Pikkukoululaisten vanhemmat, jotka eivät hommaa lapsilleen puhelinta, ärsyttää!
Ok, teillä on joku ideaali että ei älypuhelinta lapselle. Selvä, mutta miksi ei sitten puhelinkelloa tai puhelinta ilman äly-ominaisuuksia?
Oma kuopukseni on nyt toisella luokalla, ja hänellä on ollut isompien sisaruksien vanhoja puhelimia varmaan kolmevuotiaasta lähtien. Aina ruutuajan kanssa, myöhemmin FamilyLinkin kanssa. Aina olen tiennyt missä hän menee, kun koulun aloitti. Aina on voinut lapsi soittaa minulle jos on asiaa.
Nyt on trendinä selvästi, että ei puhelinta lapselle. Ja sitten on vanhempien wa-ryhmässä JOKA PÄIVÄ joku kyselemässä että missähän meidän lapsi menee kun ei ole tullut koulusta kotiin. Eikö olisi helpompaa, jos sillä lapsella olisi joku puhelin mukana, jos sillä on tapana mennä luvan kanssa tai ilman, kaverille koulun jälkeen? Ja sitten on nämä vanhemmat, jotka laittavat minulle/muille puhelimen omaavien lasten vanhemmille viestiä että voitko lähettää Jasminin kotiin kello 15:00, ja itsekään et siis ole kotona vaan töissä/jossain. Tai voitko sanoa Veetille sitä ja tätä.
Sano itse! Hommaa se luuri.
Kommentit (54)
Kyllä siinä vaiheessa, kun lapsi menee kouluun hän tarvitsee jonkinlaisen puhelimen, kun kotona ei kenelläkään ole enää lankapuhelinta.
Oli kyllä itsellä vapaa lapsuus ja nuoruus 80- ja 90-luvulla, ei ollut kukaan kyttäämässä missä meen. Mitenhän ne vanhemmat selvisi kun eivät tienneet? Toki mun vapaa-aika oli harrastusten takia aika aikataulutettua, mutta kuitenkin,
Samojen perheiden lapset on tunkemassa kylään, koska meillä on pleikka ja heillä ei. He eivät siis halua leikkiä lapseni kanssa, vain pelata. Ja samat lapset ei saa "tarpeeksi" herkkuja kotonaan, joten niitä kinutaan meillä joka kerta. Ja aina ovat sanomassa vastaan, kun kerron että peliaikaa ei nyt ole ja herkut ei ole heille.
Vierailija kirjoitti:
Samojen perheiden lapset on tunkemassa kylään, koska meillä on pleikka ja heillä ei. He eivät siis halua leikkiä lapseni kanssa, vain pelata. Ja samat lapset ei saa "tarpeeksi" herkkuja kotonaan, joten niitä kinutaan meillä joka kerta. Ja aina ovat sanomassa vastaan, kun kerron että peliaikaa ei nyt ole ja herkut ei ole heille.
Vela panettelee olemattomilla ongelmilla.
Mun kutosluokkalaiset tytön luokkakaverilla ei ole puhelinta. Tuossa iässä alkaa haitata jo kaverisuhteita se, että kaverit eivät voi ottaa tyttöön yhteyttä suoraan, vaan heidän pitäisi soittaa joko tytön äidille tai isälle, jos haluaa sopia kyläilystä tms. kaverin kanssa. Harva haluaa tehdä näin. Kyllähän mekin kavereiden kotipuhelimeen lapsena soitettiin, mutta on siinä vähän eri fiilis kuin siinä, että nimenomaisesti jonkun henkilökohtaiseen puhelimeen soitat kuin kodin yhteiseen (lanka)puhelimeen.
Hienoa lukea, ettei lapsista enää lehdä luurien orjia. Fiksuja jotkut vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa lukea, ettei lapsista enää lehdä luurien orjia. Fiksuja jotkut vanhemmat.
Joo ei tehdä, mutta tehdään sitten muista vanhemmista vastuullisia pitämään kirjaa siitä, missä se oma muksu luuhaa....
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä itsellä vapaa lapsuus ja nuoruus 80- ja 90-luvulla, ei ollut kukaan kyttäämässä missä meen. Mitenhän ne vanhemmat selvisi kun eivät tienneet? Toki mun vapaa-aika oli harrastusten takia aika aikataulutettua, mutta kuitenkin,
Sinä varmaan sitten osasit liikkua sääntöjen mukaan, tunsit kellon jne.... Meille ilmestyi kerran lapseni kanssa koulusta poika, joka ei tuntunut tajuavan oikein mitään. Hän ei osannut sanoa missä hän asuu, koska oli lähtenyt ihan vieraalle alueelle. Puhelinta ei tietenkään mukana. Eipä osattu hänelle muuta tehdä kuin viedä koululle, koska sieltä osasi mennä kotiinsa itse.
Älykello on ihan jees, mutta itse en henkilökohtaisesti kannata älypuhelimia pienille lapsille. Liian moni pienikoululainen katselee ja pelaa sellaisia juttuja, jotka eivät edes sovi lapsille. Vaikka just se oma lapsi ei katselisi sopimattomia asioita tai pelaisi niitä väkivaltaisia pelejä, niin aina löytyy se yksi kaveri, joka näyttää niitä juttuja omalta kännykällä. Tätä pitäisi oikeasti rajoittaa. Vaikka lapsellani ei ole omaa älypuhelinta, niin puheidensa perusteella hän on kuitenkin nähnyt tyyliin joltain kaverilta epämääräisiä juttuja ja jo pienenä tulee tuo halu tehdä jotain tiktok-videoita ja olla joku tubettaja, vaikka he eivät ymmärrä vielä yhtään mitään netin vaaroista yms. Tämä kehitys on oikeasti minusta huolestuttava ja altistaa tietämätöntä lasta erityisesti henkisille haitoille.
Tästä syystä en osallistu mihinkään WA-ryhmiin. Rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolloin olisi ollut matkapuhelimia saatavilla kaikille, niin vanhemmat olisivat takuulla ne hankkineet. Ihan kun siitä olisi jotain haittaa, että vanhemmat tietävät missä lapset liikkuu ja lapsi voi hädän tullen soittaa vanhemmilleen. Elätkö myös esim. ilman sähköä ja nykyaikaista lääketiedettä, kun ennenkin on pärjätty ihan hyvin?
Maailma kehittyy ja ihan hyvä niin. Lasten tapaturmaiset kuolematkin on vähentyneet murto-osaan menneiden vuosikymmenien lukemista. Miten tätäkin voi joku niin kiivaasti vastustaa?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä; oma lapsi soittaa koulumatkalta, että voiko "Nella" tulla meille? Ja sitten heti perään että voitko kysyä Nellan äidiltä, tai jos Nellan äiti on jo aamulla antanut luvan, niin Nellan äiti on pyytänyt että minä laitan viestin sitten kun Nella on meillä.
Siis ihan oikeasti, tämä voi olla jonkun mielestä pieni juttu, mutta minua ärsyttää. Ap
Meillä Nellan äiti antoi kännykkänumeroni suoraan Nellalle, joka soitteli/tekstailit minulle töihin, että voiko teidän MinttuJuliaEleonoora tulla leikkimään, no ei voinut kun oli vielä päivähoidossa. MinttuJuliaEleonooralla ei ollut eskarissa vielä omaa kännykkää, eikä hän siihen olisi kyllä kesken päivähoidon vastannutkaan.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Älykello on ihan jees, mutta itse en henkilökohtaisesti kannata älypuhelimia pienille lapsille. Liian moni pienikoululainen katselee ja pelaa sellaisia juttuja, jotka eivät edes sovi lapsille. Vaikka just se oma lapsi ei katselisi sopimattomia asioita tai pelaisi niitä väkivaltaisia pelejä, niin aina löytyy se yksi kaveri, joka näyttää niitä juttuja omalta kännykällä. Tätä pitäisi oikeasti rajoittaa. Vaikka lapsellani ei ole omaa älypuhelinta, niin puheidensa perusteella hän on kuitenkin nähnyt tyyliin joltain kaverilta epämääräisiä juttuja ja jo pienenä tulee tuo halu tehdä jotain tiktok-videoita ja olla joku tubettaja, vaikka he eivät ymmärrä vielä yhtään mitään netin vaaroista yms. Tämä kehitys on oikeasti minusta huolestuttava ja altistaa tietämätöntä lasta erityisesti henkisille haitoille.
Jos et tiennyt, niin on olemassa puhelimia, joilla ei pääse nettiin. Mikä estää sinua hankkimasta tällaista lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän näistäkin asioista on aiemmin selvitty ennen kun niitä hiton kännyköitä oli jokaisella..
Silloin soiteltiin kavereiden kotona olevaan lankapuhelimeen ja kysyttiin, että onko VilleGalle siellä, nyt pitäisi tulla kotiin. Sen jälkeen soiteltiin seuraavan kaverin kotiin jne. Tai karjuttiin ikkunasta, että VilleGalle syömään!!! Jossain lähistöllä ulkona saattoi kuullakin kutsun.
Ei se kännyköiden tulokaan niin auvoista ollut. "Valitsemaanne numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä", kun tietyissä paikoissa ei riittänyt kenttää, kuten meidän naapurissa. Tai sitten "en mä kuullut kännykän ääntä, se oli eteisessä takin taskussa".
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo älykellot ovat aivan huippujuttu. Lisäävät turvallisuutta ilman älypuhelimen haittoja. Ainoa järjellinen syy vastustaa sellaisen hankkimista pikkukoululaiselle on raha. Ehkä, hyvä ap, näissä tapauksissa on tästä kyse? Kehotan hienotunteisuuteen.
Älykello ei toimi yksinään ja niiden tietoturvaa ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oi niitä aikoja, kun vanhemmat teki töissä töitä eikä mikromanageroineet penikoitaan..
Vierailija kirjoitti:
Hiljennä se ryhmä, jos noin ottaa aivoon. Mitäpä se sinulle kuuluu miksei joku hanki lapselleen puhelinta tai älykelloa. Ja vastauksena myöhemmin esittämääsi kysymykseen, en ole törmännyt tällaiseen ongelmaan. Mutta vaikka meidän nurkilla muksuilla puhelimet olikin, niin ne unohtuivat koulun jälkeen äänettömälle tai kotiin. Kyllä se vanhempien WA-ryhmä säännöllisesti kilkatti, yleensä samojen muksujen perään, että onko joku nähnyt missä meidän muksu mahtaa olla, kun ei ole kotona näkynyt.
MUKSUMUKSUMUKSU. Pitäisikö teidän hankkia elämä, sen sijaan että kyselette niiden Muksujenne perään jossain vanhempien WATTU-ryhmässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuolloin olisi ollut matkapuhelimia saatavilla kaikille, niin vanhemmat olisivat takuulla ne hankkineet. Ihan kun siitä olisi jotain haittaa, että vanhemmat tietävät missä lapset liikkuu ja lapsi voi hädän tullen soittaa vanhemmilleen. Elätkö myös esim. ilman sähköä ja nykyaikaista lääketiedettä, kun ennenkin on pärjätty ihan hyvin?
Maailma kehittyy ja ihan hyvä niin. Lasten tapaturmaiset kuolematkin on vähentyneet murto-osaan menneiden vuosikymmenien lukemista. Miten tätäkin voi joku niin kiivaasti vastustaa?
Maailma kehittyy monesti huonompaankin suuntaan. Onko sekin ihan hyvä niin? Tapaturmaiset kuolemat ovat vähentyneet koska myös lasten määrä on vähentynyt. Sekin on ihan hyvä niin?
Kamalia tuollaiset kyttääjävanhemmat, jotka vahtivat koko ajan, missä lapsensa on menossa. Pentu ei saa käydä rauhassa vessassakaan. Kohta puhelimeen tulee kamerakin joka kuvaa äitille Nellajennikan vessapuuhia.
Tunnistan. Toinen hauska ilmiö on perheet jotka ilmoittavat ettei heillä ole autoa periaatteellisista syistä. Heidän lapsilleen sitten kysellään autokyytejä kaverisynttäreille ja treeneihin - kun jostain kumman syystä se joukkoliikenneideologia ei sitten toimikaan paras -ja ilmeisesti ilmastoystävällinen - auto on muiden auto
ja siis eri asia jos auto on kustannuskysymys mutta kun nimenomaan kerrotaan että ollaan niin hyviä ihmisiä ettei omisteta autoa tai lapsella ei ole puhelinta, jota kuitenkin sitten tarvitaan..!