Milloin aloit herätä ilman syytä ja itsestään aikaisin?
Nuorempana nauratti, kun keski-ikäisillä "ei riittänyt unta".
Olen tarkoituksella rauhoittanut tämän viikon, jotta saisin nukkua. Koko syksyn olen herännyt ennen kuutta, vaikka olisin saanut nukkua pidempään.
No, eilen heräsin klo 04, tänään 06.
Olen 41-v.
Kommentit (25)
50+ ja nukun yleensä n. 5 h yössä. Hereillä siis viimeistään klo 5, joskus jo klo 3. Luen uutiset useammasta eri lehdestä, keittelen kaffet ja syön aamupalan, luen, teen hiljaisempia kotihommia tai aloittelen töitä. Ja ei, mikään ei auta. Olen lapsesta asti ollut sekä vähäuninen että aamuvirkku!
Heräilen kesällä jo klo 5 ja se on parhainta aikaa kun on kaikki hiljaista paitsi linnut livertävät puissa. Teen kotihommia ja juon kahvia, puutarhahommia myös. Talvella heräilen vasta klo 7 - 7.30 kun pimeetä ja kylmää ulkona. Olen ollut aina aamuvirkku ja puoliltaöin painun pehkuihin ja nukun hyvin. Työelämässä menin noin 22-22.30 nukkumaan. Mulle riittää kuusi tuntia ja tunnin päikkärit. Päikkäreitä ei nuorempana tarvinnut, se tuli vasta eläkkeellä ja hyvää tekkee.
Koko joululoman herännyt 6 aikaan, vaikka mihinkään ei tarvitse mennä.
Aah, oli ihana nukkua eilen kymmeneen ja tänään tähän yhdeksään. Suloinen olo. T. N44
Miksi hormonikorvaushoito ei sitten auta tilanteeseen?
Mulla alkoi aikaistunut unirytmi alle 5-kymppisenä, eikä hormonikorvaushoito muuta tilannetta mitenkään. Nukun 22-6, hyvällä tuurilla 7 saakka.
Ajattelen omalla kohdallani, että nuorena oli (mukamas) niin paljon kaikkea hauskempaa ja kiinnostavampaa, kuin mennä aikaisin nukkumaan. Nyt mikään ei vedä vertoja sille, että saa mennä ajoissa sänkyyn, välillä jo 21 aikaan, ja herätä aikaisin hiljaiseen aamuun.