Paljonko 17-vuotias voi ajella autolla "turhaan"
Tyttömme sai ajokortin 17-vuotiaana ja myös oman auton. Sovimme että viikolla ei ajele "turhaa" ajoa eli voi käydä koulussa ja harrastuksessa mutta ei muuta (ajokilometrejä päivässä noin 50 km) ja viikonloppuna sitten voi ajella kavereiden kanssa vapaasti. Kuitenkin tästä asiasta saa jokapäivä käydä vääntöä eli kilometrejä autoon kertynyt joka päivä 130-180 km enimmäkseen turhaa huviajelua. Tyttö sanoo että kyllä muutkin ajelee. Niin, ajeleeko? Löytyykö täältä vanhempia joilla sama tilanne ja paljonko nuorenne ajelevat autolla päivässä? Kuitenkin me rahoitamme auton ja bensat ja toki myös määrittelemme säännöt mutta mielenkiinnosta kuulisin miten muilla.
Kommentit (44)
Mun tytär kulkee paljon kortillisen, auton omistavan kaverinsa kyydissä. Maksaa joka kerta Mobilepayllä osuutensa bensoista. Saattaa olla, että muutkin auton kulut on huomioitu maksussa. Auton omistaja laskee kyytiläisten osuuden, ja laittaa pyynnön. En tiedä, kumman aloitteesta maksua suoritetaan, mutta olen kehottanut lapsiani aina tarjoamaan bensarahaa kyydittäjilleen.
Jos kavereiden kyydissä ei pääsisi, joutuisin itse ajelemaan edestakaisin ja maksamaan kaiken.
Mun mielestä turha hupiajelu 0 km, ihan oikeesti nyt. Bensaan menee noilla kilometreillä satasia ja autokin tulee ajettua parissa vuodessa loppuun. Kuka tän lystin maksaa?
Käytte tankkaamassa auton kerran viikossa esim. lauantaisin. Kerrotte, että tankillisen pitää riittää koko viikon rientoihin. Jos tankki on tyhjä keskiviikkona, lapsi joko tankkaa omilla rahoillaan tai kävelee. Teette lapselle palveluksen, kun opetatte järkevää rahankäyttöä.
Kyllähän vähintään 5 tuntia pitää päivässä ajella autolla. Annahan lapsesi ajella ja elellä rauhassa. Se on pelkästään hyvä juttu . Pitää olla mielenkiinnon kohteita elämässä .