Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin aloit herätä ilman syytä ja itsestään aikaisin?

Vierailija
19.12.2023 |

Nuorempana nauratti, kun keski-ikäisillä "ei riittänyt unta". 

Olen tarkoituksella rauhoittanut tämän viikon, jotta saisin nukkua. Koko syksyn olen herännyt ennen kuutta, vaikka olisin saanut nukkua pidempään. 

No, eilen heräsin klo 04, tänään 06. 

Olen 41-v.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisenä. Olen alkanut käydä kävelylenkeillä aamuisin kun mikään ei ole auki, kukaan ei ole hereillä ja mitään ei voi tehdä muiden kanssa kun kaikki nukkuvat. Herään nykyään luonnostaa klo 5-6 vaikka nuorena olin iltaihminen aamunukkuja. Tätä on tapahtunut muillekin ikätovereille. Ihmisen sisäinen kello siirtyy kun ihminen vanhenee. 

Estrogeenin puutteesta ja muista hormonihäiriöistä se johtuu, ei mistään sisäisistä kelloista. 

Miksi hormonikorvaushoito ei sitten auta tilanteeseen?

Mulla alkoi aikaistunut unirytmi alle 5-kymppisenä, eikä hormonikorvaushoito muuta tilannetta mitenkään. Nukun 22-6, hyvällä tuurilla 7 saakka.

Ajattelen omalla kohdallani, että nuorena oli (mukamas) niin paljon kaikkea hauskempaa ja kiinnostavampaa, kuin mennä aikaisin nukkumaan. Nyt mikään ei vedä vertoja sille, että saa mennä ajoissa sänkyyn, välillä jo 21 aikaan, ja herätä aikaisin hiljaiseen aamuun.

Vierailija
22/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50+ ja nukun yleensä n. 5 h yössä. Hereillä siis viimeistään klo 5, joskus jo klo 3. Luen uutiset useammasta eri lehdestä, keittelen kaffet ja syön aamupalan, luen, teen hiljaisempia kotihommia tai aloittelen töitä. Ja ei, mikään ei auta. Olen lapsesta asti ollut sekä vähäuninen että aamuvirkku!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräilen kesällä jo klo 5 ja se on parhainta aikaa kun on kaikki hiljaista paitsi linnut livertävät puissa. Teen kotihommia ja juon kahvia, puutarhahommia myös. Talvella heräilen vasta klo 7 - 7.30 kun pimeetä ja kylmää ulkona. Olen ollut aina aamuvirkku ja puoliltaöin painun pehkuihin ja nukun hyvin. Työelämässä menin noin 22-22.30 nukkumaan. Mulle riittää kuusi tuntia ja tunnin päikkärit. Päikkäreitä ei nuorempana tarvinnut, se tuli vasta eläkkeellä ja hyvää tekkee. 

Vierailija
24/25 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko joululoman herännyt 6 aikaan, vaikka mihinkään ei tarvitse mennä.

Vierailija
25/25 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, oli ihana nukkua eilen kymmeneen ja tänään tähän yhdeksään. Suloinen olo. T. N44