Onko täällä työeläkkeelle jääneitä? Paljonko teillä nousee eläke 1.1.2024?
Minun bruttoeläke on 1.1. alkaen n. 1970 € ja saan korotuksen jälkeen käteen n. 87 €/kk enemmän. Pärjään ihan hyvin, uudehko 80 m2 rivarikolmioni on velaton, kaikki asumiseen liittyvät kulut n. 290 €/kk. Yksin elän. Turvana myös pieni perintö ja hiukan säästöjä, ja tietysti tämä omistamani osake, tän arvo n. 130 000 €, pikkukaupungissa asun. Työura yli 40 v, toimistosihteerin hommia kaupungilla.
Mites teillä muilla?
Kommentit (110)
Tällä palstalla paljon ihmisiä, joihin iskevät hallituksen leikkaukset ankaralla kädellä. Tästä syystä en itse olisi uskaltanut tällaista aloitusta tänne tehdä. Ihmisillä on tapana usein toista kadehtia, tietämättä kuitenkaan minkälainen tämän elämä ja haasteet siinä ovat.
Omalla kohdallani työeläke tulee nousemaan noin 30€. Työeläke tämän jälkeen 1028€, tämä tuli ns paskaduuneissa huonolla palkalla 28 vuotta ja sen jälkeen terveys antoi periksi ja työkyvyttömyyseläkkeelle. Noista paskaduuneista ihminen maksaa paljon - terveytensä. Tuon päälle tulee vähän kansaneläkettä. Kyllä ihminen tällä pärjää.
Onneksi kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Eli eläkeläiset on vastuussa pätkätyöläisten yhtiölainoista, joilta hallitus leikkaa.
Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Eli eläkeläiset on vastuussa pätkätyöläisten yhtiölainoista, joilta hallitus leikkaa.
Hallitus leikkaa asumistukea ja soviteltua päivärahaa ja ansiosidonnaista perheiltä.
Toivottavasti myös sijoittajilla on etenkin Helsingissä massia, kun vuokralaiset lähtevät.
Muuten nuo sijoitusasuntojen yhtiölainat ja vastikkeet jää muiden osakkaiden maksettaviksi.
Asuntokauppa on jäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.
Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia ja sitä leikataan.
En kyllä todellakaan tule hoitamaan ainuttakaan eläkeläistä koskaan.
Toivotaan, ettei sinuakaan hoideta, jätetään virumaan yksin. Oletpa katkera ja inhottava otus.
Yli satasen nousee netto.
Aika kivat nousut, ottaen huomioon vuoden takaisin korotuksen.
Kyllä tk-eläkkellä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.
Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia ja sitä leikataan.
En kyllä todellakaan tule hoitamaan ainuttakaan eläkeläistä koskaan.
Sulla on sellainen luonne, ettei hoitoala sovellu yhtään muutenkaan.
Mitä tekemistä sillä on saako joku eläkettä viisi miljoonaa ja sinä et yhtään ansiosidonnaista tai viisi euroa vähemmän? Sinun elämäsi ja valintasi siinä ovat sinun elämääsi ja valintojasi. Toisella on omansa. Tiedän kyllä, että olet se joka jaksaa näitä samoja linkkejä tänne työntää ehkä sen viisi miljoonaa kertaa.
Se nouseeko eläkeläisen eläke vastaamaan sitä samaa summaa, kuin tämän vuoden tammikuussa, ei ole sinulle lisää eikä sinulta pois. Voit lohduttautua sillä, että eläkeläisillä ei ole noussut 30 vuoteen eläkkeet näin paljoa ja tämäkin vastaa tämän vuoden tammikuun hintatasoa. Sisäistä mitä tarkoittaa inflaatio ja indeksi. Niin ja sanan inhimillisyys sisäistäminen olisi hyvä juttu myös.
On sulla vaikeeta elämässä.
Saan leskeneläkettä ja tämä nousee noin 65euroa kuukaudessa, siis käteen jää tuo 65 euroa enemmän.
Olen työssäkäyvä kansalainen, vanhuuseläkkeeseen on vielä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa asumistukea ja soviteltua päivärahaa ja ansiosidonnaista perheiltä.
Toivottavasti myös sijoittajilla on etenkin Helsingissä massia, kun vuokralaiset lähtevät.
Muuten nuo sijoitusasuntojen yhtiölainat ja vastikkeet jää muiden osakkaiden maksettaviksi.
Asuntokauppa on jäässä.
Helsingissä on kaikki rakentaminen myös jäässä. Väkiluku on ylittämässä 700 000 rajan jo kolmen vuoden päästä. Jossain niiden ihmisten täytyy asua. Ja koska uutta ei rakenneta, niin ei noiden vanhojen asuntojen arvo ole mitenkään valtavasti romahtamassa, koska kysyntää tulee olemaan enemmän kuin tarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateeksi käy, en edes pääse töihin, että saisin eläkettä tienattua.
Älä sure. Pitää olla todella iso palkka, jos haluaa saadaa hyvää työeläkettä.
Ei minulla koskaan kulut mitenkään iso palkka, mutta työvuosia yli 40 v.
ap
En kyllä pidä ap:n eläkettä minään hyvänä. Oma eläkkeenä, jos jään 65-vuotiaana eläkkeelle. On yli 3 tonnia. Se on jo ihan hyvä eläke. 10 työvuotta vielä edessä.
Tässä vaiheessa työelämää on takana 33 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla paljon ihmisiä, joihin iskevät hallituksen leikkaukset ankaralla kädellä. Tästä syystä en itse olisi uskaltanut tällaista aloitusta tänne tehdä. Ihmisillä on tapana usein toista kadehtia, tietämättä kuitenkaan minkälainen tämän elämä ja haasteet siinä ovat.
Omalla kohdallani työeläke tulee nousemaan noin 30€. Työeläke tämän jälkeen 1028€, tämä tuli ns paskaduuneissa huonolla palkalla 28 vuotta ja sen jälkeen terveys antoi periksi ja työkyvyttömyyseläkkeelle. Noista paskaduuneista ihminen maksaa paljon - terveytensä. Tuon päälle tulee vähän kansaneläkettä. Kyllä ihminen tällä pärjää.
Olen ap, sattumalta oli ehdolla tämä ketju. Jos joku kadehtii niin antaa kadehtia, ei vaikuta minun elämääni. Eikös sitä sanota, että kateus ansaitaan, säälin saa ilmaiseksi. Olen tehnyt työtä koko ikäni, ei se niin hauskaa aina ollut, mutta työtä tekemällä kasvatin lapset ja hiukan järkeilemällä sain tehdä sen isossa talossa omassa rauhassa. Lapset on koulutettu ja nyt elävät omaa hyvää elämäänsä perheineen lähellä ja meillä on hyvät väli. Olen oikein tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkeyhtiön korotusilmoituksessa oli että ennakkopidätyksen määrä saattaa nousta 1.2.2024 alkaen,jää nähtäväksi.
Vuoden 2024 verokortti on nähtävissä Omaverossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEn kyllä pidä ap:n eläkettä minään hyvänä. Oma eläkkeenä, jos jään 65-vuotiaana eläkkeelle. On yli 3 tonnia. Se on jo ihan hyvä eläke. 10 työvuotta vielä edessä.
Ei sinun tarvitsekaan pitää eläkettäni hyvänä. Minä itse olen tyytyväinen, se riittää. Velaton koti, rahaa ja sijoituksia, ei mitään velkaa ja pienet asumiskustannukset. Terveyttä ja lapsilla perheineen hyvä elämä. Olen erittäinen tyytyväinen tilanteeseen.
ap
No ei ne työeläkkeet olekaan nousset kymmeniin vuosiin kuin mikro-osan palkkojen noususta.
Tämänkin, kuin myös viime vuotinen korotus johtui vanhasta indeksisäännöstä, joka ei ruuan ym koko ajan halventuessa ole lauennut, ennen kuin nyt, kun inflaation takia hinnat lähtivät nousuun.
Nythän inflaatio alkaa laskea, niin jatkossa saa ehkä odotella kauan seuraavaa korotusta, ellei joku uusi katastrofi iske.
Itsellä nousee jotain vaille 60 euroa, mutta toisaalta, kun monet kulut nousevat, niin eiköhän niille menokohta löydy.
Tein töitä noin 41 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet nousevat 5,9%. Tyhmiä(sorry)?kyselet.
Anteeksi nyt mutta sinä olet tyhmä. Ja katkera ja pahansisuinen.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEn kyllä pidä ap:n eläkettä minään hyvänä. Oma eläkkeenä, jos jään 65-vuotiaana eläkkeelle. On yli 3 tonnia. Se on jo ihan hyvä eläke. 10 työvuotta vielä edessä.
Ei sinun tarvitsekaan pitää eläkettäni hyvänä. Minä itse olen tyytyväinen, se riittää. Velaton koti, rahaa ja sijoituksia, ei mitään velkaa ja pienet a
Hyvä ap, oikea asenne.
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla
140e/kk lissee rahhoo
- tk eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sun palkkasi on ollut vuosia n 7000e. Tiedätkö miten harva Suomessa tienaa edes puolet tuosta?
Eläkkeeni nousee vuodenvaihteessa 112 eurolla ja veroprosentti laskee yhden prosentin.
Käteen jää kuussa helmikuun alusta 1711 euroa.
Velaton talo, pienet kulut, aikuiset lapset, eli hyvin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen ostovoima laskee kuitenkin, joten ei kannata hurrata. Jos sinä olet jäänyt tk-eläkkeelle nuorena, niin inflaatio ja pienet korotukset syövät eläkkeesi niin että ysikymppisenä kuukausieläkkeelläsi ei saa edes maitopurkkia. Meillä vanhuuseläkkeelle jääneillä inflaatio ei reilussa 10 vuodessa ehdi tehdä niin paljoa hallaa.
Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
1500 brutto eläkkeellä se on noin 150 euroa eli sulla menee sitten enemmän maksua + muut palvelut päälle esim. pyykinpesupalvelu, kauppapalvelu, kodin siivous, turvapuhelin palvelu, lämminruokapalvelu.