Onko imetys ahdistava kokemus herkälle ihmiselle?
Näin viime yönä unen, että vauva imi rintaani (en ole kuitenkaan raskaana). Uni oli äärimmäisen ahdistava ja tukahduttava ja tuntui pahalta. Siis ihan se kokemus, että rintani oli paljaana ja vauva imi nänniä. Voiko olla niin, että imetys voi pahimmillaan laukaista ahdistuksen tunteita herkälle ihmiselle?
Kommentit (4)
Joidenkin ihmisten mielenterveys ei vain kestä sitä ja imetys aiheuttaa jopa vihan tunteita lasta kohtaan.
minä ainakin muistan esikoisen ajalta kun olen tällainen vähän häveliäs ihminen niin minusta oli aika kiusallista kun rinnat kaivettiin esiin ja vauva laitettiin siihen imemään " yleisön" (=mies ja kätilöt) edessä. Mutta kyllä se siitä nopeasti muuttui helpoksi ja luontevaksi tavaksi ruokkia lasta, kokemuksen myötä häveliäisyys väheni ja tulee helpommin imetettyä missä milloinkin, ei väliä kuka katselee.
eräs ystäväni lopetti imetyksen kun lapsi oli vasta 1 kk, koska hänestä se oli ahdistavaa. Puhuin hänen kanssaan asiasta ja hän oli selvästi todella ahdistunut siitä, että lapsi on koko ajan hänessä fyysisesti kiinni.
Itse en milloinkaan kokenut imetystä ahdistavana vaan mielestäni se oli hieno hetki minun ja vauvani välillä!
Ja olen imettänyt paljon, viittä lastani yhteensä 8 vuotta.