä kehittelyvaiheessa. Kokkasin ennen sekaruokaa. Lapsi laittaa ruokaa myös itse.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kysyn proteiinista, koska kasviksia lapsi saa nyt aivan hillittömän paljon ja monipuolisesti. Saa siis hiilihydraatteja, kuitua ja hyviä rasvoja tarpeeksi. Ruuanlaittoni onkin nykyisin yhtä pilkkomista.
Juu, en ala kiistelemään ruuasta murrosikäisen kanssa, kun hän tahtoo olla vegaani. Olen itsekin alkanut syödä useammin vegaaniruokia. Monet reseptini ovat vielä kehittelyvaiheessa. Kokkasin ennen sekaruokaa. Lapsi laittaa ruokaa myös itse.
ap
Suosittelen etsimään tietoa esim. Vegaaniliiton sivuilta. Kirjallisuuttakin aiheesta löytyy pilvin pimein. Omasta viiden vuoden kokemuksesta sanoisin, että vegaanisen ruokavalion noudattaminen ei ole lainkaan vaikeaa, kunhan opiskelee perusperiaatteet ja osaa toimia keittiössä. Terveellistä joulua sinulle ja lapsellesi!
Nyhtökaura on helppo puolivalmiste.
Härkäpapurouhetta voi ostaa kuivana soijarouheen tapaan.
Kvinoa tulee myös mieleen, esim. pastan tai riisin sijaan. Itse en ole kokeillut.
Kannattaa tutustua Vegaaniliiton sivuilla lapsen vegaaniruokavalion muodostamiseen. Kaikkien suomalaisten tapaan ainakin d-vitamiini on otettava purkista (ja täydennetyistä tuotteista, esim. ei-luomusta kauramaidosta), lisäksi vegaaneille ainakin b12 ja jodi myös purkista (joskus nämä saa samasta monivitamiinipurkista).
Facebookissa myös keskusteluryhmiä vegaaneille, sieltä saa tietoa ja reseptivinkkejä.
Cocochilillä hyviä ja helppoja reseptiohjeita. https://chocochili.net/
Pähkinät ja siemenet. Niistä saa myös hyviä rasvahappoja. Erityisesti saksanpähkinöitä ja chian siemeniä.
Palkokasvit. Tofu, tempeh, härkis, seitan.
Falafel ja muut pyörykät ja pihvit.
Vegenakit, makkarat ja jauhelihat.
Ruisleipä, kaurapuuro, täysjyvätuotteet esim. kaurapasta, kauramurot yms.
Pinaatti, parsakaali yms proteenipitoiset kasvikset.
Ravintohiivahaleet, hummus, proteiinijauhe (esim. risiproteiini tai super vege) smoothieen jne täydentävät tuotteet.
Soijamaito,soijajogurtti yms. Mutta ei aina vain soijaa eri muodoissa, vaan myös manteli- ja riisimaitoa, kaurajogurttia,
Vegaaniset proteiinipatukat herkkuna.
Härkäpapugranola
Kvinoa
Jatkoa edelliseen viestiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Yksipuolisella mietin, että jääkö jotain uupumaan, jos lapselle maistuu hyvin vain osa noista. Lapsi tahtoo syödä paljon leipää. Esim. ruisleivässämme on proteiinia 8,9g/100g.
ap
Leivän päälle voi laittaa soijaleikkelettä tai viipaloitua (savu)tofua.
Tasan tarkkaan jos ituhippi on tulossa kylään niin tuo itse eväänsä jos ei oikea ruoka maistu.
Minun lempparit perus ruoanlaitossa linssien ja papujen lisäksi ovat tofu, kvinoa, soijasuikaleet sekä Hernis. Ja täytyy aina muistaa, että kasviksissakin on proteiinia.
Hernis on sellaisenaan mauton, mutta helppo valmistaa ja lisätä patoihin, keittoihin tai kastikkeisiin. Myydään vihreässä pussissa, ja omasta mielestäni hinta-laatu - suhde on ihan ok. Käytän sitä esim. curryssä, koska kun kuivat isot rouhepalat saavat nestettä, niistä tulee suutuntumaltaan suht sitkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Tasan tarkkaan jos ituhippi on tulossa kylään niin tuo itse eväänsä jos ei oikea ruoka maistu.
Ja tämä liittyi keskusteluun miten?
Proteiinin lisäksi kannattaa katsoa, että ruokavaliossa on riittävästi tummanvihreitä kasviksia ja vaikka kaalia, niistä saa rautaa. Sienet ovat mukavaa vaihtelua, vaikkeivät nyt varsinaisesti mitenkään ylenpalttisesti proteiinia sisälläkään - kaikki eivät tietenkään pidä sienen rakenteesta (samaa sanotaan munakoisosta), ja sitten on trehaloosi-intolerantikot ja sieniallergikot. Mutta jos sienet käy.
Palkokasvien lisäksi tosiaan erilaisia pähkinöitä ja siemeniä. Lisäksi kannattaa muistaa idättäminen! Pienet pavut (mung-pavut) voi syödä ilman kuumentamista, suuret pavut (voipapu) pitää idätettynäkin kuumentaa. Linssit itää myös helposti. Samoin auringonkukka, herne jne ovat hyviä. Kannattaa kokeilla, mikä on oman maun mukaista. Itse en esimerkiksi pidä hampuniduista. Idättäminen on oikeasti helppoa eikä vaadi erikoisvälineitä. Iso lasipurkki, puhdasta vettä, harso/siiviläkangas siihen purkin suulle ja iso kumilenkki, jolla se kangas pysyy paikoillaan. Leivän päälle, salaatteihin, sinällään ja ruuanlaittoon.
No missä palkokasvissa muussa kuin soijassa on kaiken kattavat proteiinit? Jos yksikin proteiini unohtuu niin olet näänytämässä elimistöäsi. Ensin lähtee kyky ajatella.
Ihan hyvä pohja noista tulee. Kasviproteiini imeytyy hieman heikommin kun eläinproteiini, mutta noin muuten mitä tarkoitat "liian yksipuolisella proteiininsaannilla"? Makrotasolle mennessä noiden erot ovat niin pieniä, että lähinnä merkkaa se onko lähde eläin- vs. kasviproteiini.
Jos nyt mietit keskimäärin perus sekasyöjää, niin eipä noillakaan kovin kummoinen valikoima erilaisia proteiininlähteitö ravinnossa ole. Aika pitkälti se on eri muodossa valmistettua sikanautajauhelihaa ja jotain kanasuikaleita, joskus ja jouluna kalaa tai nautaa.