Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko 17-vuotias voi ajella autolla "turhaan"

Vierailija
19.12.2023 |

Tyttömme sai ajokortin 17-vuotiaana ja myös oman auton. Sovimme että viikolla ei ajele "turhaa" ajoa eli voi käydä koulussa ja harrastuksessa mutta ei muuta (ajokilometrejä päivässä noin 50 km) ja viikonloppuna sitten voi ajella kavereiden kanssa vapaasti. Kuitenkin tästä asiasta saa jokapäivä käydä vääntöä eli kilometrejä autoon kertynyt joka päivä 130-180 km enimmäkseen turhaa huviajelua. Tyttö sanoo että kyllä muutkin ajelee. Niin, ajeleeko? Löytyykö täältä vanhempia joilla sama tilanne ja paljonko nuorenne ajelevat autolla päivässä? Kuitenkin me rahoitamme auton ja bensat ja toki myös määrittelemme säännöt mutta mielenkiinnosta kuulisin miten muilla. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakoot hupiajelunsa bensat itse, kompromissi. Ja toki otatte selvää millaista se hupiajelu on, kaahailusta lähtee autonkäyttölupa välittömästi. 

Vierailija
22/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko edes varmaa että tyttö itse ajaa kaikki ajot? Kun mun veli sai kortin ja bensaa alkoi kulua tolkuttomasti, selvisikin että sillä autolla ajoi miltei koko kaveripiiri. Veli yritti "ostaa" kavereita tuolla keinolla. Auto saattoi olla jopa koko päivän lainassa kun veli itse istui koulussa. Siitä se juttu sitten selvisikin kun täysi tankki oli kummallisesti tyhjentynyt koulupäivän aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi tili pankkiin ja tytölle siihen kortti. Tilille kuun alussa bensarahaa kuukauden tarpeellisten ajojen verran. Jos rahat loppuu jo ekan viikon jälkeen, niin auto seisomaan loppukuuksi. Tai sitten oppii pyytämään kavereilta bensarahaa. Ei ole teidän asianne maksaa koko kaveripiirin huviajeluita. 17 vuotiaana pitää oppia rahan järkevää käyttöä  ennen kuin saa pikavippejä, joiden kanssa sitten sörssii tulevaisuutensa. 

Vierailija
24/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä pikkukylällä tosiaan "kaikki" ajeli hupiajelua, kun ajokortit sai. Muuta tekemistä oli pikkukylässä vähän, ja ajokokemus karttui ajamalla. Saman koulumatkan edestakaisin ajaminen ei opeta yhtä hyvin kuin monipuolisempi ympäriinsä ajelu. Mutta joku raja tietenkin oli siinä, minkä verran vanhemmat suostui maksamaan polttoainetta. Itse olin sillä lailla kiltti etten todellakaan ajanut mitenkään holtittomasti koskaan. 

Vierailija
25/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa varmaan jotain kuukausirahaa? Kustantaa niistä polttoaineet ajeluihinsa tai kerää kolehdin kaveripiirissä. Vanhemmat maksaa vain ne tarpeelliset. 

Vierailija
26/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä tuossa on rahankäyttöongelmakin. Piffaako kavereille jatkuvasti ilmaisia kyytejä, ei pyydä bensarahaa? Tuosta voisi keskustella.

Itse 18-vuotiaana kuskasin kahta kaveriani mukanani kouluun mutta sain heiltä (no käytännössä heidän vanhemmiltaan) säännöllisesti bensarahaa. Tuo oli win-win.

Vierailija
27/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itsekkin tuli ajeltua todella paljon turhaa hupiajelua äitini autolla kun kortin sain, mutta kyllä silloinkin bensat itse maksoin,se rajoitti ajelua jonkin verran.

Vierailija
28/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä pikkukylällä tosiaan "kaikki" ajeli hupiajelua, kun ajokortit sai. Muuta tekemistä oli pikkukylässä vähän, ja ajokokemus karttui ajamalla. Saman koulumatkan edestakaisin ajaminen ei opeta yhtä hyvin kuin monipuolisempi ympäriinsä ajelu. Mutta joku raja tietenkin oli siinä, minkä verran vanhemmat suostui maksamaan polttoainetta. Itse olin sillä lailla kiltti etten todellakaan ajanut mitenkään holtittomasti koskaan. 

Kamalalta kuulostaa tuollainen elämäntapa, ettei ole muuta tekemistä kuin autolla ajelu.

Itse en tunne ketään lasten abitoveria, jolla olisi auto tai edes ajokorttia. Kaupungissa on niin paljon tekemistä, ettei tarvitse kuluttaa aikaansa ajelemalla ympäriinsä. Tutkimuksetkin juuri kertoivat, kuinka paljon parempi kunto pääkaupunkilaisnuorilla on esim kainuulaisiin ja pohjalaisiin verrattuna.

Vierailija
29/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te budjaatte jossain skutsissa eikä friidu pääse riiulle muulla kuin bilikalla niin antakaa ajaa.

Vierailija
30/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että ajelee paljon kun on kortti saatu,harjoittelua tarvitaan.

Vierailija
31/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajoja tulee liikaa, niin pistätte avaimet jemmaan vähäksi aikaa. Kyllä se oppii.

Vierailija
32/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölle kännykkään seuranta päälle. Sitten vertaa mittarilukemia ja GPSn lukemia + reittejä. Eiköhän ylimääräiset ajot lopu.

Vierailija
33/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikait tuo mikään ihme ole jos te maksatte kiltisti kaiken. Anna 50 euroa bensarahaa ja kerro mihin asti sen pitää riittää. Esim. 1 vko. Jos haluaa enemmän käyttää niin maksaa itse. Olen sitä mieltä, että jos on niin aikuinen, että voi ajaa autoa niin pitää ottaa myös vastuuta siitä miten paljon turhista ajeluista tulee kuluja. Myös auton huollot ja vakuutuksien kilpailutukset voi jo tehdä itse vaikka te ne maksaisittekin. Se on hyvä opetella ajamisen ohella kaikki autoon liittyvät muut toimenpiteet ja  vastuut.

Vierailija
34/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin ajaa niin paljon, kuin vaan haluaa. Parasta on kerryttää rutkasti kokemusta varsinkin alkuun. Siinä oppii parhaiten, tulee rutiini ajamiseen, tulee niitä kinkkisiäkin tilanteita ja niistä oppii selviämään panikoimatta.

Pahinta on tehdä niin, että ajetaan se kortti ja sitten "ajetaan vain harvoin kun on oikea tarve" ja siihen ajamiseen ei koskaan tulekaan mitään rutiinia ja esim. keskusta-ajaminen alkaa jännittämään. Parille kaverille kävi niin ja toinen ei sitten koskaan voinutkaan ajaa keskustaan ollenkaan, kun se oli pelottavaa... Ei aja vieläkään, 20 vuoden jälkeen. 

Nämä oli varmasti tarpeelliset ohjeet Ap:lle, joka kirjoitti "tarpeellistakin" ajoa tulevan 50 km/päivä. Kyllä siinä on ihan tarpeeksi harjoitusta jos tunnin joka arkipäivä istuu auton ratissa.

Vierailija
35/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalalta kuulostaa tuollainen elämäntapa, ettei ole muuta tekemistä kuin autolla ajelu.

Itse en tunne ketään lasten abitoveria, jolla olisi auto tai edes ajokorttia. Kaupungissa on niin paljon tekemistä, ettei tarvitse kuluttaa aikaansa ajelemalla ympäriinsä. Tutkimuksetkin juuri kertoivat, kuinka paljon parempi kunto pääkaupunkilaisnuorilla on esim kainuulaisiin ja pohjalaisiin verrattuna.

Joo, kyllä nuorison ajanviettotavoissa ja -mahdollisuuksissa on isot erot maalla ja kaupungissa. Mutta kyllä kaupunkilaisnuorissakin niitä rällääjiä on, muistan kun asuin joskus Tampereen keskustassa paikassa jossa oli suosittu ajelureitti ikkunan alla, kyllä sai korvatulpat korvissa nukkua kun se ralli jatkui läpi yön. 

Itsellä tuo oli vaan semmoinen vaihe siinä abivuonna, uutuudenviehätystä jne. Enää ei huvita ajella ylimääräistä kun saa töitten takia ajaa ihan riittämiin. Onneksi tosiaan sen ajokortin sain, se on ollut työnsaannin kannalta tosi tärkeä. Vaikka olen koko aikuisikäni asunut isoissa kaupungeissa. 

Vierailija
36/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon. Ei siinä ole rajoittamassa kuin vuorokauden tunnit pörrääämistä ja tietenkin vanhempien lompakko että paljonko bentsiiniä on vara tankkiin ostaa.

Nykyiset sähköautot taitaa pakottaa virkeimmänkin pörrääjän säännöllisesti pakkotauolle kun autosta loppuu virta nopeammin mitä kuskista ja sitä virtaa ei voi vaan lorotella tankkiin.

Vierailija
37/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tankatkoon autonsa itse, annatte käyttöön rahaa sopivaksi katsomanne summan kuussa ja saa valita itse mihin sen haluaa käyttää, autolla ajeluun vai johonkin muuhun. Tuon ikäisen pitäisi jo opetella talouden hallintaa muutenkin. Lisäksi antakaa lapsen ajaa mahdollisimman paljon yhteisillä menoilla ja käykää kaupungissakin ajamassa, että oppii.

Vierailija
38/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan alkuinnostusta? Näen sen niin, että alussa on hyväkin ajella, että tulee rutiini. Yleensä se turha ajelu vähenee, kun ajaminenkin alkaa tuntumaan työltä. Lisäksi tilannetta helpottaa, kun muutkin saa ajokortteja ja ei aina tarvi yhden ajella.

Meillä 17-vuotias kävi lukion ohessa "mäkkärissä" (vastaavassa) ja maksoi itse polttoaineensa. Ekana kuuna meni 600 Euroa polttoaineisiin eli koko palkka ja edellisen kuun säästötkin. Jostain syystä itsekin tajusi, että onko tässä järkeä, että hän raataa koulun jälkeen töissä ja kyydissä istuu maksamatta tyypit, jotka lepäilee mukavasti koulun jälkeen. Ei hän töihin mene sen takia, että saa kuskata kavereita. Tilanne helpotti, kun yhä useampi sai kortin, kyllästyi turhaan ajeluun ja alkoi myös laskea hintaa ajelulle. Nykyään ajelee enemmän tarpeeseen. On siis 19-vuotias ja asuu kotona edelleen, on kokopäivätöissä. Joskus kai vähän vaan ajelevat, mutta oikeasti polttoaineeseen menee kuussa murto-osa alkuajoista. Ei se ajelu enää tuossa iässä edusta mitään järkevää tekemistä ja rahalle on niin paljon muitakin kohteita. Kuten ripset, merkkivaatteet, matkat, baarit jne. Hah. 

Vierailija
39/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lehdistä lukenut, että nykynuoret ovat hirveän huolestuneita ilmastonmuutoksesta ja vaativat vanhemmiltaan toimenpiteitä. Ap:n perheessä ensimmäinen toimenpide olisi ottaa tytöltä auton avaimet pois. 

Vierailija
40/44 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin ajaa niin paljon, kuin vaan haluaa. Parasta on kerryttää rutkasti kokemusta varsinkin alkuun. Siinä oppii parhaiten, tulee rutiini ajamiseen, tulee niitä kinkkisiäkin tilanteita ja niistä oppii selviämään panikoimatta.

Pahinta on tehdä niin, että ajetaan se kortti ja sitten "ajetaan vain harvoin kun on oikea tarve" ja siihen ajamiseen ei koskaan tulekaan mitään rutiinia ja esim. keskusta-ajaminen alkaa jännittämään. Parille kaverille kävi niin ja toinen ei sitten koskaan voinutkaan ajaa keskustaan ollenkaan, kun se oli pelottavaa... Ei aja vieläkään, 20 vuoden jälkeen. 

Mulle kävi tämä manuaalisten autojen kanssa. Ajoin kortin sellaisella ihan ilman ongelmia ja sitten noin viikon päästä vanhempien manuaalinen hajosi ja ostivat automaatin. Nyt 10 vuotta myöhemmin mua pelottaa aivan hulluna ajaa työpaikan manuaalisella, jos joskus tarvii n

mikset ostanut itselle manuaalista