Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko ottaa asiakkailta lahjoja vastaan?

Vierailija
17.12.2023 |

Tuli mieleen tuosta äskettäin uutisissa olleesta leikikoulu/open häälahja -casesta. Itse en ole viranhaltija, vaan kunnalla ihan tavallisessa työsuhteessa hoitajana. Asiakkaat (potilaat) tuo välillä joululahjoja, varsinkin jos ovat pitkäaikaisia asiakkaita. Meillä ei ole mitään ohjetta asiasta tullut, mutta saakohan noita lahjoja oikeasti ottaa vastaan? Jos viranhaltijakaan ei saa. Mutta on kyllä aika noloa ja loukkaavaakin sanoa asiakkaalle, joka tuo lahjan, että en voi ottaa tätä. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellesi henkilökohtaisesti et, yhteisesti kaikille kahvihuoneessa jaettavaksi saat (esim. makeiset, suklaa, leipomukset).

Vierailija
2/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellesi henkilökohtaisesti et, yhteisesti kaikille kahvihuoneessa jaettavaksi saat (esim. makeiset, suklaa, leipomukset).

Asiakkaat tuovat ne nimenomaan minulle, joskus sanovat samalla että hyvää joulua sinulle ja perheellesi (vaikka eivät tiedä olenko perheellinen). Mutta olisiko siis oikein ottaa lahja joka tapauksessa  vastaan mutta kiikuttaa se heti kahvihuoneeseen?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut mummoilta esim villasukkia. Nämä otan vastaan. Ajatuksella neuloneet eikä rahallista arvoa isosti. Osa muistisairaista tarjoaa vaikka mitä huonekaluista kodinkoneisiin. Näille sanon heti ei. 

Vierailija
4/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset saisi?

Vierailija
5/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan voit itse pitää saamasi pienet lahjat, kuten kukat, suklaat, koriste-esineet ja vastaavat. Älä usko joutavia höpöttäjiä.

Vierailija
6/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa tyyliin suklaarasian ottaa ihan itsellekin. Isommissa jutuissa tai esim. rahassa kysy esimieheltä. Meillä joskus asiaka halusi ostaa joulukukat kaikille, mutta ei itse päässyt kauppaan, niin tarjosi rahaa. Varmistettiin asia ja oli ihan ok. Haettiin itse kukat asiakkaan rahalla. 

Vierailija
7/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän potilaiden minulle antamat joululahjat, vaikka olen viranhaltija. Villasukat, suklaarasia, kahvimuki, viinipullo. Näitä ne lahjat useimmiten ovat. Mitään kallista en ottaisi vastaan kuitenkaan.

Vierailija
8/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat pitää ottaa ja sillä sipuli!

Jos verottaja on niin ahne, että haluaa Sinulle lisäveroa niin ota vastaan.

Suomi on verottajan ja U O:n luvattu kultakaivos

Vierailija
9/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa tyyliin suklaarasian ottaa ihan itsellekin. Isommissa jutuissa tai esim. rahassa kysy esimieheltä. Meillä joskus asiaka halusi ostaa joulukukat kaikille, mutta ei itse päässyt kauppaan, niin tarjosi rahaa. Varmistettiin asia ja oli ihan ok. Haettiin itse kukat asiakkaan rahalla. 

No rahaa ei tarvitse edes kysyä... Ei voi ottaa. 

Vierailija
10/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole kukaan perään kysellyt, vaikka joka joulu oppilaat antavat lahjoja. Tuo häälahjatapaus on ihan eri juttu. 

Vierailija
11/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa ei tietenkään voi ottaa itselle, mutta tässä oli puhe rahan antamisesta koko porukan tavaralahjaan

Eri

Vierailija
12/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa, kunhan lahjat ovat kohtuullisia eikä tyyliin uusi auto tms. Ja toki se on kiellettyä, että oppilaiden leirikoulurahat siirrettäisiin opettajan häälahjaksi. 

Vierailija
13/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa ei tietenkään voi ottaa itselle, mutta tässä oli puhe rahan antamisesta koko porukan tavaralahjaan

Eri

Lue tekstin alkuosa... isommissa jutuissa tai rahassa. 

Vierailija
14/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojani ja kampaajani saavat minulta joka vuosi joululahjan.

Mieleeni ei tulisi viedä lahjoja julkisen sektorin lääkärille, hoitajille tai laboratorion näytteenottajille. Enkä pidä itseäni siksi mitenkään tylynä ihmisenä.

Vierailija
15/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Kyllä minä sen luin. Siinä sanottiin, että raha porukan yhteiseen lahjaan oli OK esimieheltä varmistamisen jälkeen. Rahan ottaminen itselle olisi ollut niin selvästi sopimatonta, että sitä olisi ollut tyhmä edes kysyä esimieheltä.

Vierailija
16/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Niin? Mitä sä jankutat siitä?

Kyllä mä mietin, että onko ok noin, vaikka kyse oli alle 5e kukasta, mutta kun oli rahana itse haettavana. Kuten kirjoitin.

Kysyisin myös jos jotain isompaa lahjaa tarjottaisiin. Eli joo, isommissa jutuissa tai rahassa. 

Vierailija
17/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojani ja kampaajani saavat minulta joka vuosi joululahjan.

Mieleeni ei tulisi viedä lahjoja julkisen sektorin lääkärille, hoitajille tai laboratorion näytteenottajille. Enkä pidä itseäni siksi mitenkään tylynä ihmisenä.

Olen kotisairaanhoidossa. Asiakaskontaktit on hyvin erilaisia ja osa varsin pitkäaikaisia. Ymmärrän, että suhde on hyvin toisenlainen kuin vastaanotolla. Osalle ikäihmisistä olen viikottain odotettu vieras, jolle kerrotaan ilot ja surut. Saan kyllä joulukukkia ja kortteja. Jotenkin ymmärränkin sen.

Itse ei tulisi mieleenkään muistaa kampaajaa...

Vierailija
18/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa on selkeä sääntö, että asiakkaan rahaa ei voi käsitellä. Asiakkaalle ei voi käydä edes ruokakaupassa hänen omalla rahallaan. Kukan, villasukat tai suklaarasian voisin ottaa, en muuta. Näissäkin pitää olla tarkka, ettei kyseessä muistisairas. Äkkiä saa omaiset kimppuun jos mummu jakanut useita suklaarasioita.

Vierailija
19/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakas on potilas, niin hän välttämättä ei  ymmärrä lahjan arvoa, sairaudesta tai voinnista johtuen. 

Itse otan lahjoja vastaan vaan  potilaan lähiomaisilta, joiden arvo on muutan euron esim joku suklaarasia, mutta senkin laitan henkilökunnan yhteiseen köyttöön. Jotkut villasukat saatan pitää, jos potilas sitä toivoo ja on tietoinen lahjan arvosta, mutta silloinkin kerron siitä lähiomaisiile ja varmistan asian olevan ok. Ja ihan siksi, että säilytän oikeusturvani. 

Onhan näistä paljon käräjöity, kun hoitajat ovat vastaanottaneet lahjoja tai rahaa esim. muistisairaalta henkilöltä, joka ei ole edes oikeustoimikelpoinen ja vanhuksia käytetty hyväksi. 

Vierailija
20/32 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjat pitää ottaa ja sillä sipuli!

Jos verottaja on niin ahne, että haluaa Sinulle lisäveroa niin ota vastaan.

Suomi on verottajan ja U O:n luvattu kultakaivos

Eihän kysymys ole verottajasta, vaan potilaan varoista, jotka eivät välttämättä ole oikeustoimikelpoisia tai muuten rajoitteisia. 

Meillä mummi jakoi kotihoidolle arvokkaita koruja, tauluja, vaatteitaan jne. kunnes yksi hoitaja ilmoitti meille lähiomaisille ja osa koruista ja tavaroista oli kadonnut, eikä niitä saatu koskaan takaisin. Esimies kehotti tekemään rikosilmoituksen kadonneista tavaroista,. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme