Voihan itku, naapurin lapsi valvottaa yöt!
Voiko tämmöisestä edes valittaa mihinkään? Muutettiin tosi rauhalliseen taloon. Paitsi että meidän seinän takana asuukin sitten erityislapsi tms. Viimekin yönä tämä lapsi herätti kiljumisella, kiukuttelulla, hyppimisellä pariin otteeseen. Ekan kerran alkaa riehua yhden kahden maissa ja sitten aamuyöstä uudestaan. Veikkaan että lapsi on iältään 7-9 vuotias. Joku häiriöhän tällä on ja vanhemmilla on tekemistä ja kestämistä mutta pitääkö meidän muidenkin jaksaa? Olen aivan loppu aamulla kun pitäisi jaksaa aloittaa työt. En ole huomannut että vanhemmat lähtisivät mihinkään töihin, ainakaan aamuisin. Nukkuvat todennäköisesti kun lapsikin lopulta nukkuu taikka on jossain erityiskoulussa. Voiko asialle tehdä mitään?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että lapsien äänet ei ole mikään peruste varoituksilla tai häädöille. Eli ap voi turvautua joko korvatulppiin tai muuttaa itse pois. Myös aika auttaa ja lapsi kasvaa.
Aika helvetin itsekästä ajattelua, ei tarvitse edes yrittää elää ihmisiksi koska lapsi.
Jos tuo huutaja on erityinen (kuten suurin osa jo taitaa olla) niin sehän metelöi loppu elämänsä, sitäkö pitäisi toisten vaan sietää?
Miksi kukaan teistä ei ehdottanut että lapsi eri huoneeseen ja vanhempien makkari naapurin seinän toiselle puolelle? Ai niin kun ei tarvitse koska maailma pyörii lapsiperheiden ehdoilla.
Olipa taas loppuun ajateltu kirjoitus. Kerrostalossa on naapureita usein joka puolella. Ei siinä paljon huoneen vaihtaminen auta. Paitsi ehkä tuota ap:ta, joka avauksen perusteella on melko itsekeskeinen yksilö kyllä. Lasten äänet kuuluu kerrostaloon ja jossakin niiden erityislastenkin pitää asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 15vuotiaan erityislapsen äiti,lapsella adhd autistisinpiirtein ja kehitysviivästymä. Henkisesti noin 9vuotiaan tasolla.Ja ääntä todellakin lähtee kun asiat ei mene mielensä mukaan! Säälin naapureita mutta mitään en tälle voi.
Ai että omakotitalo pitäisi ostaa?!! Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja elän kädestä suuhun,sossu maksoi silmälasini.Enpä usko että sossu maksaisi minulle omakotitaloa!
mitäs lapsen isä tekee?
Erityislasten isät tuppaa katoamaan kuviosta, eivätkä välttämättä edes tapaa enää lastaan.
Asiasta voisi tehdä lakialoitteen, että tällaiset miehet maksavat korotettua veroa ja elatusmaksua, jolla kompensoidaan se, ettei mies/ isä kanna mitään vastuuta lapsestaan.
En ole se, jolle vastasit, mutta tunnen aihealueen erittäin hyvin. Oma nyt jo aikuinen kehitysvammainen lapseni valvoi (valvoo yhä) 40-60% öistä. Mikään lääke ei ole auttanut, on kokeiltu jopa mirtazapin ja doxepin, tavallisista lääkkeistä puhumattakaan. Lapsena lääkärit eivät suostuneet kirjoittamaan melatoniinia vahvempaa. En ymmärrä miksi, koska jatkuva, vaikea unenpuute myös estää lapsen aivojen kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 15vuotiaan erityislapsen äiti,lapsella adhd autistisinpiirtein ja kehitysviivästymä. Henkisesti noin 9vuotiaan tasolla.Ja ääntä todellakin lähtee kun asiat ei mene mielensä mukaan! Säälin naapureita mutta mitään en tälle voi.
Ai että omakotitalo pitäisi ostaa?!! Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja elän kädestä suuhun,sossu maksoi silmälasini.Enpä usko että sossu maksaisi minulle omakotitaloa!
mitäs lapsen isä tekee?
Erityislasten isät tuppaa katoamaan kuviosta, eivätkä välttämättä edes tapaa enää lastaan.
Asiasta voisi tehdä lakialoitteen, että tällaiset miehet maksavat korotettua veroa ja elatusmaksua, jolla kompensoidaan se, ettei mies/ isä kanna mitään vastuuta lapsestaan.
En ole se, jol
Tai sitten seksiä saa harrastaa vain avioliitossa niin tietääpähän mitkä on sen seuraukset ja sitoudutaan parisuhteeseen.
Lapsen vanhemmat ovat aivan varmasti yrittäneet kaikkensa, että lapsi nukkuisi yöt ja olisi hiljaa yöt. Ihan jo siksi, että he eivät itsekään voi nukkua öisin kun lapsi ei ole hiljaa. Ei siinä mikään valitus isännöitsijälle tai heippalappu rappukäytävään muuta tilannetta. Ja lapsen itku ei ole häätöperuste. Ihan tavallisetkin lapset saattaa öisin herätä painajaisiin ja itkeä paniikissa suoraa huutoa pitkäänkin. Ei siinä mikään kasvatus auta, kun ei auta mikään syli ja rauhoittelukaan kun lapsi on puoliunessa paniikissa painajaisesta. Ikävä juttu. Eipä ole kyllä rahaa asua muualla kuin kerrostalossa monellakaan.
Kyllä ne öisin kiljuvat lapset kuuluu samaan älämölyyn mitä aiheuttavat öisin bileitä pitävät, koirien jatkuvat haukkumiset, pianonpimputtamiset, yölliset siivoukset, huutavat gamerit jne.
Valitettavasti on asunut kaikkia naapurissa.
"Lasten äänet kuuluu kerrostaloon ja jossakin niiden erityislastenkin pitää asua."
Ja naapureiden pitää vaan kestää huutoa ja metelöimistä pahimmassa tapauksessa useita vuosia vain koska "erityislapsi"? Tämä jos joku on itsekästä ajattelua. Kyllä se on sen metelöitsijän tehtävä hankkia sellainen asumismuoto jossa ei ole muille häiriöksi.
Vierailija kirjoitti:
"Lasten äänet kuuluu kerrostaloon ja jossakin niiden erityislastenkin pitää asua."
Ja naapureiden pitää vaan kestää huutoa ja metelöimistä pahimmassa tapauksessa useita vuosia vain koska "erityislapsi"? Tämä jos joku on itsekästä ajattelua. Kyllä se on sen metelöitsijän tehtävä hankkia sellainen asumismuoto jossa ei ole muille häiriöksi.
Kerros miten. Itse olen työkyvytön koska en saa nukuttua lapsen vuoksi öisin ja muutenkin matalapalkkaisella alalla. Meillä ei ole rahaa asua omakotitalossa. Rahat juuri ja juuri riittää tähän kerrostalokolmioon.
Ongelmaahan ei olisi, jos tehtäisiin kunnon äänieritykset. Mutta kun ei, niitä ei tietenkään voida tehdä "koska maksaa liikaa". Oon ollut samanlaisessa tilanteessa: naapurissa oli ilmeisesti koliikkivauva, joka huusi koko ajan. Päättelin, että vauvan makuuhuone oli ilmeisesti juuri mun seinän takana. Ymmärrän kyllä, että vanhemmilla oli varmasti rankkaa, mutta ei ollut helppoa minullakaan. Oikeasti, jos et saa nukuttua kunnolla niin siinä menee nopeasti huonoon kuntoon. Aamulla pitää kuitenkin lähteä töihin - tai entä, jos tulet yövuorosta kotiin, etkä saa nukuttua vuoron päätteeksi? Ihmettelen että kaikki täällä ehdottaa vaan että tuo pitäisi kestää ja sääliä vanhempia. Kyllähän niitä vanhempia voi sääliä, mutta en ymmärrä, miksi tuosta ei voisi mennä juttelemaan asiallisesti naapurin kanssa. Jos vanhemmat ovat itse niin väsyneitä, eivät pakosti edes tule ajatelleeksi, että melu häiritsee muita asukkaita. Ja tuo saattaa häiritä myös muita talon asukkaita.
Ihmiset voivat olla myös välinpitämättömiä, mutta en nyt vihjaa että se olisi tässä se syy. Asuin itse eläkeläispariskunnan naapurissa, ja he aloittivat päivänsä kuuntelemalla radiota kovaäänisesti klo 04 aamulla. Tekivät kaikki aamuaskareet ja mm. imuroivat klo 05 - lähes joka päivä. Kun menin puhumaan asiasta, tuli selväksi, etteivät he kokeneet tämän häiritsevän ketään. Okei, ei nyt ole saman mittakaavan asia, mutta joka tapauksessa kun ei ole äänieristystä, niin kaikenlaiset äänet voivat häiritä. Ja joka tapauksessa aikaisin aamulla jokaisella on oikeus saada nukkua. Tosi ikävä tapaus, toivottavasti tulee selvyyttä ja tilanne rauhoittuisi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaahan ei olisi, jos tehtäisiin kunnon äänieritykset. Mutta kun ei, niitä ei tietenkään voida tehdä "koska maksaa liikaa". Oon ollut samanlaisessa tilanteessa: naapurissa oli ilmeisesti koliikkivauva, joka huusi koko ajan. Päättelin, että vauvan makuuhuone oli ilmeisesti juuri mun seinän takana. Ymmärrän kyllä, että vanhemmilla oli varmasti rankkaa, mutta ei ollut helppoa minullakaan. Oikeasti, jos et saa nukuttua kunnolla niin siinä menee nopeasti huonoon kuntoon. Aamulla pitää kuitenkin lähteä töihin - tai entä, jos tulet yövuorosta kotiin, etkä saa nukuttua vuoron päätteeksi? Ihmettelen että kaikki täällä ehdottaa vaan että tuo pitäisi kestää ja sääliä vanhempia. Kyllähän niitä vanhempia voi sääliä, mutta en ymmärrä, miksi tuosta ei voisi mennä juttelemaan asiallisesti naapurin kanssa. Jos vanhemmat ovat itse niin väsyneitä, eivät pakosti edes tule ajatelleeksi, että melu häiritsee muita asukkaita. Ja tuo saattaa häiritä m
Joo mutta klo 4 tapahtuvan radionkuuntelun ja klo 5 tapahtuvan imuroinnin voi vain lopettaa, jos päättää lopettaa. Mutta millä lopetetaan vauvan koliikki-itku? Tai erityislapsen huutokohtaukset? Ainakaan minulla äitinä ei ole mitään keinoa niitä lopettaa, jos en ole niitä tähän mennessä kaikkia mahdollisia keinoja kokeilemalla saanut lopetettua.
Vierailija kirjoitti:
Ensin ystävällinen huomautus asiasta ja jos mitään ei tapahdu, niin samalla mitalla takaisin. Musiikki huutamaan kun lähdet töihin jne.
Oletko persusaastaääliö kun olet yhtä tyhmä kuin kaikki persut ovat?
Ei ole mitään tehtävissä, tai on muuta pois.
t. isännöitsijä n. 30 vuoden ajan
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin lapsi kuin koira mikä haukkuu se 15 vuotta putkeen.
Olen eri mieltä. Koiran haukunta ei ole häirinnyt mua vielä koskaan, mutta lapsen huuto herättää aina huolen siitä lapsesta.
Molempia on kuulunut naapurista vuosien varrella.
Käytän korvatulppia joka yö, muuten en voisi asua kerrostalossa.
Tahallinen häiriköinti on tietenkin väärin, mutta miten lapsi muka pitäisi hiljentää, sukka suuhun ja komeroon huutamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin ystävällinen huomautus asiasta ja jos mitään ei tapahdu, niin samalla mitalla takaisin. Musiikki huutamaan kun lähdet töihin jne.
Oletko persusaastaääliö kun olet yhtä tyhmä kuin kaikki persut ovat?
Musiikin soitto helpottaa oloa. Kuulokkeet korville ja suosikkeja soimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerros miten. Itse olen työkyvytön koska en saa nukuttua lapsen vuoksi öisin ja muutenkin matalapalkkaisella alalla. Meillä ei ole rahaa asua omakotitalossa. Rahat juuri ja juuri riittää tähän kerrostalokolmioon.
Sinun hommasi järjestää asiat niin ettei ne naapurit joudu kärsimään. Se miten asiat hoidat niin 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun hommasi järjestää asiat niin ettei ne naapurit joudu kärsimään. Se miten asiat hoidat niin 🤷
Itseasiassa ei ole. Jokaisella suomalaisella on oikeus asua siinä asumismuodossa johon on varaa. Tahallinen häiriköinti toki poislukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs lapsen isä tekee?
veikkaan että lähti lätkimään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule sanomaan tämä uudelleen sitten kun sinulla itselläsi on erityislapsi, joka huutaa yöt eikä rahaa hankkia omakotitaloa. Jatketaan keskustelua silloin.
Normaalit elämisen äänet pitää kestää joo, mutta vuosikausia tauotta jatkuva öinen älämölöhän ei sitä ole - lapsillakaan. Vauvat kestää, kun tietää että menee yleensä suhteellisen nopeasti ohi, mutta ei ole inhimillistä odottaa, että kaikissa naapuriasunnoissa menetetään yöunet loppuelämäksi yhden erityislapsen takia.
Tarvittaessa ratkaisuksi sitten vaikka laitoshoito. Ihmisillä on oikeus uneen, eikä yöhiljaisuus tunne erityislapsista johtuvia poikkeuksia.
Olen valtavan pahoillani erityislapsiperheiden vaikeuksista, ja kun omassa tuttavapiirissäkin useampi on, niin tiedän tilanteen kuormittavuuden. Ja sen, miten vähän vanhemmat voivat asiaan vaikuttaa. Siltikään se ei ole peruste viedä muiden yöunia. Jokin ratkaisu asiaan pitää löytyä.
Miehellä itseasiassa oli pyhimyksen kärsivällisyys koliikkivauvan kanssa. Ei vain kestänyt lapsen kasvattua sitä faktaa, ettei lapsensa ole normaali eikä tule koskaan olemaan.