Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä työeläkkeelle jääneitä? Paljonko teillä nousee eläke 1.1.2024?

Vierailija
18.12.2023 |

Minun bruttoeläke on 1.1. alkaen n. 1970 € ja saan korotuksen jälkeen käteen n. 87 €/kk enemmän. Pärjään ihan hyvin, uudehko 80 m2 rivarikolmioni on velaton, kaikki asumiseen liittyvät kulut n. 290 €/kk. Yksin elän. Turvana myös pieni perintö ja hiukan säästöjä, ja tietysti tämä omistamani osake, tän arvo n. 130 000 €, pikkukaupungissa asun. Työura yli 40 v, toimistosihteerin hommia kaupungilla. 

Mites teillä muilla?

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko noussut myös joku 60e. Nyt eläke 1500e yhteensä. Kyllähän tällä toimeen tulee, jos menot ei ole hurjat.

Vierailija
102/110 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 600€. 300 nousi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 e nousu 2600 e eläkkeestä olisi 11,5 % eli VALHE.

Vierailija
104/110 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritystukia maksetaan miljoonia samoille yrityksille vuodesta toiseen. Veroja ei maksa yhdistykset voittoa tuottamattomat muka Rahaa jaetaan hyvä veli järjestelmä toimii. Köyhiltä eläkeläisiltä viedään. Ne jotka ei voi edes mennä töihin ja näin lisätä tulojaan. 

Vierailija
105/110 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 e nousu 2600 e eläkkeestä olisi 11,5 % eli VALHE.

Ne matemaattiset taidot ovat hieman hukassa.

Eläke 2450 + korotus 5.7 % = 2600 euroa.

Vierailija
106/110 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeeni on 994 e/kk. Se jäi siksi niin pieneksi, kun olin koulun jälkeen töissä 24-vuotiaaksi ja sen jälkeen aloitin opinnot. Kun valmistuin n. 30-vuotiaana, tulin raskaaksi. Ensimmäisen lapsen jälkeen olin jonkun aikaa töissä, sitten sain toisen lapsen, sitten taas pätkätöissä, sitten kolmas lapsi. Hoidin jokaista lasta kotona siihen saakka,kun he olivat 3-vuotiaita. Nyt he ovat kaikki hyväpalkkaisessa töissä ja saavat varmaan paremman eläkkeen joskus tulevaisuudessa kuin minä. Olen siitä iloinen. 

Olin pätkätöissä eläkkeelle asti. Niitä palkkatuloja, mitä sain n. 16-24 -vuotiaana, ei laskettu eläkkeeseen mukaan. Jos olisi laskettu, eläkkeeni olisi tietenkin selvästi parempi. Näin oli ennen, onneksi ei enää.

Harmittaa, että hallitus nosti jopa apteekin omavastuun 70 euroon. Pienistä tuloista sekin on paljon. Onneksi on omistusasunto ja pienet asumismenot.

Vierailija
107/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän alle 1000 euron kuukausieläkkeellä elämä on melkoista kituuttamista ja stressiä siitä, tuleeko jotain ylimääräistä kulua. Jos vaikka hampaasta irtoaa paikasta pala, minun on lähdettävä yksityiselle hammaslääkärille ja sieltä ei alle 100 euron laskua tule. Ei millään kehtaa osamaksua pyytää. Tk-hammashoitolasta kehoitetaan vain ottamaan kipulääkettä ja ostamaan apteekista väliaikainen paikka, jotta jaksaa odotella ne päivät, kunnes voi sinne julkisen puolen hammashoitoon päästä.

Ja oliko niin, että valtiovarainministeriö oli suositellut eläkkeiden indeksikorotusten jäädyttämistä? En ole lukenut, aikooko hallitus toteuttaa sen. Sehän on varma, että kun muilla nettotulo paranee veroalen vuoksi, niin kauppiaat nostavat hintoja, myös yhdet suomen rikkaimmista, eli apteekkarit, ja silloin on pienituloiset vielä pahemmassa pulassa. Mutta sosiaalihuoltoon en mene, siellä varmaan vain vaadittaisiin, että minun pitää myydä asuntoni ja mitä siitä seuraisi. Muutto johonkin kalliiseen vuokra-asuntoon. Voi hyvänen aika, miten käsittämättömiä päätöksiä nykyhallitus tekee.

Eikö olisi hyvä olla hyvien eläkkeiden katto? Eikö esim. 4000 euroa/kk riittäisi, niin ei tarvitsisi säästää niin paljon köyhemmiltä. 

Käyttäkää päättäjät ja päättäjiksi pyrkivät ChatGPT:tä avuksi. Se antaa loistavia esimerkkejä siitä, miten Suomen ja suomalaisten asioita voi hoitaa niin, että kärsijöitä on vähemmän kuin nykyään, ja miten voi parantaa työllisyyttä, kansainvälistä kilpailukykyä, kaiken ikäisten suomalaisten terveydenhoitoa ym. ym. JA  please, älkää käyttäkö sitä ahneesti ja itsekkäästi itsenne ja omien etupiirienne hyväksi, vaan käyttäkää sitä kaikkien suomalaisten ja Suomen hyväksi, kiitos.

Moni pelkää, että jos jotkut äänestävät vielä uudestaan samat puolueet valtaan, niin jakautumineen huono- ja hyväosaisiin kiihtyy entisestään, mistä ei hyvä seuraa. Hirvittävää, miten Suomi ajetaan alas.

Vierailija
108/110 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeeni on 994 e/kk. Se jäi siksi niin pieneksi, kun olin koulun jälkeen töissä 24-vuotiaaksi ja sen jälkeen aloitin opinnot. Kun valmistuin n. 30-vuotiaana, tulin raskaaksi. Ensimmäisen lapsen jälkeen olin jonkun aikaa töissä, sitten sain toisen lapsen, sitten taas pätkätöissä, sitten kolmas lapsi. Hoidin jokaista lasta kotona siihen saakka,kun he olivat 3-vuotiaita. Nyt he ovat kaikki hyväpalkkaisessa töissä ja saavat varmaan paremman eläkkeen joskus tulevaisuudessa kuin minä. Olen siitä iloinen. 

Olin pätkätöissä eläkkeelle asti. Niitä palkkatuloja, mitä sain n. 16-24 -vuotiaana, ei laskettu eläkkeeseen mukaan. Jos olisi laskettu, eläkkeeni olisi tietenkin selvästi parempi. Näin oli ennen, onneksi ei enää.

Harmittaa, että hallitus nosti jopa apteekin omavastuun 70 euroon. Pienistä tuloista sekin on paljon. Onneksi on omistusasunto ja pienet asumismenot.

Niinpä. Pien eläkeläisistä pitäisi pitää erityisesti huolta. Nämä omavastuu summat on juuri pien eläkeläisiltä eniten pois. Toivottavasti seuraava hallitus tekee asialle jotain. Voi vaan toivoa että sdp/vasemmisto olisi.

Vierailija
109/110 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tulee jatkossakin olemaan pieneläkeläisiä, sillä hallituksemme eriarvoista kansaa. He haluavat, että mahdollisimman moni lähtee ammattiliitosta pois, jonka jälkeen alkaa työntekijöiden alistaminen. Siihen he pyrkivät mm. seuraavalla tavalla, eli ammattiliittoon kuulumattoman verotus kevenee liittoon kuuluvaa selvästi enemmän. Tuon tavan, mitä en tiennytkään, kertoi Iltalehti.

Vierailija
110/110 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä nettoeläke 1550e. Kyllähän tällä ihan hyvin tulee toimeen, kun ei menoja paljon ole. Jopa säästöön jää rahaa. Mutta joku 200e lisäboosti ei olisi pahoitteeksi ollenkaan.